Paard in buitenland kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Paard in buitenland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:03

Ik denk dat het tijd wordt om een en ander duidelijker te maken over het kopen in buitenland, in mijn specifieke geval Portugal, omdat er wat misverstanden en onduidelijkheden zijn en indianenverhalen te ronde gaan..
Dus ik zou graag zien dat mensen hun bezwaren noemen en vragen stellen, dan kan ik daarop reageren.
Wees wel zo specifiek mogelijk. Als je het wilt hebben over risicos, noem dan welke, want "risicos" op zich is te breed, te vaag.
Overigens ben ik zelf van mening dat geen enkel risico in het buitenland hoger is dan in eigen land, want het is natuurlijk niet zo dat je dan automatisch gevrijwaard bent van bedrog en ongelukken, simpel en alleen omdat het in eigen land is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:11

In dat specifieke geval Portugal moet je wel HEEL ERG GOED weten waar je iets koopt. Er zijn meer slechte dan goede plekken om paarden te kopen, JUIST in die contreien. Ik heb er ondertussen genoeg van gezien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:46

Als jij meer slechte dan goede plekken hebt getroffen wil niet zeggen dat er meer slechte dan goed zijn, je hebt alleen de goede niet gevonden.
En waarom JUIST die contreien? Wat is er zo speciaal/slecht aan Portugal in jouw ogen?
Ben je van Noord naar Zuid gegaan of alleen rond Lissabon gegeken, bv... Zoek je de paarden op van inernet, leg je zelf contacten, spreek je eigenaren op Golegã, kortom, hoe kom je juist op die slechte plekken terecht?

Als je gewoon naar een gerenomeerde fokker of handelsstal gaat, heb je al met hele andere mensen en paarden te maken.
Dit is ook in Nederland en Belgïe ook zo. Het maakt echt wel uit of je op Zangersheide gaat kijken of bij een boer de niks van paarden weet.

Maar, natuurlijk is het lastiger om een betrouwbare plek te vinden in het buitenland als je er zelf niet thuis bent. Een van de redenen waarom ik bemiddel. Via een bemiddelaar(makelaar, broker), in het algemeen, heb je toegang tot veel meer paarden dan je in je eentje uit zou kunnen zoeken, van verschillende fokkers en eigenaren, en ze zijn natuurlijk al van te voren gescreened, dus je treft niet een slecht paard of onbetrouwbare eigenaar.

Daarbij speelt het cultuur verschil een enorme rol. De Nederlanders stoten met hun directheid de Portugezen voor het hoofd... dat bemoeilijk de handel. Ook spreken ze vaak niet of slecht engels en dan kunnen er dingen verkeerd begrepen worden. daar is bemiddeling ook weer heel handig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:57

Als ik de goede wil vinden, dan heb ik die al gevonden. Een goede kennis van me (dierenarts) spreekt vloeiend spaans en portugees en heeft de benodigde contacten daar. Maar daarmee weet ik ook dat je alleen de goede paarden te zien krijgt als je doorzaagt en alleen een fatsoenlijke prijs betaald als je nog verder doorzaagt.
Het is algemeen bekend in de paarden dat de rommel voor export gaat, Portugal is daar geen uitzondering in. Ik weet er hier wel enkele te staan en dat zijn echt niet de enige, zowel zuid Europees als elders uit Europa en de rest van de wereld. Zolang er echter vraag blijft, zal deze handel blijven bestaan.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:06

Prima topic. Ik denk dat een paard via een broker in het buitenland kopen zelfs een aantal voordelen heeft. De kans dat je een miskoop doet voor een Iberiër is denk ik groter in Nederland dan wanneer je naar Spanje of Portugal gaat. De paarden die men hier niet wil worden namelijk voor een prikje verkocht of geruild tegen KWPN'ers en dan in Nederland, België en Duitsland verkocht. Vaak kloppen de papieren niet of er is iets met het paard aan de hand. Een broker die goed zijn huiswerk heeft gemaakt helpt je door het hele proces heen en biedt alleen paarden van betrouwbare stallen. Jij koopt misschien één of twee keer een paard, maar voor de broker is dat dagelijks werk. Ze kent de markt en kan haar klanten goed en eerlijk informeren en adviseren.

