Tips voor werken aan de hand met een friese hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita10

Tips voor werken aan de hand met een friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 07:50

Ik rij sindskort een friese dekhengst van 4,5.Nu is hij super braaf in omgang en als je er opzit..Hier kom Maar het vorrige meisje liep met een halstertje over het terrein tussen andere paarden en pony's.Nu is het al een paar x gebeurd dat hij dus onverwachts boven op een ander paard is gesprongen door on oplettendheid van dat meisje.

Nu zit ik dus met de problemen want het gebeurd nu regelmatig dat als ik aan de hand met hem loopt dat hij dus gaat stijgeren..Zomaar uit het niets..Hij is bij de eigenaar ook omhoog gegaan en toen heeft hij zijn hoofd geraakt. Ik vind dit echt een hele serieuze zaak.
Ik neem hem altijd aan de hand mee met een hoofstel en longeerlijn plus zweep.Zodat als hij omhoog gaat dat ik de longeerlijn kan late vieren en dat ik ruimte zelf heb en hij dus niet los staat.
Alleen wil ik misschien van mensen tips of mensen die dit ook hebben meegemaakt en hoop ik dat het nog een beetje eruit te krijgen is.. Ik zeg er wel bij dat dit bij elkaar ongeveer 4 keer is gebeurd.

En geef hem geen ongelijk als hij al een paar keer de kans al een keer gehad heeft om boven op een ander te springen( plus al eens eerder gedekt heeft)
Hij zit midden in de pubertijd en je krijg natuurlijk het dekseizoen binnenkort.

Ik longeer hem regelmatig en dan is er ook niks aan de hand en luister hij super goed..Het gaat er alleen op buiten op het terrein en in de bak bij andere paarden aan de hand..Zodra ik er opzit is het over..Ik wil ook gewoon normaal kunnen stappen zonder dat de kans bestaat dat hij in mijn nek zit..Hij is ook totaal niet druk met stappe ofzo..hij doet het gewoon uit het niets in 1 keer..

Ik doe hem pas 2 weekjes dus is nog heel kort maar vind het fijn als er evt mensen met tips of mede ervaringen zijn! Bedankt alvast

Judje

Re: Tips voor werken aan de hand met een friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:41

Verplaatst: GVL --> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:59

Altijd vervelend dat door andermans toedoen het paard 'gecorrigeerd' moet worden. (lees dat zij hem een ander paard heeft laten bespringen, ongeacht onwetendheid of niet).
Het is al een pluspunt dat het paard niet heel druk gaat stappen, want dat wil het bij jonge hengsten nog wel eens gebeuren dat ze zichzelf 'verliezen in hun emotie'. Dus beetje blind raken voor de rest van de omgeving en alleen oog hebben voor hetgeen waar ze zich zo over opwinden.
Maar nu hoe zou je dit op kunnen lossen.
Hoe ik te werk ga:
Als het paard steigerd (begrijp dat je dit niet aan ziet komen, omdat het vanuit het niets komt) dan geef ik een enorme brul dat hij heel gauw naar beneden moet komen, ik vier ook altijd de lijn mee (heel goed dat je dus ook met een lange lijn werkt *of longeerlijn*) zodat er geen ongelukken gebeuren en hij zichzelf niet achterover laat vallen. Eenmaal weer met 4 benen op de grond zet ik dit paard minsten 10 passen achterwaarts en eis ik directe respons hierop. Dus geen genoegen nemen met een milde reactie op het achterwaarts gaan. Hij dient direct te reageren op de door jou opgelegde druk voor het achterwaarts gaan.

Waarom geef ik een brul? Door de negatieve klank in mijn stem en door de grote vorm ervan, laat ik duidelijk merken dat ik hier niet van gecharmeerd ben.
Waarom 10 passen achterwaarts?De meeste paarden vinden het van nature niet erg fijn om achterwaarts te moeten, dit betekend namelijk dat hij zijn ruimte vrij moet maken voor jou. En op deze manier zet jij hem op een dominante (en verantwoordelijke) manier, (zonder extra geweld) op zijn plek.
Heeft bij mij altijd gewerkt bij tig verschillende paarden.
Zowiezo ook erg fijn dat hij het niet onder het zadel doet...
Je kunt hem dus voor zijn, voordat de boel uit handen dreigt te lopen..

Hopelijk kun je er iets mee..
Succes en laat even weten hoe het afloopt :)

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:16

[***] bedankt voor je reactie!! Ja ikvind het een hele goede tip die je geef om achterwaarts tezetten.Doe ik ook vaak in mijn lessen als een paard echt heel dwars is of erg aan het drammen is.Maar achterwaarts is hij nog niet geleerd en als zodra je maar een beetje tegen hem aanduw krijg hij al de neiging om op je te springen..Dus vind dit op zich wel weer best moeilijk..heb wel een zweepje er altijd bij maar toch...Maar dit moet ik echt een keer goed oefenen in de bak waar ik ook echt de ruimte heb..1 keer in de zoveel tijd komt Ton van Duivenvoorden voor les grondwerk enz.Dan wil ik ziezo les met hem in werken aan de hand. Denk dat hij me ook wel veel tips kan geven.En evt het achterwaarts oefenen.
Wat ik nu wel eens doe als hij wat drukker is voor zijn doen..Heb ik wat klontjes in mijn zak zodat hij de aandacht bij mij houdt..Ik wilm zoiezo eigenlijk geen lekkers gevenals ik met hem loop want daar worden ze alleen maar bijterig van en dat moet ik niet hebben.Maar het helpt wel als hij echt helemaal de aandacht niet bij mij heeft om hem af te leiden met een klontje.Dus dat heb ik zoiezo altijd in nood bij me...

Meer tips altijd welkom!!

Moet zeggen dat hij tot nu toe niet meer de neiging had omhoog te komen.Maar ik zeg er wel bij dat ik niet de drukte op zoek en zoiezo altijd hulp erbij heb.Maar vind het ook fijn als ik gewoon zelf met hem aan de hand kan lopen.