bang voor zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trismo

bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 01:25

Ik heb een kwpn merrie ,

Ze is bijna nergens bang voor.
En wil altijd wel iets nieuws leren wat niet eng is.
Heb ook al veel schrik training met haar gedaan aan het touw en er op.
Gaat allemaal prima

Mijn probleem:

Ze is en blijft bang voor een zweep.
Ik gebruik nooit een zweep, en heb ook nooit een zweep gebruik.
Maar rij ik met haar in de les dan hoeft ze maar een zweep te horen ,
Dan gaat ze rennen.

Ik heb geprobeert gewoon met een zweep te gaan lopen ,
gewoon vast houden zonder dat hij veder wat doet.
Maar dan staat ze al klaar om met het kleinste beweging van de zweep weg te sprinten.
En luurt ze echt naar de zweep en probeert zo ver mogelijk bij de zweep vandaan te gaan lopen.

Ik heb deze training zoon maand gedaan gewoon met haar in de bak gaan lopen en zweepje mee.
Maar ze blijft het zelfde doen.

Als ze op de wachtplaats staat en er komt iemand met een longeer zweep aan dan trekt ze zich echt los.

En in de les staat er wel eens in de hoek van de bak een longeer zweep , ze gaat die hoek niet in.
Ik probeer het dan gewoon te negeren.
Mijn instructeur zet hem er steeds weer neer als training)
Ik vraag me wel af of dat wel goed is.

Maar nu een half jaar later en iedere week weer les in die bak blijft ze wel proberen om niet die hoek in te hoefen.
Maar ze gaat niet meer steigeren en rodeo show opvoeren omdat er een zweep in die hoek staat.

Maar ze wil er gewoon niet heen.

Ik dwing haar ook niet de hoek in te gaan maar vraag haar de hoek in te gaan.
veel mensen zeggen dat ze nu gewoon zich heel erg aanstelt omdat ze weet dat ze toch niet een klap voor haar hooft krijgt.

Overgens :
Toen we haar kochten was ze doods benauwt voor mannen.
Dit is voor een groot deel overgegaan.

Maar haar *zweep fobie* wil maar niet weg.

Wie kan mij helpen?

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:10

Het antwoord is simpel en moeilijk tegelijk, gewoon doorgaan met oefenen en daarin hele kleine stapjes maken. Uiteindelijk zul je wel resultaat zien denk ik maar je hebt, zo gezegd, een hele lange adem nodig. Je zou haar wat meer van voren in stilstand kunnen laten wennen aan de zweep, laten ruiken en kijken en zo wellicht stapje voor stapje verder en begin met een gewone zweep. Succes!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:57

Ik heb met mijn paard precies hetzelfde gehad. Ze is door een vorige eigenaar nogal hardhandig 'opgevoed' met de zweep en was er daardoor heel bang voor.

Ik ben begonnen met haar te poetsen en dan een springzweepje op de grond te leggen. Ze kon er naar kijken en aan ruiken.
Pas toen ze daar helemaal aan gewend was en ermee begon te spelen, heb ik het zweepje opgetild en ergens anders neergelegd. Meer niet. De eerste keren schrok ze zich rot, maar na een tijdje vond ze dit ook gewoon.
Daarna ben ik met het zweepje langs haar gaan wandelen, niet voortdurend heen en weer natuurlijk, een keer is voldoende tot ze er weer aan gewend is.
Door zo op te bouwen, steeds een klein stapje verder, was ze na een paar maanden (!) niet bang meer.