1) Een broker heeft verstand van paarden
2) De broker werkt met verschillende stallen en heeft al een voorselectie gedaan van goede paarden, waaruit de koper een veilige selectie kan maken.
3) Terwijl je in Nederland op een advertentie voor één paard reageert en dus één paard te zien krijgt, ga je met een broker in het buitenland naar stallen waar meerdere paarden te koop staan. Die kun je allemaal vergelijken en uitproberen.
4) Doordat je meerdere paarden van een zelfde stal te zien krijgt, kun je daarvan de beste uitkiezen die bij jou budget past
5) Omdat je bij verschillende stallen komt doe je een hoop nieuwe kennis op en hebt veel meer vergelijkingsmateriaal dan wat je zou hebben in Nederland. Je zult zien dat er zelfs binnen hetzelfde ras veel verschillende types zijn en kunt kiezen wat het beste bij je past.
6) Je komt niet gemakkelijk voor niets, juist omdat er zoveel keus en vergelijkingsmateriaal is
7) Je bent bovendien met iemand waarmee je kunt communiceren, die de taal ter plaatse spreekt, en vooral ook de cultuur
8) Je hebt een adviseur mee
9) Het is bovendien een errug leuk uitstapje

Mijn devies: beter een paard kopen in het buitenland dan in Nederland een compromis!

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:14

ikke schreef:
Als ik de goede wil vinden, dan heb ik die al gevonden. Een goede kennis van me (dierenarts) spreekt vloeiend spaans en portugees en heeft de benodigde contacten daar. Maar daarmee weet ik ook dat je alleen de goede paarden te zien krijgt als je doorzaagt en alleen een fatsoenlijke prijs betaald als je nog verder doorzaagt.
Het is algemeen bekend in de paarden dat de rommel voor export gaat, Portugal is daar geen uitzondering in. Ik weet er hier wel enkele te staan en dat zijn echt niet de enige, zowel zuid Europees als elders uit Europa en de rest van de wereld. Zolang er echter vraag blijft, zal deze handel blijven bestaan.

Dat is precies het punt dat Lusitana wil maken denk ik. Je kunt wel een kennis hebben die vloeiend de taal spreekt, maar dat betekent nog niet dat die de juiste contacten heeft. Als het ter plekke al maanden werk kost om het kaf van het koren te scheiden, de paarden te bekijken en een portfolio samen te stellen met alleen GOEDE paarden van stallen waarmee je kunt werken, dan kun je je voorstellen dat dit geen werk is dat je vanuit Nederland vanachter je bureau kunt doen. Over de rommel die naar Noord-Europa gaat is hier genoeg geschreven en heeft niets te maken met het type paarden waar Lusitana en ik mee werken. Dat is inderdaad het verschil tussen Zangersheide en een willekeurig boertje of handelaartje. Net zoals men in Nederland de rommel uit Spanje en Portugal ontvangt, ontvangen wij in Spanje en Portugal de rommel uit Nederland. Mijn ogen rollen soms zowat uit mijn hoofd als ik de "Friezen" en "KWPN'ers" bekijk die hier zijn ingevoerd (niet in positieve zin dan).
Je moet weten waar je moet zijn. De taal spreken en contacten hebben is niet genoeg. Het gaat om het ONDERHOUDEN van die contacten en SELECTIE. Dat kan alleen ter plekke. Er zijn in Spanje en Portugal heel duidelijk 2 verschillende circuits te onderscheiden: die van gereputeerde stallen en stoeterijen (hoeven helemaal niet noodzakelijk ook bekend te zijn of deel te nemen aan SICAB) en die van de paardenhandel. Uit jouw reactie proef ik een beetje dat die kennis van jou zijn contacten vooral in de handel heeft. Nu, daar moet je dus precies niet zijn als je een PRE of een Lusitano zoekt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:15

ik ben niet van plan om een paardje van verweg te halen( uberhaupt niet om er een te halen waar dan maar ook)

ik denk dat waar je je paard ook koopt je kritisch moet zijn, en niet zomaar dingen van mensen aan moet nemen.
maar zeg nou zelf hoe vaak gaat het in nl. met paarden kopen mis...ook behoorlijk vaak heb ik het idee.

maar wat ik me wel afvraag als je het over het buitenland hebt, zijn er daar ook ziektes die hier niet(veel) voorkomen waar je rekening mee moet houden?
en kunnen die ook besmettelijk zijn voor andere paarden?

