Verhuizen paard van Frankrijk naar Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cletje

Verhuizen paard van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:44

Hallo !

Dit jaar kom ik in Nederland wonen met mijn merrie :D Ze is al 18, maar in prima conditie.

De reis zal wel tussen 10 en 15 uur zijn... Ik vraag me af wat het beste is: of de reis in 1 keer te doen, gewoon door rijden en om de 2/3 uur stopen. Of de reis in 2 keer doen en overnachten in een stal?

Bedankt!

pinball

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:14

mijn advies... gewoon in 1x doorrijden en om de zoveel tijd even stoppen om je paard te controleren en wat te laten drinken...

Mungbean

Re: Verhuizen paard van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:17

Ik heb dit net vorige week laten doen. Mijn paard is 8 maanden drachtig en heeft een blessure, maar heeft de reis uitstekend doorstaan. Ik heb het echter wel laten doen door Potijk. In een vrachtwagen staan ze toch heel wat confortabeler. Denk je wel om je gezondheidsverklaring? Dat valt nog niet mee in Frankrijk heb ik ondervonden.
Je bent trouwens verplicht om om de zoveel uur te stoppen, dus dat moet je echt even opzoeken. Officieel schijn je ook een vervoersschema op te moeten stellen, maar dat doet bijna niemand denk ik. Het veterinair bureau vraagt daar echter wel naar.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:21

wij hebben ons paard een jaar in Frankrijk op de wei gehad (normandie) we zijn in 1x gereden, het was een uur of 7. Onderweg af en toe stoppen om wat te drinken te geven, maar ze wilde niks hebben.
Wat betreft die gezondheidsverklaring... we wachten er nu nog steeds op (paard is in 2004 terug gekomen). Bij de grens konden we zowel naar Frankrijk als terug gewoon doorrijden. Was geen toezicht op. Op de heenweg hadden we haar in NL wel gezond laten verklaren en kreeg zelfs loodjes in haar manen en staart met een nummer. Ook hier heeft nooit iemand wat mee gedaan.

nadine111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:25

Ik heb mijn paard uit Frankrijk, nabij de Zwitserse grens vandaan zo'n 2 jaar geleden. De reis duurde circa 12 uur en hebben het hele stuk in een keer gereden. Dat ging helemaal prima, geen probleem. Mijn paard was heel relaxed.

Tip neem wat appeltjes mee. Die van mij vond de reis nogal spannend dat hij niet wilde drinken. Zo kreeg hij nog iets van vocht binnen.

De gezondheidsverklaring was niet meer dan een krabbeltje van de lokale dierenarts uit het dorpje die 's avonds laat onder genot van een borreltje een krabbeltje op een papiertje had gezet dat mijn paard in goede gezondheid verkeerde. Bij de grens is niet gecontroleerd en konden we gewoon doorrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:31

Je kunt er meestal wel vanuit gaan dat je niet gecontrolleerd wordt, maar als het wel gebeurt is dat heel erg vervelend want dan mag je niet verder en kost het je veel geld.
Wat mij verbaasde was dat de gezondheidsverklaring in Frankrijk gratis was ondanks de moeite die het koste. Ik moest een formulier opvragen bij de DSW (via de mail), dat terug mailen + copie paspoort. Vervolgens moest 48 uur voor vertrek de DA komen (die haar enkel in een half donkere stal de chip afgelezen heeft :s
De DA heeft toen een fax met verklaring dat ze gezond was naar het ambt gestuurd en daar moest ik dan persoonlijk heen om de definitieve verklaring op te halen. Voor mij was dat in Colmar, maar dat ligt er dis aan in welk district je staat. Ik kan je het telefoonnummer vanavond wel PMen als je dat wilt.

Echter denk ik dat je met 1 paard en niet als bedrijf zijnde je makkelijk het risico kunt nemen. Meestal staat er geen hond aan de grens.

Ik zou trouwens wel wachten tot het niet meer zo idioot sneeuwt.

cletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:16

Hey ! Bedankt voor jullie reacties!! ;)

Ik dacht ook al om gewoon in een keer door te rijden... Het is eigenlijk voor deze zomer dus zal ik volgens mij geen last hebben van de sneuw :D :P Allen uitkijken dat het niet te warm is voor zo een lange reis...

Weet iemand mischien waar ik een kleine paarden vrachtwagen kan huren voor 2 of 3 dagen (heen en terug NL/FR)?? Het gaat om een D-pony...
Want dat door een pro te laten doen is mischien wel beter maar ook duur, en dat doe ik pas als ik geen andere oplossing heb.

