paardenhoofd op schouder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steffie__xx

paardenhoofd op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:20

hoi!

daarnet was ik één van mijn paarden aan het borstelen en ze legde haar hoofd meerdere keren op mijn schouder. één van mijn andere paarden doet het ook dikwijls, nu is mijn vraag: wil dit iets zeggen of is het niets speciaals?

bedankt!

Vjestagirl

Re: paardenhoofd op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:21

Dat ze een zwaar hoofd hebben en het eventjes op jou laten rusten?

Die van mij doet het ook, leuke gelegenheid tot knuffelen, maar niets meer dan dat.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:22

Vjestagirl schreef:
Dat ze een zwaar hoofd hebben en het eventjes op jou laten rusten?

.

:')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:26

Geeft sowieso een stukje vertrouwen tussen paard en ruiter aan.
Ze vinden je lief denk ik.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:28

tja ik krijg altijd het idee dat mijn paard het doet omdat hij jeuk heeft, maar hij mag absoluut niet schuren.
dus dan maar wachten tot het baasje het snapt...

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:30

er zijn ook 2 paarden op de manege die dat wel eens doen echt ontzettende slijmballen :D die beginnen ook met hun lippen aan je schouder te kriebelen enzo echt heel lief :P

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:31

Je ziet paarden onder elkaar ook wel eens met hun hoofd over elkaar staan ik denk dat het toch rust geeft en vertrouwen hoor!

Vjestagirl

beestenfreak schreef:
er zijn ook 2 paarden op de manege die dat wel eens doen echt ontzettende slijmballen :D die beginnen ook met hun lippen aan je schouder te kriebelen enzo echt heel lief :P

Die van mij jat juist haarelastiekjes uit mijn haar... Staat ook altijd te kriebelen en te doen. Eigenlijk mag ze het niet, geen aandacht is geen aandacht, maar tis zo grappig dat ik het maar laat...

Apocalatch

Het is inderdaad een stukje vertrouwen, maar mijn paard doet het ook om even uit te rusten. Dan laat hij zijn hoofd met zijn volle gewicht op mijn schouder rusten, en dan staat hij zo een tijdje met z'n ogen dicht :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:32

denk ook gewoon een soort om te knuffelen ;) lief toch? :+:

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:36

Paard vindt je lief en wil gewoon ff knuffelen !

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:39

Het geeft een stukje vertrouwen, maar als ze het doet om uit te rusten en ze zet dr hele gewicht op af, dan stap ik best opzij :+

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:40

*D het zijn dus echte schatten :)
bedankt voor de reacties!

SabineDiego

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:47

woow wat sweety!!
een paard op de manege hebben ze het geleerd.
nu doet hij als je dan aan het borstellen bent ofzu legt hij zijn hoofd op je schouder egt heel schattig:P

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:26

Op het moment dat ze gaan lopen friemelen, zou ik ermee stoppen. Dan respecteren ze je niet en zijn ze je leiderschap aan het uittesten! Ik vind het prima als mijn paard haar hoofd zachtjes (maar pas nadat ik daarvoor toestemming heb gegeven!!) op mijn arm of mijn schouder laat rusten. Ze is dan heel ontspannen en zoals ook al eerder gepost is, geeft het wel aan dat er sprake is van een vertrouwensband. Maar schuren of friemelen doen paarden alleen bij paarden (of mensen) die lager in rang staan..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:29

@yildeliz: met nadruk nog even op zachtjes...
er zijn ook lieve knollen die hun hele gewicht graag bij jou kwijt willen...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:42

siskeh schreef:
@yildeliz: met nadruk nog even op zachtjes...
er zijn ook lieve knollen die hun hele gewicht graag bij jou kwijt willen...

Wel weer handig als je je krachttraining hebt gemist!!! _O-

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:43

jahh idd:P

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:50

yildiz schreef:
Maar schuren of friemelen doen paarden alleen bij paarden (of mensen) die lager in rang staan..

Zo zwart wit is het niet hoor.
Ook een lager in rang staand paard mag aan een hoger in rang staand paard friemelen mits deze dieren een goede en duidelijke band hebben.