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:41

ikke schreef:
Maar daarmee weet ik ook dat je alleen de goede paarden te zien krijgt als je doorzaagt en alleen een fatsoenlijke prijs betaald als je nog verder doorzaagt.

Ik krijg alle paarden te zien van de plaatsen waarvoor ik werk (merries, hengsten, veulentjes, wat er op stal staat en wat er vrij rondloopt). Als daarover geen openheid bestaat zou ik er niet eens mee willen werken. Als de prijzen niet reëel zijn, was voor mij het eerste bezoek ook gelijk het laatste bezoek en dat vertel ik er altijd direct bij. Bedrijven die geen openheid van zaken geven zijn bij mij aan het verkeerde adres. Blijkbaar functioneert dat, want stallen willen graag met mij werken en bieden hun paarden aan tegen eerlijke prijzen. Van de paarden die niet te koop staan ken ik de motivatie. Dat zijn normaal gesproken de paarden die binnen het fokbeleid van de stoeterij passen. Wordt er bijvoorbeeld een hengstje uit de moederlijn geboren, dan wordt dat voor een passende prijs te koop gezet, ongeacht de superieure kwaliteiten die dat paard zou hebben. De prijs is daarbij voor een spanjaard hetzelfde dan voor iemand uit het buitenland. Zoniet dan heb je niet met de juiste mensen te maken.

Wat me verder opvalt is dat veel mensen het erover hebben dat je de beste paarden niet te zien zou krijgen. Als puntje bij paaltje komt blijkt het echter vaak zo te zijn dat degenen die het hardste roepen een budget hebben waarbij de beste paarden helemaal niet eens in beeld komen. De beste paarden kosten ook hier 30.000 EUR en meer, net zoals in Nederland. Het merendeel van de mensen heeft zo'n budget helemaal niet.
De stallen waar ik mee werk zijn trouwens trots op hun paarden. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een door mij geselecteerd bedrijf paarden niet wilde laten zien ondanks dat bekend was dat het budget van de klant niet toereikend is. Ik heb daarentegen wel stallen afgewezen, omdat ik er niet bij mocht zijn als bv de paarden werden opgezadeld, of als ik de stallen niet van binnen mocht zien etc. Als buitenlander op eigen houtje wordt je daar alleen pas mee geconfronteerd als je terplekke bent. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat zij in Spanje of Portugal geweest zijn en er werd geen toegang verschaft tot de stoeterij, de mensen waren er niet op het afgesproken tijdstip, ze mochten niet aan de paarden komen, tijdens vitale momenten werden ze afgeleid of even ergens anders mee naartoe genomen etc. Dan kom je dus echt voor niks. Als dit je werk is, zoals met Lusitana en mij het geval is, je hier woont, werkt, selecteert en investeert in contacten, dan speelt dat helemaal niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:15

Dat budget is idd vaak waar de schoen wringt. Men wil kwaliteit voor weinig geld. Net als in andere landen, inclusief Nederland, staat achter kwaliteit selectie, goede papieren, goede voeding en training en die factoren zijn kostbaar en maken dus een paard duurder.
Paarden worden hier al honderden jaren op kwaliteit en bruikbaarheid geselecteerd op stoeterijen, dus echte troep betaat daar niet eens. Kleinere fokkers hebben hun fokmerries van dergelijke oeroude stoeterij en hebben dus goed basismateriaal. De keuze aan hengsten is enorm, omdat hier nauwelijks gecastreerd wordt.

Een van de redenen waarom er slechte paarden in Nederland komen, is omdat er nog veel te veel mensen zijn die geloven dat ene brandmerk enige waarde heeft. Een brandmerk zegt alleen wie de fokker is. Niet dat het een goed paard is of zelfs een raspaard. Hij kan zijn brandmerk ook op een koe of ezel zetten, het is NIET stamboek gebonden. In de meeste gevallen heb je dan ook te maken met cruzados.