Ik merk het nu alleen nog met longeren. Ze heeft er een hekel aan en loopt dan een beetje te sloffen, maar zodra ik buk, vliegt ze naar voren. Dan denkt ze nog steeds dat ik de zweep ga pakken.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:14

Mijn mening en mijn adviezen staan hier:

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Op grond van je beschrijving denk ik op te kunnen maken dat je paard geleerd heeft door schrikreacties onder die zweep uit te komen.
Ik zou gewoon met zweep rijden, en haar laten zien dat het niet eng is als ze hem ziet, per ongeluk voelt, of eventueel hoort. Dus met zweep blijven rijden, ook als je paard hem niet nodig heeft.
En ik ga met de mensen mee die zeggen dat ze zich nu aanstelt.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:20

Je kunt ook een zweep ophangen in de stal of in het begin misschien in de gang voor de stal, en veel erbij houden, wat Innepin zegt ergens neerleggen met poetsen of in het gangpad ofzo. Later kun je dat uitbreiden door de zweep zelf vast te hebben als je met haar bezig bent.
Als er een zweep in de paddock ligt en ze los staat, hoe gaat dat? Hebben jullie niet zo'n lolbroek paard dat het leuk vind om met een zweep te spelen die je erbij kunt zetten... Misschien vind ze een zweep 'in de handen' van een paard minder eng dan als mensen ermee bezig zijn, daar komt de slechte ervaring vanaf (neem aan dat ze die heeft iig)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:55

Ook als een paard geen slechte ervaringen heeft met de zweep, kunnen ze er bang voor zijn. Lees de reacties van KiWiKo maar eens door in het topic dat ik in de mijn eerste reactie heb aangegeven. Ook blanco paarden, net uit de opfok en zonder rare ervaringen met zweep, kunnen bang zijn voor die zweep. Waarom? Paarden zijn van nature bang voor objecten, die bewegen en geluid maken. En wat is een zweep, als hij in de hoek van de bak staat? Een object. Wat is een zweep die jij in je handen houdt? Een object dat beweegt. Wat is een zweep die jij in handen houdt en waar je mee om je heen slaat? Een object dat beweegt en geluid maakt.

Nogmaals, lees bovenstaand topic eens door, en je zult allerlei tips tegenkomen hoe je dit aan moet pakken.

En nogmaals, je paard heeft je ontzettend in zijn zak zitten.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:06

doe haar aan de longe en leg een zweep naast je neer
ze zal eerst haart gaan rennen maar ze word wel moe als ze rustiger word beloon haar en stop ermee laat haar dan even helemaal met rust. doe dit een paar keer en als het goed gaat probeer de zweep een klein stukje op te tillen en leg hem weer neer. probeer steeds langer en hoger de zweep op te tillen.
zo hem ik het de pony van mijn vriendin geleerd.

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:12

Ja ik weet er alles van ik zit met een zeer zwaar gekneusde onderrug en staartbeen omdat mijn haf ook bang is voor de zweep. Ik rij nooit met zweep maar ze trekt de hele tijd de teugels uit mijn handen en ik had al van alles geprobeerd maar ze hield er gewoon niet mee op dus ik dacht dan pak ik een klein zweepje misschien gaat het dan beter. maar nee hoor ze ging er heel hard vandoor en omdat ik nog een lange teugel had lag ik er naast. Met longeren gaat het precies zo als ik de zweep in mijn handen heb is ze alleen maar aan het draven en galoperen maar heb ik geen zweep luisterd ze niet. Dus ik ben nu eerst met longeren met de zweep aan het oefenen en gaat dat goed en heel misschien met rijden nog maar proberen. maarja rijden gaat nu 6 weken niet. Dus ik zou gewoon eerst met longeren proberen en als die daaraan gewend is met rijden proberen.

westernjoJarig

Re: bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:21

laat dr lekker los lopen in de bak en ga zelf lopen met de zweep, net doen alsof het echt interessant is en geen aandacht geven aan je paard. Wordt vanzelf nieuwsgierig en dan nog geen aandacht geven, maar steeds iets meer met de zweep doen. Op het laatst kun je dan gaan zwaaien en knallen met de zweep zonder dat ze dat nog gek vindt. Pas als dat helemaal goed gaat kun je haar er aan laten snuffelen, tegen haar lichaam houden, etc. OF je kunt gaan clickertrainen. Met de clicker kun je ook heel goed angstgedrag veranderen. Maar das weer een verhaal op zich. Staan wel veel topics onder vrijheidsdressuur

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:50

Hmm mijn pony was ook bang voor de zweep, niet zo erg als die van jou. maar in het begin toen k haar had en ze hoorde zweep vloog ze alle kanten op. en nu rijd ik gewoon met zweep:P Maar wat ik heb geleerd bij een horseman ship les. Is dat ik haar moet gaan betasten met de zweep zodat ze weet dat het helemaal niet eng is. ik zou om te beginne omdat ze nog niet weet wat er gaat gebeuren eerst met je halstertouw bijvoorbeeld over haar aaien en dan pak je later een zweepje en dan begin je of bij de benen of bij de borst ligt er aan hoe ze reageert en dan doe je dat gewoon paar keer per week dan weet ze dat ze er niet bang ovor hoeft te zijn.