Mijn merrie legt ook altijd haar hoofd op mij als ik haar borst borstel. De manier waarop ze het doet geeft zelfs mij een gevoel van vertrouwen en veiligheid.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:03

Zo zwart-wit houd ik het wel! Is voor alle partijen duidelijk en kunnen er ook geen misverstanden ontstaan (waarbij ik het altijd zal afleggen omdat ik nu eenmaal 400 kg lichter ben, ik heb een klein paardje he!) :D .
Maar ik begrijp je wel hoor, het is ook een kwestie van aanvoelen; als het voor jou goed aanvoelt zal het ook wel ok zijn... Ik wil alleen wel waarschuwen voor situaties waarbij de machtsverhoudingen totaal kwijt zijn. Er is recentelijk nog een heel interessant topic geweest over een veulen dat zo 'schattig' zijn hoefjes op schouders van de kinders zette. Veulen is nu groot paard geworden alsmede staatsgevaarlijk! |(

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:16

Ik vind het altijd wel schattig als ze dat doen, alleen op den duur wordt het toch wel een beetje zwaar, hihi :=

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:02

idd moet de verhouding goed zijn net zoals bij paarden onderling.
Maar moest even reageren opdat alleen hoog bij lager geplaatste friemelen want dat is dus niet.
Althans ik zie in onze eigen kudde de verhoudingen heel goed en ook de baas wordt door de andere gefriemeld en hoofd opgelegd door de lagere. ;)wordt alleen moeilijk als de hogere een fjord is en de lagere een shet.
Maar hoe je het ook went of keert als je idd niet zeker bent van je plaats tenopzichte van je paard dan is afstand houden zeer verstandig want idd ze blijven grote sterke dieren.
Ja en op schoot of hoefjes op schouders is idd vragen om problemen zelfs al zijn het mini's.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:52

yildiz schreef:
Op het moment dat ze gaan lopen friemelen, zou ik ermee stoppen. Dan respecteren ze je niet en zijn ze je leiderschap aan het uittesten! Ik vind het prima als mijn paard haar hoofd zachtjes (maar pas nadat ik daarvoor toestemming heb gegeven!!) op mijn arm of mijn schouder laat rusten. Ze is dan heel ontspannen en zoals ook al eerder gepost is, geeft het wel aan dat er sprake is van een vertrouwensband. Maar schuren of friemelen doen paarden alleen bij paarden (of mensen) die lager in rang staan..

Kijk, ik heb het paard niet gezien, toen die het deed, dus weet zijn houding en gedrag er niet bij.
Maar als ze zo boven op je komen staan, kan inderdaad 'een knuffel' betekenen, maar vaak heeft het toch met dominantie te maken.
en zoals yildiz zegt, dat schuren en friemelen, wordt ook heel vaak als knuffelen gezien, maar een paard is op dat moment dominant over jou.
Bij jou hangt t dier gewoon, maar zoals ik al zei, heb t dier niet gezien, hoe hij erbij stond in lichaamstaal enz, maar het kan ook echt zijn dat hij dominant over jou is.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:54

oo ja doet die van mij ook :P volgens mij omdat tie gewoon wil knuffelen :D

Die van mij is wel een beetje prettig gestoord, als ik vlechtje op hoofd ben aan het maken begint meneer mijn jas af te lebberen :o
En hij heeft een hobby met halstergooien.. Helemaal niet raar :P :)

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:58

Ik heb het maar gehoord, dus als het niet zou kloppen roept u maar, maar ik wil het toch even melden omdat ik het hier nog niet zie staan.

Paarden zouden hun hoofd boven op de schoft/hals misschien ook rug leggen, als ze in rang er boven staan. Het betekent dan dus dat jij onder je paard staat...

Nogmaals ik weet dus niet of het waar is, maar mijn verzorgknol legt zijn hoofd wel eens op mijn schouder en gaat dan heel hard duwen, dat mag dus niet (of het nou wel of niet met rangorde te maken heeft het is geen fijn gevoel ... ) Zo kende ik ook een paard die er een hekel aan had als je je arm om haar nek legde.. wat bovenstaande 'theorie' dus zou bevestigen ...