problematisch paard buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanmeekeren

problematisch paard buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:16

Mijn paard is een betrouwbare lieverd. Alleen buiten in de bak is hij nogal overenthousiast tegenover andere paarden. Hij jaagt achter ze aan en bijt in de dekken. Naarmate de winter vordert en het voorjaar nadert, wordt dat erger. Net na het weideseizoen is er geen probleem.
Hij doet dat niet bij alle paarden. Helaas is zijn vriend pas verhuisd. Nu is er nog 1 paard waar hij goed bij kan staan. Alleen bij ons op stal vinden ze het niet eerlijk om dat andere paard altijd bij hem te zetten, dus zetten ze mijn paard altijd alleen.
Vorig jaar was dat ook het geval. Na wekenlang alleen gestaan te hebben, werd plotseling besloten dat hij bij de rest moest. Toen werd zijn voorknie open getrapt.
Ik heb inmiddels een anti-bijtkap gekocht. Die had ik eerst nog te los zitten, waardoor hij toch 2 staartflappen kapot heeft gebeten. Inmiddels zit hij strakker, maar de pensionhoudster wil nu afwachten tot de paarden in de wei kunnen en hem tot die tijd alleen houden.
Ik zie gebeuren dat hij dan helemaal gaat lopen flippen en zichzelf en anderen des te meer verwondt.
Wie heeft adviezen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:26

Tja, moeilijk.. een paard dat anderen bijt en opjaagt komt gegarandeert een keer het paard tegen die dat niet pikt en die jou paard op zijn plek zet wat dus echt niet zachtzinnig gebeurt, net zo min als de jouwe zachtzinnig met de anderen omgaat. Dát hij op zijn plek gezet moet worden is in elk geval duidelijk, een lieverd kan ik hem in de wei dus ook niet echt noemen ;) ....

Is het een optie om hem in een wei naast de andere paarden te houden? En daar te kijken met welk paard hij contact maakt en die er dan bij te zetten?

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:26

Breghje schreef:
Tja, moeilijk.. een paard dat anderen bijt en opjaagt komt gegarandeert een keer het paard tegen die dat niet pikt en die jou paard op zijn plek zet wat dus echt niet zachtzinnig gebeurt, net zo min als de jouwe zachtzinnig met de anderen omgaat. Dát hij op zijn plek gezet moet worden is in elk geval duidelijk, een lieverd kan ik hem in de wei dus ook niet echt noemen ;) ....

Is het een optie om hem in een wei naast de andere paarden te houden? En daar te kijken met welk paard hij contact maakt en die er dan bij te zetten?

Vandaag stond hij met dat ene paard waar hij wel mee overweg kan. Dat was ook mijn verzoek, maar daar wordt niet altijd gehoor aan gegeven. Ze waren heel rustig samen. Hopelijk gebeurt dat vaker. Dat is een heel dominant paard, dat maar even lelijk hoeft te kijken en mijn paard staat aan de andere kant van de bak.
Staat hij vaak genoeg bij andere paarden, dan is er niet veel aan de hand. Maar hoe vaker en hoe langer hij alleen staat, hoe vervelender hij wordt als hij weer wel bij anderen staat. Een vicieuze cirkel dus, die ik graag doorbroken zie voordat ze weer met zijn allen in de wei komen.
Op zich maakt hij met elk paard contact, alleen niet elk paard vindt hem leuk, vanwege zijn onhandige sociale gedrag. Sociale vaardigheidstraining voor paarden zou handig voor hem zijn.
Als jong paard heeft hij veel alleen gestaan. Ik vraag me af of dat een oorzaak is voor zijn gedrag.
Bij andere paarden is hij idd niet altijd even lief, maar als je er op gaat zitten, is het een schatje.

aerdenhout1

Re: problematisch paard buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:36

Zet hem eens in een merrie groep met een dominante merrie...leert hij het snel af kan ik je verzekeren!
Staan ze trouwens wel in een grote paddock? Vaak zie je van die kleintjes van 10 bij 10 of zo en dat is met zo'n paard als die van jou best gevaarlijk.Het wil ook helpen als je ze de kans geeft om de rangorde te bepalen. Dus niet direkt als ze gaan slaan uit de paddock halen( wij staan er altijd met een man of wat met longeerzwepen bij, in geval dat!!)

