Comfortabele rijschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Comfortabele rijschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:34

Ik rijd nu met rubberen laarzen, maar krijg hier steeds meer problemen mee omdat ik vrij brede kuiten heb, maar smalle enkels. Bij mijn enkels zit hij dus te los en gaat-ie afzakken, tenzij ik minimaal 2 paar sokken aanheb. Ik wil dus graag anders. :P

Nu zat ik zelf al te denken dat in mijn geval enkelschoenen met veters en dan chaps misschien de beste oplossing zou zijn. Op maat gemaakte laarzen kan natuurlijk ook, en dat wil ik ook wel maar dat geld is er nu nog niet. Ik weet dat er jodphurs zijn die wel veters hebben, maar ik heb gewoon even geen 100 euro liggen voor een paar schoenen.

Wat is dan een goed alternatief?
Had ook al gekeken voor 'normale' schoenen en dan van die dingetjes op je beugel zodat je voet niet door kan schieten, maar die kosten ook weer 50 euro.
Tips voor laarzen mogen ook, belangrijk is dus dat het goed aansluit bij m'n enkel en niet te smal is voor m'n kuiten.

belle_boef

Re: Comfortabele rijschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:38

Ik zou gewoon even naar een ruiterzaak gaan en daar bij de echte jophurs kijken, de meeste hebben wel verschillende prijsklasse, en dan heb je wel veilige schoenen waar chaps overheen kunnen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:55

Maar alleen de dure varianten hebben veters, van wat ik tot dusverre heb gezien..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:08

Persoonlijk zou ik toch even doorsparen en dan gelijk goede schoenen kopen. Te denken aan ariats of mountainhorse. Die zijn misschien in aanschaf wat duurder maar gaan wel veel langer mee.

Ik heb 9 jaar gereden met m'n mountainhorse schoenen (en zelfs nu zijn ze nog wel bruikbaar maar niet echt meer waterdicht) en had toen goedkope jophurs gekocht met rits én veter voor zeg 40 euro. Nou na een half jaar zijn die dingen al af :oo dus voor mij geen goedkope schoenen meer ik spaar eerst wel even door.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:14

Hmm, het punt is alleen dat ik niet zeker weet of ik chaps fijner vind dan laarzen. Heb er wel eens mee gereden maar dat was met schoenen die bij mijn enkels dus niet lekker zaten, dus dat is geen goede beoordeling. En als ik straks besluit laarzen toch fijner te vinden, lijkt het me zonde als ik 100 euro aan schoenen uitgeef, die ik ook had kunnen gebruiken voor op maat gemaakte laarzen.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:47

Ik rijd zelf ook met mountain horse jodphurs, hele fijne dingen en ze zitten heel lekker. Sluiten wel goed aan! Heb ook laarzen ervan en het is goede kwaliteit. Maar wat je zelf al zegt, als je niet zeker weet of het fijn zit is het mss wel zonde meteen een hoop geld uit te geven. Ik heb destijds de gok gewoon genomen, reed altijd met laarzen. Misschien dat je gewoon eens naar een winkel kunt gaan waar ze veel te passen hebben van verschillende merken, dan kun je alles rustig proberen. En dan kun je ook meteen de chaps erbij aan doen.

Wat laarzen betreft zul je denk ik al snel aan op maat gemaakte laarzen komen. Of anders laarzen met elastiek in de kuiten. MH heeft daar ook laarzen van (die heb ik dus) en die rekken dus mee. Weet alleen niet hoe smal je enkels zijn natuurlijk ;)

Ik zou gewoon eens naar een winkel gaan die een uitgebreid assortiment heeft! En gewoon eens passen en advies vragen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:50

ik heb ariat schoenen met petriechaps, samen net laarzen.
k heb vandaag 2e hands petrie laarzen gekocht, dus die ga ik van de week uitproberen en als die niet bevallen gaan ze zo weer wegg.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:05

Weet iemand zo'n winkel te vinden in Noord-Holland? Inderdaad véél passen zou wel fijn zijn, maar in mijn omgeving zitten alleen maar kleinere zaken.

