Ik heb ook een hengst, hij wordt deze zomer 3 jaar.
Hij is op een moment beginnen bijten, maar hij maakte er zowat een spelletje van:
hij bijt, zodra ik wil straffen, steigert hij. Maarja, wat moet je doen? Negeren en je kleren aan flarden laten scheuren?
Niet dus...
Aangezien ik het niet zag zitten om met hem mee te spelen en hem laten steigeren, heb ik een zweepje erbij genomen.
Eerst had ik natuurlijk geprobeerd om hem gewoon met zijn 4 voetjes op de grond te houden, dus ervoor zorgen dat hij niet steigert, maar probeer dat maar eens als je hem van de wei gaat halen, en hem dus met helemaal niets vast hebt...
Dus de enige oplossing die ik zag was een zweepje. Zo heb ik hem even duidelijk gemaakt dat hij niet met mij kan spelen. Ik sprong ook niet meer achteruit als hij steigerde, ik bleef staan en haalde uit met het zweepje.
Ondertussen steigert hij helemaal niet meer, bijten probeert hij af en toe nog eens, maar hij weet goed genoeg dat hij het niet mag.
Het belangrijkste is dat je zelf NIET bang bent! Hoe kan een paard jou als leider aanvaarden als die zogenaamde leider bang is? Dus je mag absoluut niet bang zijn, en je moet duidelijk zijn: 1 keer nee blijft nee, en dat wordt geen enkele keer ja. Andersom net hetzelfde, als je het 1 keer toelaat dat hij in je trui hapt of weet ik veel wat, moet je de volgende keer niet boos worden als hij het nog eens doet. Zeker met zo jonge beestjes is het belangrijk dat je heel duidelijk bent.
En je mag je zeker niet opjagen als hij iets wel of niet doet. Ik deed dit in het begin dus wel, maar mijn hengstje had hier zo veel lol in(besefte ik na een tijdje pas), dus dat heeft geen enkele zin. Voorbeeld: Mijn hengstje vond het absoluut nodig om steeds langs mij te trippelen en oog in oog met me gaan staan als ik hem aan de hand leidde. Ik jaagde me hier zo hard in op, maar hij had er enkel lol in. Toen ben ik het gaan negeren en hem gewoon omver lopen als hij me onder de voeten liep, sindsdien stapt hij braafjes langs me als ik hem aan de hand heb.
Voor de rest heb ik nog niets ondervonden van het puberen en het 'hengst zijn'. Hopelijk ben je iets met mijn verhaaltje.
Je moet in ieder geval niet bang worden van verhaaltjes, ieder paard is anders. Jij moet gewoon kordaat blijven voor je pony, en duidelijk maken dat jij de baas bent. Dan zal het uiteindelijk wel meevallen hoor