Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) en achteruit gaan.
seren schreef:Hoi hoi,
Ik herken zoveel uit je verhaal. Het is een stukje eigenschap haflinger dat door onze 'angst' 100x wordt uitvergroot.
Die beesten zijn zo slim. En dat stuntelig/ onzeker overkomen herken ik ook helemaal!
Mijn haflinger is een lief beest maar 100% zeker weet ik niet of ze mij een beetje 'expres' met veel lompigheid/ joligheid zou trappen.
Ze heeft echt een eigen willetje misschien herken je hier ook wat in.
Als ze los loopt bij ons op het terrein en ik wil haar pakken draait ze haar kont naar je toe expres ze trapt niet maar ze weet dat ik bang ben voor die kont naar mij gericht.
Ze heeft ook weleens te dichtbij gebokt richting mij of dit expres is weet ik niet maar prettig is het niet.![]()
Ze trekt zich overal doorheen. vooral waar er eten is.
Ze kan zich vreselijk aanstellen en ineens met 4 benen de lucht in gaan.
Ik heb mijn aanpak totaal veranderd.
Bij mijn haffie is het zo: geef je een vinger nemen ze een hele hand. en je kan beter voorkomen dan genezen![]()
Ik ga nu in voren bedenken wat ze kan gaan doen daar speel ik al op in voordat ze dat hoofd richting de hooibaal trekt. Na 10x ( blijft een haffie he) snapt ze dat het geen zin heeft om toch naar de baal te lopen want ik ben haar voor en zorg dat er geen hap in haar mond komt.
Hierin moet je wel consequent blijven wat jij wil doe jij geef je enige ruimte dan is het feest.
Naast me lopen heb ik heel heel veel met haar geoefend. Mij niet rondtrekken als een tank door lopen, door me heen lopen.
te ver voor me lopen is halt houden en 4 stappen achteruit.
Dit kun je eindeloos herhalen, heel saai voor jou maar vooral ook voor je haffie als ze erachter komt dat het lopen van 10 meter ongeveer een half uur langer duurt dan normaal als ze netjes langs je loopt.
Ook heb ik super super veel grond oefeningen gedaan!
Los met je mee laten lopen halt houden, om haar heen lopen, voetjes optillen, overal aanraken. (alles los) Tekens aanleren voor halthouden, hier komen en eten (dat is trouwens wel een hele fijne voor haffies)
Voordat we gaan grondwerken laat ik haar altijd even uitracen ze heeft gewoon super veel energie! En als ze wat minder heeft maakt dat het werken met haar voor jou een stuk fijner en relaxter en voor haar ook.
Ook ben ik in het begin altijd mee in de wei gelopen uit angst dat ze uit joligheid/ respectloos ging bokken bij het weg rennen nam ik altijd een zweep mee! ik loop met haar mee en draai haar om loop zelf weer naar het hek. Zo gauw ik veilig ben mag ze los en zich uit gaan leven.
Het is een super lang verhaal maar het komt er op neer dat:
Er is niets mis met jou veiligheid waarborgen zeker niet met een dominante/ respectloze/ jolig/ lomp paard!
Heel veel geduld en overwicht jij bent de baas en zolang ze in de buurt van 5 meter bij jou is doet ze jou ding en gedraagt ze zich normaal.
Een zweep waarborgt de veiligheid voor jou en je kan snel en duidelijk laten zien wat jij wil. Je kan de zweep op een vriendelijke manier ook gebruiken bij grondwerk zodat ze weet dat het niet eng is.
En verder oefenen oefenen oefenen oefenen en consequent zijn!
heel veel succes met je haffie!!!
groetjes
ja dit is precies mijn Shanti
haha nee dat is me nog niet gelukt denk dat ook niet zal lukken maar jou gedrag veranderen heeft echt zoveeeel effect.
Snel touw gerepareerd en knollen weer buiten gezet, dit ging zonder troubels. Toen ik haar iets laten weer binnen haalde had madam wel erge haast, maar danzij het extra touwde in mijn handen (klap tegen de borst) luisterde ze zo waar. Kon ook redelijk makkelijk langs de hooibaal, hoefde alleen te waarschuwen. Vandaag ging dus redelijk goed. Morgen hoop ik wat vroeger op stal te zijn en wat meer tijd te hebben en dan gaan we wandellen!

Essie73 schreef:Jullie antwoorden zijn duidelijk. Waar het op neer komt is consequent en duidelijk zijn. Daar ga ik mee aan de slag. Ik ga net als Seren beginnen met het lopen (kom ik ook langs die aantrekkelijke hooibalen) Al moet het idd 3 kwartier duren voordat we er langs zijn, maar ze zal luisteren. Bij het buiten zetten zal ik voorlopig een zweep meenemen. Helaas helpt het niet om samen met haar de paddock in te lopen, want uit joligheid en omdat ze gewoon echt OERsterk is rukt ze zich los voodat ik haar om kan draaien. Maar heb een hengstenketting (was het stomme ding al weer helemaal vergeten)
Ik breng vanavond weer verslag uit.