puberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westernjoJarig

puberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:59

Hoi hoi,
Ik heb een jong hengstje en nu hoor ik allemaal enge verhalen om me heen van puberend gedrag, maar mijn paardje is tot op heden een echte schat. Misschien dat jullie wat voorbeelden kunnen noemen van puberend gedrag bij paarden? Mss dat is me dan een beetje kan voorbereiden...

Saaatieeee

Re: puberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:57

Puberend gedrag kan bij elk paard verschillen, de een is juist heel rustig,en de ander heel vervelend.
Dus je kunt je er niet echt goed op voorbereiden haha!

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:48

haha oke, maar er zijn dan dus geen algemene kenmerken?

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:57

Ze zullen je uit gaan proberen tot hoever ze kunnen gaan,en als je dat bij tijds de kop in kunt drukken dan hoeft het geen vervelend puberpaard te worden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:23

Ik heb ook een hengst, hij wordt deze zomer 3 jaar.
Hij is op een moment beginnen bijten, maar hij maakte er zowat een spelletje van:
hij bijt, zodra ik wil straffen, steigert hij. Maarja, wat moet je doen? Negeren en je kleren aan flarden laten scheuren?
Niet dus...

Aangezien ik het niet zag zitten om met hem mee te spelen en hem laten steigeren, heb ik een zweepje erbij genomen.
Eerst had ik natuurlijk geprobeerd om hem gewoon met zijn 4 voetjes op de grond te houden, dus ervoor zorgen dat hij niet steigert, maar probeer dat maar eens als je hem van de wei gaat halen, en hem dus met helemaal niets vast hebt...
Dus de enige oplossing die ik zag was een zweepje. Zo heb ik hem even duidelijk gemaakt dat hij niet met mij kan spelen. Ik sprong ook niet meer achteruit als hij steigerde, ik bleef staan en haalde uit met het zweepje.

Ondertussen steigert hij helemaal niet meer, bijten probeert hij af en toe nog eens, maar hij weet goed genoeg dat hij het niet mag.

Het belangrijkste is dat je zelf NIET bang bent! Hoe kan een paard jou als leider aanvaarden als die zogenaamde leider bang is? Dus je mag absoluut niet bang zijn, en je moet duidelijk zijn: 1 keer nee blijft nee, en dat wordt geen enkele keer ja. Andersom net hetzelfde, als je het 1 keer toelaat dat hij in je trui hapt of weet ik veel wat, moet je de volgende keer niet boos worden als hij het nog eens doet. Zeker met zo jonge beestjes is het belangrijk dat je heel duidelijk bent.

En je mag je zeker niet opjagen als hij iets wel of niet doet. Ik deed dit in het begin dus wel, maar mijn hengstje had hier zo veel lol in(besefte ik na een tijdje pas), dus dat heeft geen enkele zin. Voorbeeld: Mijn hengstje vond het absoluut nodig om steeds langs mij te trippelen en oog in oog met me gaan staan als ik hem aan de hand leidde. Ik jaagde me hier zo hard in op, maar hij had er enkel lol in. Toen ben ik het gaan negeren en hem gewoon omver lopen als hij me onder de voeten liep, sindsdien stapt hij braafjes langs me als ik hem aan de hand heb.

Voor de rest heb ik nog niets ondervonden van het puberen en het 'hengst zijn'. Hopelijk ben je iets met mijn verhaaltje.
Je moet in ieder geval niet bang worden van verhaaltjes, ieder paard is anders. Jij moet gewoon kordaat blijven voor je pony, en duidelijk maken dat jij de baas bent. Dan zal het uiteindelijk wel meevallen hoor ;)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:16

inderdaad.. ze testen verschrikkelijk..en sommige dagen zijn ze zo braaf als iets, en de dag erna kan het zijn dat ze je om de 2min testen.. en dit kan gaan over het uit de weide halen of gewoon borstelen tot beginnen rebelleren tijdens het rijden..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:39

Crazygirl1 heeft gelijk, het is echt zo dat het de ene dag verschrikkelijk is, en de andere dag is er weer niets aan de hand.
Rebelleren tijdens het rijden zou ik niet weten, mijn hengstje is nog maar 3, dus rijden heb ik nog niet geprobeerd...

Maar dit moet je niet afschrikken vind ik. Toen mijn hengstje zo begon te doen, zag ik het eerder als een uitdaging. Ik heb zeker geen spijt gehad dat ik hem heb gekocht. Integendeel zelfs, hij heeft me heeeeel veel geleerd. Zolang je nuchter en kordaat blijft, kan er al niet zo veel mis gaan. Als je nuchter blijft, zal je op tijd merken als het fout begint te gaan, dan hoeft het nog niet te laat te zijn om hulp in te schakelen.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:06

Ben wel blij met jullie verhalen, als je problemen op tijd signaleert maakt dat het wel makkelijker om op tijd te reageren. Inmiddels is hij gecastreerd, omdat hij dan tenminste ook bij de merries kan staan. maar ruinen puberen natuurlijk ook :)

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:17

jawel mijn ruin pubert inderdaad ook. hij heeft heel goede stalmanieren, maar opeens begon hij te proberen hoe duidelijk mijn grenzen waren. Dus eens tegen mij aanlopen met de stal uit gaan. Niet aan de kant gaan als het voer komt, maar een beetje met de oren naar achter met het hoofd gaan staan zwaaien. Ook onder het rijden: hij is niet zo'n grote held, maar opeens was alles een reden om te gaan bokken. Dit heb ik overigens niet opgelost door hem daar op aan te pakken met rijden; dat maakte het heftiger. Ik ben gewoon opgestapt en heb hem direct aandacht gevraagd door middel van lichte buigoefeningen en dan lekker voorwaarts rijden. Hij heeft steeds minder vaak zijn spookmomenten, nu eigenlijk alleen als het hard waait. Het is nu zo'n half jaar bezig, maar hij is steeds minder nieuw kattekwaad uit aan het halen. Hij is weer de grote knuffel aan het worden die hij altijd eigenlijk al was.