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:30

ik heb een tijdje een paard bijgereden dat ook 'ontzettend bang' voor de zweep was.. heb dit toen opgelost om doodleuk een zweep buiten zijn box te laten liggen. Verder legde ik m rustig op de hooibalen, op de bakrand, op mijn poetspullen.. Meneer zag op een gegeven moment geen beelden meer zonder zweep of zweepjes (haalde ze overal en nergens vandaan en liet ze overal rondslingeren)..

toen hij een beetje gewend begon te raken en wat minder idioot reageerde heb ik een aantal zwepen tegelijk op de bakrand gelegd en in de hoeken en ben gezellig midden in de bak met gaan staan met de longeerzweep op de grond naast mij..

hij heeft heel wat rondjes door de bak gestuiterd maar overal lag wel een een zweepje.. toen hij wat rustiger/moeier werd en meer begon te relaxen ben ik zelf gaan zitten in de bak en heb mij een tijdje uitstekend met de longeerzweep vermaakt. beetje mee door t zand rommelen.. touwje als slangetje over de grond bewogen.. van alles maar in ieder geval 0,0 aandacht voor hem over...

Na een kwartiertje stond ie ineens boven mij te loeren wat ik aan het uitspoken was en of we niet gezellig wat samen konden doen.. ben opgestaan met longeerzweep in mijn handen.. natuurlijk spoot ie weg.. en ik ben weer verder gegaan met 'spelen' maar nu staand.. binnen no time was ie weer terug

Sindsdien is het stukken beter.. meestal leg ik het zweepje klaar op de bakrand en pak m rustig op als we er langsrijden. zodat ik m no way per ongeluk kan raken bij het opstappen.

op stal kan ik m nu ook gewoon aaien en kroelen met de zweep

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:52

@ Heleen 123: mooi verhaal, en zo is het maar net. Maak ze nieuwsgierig, geef ze de indruk dat ze niet interessant zijn, en die zweep juist wel, ze komen vanzelf naar je toe.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:59

Friendly game van Parelli is hier heel nuttig.

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:16

angelabailey schreef:
Ja ik weet er alles van ik zit met een zeer zwaar gekneusde onderrug en staartbeen omdat mijn haf ook bang is voor de zweep. Ik rij nooit met zweep maar ze trekt de hele tijd de teugels uit mijn handen en ik had al van alles geprobeerd maar ze hield er gewoon niet mee op dus ik dacht dan pak ik een klein zweepje misschien gaat het dan beter. maar nee hoor ze ging er heel hard vandoor en omdat ik nog een lange teugel had lag ik er naast. Met longeren gaat het precies zo als ik de zweep in mijn handen heb is ze alleen maar aan het draven en galoperen maar heb ik geen zweep luisterd ze niet. Dus ik ben nu eerst met longeren met de zweep aan het oefenen en gaat dat goed en heel misschien met rijden nog maar proberen. maarja rijden gaat nu 6 weken niet. Dus ik zou gewoon eerst met longeren proberen en als die daaraan gewend is met rijden proberen.

Die van mij luisterd prima zonder zweep.
Zo als in mijn andere topic staat: Ze is ook bang voor het been,

Wat we zeker weten is dat ze gewoon veel te hard aangepakt is.
Met zweep en sporen.

Maar het is gewoon heel vervelend dat ze bang voor de zweep is.
Want er hoeft maar iemand met een zweep over de gang te lopen en ze breekt de boel af.