Er is idd een levendig goedkope paarden handelcircuit waarin met name zigeuners gemengd zijn, maar bij absurd lage prijzen voor iberische paarden zou er toch eigenlijk wel een lichtje moeten gaan branden bij een koper...
Toevalig heb ik twee paarden uit dat circuit, maar dan zeg ik het er ook bij wat er aan mankeert en dat het cruzados zijn met een vaag of onbekend verleden. Van de andere paarden weet ik bijna altijd alles vanaf de geboorte!!!!

En als gezegd, de mentaliteit van de Hollander strijkt erg tegen de haren van de mensen hier, vandaar dat handel niet altijd even bevredigend is. Met beleefder en afwachtender zijn, komen jullie verder. (Maar nogmaals, met bemiddeling is het nog veiliger)

Wat ziektes betreft, piroplasmose, een ziekte overgebracht door teken (dus op zich niet besmettelijk) komt erg veel voor in het zuiden en minder in het midden van Portugal en is bijna totaal afwezig in het noorden.
Het is bijna onmogelijk om een niet besmet paard te vinden in het zuiden. Wel is het zo dat die paarden daar juist weerstand hebben opgebouwd en er dus niet of bijna niet ziek van worden, waar een paard uit het noorden , als hij het krijgt minder goede kansen heeft om er goed uit te komen.
Een paard dat behandeld is, wordt er dus niet ziek van, maar heeft nog wel de antistoffen.

Overigens dient de verplichte gezondheidskeuring die voor het transport plaats vindt (iets heel anders dan een aankoopskeuring) juist om uit te sluiten dat een paard met een ziekte op transport gaat. Ze krijgen dan een gezondheidsverklaring mee, dat door sommige Hollandse en Belgische zwendelaars wel wordt vermeld als zijnde stamboekpapieren of aankoopskeurings papieren.
Die zwendel zit hem wat dat betreft dus bij de wederverkopers, hollanders en Belgen die paarden aankopen voor verkoop. Deze vermelden vaak ook graag dat het brandmerk dus een teken is van raszuiverheid, wat het absoluut niet is.
Deze wanpraktijken vinden dus voornamelijk achteraf in jullie landen plaats...

Een ander punt is het wantrouwen in dierenartsen. Een bemiddelaar weet ook goede DA´s uit te zoeken die röntgen digitaal doen en op CD mee kunnen geven.
De medische techniek is hier net zover als elders, sterker nog er wordt af en toe nog hier een operatietechniek of operatiegereedschap uitgevonden die elders nog niet bestaat, en er zijn diverse portugezen met een nobel prijs op hun naam wegens ontdekkingen. Ik vind het dus heel erg als het als achtergebleven gebied gezien wordt wat dat betreft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:51

Adalberti schreef:
ikke schreef:

Dat is precies het punt dat Lusitana wil maken denk ik. Je kunt wel een kennis hebben die vloeiend de taal spreekt, maar dat betekent nog niet dat die de juiste contacten heeft. Als het ter plekke al maanden werk kost om het kaf van het koren te scheiden, de paarden te bekijken en een portfolio samen te stellen met alleen GOEDE paarden van stallen waarmee je kunt werken, dan kun je je voorstellen dat dit geen werk is dat je vanuit Nederland vanachter je bureau kunt doen. Over de rommel die naar Noord-Europa gaat is hier genoeg geschreven en heeft niets te maken met het type paarden waar Lusitana en ik mee werken. Dat is inderdaad het verschil tussen Zangersheide en een willekeurig boertje of handelaartje. Net zoals men in Nederland de rommel uit Spanje en Portugal ontvangt, ontvangen wij in Spanje en Portugal de rommel uit Nederland. Mijn ogen rollen soms zowat uit mijn hoofd als ik de "Friezen" en "KWPN'ers" bekijk die hier zijn ingevoerd (niet in positieve zin dan).
Je moet weten waar je moet zijn. De taal spreken en contacten hebben is niet genoeg. Het gaat om het ONDERHOUDEN van die contacten en SELECTIE. Dat kan alleen ter plekke. Er zijn in Spanje en Portugal heel duidelijk 2 verschillende circuits te onderscheiden: die van gereputeerde stallen en stoeterijen (hoeven helemaal niet noodzakelijk ook bekend te zijn of deel te nemen aan SICAB) en die van de paardenhandel. Uit jouw reactie proef ik een beetje dat die kennis van jou zijn contacten vooral in de handel heeft. Nu, daar moet je dus precies niet zijn als je een PRE of een Lusitano zoekt.

