Les beginners: tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nitrax

Les beginners: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:06

Hey,
Ik geef sinds een tijdje les aan beginners (kinderen van 4 tot 8 jaar). De meeste kindjes komen elke week, en daarom wil ik toch wat variatie in mijn lessen brengen.
Ik ben dus op zoek naar tips, leuke spelletjes en oefeningen die ik met mijn kindjes kan doen. Wat ik al doe is: slalommen, zwaaien binnenbeen, buitenbeen ed, op en neer gaan in stap en blijven rechtstaan, circusoefeningetjes in stilstand (molentje, oren/staart pakken, wegsteken, rechstaan).

Wie kent er nog leuke oefeningetjes?

Oja, misschien handig om weten, de ouders stappen mee met de kindjes, dus er kan veel in de oefeningetjes!

Alvast bedankt!

Groetjes, Inge.

PS: Indien iemand een leuk boek over dit onderwerp kent, mag hij/zij deze hier ook posten, want ik heb al reeds gezocht, maar niets gevonden.

belle_boef

Re: Les beginners: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:09

- viltjes/bortselrace.
Twee tonnen in het midden zetten, twee teams maken en de bakrand vol met viltjes/borstels leggen, wie de meeste de ton gooit heeft gewonnen.

- Stoelendans, kunnen ze mooi oefenen om snel op-en af te stijgen.

- zonder zadel rijden, krijgen ze een betere zit door
- estafette (goed voor de ouders)
- schipper nag ik overvaren

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:10

voetballen met zo'n grote bal :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:12

Misschien heb je iets aan dit boek: http://www.devriesboeken.nl/index.php?o ... 9058770899 :)

Vooral bij die hele kleintjes moet je er rekening mee houden dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Eigenlijk vind ik 4 jaar een beetje te jong om al te lessen. Hoe lang zitten ze op het paard?

Nitrax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:15

Hey,

Zo snel antwoord :) hehe merci!
Maar hmm, ik zoek eigenlijk oefeningen waarbij de kinderen min of meer in een kolonne kunnen blijven lopen. Zo tikkertje en toestanden, is heel leuk, maar de piste is niet zo groot en ik ben bang dat bij zo ongestructureerde oefeningen de pony's zouden beginnen bokken ed..
Thx!

Kus.

Aan Imre: de meeste kindjes zijn wat ouder dan 4 hoor, maar het is vanaf 4 jaar toegelaten.. De kindjes zitten maar een half uurtje op het paard, en alles is heel rustig en speels, en daar nog niet echt probleem van ondervonden ;). Mama/papa loopt er naast hé, dan zijn ze allen gerust ;)!

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:17

Volgens mij is hier al een topic over in [JI] Juryleden en instructeurs onder het kopje "Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:17

Een half uur is inderdaad prima. :j

Je kan ook springbalken gebruiken. Niet als sprong natuurlijk, maar twee naast elkaar en dan er tussendoor lopen, of halthouden vlak voor de balk, of als de voorbenen eroverheen zijn. Ook leuk te combineren met de slalom. Maak je een hindernisbaan.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:54

hoofd, schouders, knieen, teen :D

en wat wij vroeger altijd moesten doen, "gymnastiek" met andere woorden, knoop in je teugels, en dan je cap aan raken, je tenen aanraken, oren, staart aantikken en dat soort dingetjes.. of een rondje draaien in het zadel.. kunnen ze gewoon bij in een grote kolonne blijven lopen :)

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:19

Mijn verzorgster van mijn pony heeft ook niet zoveel rijervaring. Ik had haar aan de longeerlijn gedaan en de teugels eraf gehaalt + de beugels. Ze moest de teugels maar voorstellen als lucht, dus zat ze gewoon met haar handen in de lucht.

Zo leerde ze haar handen én benen stil te houden én kreeg ze een betere zit, wat toch moeilijk was op zo'n hobbelhaf.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:04

RT D -> JI