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:17

Heleen123 schreef:
ik heb een tijdje een paard bijgereden dat ook 'ontzettend bang' voor de zweep was.. heb dit toen opgelost om doodleuk een zweep buiten zijn box te laten liggen. Verder legde ik m rustig op de hooibalen, op de bakrand, op mijn poetspullen.. Meneer zag op een gegeven moment geen beelden meer zonder zweep of zweepjes (haalde ze overal en nergens vandaan en liet ze overal rondslingeren)..

toen hij een beetje gewend begon te raken en wat minder idioot reageerde heb ik een aantal zwepen tegelijk op de bakrand gelegd en in de hoeken en ben gezellig midden in de bak met gaan staan met de longeerzweep op de grond naast mij..

hij heeft heel wat rondjes door de bak gestuiterd maar overal lag wel een een zweepje.. toen hij wat rustiger/moeier werd en meer begon te relaxen ben ik zelf gaan zitten in de bak en heb mij een tijdje uitstekend met de longeerzweep vermaakt. beetje mee door t zand rommelen.. touwje als slangetje over de grond bewogen.. van alles maar in ieder geval 0,0 aandacht voor hem over...

Na een kwartiertje stond ie ineens boven mij te loeren wat ik aan het uitspoken was en of we niet gezellig wat samen konden doen.. ben opgestaan met longeerzweep in mijn handen.. natuurlijk spoot ie weg.. en ik ben weer verder gegaan met 'spelen' maar nu staand.. binnen no time was ie weer terug

Sindsdien is het stukken beter.. meestal leg ik het zweepje klaar op de bakrand en pak m rustig op als we er langsrijden. zodat ik m no way per ongeluk kan raken bij het opstappen.

Ik zal het proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:07

Trismo schreef:
Die van mij luisterd prima zonder zweep.
Zo als in mijn andere topic staat: Ze is ook bang voor het been,

Wat we zeker weten is dat ze gewoon veel te hard aangepakt is.
Met zweep en sporen.

Maar het is gewoon heel vervelend dat ze bang voor de zweep is.
Want er hoeft maar iemand met een zweep over de gang te lopen en ze breekt de boel af.

Dus moet je DESENSIBILISEREN.
En hoe je dat aanpakt, staat in het eerder door mij genoemde topic.
Voor degenen die het niet door gaan lezen: Parelli helpt je een heel eind op weg.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:44

Dat is misschien moeilijk af te leren..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:53

nee, niet moeilijk af te leren als je weet waar je mee bezig bent.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:20

Laat haar ruiken aan de zweep paarden zij dan gelijk minder bang maar ik weet niet of het lukken met haar XD want ze is echt bang dus blijf gewoon oefenen met de zweep
Probeer bij het longeren de zweep erbij te halen en gebruijkk hem neit als ze braaf is

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:07

Heleen123 schreef:

Amen! Hier heb ik niets aan toe te voegen!
Ik hoop echt dat het je lukt. Want zoals je zelf al aangeeft, het is niet dat hij niet luisterd maar je kan gewoon nergens komen zonder dat je bang bent dat er maar iemand een zweep gebruikt en dat hij bang wordt. Dan zit jij ook niet met een lekker gevoel te rijden.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:55

De aanpak van Heleen123 lijkt mij inderdaad ook een hele goede. Als je haar iedere dag aan een zweepje gaat laten snuffelen en weet ik wat allemaal, dan krijgt ze het idee dat het ook echt iets bijzonders of iets engs is. Zo'n ding is hardstikke normaal en dat mag je paard best weten.
Geef haar in elk geval (dat wist je zelf denk ik ook al wel) NOOIT een klap met de zweep om haar de aanstelleritis af te leren, wat mensen ook zeggen. Dan kun je echt weer helemaal opnieuw beginnen omdat je dan voor je paard bewijst dat ze gelijk heeft en dat zwepen echt doodeng zijn.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:46

tja, door trainen!!!

en misschien komt het ook doordat ze geen zweep gewent is, of er nare ervaringen mee gehad heeft??

suc6!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:09

Oefenen,Oefenen en oefenen!
grondwerk doen met de zweep als soort borstel enzo,
hem goed belonen als hij de zweep accepteerd enzo.