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:33

De grote paddock is 40 x 40, de kleine 10 x 40.
Hij stond aanvankelijk bij Friese merries. Dat ging goed, tot hij aan hun dekens begon te bijten. Ze zijn niet dominant en reageren alleen met weglopen en een klein bokje. Dat werkt dus niet bij hem.
Daarna is hij in een groep gekomen met 1 Friese ruin (die is helaas verhuisd, dat was altijd pret samen) en 2 dominante KWPN merries. Dat is maanden goed gegaan. Met die ene merrie gaat het nog steeds goed, maar die andere is een nogal wispelturig type. Ze bedacht op een gegeven moment dat ze hard moest rennen als ze mijn paard zag. Na een paar dagen begon hij achter haar aan te rennen. Omdat ze drachtig is, is dat niet zo'n goed idee. Vorig jaar was ze niet drachtig, maar vond dezelfde omslag van gedrag plaats. De ene dag deden ze helemaal niets samen en de volgende dag renden ze achter elkaar aan. Voorjaar in de lucht?
Die merrie kan ook flink trappen. Ze heeft laatst een andere merrie, waar ze altijd bij staat, kreupel getrapt omdat die even niet zo snel weg kon komen.
Verder is er nog een oude KWPN ruin, die met alle merries goed overweg kan, maar samen met mijn paard wordt dat nogal heftig. Dat moet ook niet, want die oude trekt die gymnastiek niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:09

Als hij als jong paard veel alleen heeft gestaan, heeft hij de opvoeding van de kudde gemist en die zal hem alleen door een dominante merrie geleerd kunnen worden, niet door mensen.

Je geeft aan dat er twee dominante merries zijn, waarvan die ene hem goed op zijn plek zet. Doet ze dat ook als er meerdere paarden zijn? Dan zou het probleem opgelost zijn mochten ze de kans krijgen om de rangorde te bepalen.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:28

Breghje schreef:
Als hij als jong paard veel alleen heeft gestaan, heeft hij de opvoeding van de kudde gemist en die zal hem alleen door een dominante merrie geleerd kunnen worden, niet door mensen.

Je geeft aan dat er twee dominante merries zijn, waarvan die ene hem goed op zijn plek zet. Doet ze dat ook als er meerdere paarden zijn? Dan zou het probleem opgelost zijn mochten ze de kans krijgen om de rangorde te bepalen.

Als mijn paard maar niet vervelend tegen haar doet, vindt die dominante merrie het verder wel goed. Ze leert hem dus niet zich netjes te gedragen tegen andere paarden. Ze beschouwt de Friese merries ook niet als deel van haar kudde. Ze accepteert ze zelf met enige moeite.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:28

Dat is ergens jammer, dan gaat het namelijk een stuk moeilijker worden ben ik bang...

Geen van de paarden die bij jou op stal staan kunnen zoals ik het hier kan beoordelen jou paard heropvoeden in de kudde. Er is geen echte leidermerrie die de anderen op hun plek zet, en dat is een voorwaarde voor goed kuddegedrag.

Uit hoeveel kudden/paarden bestaat de populatie op jou stal eigenlijk(als het er meer zijn dan je hiervoor hebt verteld)? Zijn er vaste kudden of wordt er vaak gewisseld?

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:27

Breghje schreef:
Dat is ergens jammer, dan gaat het namelijk een stuk moeilijker worden ben ik bang...

Geen van de paarden die bij jou op stal staan kunnen zoals ik het hier kan beoordelen jou paard heropvoeden in de kudde. Er is geen echte leidermerrie die de anderen op hun plek zet, en dat is een voorwaarde voor goed kuddegedrag.

Uit hoeveel kudden/paarden bestaat de populatie op jou stal eigenlijk(als het er meer zijn dan je hiervoor hebt verteld)? Zijn er vaste kudden of wordt er vaak gewisseld?

We hebben nu de mogelikheid voor 4 groepen: 's ochtends/ 's middags en grote en kleine paddock.
De Friezen staan meestal bij elkaar. Verder wordt er wel gewisseld. De drachtige schopper staat meestal bij 1 andere merrie, die ze dus nu kreupel heeft getrapt.
In de wei staan straks alle paarden bij elkaar, behalve de 2 die een veulen krijgen.
Er is ook nog een pony groep. De e-pony daarvan is een ruin die de kleinere pony's wel kliert. Voorheen stonden hij en mijn paard ook wel samen. Dat was wel enthousiast, maar ging op zich wel goed. Hij is bij de pony's gegaan, nadat de oude ruin hem vorig jaar nogal had toegetakeld in de paddock.
Laatst heb ik mijn paard en de e-pony 2x een half uurtje samen gehad in de grote paddock. 1x was wel enthousiast, maar alles bleef heel. 1x was nadat ik gereden had, dat was heel rustig. Ze hadden bijna een jaar niet meer samen gestaan. Naderhand was die pony een stuk vriendeljker tegen de andere pony's. In de kleine paddock kan niet samen.
Ik ben er wel voor om dat vaker samen te doen onder toezicht, maar ik heb niet veel medestanders.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:04

Het blijft altijd weer moeilijk om een passende groep te vinden voor een paard. Zeker als het een dominante is. Afgelopen maanden is er bij mij op stal veel nieuw spul bijgekomen.
Dit weekend wil ik 2 groepen van beide 4 paarden proberen samen te voegen. Ik zie er ook altijd weer tegenop en heb zoiets als het maar weer goed gaat! Aan de andere kant is het fijn als het lukt, want dat scheelt toch weer een paddock en kunnen ze langer buiten staan.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:43

Wat zijn paarden toch ingewikkelde dieren, he. Ik heb voorheen ook al eens voorgesteld om met alle paarden om de tafel te gaan zitten om uit te praten waarom paard x toch zo lelijk doet tegen paard y. Maar daar kwam niet veel uit.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:03

vanmeekeren schreef:
Wat zijn paarden toch ingewikkelde dieren, he. Ik heb voorheen ook al eens voorgesteld om met alle paarden om de tafel te gaan zitten om uit te praten waarom paard x toch zo lelijk doet tegen paard y. Maar daar kwam niet veel uit.