De contacten die ik hier heb, heeft jarenlange contacten in, met name, Spanje. Dat is geen kwestie van er twee keer geweest zijn, maar jaren aaneen en dan meerdere malen per jaar.
Als ik dus al behoefte zou voelen om paarden uit zuidelijke streken weg te trekken, dan zou dat mijn eerste contact zijn; eerder dan met een bemiddelaar, waarvan de integeriteit ook nauwelijks te contoleren valt voor mij, vanachter een bureau in NL.
Dat er in de tussenhandel meer fout dan goed gaat is niks nieuws en dat zal ook niet zomaar veranderen. Maakt niet uit of de paarden uit Portugal, Spanje of Amerika komen, als je het hier koopt, betaal je de hoofdprijs voor wat feitelijk het overschot (zo je wil het afval) is van wat er uit die landen komt. Het is minder erg dan 10 jaar geleden, maar het gros is nog steeds van zeer matige kwaliteit, maar aan de prijzen zou je dat niet zeggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:04

Tussenhandel in NEDERLAND heb je het dan over. Als je hier een paard koopt, heb je niet te maken met overschot, maar serieus gefokte paarden.
Hoe het met de bemiddelaar zit, kun je navragen bij klanten die inmiddels al een paard van die persoon hebben lijkt mij. Hoe ga je in Nederland na of een handelaar betrouwbaar is? Sterker nog, een particulier, want die heeft geen eerdere klanten waar je navraag kunt doen....

Dat er idd ook slechte kwaliteit rondloopt, is niet de schuld van bemiddelaars, maar van de louche Hollandse handelaren en het feit dat er aan fokmateriaal, wat Lusitanos betreft in elk geval, niet zoveel beschikbaar is.
Er is via mij nog nooit een slecht paard naar Nederland gekomen en zo zijn er nog wel een paar.
Dat ze per definitie idd soms nogal duur zijn, is omdat ze zeldzaam zijn (in tegenstelling tot de honderden duizenden KWPN´s die er rond lopen) en in Nederland nog wat exotisch zijn. Maar een GP Lusitano is nog altijd goedkoper dan een GP warmbloed...

Maar dit is dus precies wat er gaande is. Een aantal mensen bijten zich vas op het feit dat er slechte paarden naar nederland (zijn ge)komen en geven zo een totaal vertekent beeld van wat er te koop is. Hoeveel krakkemikkige Hollandse en Belgische paarden lopen er rond? Dan zeggen we toch ook niet meteen dat je daar beter niet kunt kopen?

Verder heb je niet erg goed kunnen definiëren wat je bezwaar is, alles waar je mee komt is niet echt gebonden aan "buitenland". Louche praktijken bestaan overal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:04

Lusitana schreef:
Tussenhandel in NEDERLAND heb je het dan over. Als je hier een paard koopt, heb je niet te maken met overschot, maar serieus gefokte paarden.
Hoe het met de bemiddelaar zit, kun je navragen bij klanten die inmiddels al een paard van die persoon hebben lijkt mij. Hoe ga je in Nederland na of een handelaar betrouwbaar is? Sterker nog, een particulier, want die heeft geen eerdere klanten waar je navraag kunt doen....

Dat er idd ook slechte kwaliteit rondloopt, is niet de schuld van bemiddelaars, maar van de louche Hollandse handelaren en het feit dat er aan fokmateriaal, wat Lusitanos betreft in elk geval, niet zoveel beschikbaar is.
Er is via mij nog nooit een slecht paard naar Nederland gekomen en zo zijn er nog wel een paar.
Dat ze per definitie idd soms nogal duur zijn, is omdat ze zeldzaam zijn (in tegenstelling tot de honderden duizenden KWPN´s die er rond lopen) en in Nederland nog wat exotisch zijn. Maar een GP Lusitano is nog altijd goedkoper dan een GP warmbloed...

Maar dit is dus precies wat er gaande is. Een aantal mensen bijten zich vas op het feit dat er slechte paarden naar nederland (zijn ge)komen en geven zo een totaal vertekent beeld van wat er te koop is. Hoeveel krakkemikkige Hollandse en Belgische paarden lopen er rond? Dan zeggen we toch ook niet meteen dat je daar beter niet kunt kopen?

