ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimEentjes

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:07

Ik las net dat het superhandig is om in bezit van een ruiterbewijs te zijn. Maar kan iemand mij vertellen wat de voordelen van een ruiterbewijs zijn???

Alvast bedankt ;)

YildizArabs

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:27

In steeds meer natuurgebieden wordt het verplicht gesteld om een ruiterbewijs te hebben. Das 1 reden.
Verder is het niet verkeerd om wat kennis te hebben over paarden, transport, giftige planten, ruiter etiquetten (ooooooh, wat heb ik een hekel aan die ruiters die je in galop inhalen), verkeersregels, etc. Of je nu manegeruiter of niet bent, het is altijd handig!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:07

Het is een mooie opstap :j
Je leert de belangrijkste dingen in de omgang met paarden, zowel over het paardrijden zelf (je moet een praktijktoets doen), als over voeding, ziekten, huisvesting, tuigage etc. Echt heel erg zinvolle dingen, die je al beginnend ruiter echt moet weten!!

Zie het als een zeer waardevolle cursus. Er zijn heel erg weinig gebieden waar het verplicht is, en het zal nooit geheel verplicht worden. (Ze riepen namelijk 10 jaar terug al dat het verplicht zou worden)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:54

ik ben van plan om dit jaar nog mijn ruiterbewijs te gaan halen. gewoon omdat ik het toch handig vindt om hem te hebben. je leert er een hoop van, en je kan gewoon overal lekker naar buiten, ook in die natuurgebieden. en ik kan lekker naar buiten met mijn manege vriendje :D

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:58

ik heb ook mn ruiterbewijs, je leert inderdaad erg veel wat dat betreft is het heel nuttig, maar het ruiterbewijs zelf heb ik nog nooit ergens voor gebruikt! Heb ook niet meer betaald, want je moet elk jaar een bedrag betalen om um te behouden...

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:29

Misschien wel een hele stomme vraag of opmerking maar ik heb begrepen dat het dit jaar verplicht gaat worden of dat het sinds dit jaar verplicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:45

Ik denk dat ik dit jaar ook maar eens op ga :D Lijkt me wel leuk!

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:50

vincentlover schreef:
ik heb ook mn ruiterbewijs, je leert inderdaad erg veel wat dat betreft is het heel nuttig, maar het ruiterbewijs zelf heb ik nog nooit ergens voor gebruikt! Heb ook niet meer betaald, want je moet elk jaar een bedrag betalen om um te behouden...

je moet niet elk jaar betalen, maar om de twee jaar. hier zit dan ook nog eens een verzekering bij.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:52

joplin_1 schreef:
Misschien wel een hele stomme vraag of opmerking maar ik heb begrepen dat het dit jaar verplicht gaat worden of dat het sinds dit jaar verplicht is.

Dit wordt al jaren geroepen en hier is tot nu toe nog niets van waar.
Het enige is; Voor enkele natuurgebieden moet je in het bezit zijn van een ruiterbewijs en op sommige manege's kan je gemakkelijker een paard huren als je je ruiterbewijs laat zien.

Je betaald ieder jaar een klein bedrag, omdat er ook een verzekering aan het ruiterbewijs gekoppeld is. Een verzekering waar je meestal geen gebruik van maakt, omdat je WA-verzekering dezelfde dingen vergoed. Daarnaast wordt het geld in theorie ook gebruikt om ruiterpaden te onderhouden dacht ik.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:52

Maar de verzekering is eigenlijk dubbelop als je een goede WA-verzekering hebt.

Verder vond ik het zelf goed om te halen, je hebt net wat meer verkeerskennis en algemene paardenkennis.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:09

Okee dank je mijn dochter is er mee bezig omdat ik vond dat het nooit verkeerd is en mij verteld werd dat het verplicht werd. Opzich wonen wij in een totaal verkeerde omgeving om buiten te gaan rijden en aangezien je er nu eenmaal niet 24 uur per dag bij bent en toch naar buiten gaan zonder dat je het weet kunnen ze maar beter weten hoe het wel moet. Ze heeft intussen haar CBR1 en 2 gehaald en binnenkort gaat ze CBR3 doen dus dan heb je je volledige ruiterbewijs en dan mag je ook groepjes begeleiden tenminste dat heb ik in het FNRS boekje gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:49

yildiz schreef:
In steeds meer natuurgebieden wordt het verplicht gesteld om een ruiterbewijs te hebben. Das 1 reden.
Verder is het niet verkeerd om wat kennis te hebben over paarden, transport, giftige planten, ruiter etiquetten (ooooooh, wat heb ik een hekel aan die ruiters die je in galop inhalen), verkeersregels, etc. Of je nu manegeruiter of niet bent, het is altijd handig!