De papieren moet ik ook nog regelen want ik wil het risico niet nemen, maar dat wordt denk ik geen probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:55

Als je zelf geen vervoer hebt, lekker laten doen. Weet je zeker dat alles goed geregeld is en het is uiteindelijk goedkoper. Ik heb ook overwogen om iets te huren en het zelf te doen, maar dat kost je het dubbele en meer stress. Bij potijk was ik rond de 400 euro per paard kwijt vanaf de zwitserse grens. Verder weg is natuurlijk duurder, maar dat is het ook als je het zelf doet. Je btaald je namelijk scheel aan kilometer vergoeding boven een bepaald aantal kilometer.
Ik kwam uit rond de 1000 euro als ik het zelf zou gaan doen incl huur. Een paar dagen huur van een klein vrachtwagentje kost al snel 300 euro en dan heb je dus nog geen diesel.
Er zijn nog wel goedkopere wagentjes als je op advertentie sites zou zoeken, maar dat risico zou ik noooooooit nemen, wie weet is de bodem wel zo rot als een peer.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:58

in een keer doorrijden, maar wel ff om de 2 uur ofzo controleren hoe ze dr bij staat ;)

succes, en veel plezier in nederland he ;)

cletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 16:06

Sizzle schreef:
Als je zelf geen vervoer hebt, lekker laten doen. Weet je zeker dat alles goed geregeld is en het is uiteindelijk goedkoper. Ik heb ook overwogen om iets te huren en het zelf te doen, maar dat kost je het dubbele en meer stress. Bij potijk was ik rond de 400 euro per paard kwijt vanaf de zwitserse grens. Verder weg is natuurlijk duurder, maar dat is het ook als je het zelf doet. Je btaald je namelijk scheel aan kilometer vergoeding boven een bepaald aantal kilometer.
Ik kwam uit rond de 1000 euro als ik het zelf zou gaan doen incl huur. Een paar dagen huur van een klein vrachtwagentje kost al snel 300 euro en dan heb je dus nog geen diesel.
Er zijn nog wel goedkopere wagentjes als je op advertentie sites zou zoeken, maar dat risico zou ik noooooooit nemen, wie weet is de bodem wel zo rot als een peer.

Ik heb zelf wel de rijbewijs ervoor en een trailer, maar ze reist niet zo goed in de trailer dus, voor zo een lange reis, wil ik absoluut een vrachwagen hebben.
Bedankt voor jou hulp!! Je hebt gelijk, beter maar geen risico nemen met dit soort dingen, vooral als het om mijn pony gaat !!!!

Hoeveel km was het voor jou? Als ik het goed heb, gaat het bij mij om ongeveer 850 km... Dus ja ik reken op 500 to 600 euros...

Dank je wel marrlinde :D het zal zeker leuk worden in Nederland !!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:47

Ik zou doorrijden niet meer dan 8 uur rijden per dag en de paarden op stal zetten.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:55

Saffier hier van Bokt is met haar paard naar Frankrijk verhuisd. Je zou eens kunnen vragen aan haar hoe zij dat gedaan heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:06

cletje schreef:
Ik heb zelf wel de rijbewijs ervoor en een trailer, maar ze reist niet zo goed in de trailer dus, voor zo een lange reis, wil ik absoluut een vrachwagen hebben.
Bedankt voor jou hulp!! Je hebt gelijk, beter maar geen risico nemen met dit soort dingen, vooral als het om mijn pony gaat !!!!
Hoeveel km was het voor jou? Als ik het goed heb, gaat het bij mij om ongeveer 850 km... Dus ja ik reken op 500 to 600 euros...

Mijn dier moest van omgeving Basel naar Friesland. Ze heeft de reis twee keer gemaakt (heen en terug) waarbij ze drachtig was, ook heb ik een veulen laten vervoeren over dezelfde afstand. De beesten kwamen rustig en voldoende fit van de wagen. Het veulen was na deze reis ook weer heel makkelijk te laden dus de chauffeur heeft het heel goed gedaan. Ook de merrie liep de tweede keer zonder blikken of blozen direct de vrachtwagen weer in. Ik ben dus zeer tevreden over hun diensten.
Je vind ze als je googled op Potijk paardentransport. Ze hebben geen website, maar even mailen en je hebt zo een prijsopgave.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:05

Ik heb mijn pony vrij recent naar nederland terug laten brengen door Gelissen.

Van Spanje naar Nederland wel te verstaan.
Een heel gedoe.

Je dient een gezondheidsverklaring te hebben,
geldig paspoort uiteraard,
een reisschema.

Je bent sinds 2007 verplicht om de zoveel uur te rusten en je moet als de reis meer is dan een bepaald aantal uur ook ergens verplicht overnachten. Wanneer je ergens besluit te overnachten ben je verplicht hier minstens 24 uur te blijven en de accomodatie moet goed gekeurd zijn door de EU.

Eenmaal in nederland is mijn paard nog gecontroleerd door de Vee Vlees en...V?