Tweedehands heb ik ook al gezocht maar de meeste schoenen/laarzen zijn net te klein, en ik durf het ook niet zo goed omdat ik geen idee heb hoe alles zit en aanvoelt. Dus alles goed kunnen passen is wel een idee! (waarom verzin ik dat zelf niet? -_- :P)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:12

Ooteman die heeft veel keuze :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:56

Ik was laatst nog bij Ooteman maar zag niet superveel staan aan laarzen/schoenen hoor..maar toen lette ik er minder op, misschien daarom. :P

Zag net ergens anders staan dat Divoza ook heel veel schoenen/laarzen heeft?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:08

Ok, ben nog even aan het kijken, maar tot de conclusie gekomen dat ik chaps ook gewoon minder mooi vind en dat ik dus waarschijnlijk liever leren laarzen dan chaps wil.

Daar zal ik nog even voor moeten doorsparen, zeker als ze op maat gemaakt moeten worden. Maar ik ben niet van plan om tot die tijd met deze onhandige laarzen te blijven rijden, dus kom ik toch weer op mijn originele vraag uit: wat is een redelijk goedkope maar comfortabele rijschoen? Hoeft absoluut geen jopdhur te zijn. Het hoeft dus geen jááren mee te gaan, ik hoop van de zomer laarzen te kunnen kopen. Het is alleen zodat ik nu wat fijner kan rijden.

Ik kan toch niet de enige zijn die niet meteen een berg geld aan schoenen voor tijdelijk gebruik uit wil geven? :P

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:43

Ik zweer bij de Ariat, maar die zijn duur... die gingen bij mij heel lang mee iets van 4 jaar (maar liep er elke dag mee door de blubber, deed de stallen mee, wastte de paarden, en droogte nooit af, maakte ze ook niet zo veel schoon)

Keek bi jde Divoza, maar ik wil ZONDER rits, die dingen kostten 220 euro! kan je leren laarzen van kopen ongeveer, en MET veter kostten ze 160 euro.. belachelijk! -> dezelfde schoen maar 60 euro minder voor rits

heb ook gekeken bij de Mondoni's kwaliteit vond ik niet zo, hebben jullie ervaring met Mondoni's??
Die waren met rits en veter rond de 60 euro..

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:57

Ik heb leren jophurs met veters en rits aan de achterkant en zit prima! Ik weet alleen niet meer welk merk het is. Zal wel even kijken als ik het niet vergeet }:0 ze kosten maar €60,-

Lis_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:26

Ik heb supergoede leren chaps, nooit zere voeten, heel lekker voetbed.. met elastiek aan de zijkant..
ik weet het merk eve niet meer maar ik zal eve kijke.. ze kosten maar 65 euro. :):)
gr.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:37

ik heb hh jodhpurs heerlijke schoenen met veters en rits dus ook nog een goed passend te maken rond de enkels

hier heb ik derby bento gaithers bij heerlijke nauwgesloten gaithers

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:40

DaniBanani schreef:
Ik was laatst nog bij Ooteman maar zag niet superveel staan aan laarzen/schoenen hoor..maar toen lette ik er minder op, misschien daarom. :P

Zag net ergens anders staan dat Divoza ook heel veel schoenen/laarzen heeft?

Ze hebben een hele hoek met allemaal verschillende schoenen en laarzen :oo

Ik had alleen laatste de pech dat ze alle maten hadden van de mountainhorse schoenen die ik wou en alle kleuren hadden (kleur maakt me bar weinig uit) behalve in maat 39. En laat ik nou net 39 moeten hebben. Kwamen dag later wel weer binnen maar tja daar had ik toen weinig aan.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:54

Ze zijn van Harry's Horse!

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:44

Ik vind Jophers zelf niet fijn, ik rij met Aigle stalschoenen (met zo;n rubberen voet)