Ehhhh volgens mij zijn er steeds MINDER gebieden waarin het ruiterbewijs verplicht is ;)
Men komt erachter dat de samenwerking met de stichting waar het ruiterbewijs door uitgegeven wordt niet altijd even handig verloopt, en de examenstandaarden niet altijd even handig zijn...

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:26

ik wil misschien ook nog wel mijn ruiterbewijs gaan halen, maar heb gehoord dat ie wel heel moeilijk moet zijn.
maar eigenlijk heeft het ook wel weinig nut voor mij, volgens mij ben je in mijn omgeving geen ruiterbewijsnodig om in die gebieden te rijden, heb er iig nog nooit iets van gezien ofzo :P
hoe is zo'n examen eigenlijk? :P
wat moet je allemaal doen ? ghehe :P

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:33

ik heb hem in 2008 gehaald, maar als ik eerlijk ben..

wat een onzin! ik had het heel anders verwacht, we waren met.. 15? en één man(de examinator) stond te kijken. Moesten rondjes rijden, zonder beugels, geloof ook met een hand los en springen. Ik had een jonkie bij die amper had gesprongen, maar je moest min. 50 cm ofzo springen? miss 60, en mijne stopte al op het kruisje, moest ik eigenlijk op een ander, maar ik mocht het ook nog wel een keer proberen, dus 2e sprong hij over t kruisje en toen hoefde ik niet meer te springen, was ik nog gewoon geslaagd.

Rondje buitenrijden, heb geen examinator gezien onderweg, en de andere groep stond die op 1 plek (aan het einde...)

De theorie heb je nog het meeste aan, maar voor iemand die van paarden af weet die kan hem onderhand blind maken.

Maar goed, het is altijd goed om te hebben natuurlijk :P

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:40

haha, ik laat 't wel em wezen denk ik maar zo :P
snap eigenlijk ook niet waarom je uberhaupt zo'n bewijs nodig bent. maar goed zal wel aan mij liggen haha :P

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:42

jah t is idd in sommige natuurgebieden verplicht.

En volgens mij als je gewoon in een bos aan het rijden bent, en de boswachter je aanhoud moet je het ook kunnen laten zien...

beetje vreemd, want het klinkt heel orgineel maar eigenlijk stelt het niet veel voor..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:45

nou het examen stelde bij ons ook echt niks voor!
Beetje rijden, stap draf en galop, sprongetje maken, buitenrit maken......

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:45

Bij ons zijn eigenlijk nooit boswachters, het is ook geen beschermd natuurgebied enzo.
laatst was het wel handig om hem te hebben.
heb 2 weken geleden met vriendin 2 paarden gehuurd en strandrit gemaakt, je moest wel een geldig ruiterbewijs hebben, maar gelukkig hebben ze er niet naar gevraagd :P

in mijn omgeving ben je hem ook bijna nergens nodig volgens mij :P

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:58

ik ben nu bezig met een cursus voor het ruiterrijbewijs.
vind het best interressant maar de groep is eigenlijk te groot..
Ik moet het halen omdat we met een 8tal shows rijden en dan wordt
er na gevraagd..
je wordt er nooit dommer van!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:03

RT D -> BRT

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:45

waar kun je hem eigenlijk halen en hoe doe je het als je voor jezelf en je paard geen vervoer hebt ?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:52

emmyfloris schreef:
waar kun je hem eigenlijk halen en hoe doe je het als je voor jezelf en je paard geen vervoer hebt ?

ik heb um op de manege hier in de buurt gehaald, gewoon op een manegepaard,, en vervoer lijkt me gewoon je ouders lief aankijken of fietsen :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:10

emmyfloris schreef:

www.ruiterbewijs.nl

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:02

kimlovelana schreef:
Ik las net dat het superhandig is om in bezit van een ruiterbewijs te zijn. Maar kan iemand mij vertellen wat de voordelen van een ruiterbewijs zijn???

Alvast bedankt ;)

Ik ben dan toch wel benieuwd wat er "superhandig" zou moeten zijn aan het ruiterbewijs. Het is wel grappig namelijk om af en toe eens in de krochten van de SRR-marketing te kijken :D :D

Ik vraag me trouwens af wat ze nu uiteindelijk willen. Op de beurs kom ik die gasten zelden of nooit meer tegen, dus of ze nu echt zoveel werk maken van hun "produkt" kun je je afvragen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-02-09 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:03

je bent ook verzekerd tot 750.000 uit mn hoofd!
maar heb m ff niet bij de hand;)