rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lena6975

rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:34

Heey, ik ga binnenkort een rengalop maken,
waar moet ik op letten? :D en wat moet ik doen bij een rengalop?? :P

StillAngel

Re: rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:39

Als je niet weet wat je moet doen bij een rengalop weet ik niet of je er aan toe bent, bereid je wel goed voor ;) Paar gaatjes korter dan je normaal zit, en in de verlichte zit gaan ;) En genieten :P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:52

Let op eventuele tegenliggers. Zorg dat je op tijd afremt (je hebt een langere remweg!!). Doe je rengalop op een lang overzichtelijk pad zodat je een goed overzicht op je omgeving hebt. Ondersteun je paard goed met je been en zorg dat je zelf in een juiste balans de verlichte zit doet. Eventuele wandelaars/fietsers rustig passeren. Let er op dat de ondergrond van het pad goed is, dus niet een mul stuk zand kiezen. Funest voor de pezen!!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:17

Idd heel belangrijk dat je kan zien wat er om je heen gebeurt. Op kruispunten (als je die tegenkomt) afremmen en zeker zijn dat er niks aan komt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:09

Verlichte zit - paard onder controle hebben en vooral ook houden ;) - de ondergrond.

stacey07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:18

ik weet niet of je met een groep gaat of met een groep, maar mijn ervaring daarin is als je met een groep gaat is je paard altijd sneller dan als je alleen gaat. dus let erop dat je paard dan erg snel kan gaan!
maar vooral niet vergeten is: zorg dat je ervan geniet! het is heerlijk de rengalop!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:10

let maar op als je eenmaal een keer voluit gegaan bent wil je voort altijd haha.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 17:31

ik heb de rengalop gedaan kyrkelover, het is leuk, en ik wou nooit meer stoppen tot een joch met een cros moter achter ons aan ging

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:48

haha jha altijd vervelend.
Gelukkig mag ik ook een rengalop maken op de baan en daar heb ik geen last van voetgangers fietsers of motercrossers of net wat.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:11

Vraag je van te voren af OF je wel een rem hebt. Of zoek een pad wat lang genoeg is.

Verder gewoon zitten blijven beetje bij sturen en rekening mee houden dat ie kan springen als je een plas tegen komt.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:22

Doe het op een plaats waar je de ondergrond kent, als er opeens ergens een kuiltje zit of er ligt iets waar je paard van schrikt sla je zo over de kop..
Ik doe altijd eerst een stuk middengalop waarin ik haar nog niet helemaal laat gaan, om te voelen of ik haar onder controle heb, als dat zo is laat ik haar vol gaan.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:49

Bij Olijkje sluit ik me aan!

Ik ben van het voorzichtige soort, eerst bekijken of er geen kuilen of molshopen (bierflesjes bv) in de grond zitten.

Dan voer ik het steeds wat op, zolang ik voel dat ze bij me blijft mag ze van mij gaan, en dan gaaaaaaaaan we..

Het gebeurt ook wel eens dat ze als een pijl uit een boog onder me vandaan schiet. Dat mag absoluut niet van me, dan gegarandeert een versnelling lager. Ik ben degene die het tempo bepaalt.

Ben een fanatieke buitenrijdster en wil dat ze luistert ten alle tijden.

(Dit heb ik ook geleerd uit ervaring overigens..)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:16

Zorg vooral ook dat je het paard niet over haar eigen snelheid pusht ! Dit kan ernstige gevolgen heben..
Hou steeds contact zaodat je haar kan opvangen bij een misstap , als ze verschiet , als je wilt remmen enz..
Ook maak je de beugels kort genoeg zodat je haar zeker niet stoort tijdens de rengalop , niets zo vervelend als een ruiter die om de paar passen op de rug bonkt omdat hij zijn evenwicht niet kan houden !
Verder sluit ik me aan bij Olijkje. ! :) check de bodem ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:21

Qua beugels niets veranderen, gewoon op de gewone maat laten.. Scheelt gekloot op buitenrit.
Met korte beugels ga je niet perse beter zitten.

Eerst kijk je of de bodem goed is (niet modderig of heel mul) , er geen mensen lopen , pad breed genoeg is.
Dan ga je eerst draven en rustig galopperen, en als je na een paar meter rustig gegaloppeerd hebt, doe je er nog een stapje bovenop, en is ze in een gestrekte galop nog te houden.. dan kun je beslissen of je toe bent aan rengalop.
Is dat het geval, knieen aan je zadel, en verlicht gaan zitten.

Ruim voor het punt dat je weer wilt draven, ga je rustig terug rijden, want een paard uit rengalop staat niet direct stil.

Ook moet je eventjes onthouden,dat je nooit vanuit stap wegschiet. dat onthouden ze, en ze zijn weg voor je het weet, en dat kan wel eens en benarde situatie opleveren.