Verder heb je niet erg goed kunnen definiëren wat je bezwaar is, alles waar je mee komt is niet echt gebonden aan "buitenland". Louche praktijken bestaan overal.

Dat klopt, louche praktijken heb je overal, ook in Portugal en Spanje. Kom zeg; je moet nu niet net doen alsof er alleen in NL louche types rondlopen die rommel voor topprijzen verkopen.
DAT is mijn punt. Maar jij kunt moeilijk zeggen dat er vanuit het zuiden (bewust?) rommel wordt verkocht; dat zou je eigen handel namelijk ondergraven en minder geloofwaardig maken, ongeacht wat je feitelijk doet.
Dat jij nette handel drijft moet je in ieder geval niet proberen duidelijk te maken over de rug van louche types in NL, dat komt niet over namelijk. Je kunt beter toegeven dat er louche handel is en dat jij je daar vervolgens van distantieerd. Onkennen heeft meestal een averchts effect.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:43

Waar zie jij mij ontkennen? Zowel adalberti als ik zeggen dat er wel degelijk ook een tweede/ander circuit bestaat maar dat wij daar idd niks mee te maken hebben.
Verder is het natuurlijk niet zo dat in nederland alles koek en ei is en je alleen daar veilig kunt kopen en in het buitenland het altijd hommelis is, tegen zo´n beeld verzet ik me.

Je hebt nog steeds geen concreet bezwaar genoemd, je zit alleen maar af te geven.

Verder drijf ik geen handel. Ik heb geen paarden te koop. Ik bemiddel. Dat heeft dus als voordeel dat de verkopers en de paarden gescreened zijn. Dat je dus NIET te maken hebt met louche handel.
Dus ik kan mezelf ook kwalijk in de vingers snijden met de verklaring dat het bestaat. Sterker nog, het werkt in mijn voordeel dat mensen weten dat het bestaat, want dan kiezen ze immers eerder voor bemiddeling omdat dát veiliger is...
Even verder nadenken. ;)

Ik heb dit topic niet geopend om reclame te maken, want dat heb ik niet nodig, maar om misverstanden en vooroordelen, die duidelijk bestaan, proberen weg te nemen en helderheid te geven over hoe dingen in zijn werk gaan.
Dus iedereen kan met allerlei vragen terecht.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:58

Idd. Wij zijn niet de eigenaren van de paarden, waardoor wij geen enkele noodzaak hebben om van dubieuze dieren af te komen. Sterker, zulke paarden willen wij niet eens in onze portfolio en met eigenaren die op de door jou beschreven manier werken willen wij liever niets te maken hebben. Wij geven er de voorkeur aan om voor onze klanten de paarden te selecteren met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Dat is onze toegevoegde waarde. Het is in het belang van onze klanten en dus in ons eigen belang zeer kritisch naar het aanbod te kijken.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:13

Ik kan alleen maar toevoegen dat ik het voor een groot deel eens ben met de TS.
Als je zelf niet thuis bent in het land en de gebruiken/cultuur, werk dan altijd via een bemiddelaar die hierin wel thuis is, bij voorkeur een die zich al bewezen heeft en een redelijke staat van dienst heeft. Zelfs als je wel al veel ervaring hebt is het in de hand nemen van een bemiddelaar nog steeds een goed idee, omdat je dan ook de mening hebt van iemand (anders) die er verstand van heeft: van aankoop, import (aankoop buiten Europa), verkrijgen van de juiste papieren, enz. Een tussenpersoon/bemiddelaar heeft ook mogelijk andere contactwegen en ingangen dan jij en kan zo ook paarden vinden die je zelf, of je nu ervaren bent of niet, misschien wel nooit had kunnen vinden.

Ook is het absoluut een universeel gegeven dat je in 99% van de gevallen echt niet voor een duppie op de eersterang kunt zitten. Een toppaard kopen voor een klein budget is een ijdele droom, een zgn fluke, die echt zeldzaam is. Het is onrealistisch je daarop te willen vastpinnen. Voor kwaliteit betaal je in de meeste gevallen (terecht), ook in het buitenland. Het is een illusie te denken dat het elders goedkoper is omdat hier alles naar jouw maatstaven luxer 'lijkt' want in veel gevallen is dat niet eens zo. Dat is ook een cultuurverschil.