Wel als je de tafel goed opdekt, met slobber enzo... komt het vast tot een gesprek. :D

Vooral ook het vele wisselen brengt geen rust en rangorde, dus dat schiet niet echt op. Blijf gewoon zoeken naar mogelijkheden, als iemand ziet dat het wel klikt met je paard kan je daar eens mee praten over de weidegang enzo. Maar hoe gaat dat straks als alles bij elkaar gemikt wordt op de wei? Gaat het dan wel goed of sloopt ie en jaagt ie dan ook?

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:31

Omdat dat vorig jaar dus eerst mis ging, zie ik daar tegenop en doe ik mijn best om hem toch wat bij andere paarden te krijgen. Hij heeft dit jaar al meer blessures gehad, o.a. door een verkeerd aangemeten zadel en door een glijpartij, dus ik vind het wel aardig als ik nu een tijdje gewoon kan rijden.
Als ze een keer een tijd bij elkaar staan, gaat het wel goed in de wei. Voorheen was er een ruin waarmee het ook in de wei niet goed ging, maar die is er niet meer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:02

Er zal toch eerst een hierarchie moeten komen als een groep paarden bij elkaar komt te staan, dat ga je niet tegenhouden.

Als er daarna wel rust in de tent was, is de kans groot dat dat nu ook weer gaat zijn. Het is niet ideaal, maar het is nu tijdelijk maar even roeien met de riemen die je hebt en kijken hoe het gaat. Desnoods gooi je het een keer in een vergadering ter sprake, dan weet je meteen hoe de rest van de paardeneigenareen ertegenaan kijkt én de pensionhouder niet te vergeten uiteraard.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:39

Breghje schreef:
Er zal toch eerst een hierarchie moeten komen als een groep paarden bij elkaar komt te staan, dat ga je niet tegenhouden.

Als er daarna wel rust in de tent was, is de kans groot dat dat nu ook weer gaat zijn. Het is niet ideaal, maar het is nu tijdelijk maar even roeien met de riemen die je hebt en kijken hoe het gaat. Desnoods gooi je het een keer in een vergadering ter sprake, dan weet je meteen hoe de rest van de paardeneigenareen ertegenaan kijkt én de pensionhouder niet te vergeten uiteraard.

Dat heb ik gedaan in de vorige stalvergadering en in verschillende gesprekken met de pensionhoudster, maar het landt toch vrij moeilijk. Vorig jaar was ik ook niet blij met hoe het gegaan was, maar het landde pas toen niet alleen mijn paard, maar ook die e-pony verwond was.
Er zijn 2 aspecten aan het probleem. Het ene bestaat uit paarden en het andere uit mensen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:50

Dat is een zekerheid, de bij de paarden behorende mensen en de dieren zelf hebben zo hun eigen mening uiteraard. Ik hoop voor je dat er alsnog een oplossing gaat komen waar iedereen zich prettig bij gaat voelen, maar het lijkt me momenteel een patstelling.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:52

Probleem opgelost!
N.a.v. jouw advies, Breghje, om hem bij de dominante merrie te zetten, is hij daar de afgelopen dagen geregeld bij geweest. Verder heb ik bij de Welkoop een anti-bijthalster gekocht, waarmee hij echt niet meer kan bijten. - helpt overigens ook tegen zandeten - vorig jaar is er een pony op de boerderij overleden aan zandkoliek.
Vandaag had een behulpzaam iemand hem bij 4 andere paarden gezet, waaronder de dominante merrie. En hij deed helemaal niets!
Hij zal voorlopig nog niet bij de oude ruin en de drachtige schopper moeten, maar dit geeft veel vertrouwen voor de komende tijd. Ik ben echt heel blij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:18

Heerlijk nieuws om te horen!!! Hij kan in elk geval weer lekker contact maken met andere paarden en naar buiten. Fijn dat ik je kon helpen.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:50

Helaas, de vreugde was van korte duur. Zodra de dominante merrie hengstig werd, was het gedaan met haar dominantie. Hij vindt haar onweerstaanbaar en zij gaat voor hem klaar staan. Hij zit voortdurend met zijn hoofd onder haar dek. Als zij het even niet fijn vindt, geeft ze een mep. Hij zit dus onder de plekken. Hij heeft het dek van een niet-dominante merrie kapot gesprongen en ondanks mondkap een pluk manen van de andere dominante merrie afgetrokken. Momenteel zit er dus niets anders op dan hem alleen te zetten. Staat hij er naast, dan is hij de rust zelf.
Ik geef hem nu wat minder brokken, maar wil ook niet te weinig. Van de winter had hij een periode dat hij niet vooruit te branden was en in het rijden gaat hij nu lekker.