Een tussenpersoon is erbij gebaat jou goede dieren te leveren, niks dubieus materiaal, want een tussenpersoon vaart wel bij behoud van een goede naam als betrouwbaar en hulpvaardig! Een tussenpersoon weet ook wat er komt kijken bij een eventuele invoer, en andere eisen om een paard Nederland (of Europa) in te krijgen. Dit scheelt ook een hoop gedonder aan de grens.

Ook vervoer is prima te verzekeren, en in die zin zijn de risico's dus idd niet hoger dan in Nederland.
Ik heb het altijd een vreemd gegeven gevonden dat mensen een superpaard zoeken voor weinig geld en binnen een bepaalde straal (30 kilometer, bijv). Een paard in het buitenland kopen is lang niet zo spannend meer als 20 jaar geleden. ;)
Maar in alle gevallen, nog steeds, is het echt een aanrader een tussenpersoon in de arm te nemen en je niet allerlei sprookjes te laten wijsmaken door mensen die zich hebben laten bedotten of bekopen in het buitenland omdat ze zo naïef waren het helemaal zelf op de bonnefooi te willen doen. Maar dat geldt in kwestie ook voor aankopen in Nederland!

Ik heb zelf een paard gekocht in Rusland. Jawel, via een tussenpersoon. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:16

Ik ben wel van mening dat je bijvoorbeeld een Lusitano in Portugal moet kopen. Het paard komt er tenslotte vandaan en de keuze is uiteraard vele malen groter als het plukje Lusitano's wat je hier in Nederland hebt. (ik zou daar nou niet direct opzoek gaan naar een KWPNer)

Dat je daarbij gebruik maakt van een bemiddelaar lijkt me wel zo handig. Met zo iemand kom je toch meer stallen binnen als dat je in je eentje op pad moet. Je kunt gebruik maken van hun voorselectie, hun kennis en hun contacten. En het is natuurlijk een pré als iemand de taal goed spreekt. Ook zou je van te voren kunnen vertellen naar wat voor een paard je opzoek bent zodat de bemiddelaar gericht voor je kan zoeken. Het lijkt me ook nog eens een hele leuke ervaring.

Jammer genoeg heb je nu eenmaal altijd enkele rotte appels in de paardenhandel zitten. Dat zal ik Portugal en Spanje niet anders zijn als in Nederland. Daarom moet je zelf ook altijd goed opletten als je een paard koopt, waar vandaan dan ook. :D

Van wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen aan aangeboden paarden vind ik de prijs/kwaliteit verhouding redelijk. Je kunt best wel een heel leuk paard kopen voor een redelijk bedrag. Hoe meer je verlangt des te duurder het wordt natuurlijk. Maar ik heb van beide bemiddelaars hier op bokt al regelmatig paarden voorbij zien komen die ze wel bij mij thuis mogen afleveren! ;) Dus om nou maar te zeggen dat het "afval" alleen maar verkocht word is onzin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:57

Ik zal even wat voorbeelden noemen van redenen van verkoop, dan wordt een en ander misschien duidelijker.

Fokkers:
Die fokken in de eerste plaats voor de verkoop. Dus logisch dat hun producten te koop staan.
Ze houden idd goede exemplaren soms zelf, maar ze hebben er niks aan om bv zes hengsten op stal te hebben uit hetzelfde ouderpaar. Dus 1 houden ze dan misschien aan (hoewel fokkers eerder merries aanhouden, ze kunnen overal wel aan dekkingen komen), maar dat wil niet zeggen dat de andere 5 meteen slecht zijn. Ze zijn alleen op dat moment niet geschikt voor die fokker.

Particulieren:
Algemeen:
Hier is het paard nog status en paardrijden een elite sport. Men heeft geen binding met het paard, ze staan gewoonlijk in training ergens en de eigenaar rijdt er in het weekeinde op of zelfs dat niet eens. Zo af en toe wil men een jonger of ander "model". Ja, erg, maar het wil zeggen dat deze paarden ook echt niet slecht zijn, slechts niet meer de wens van de eigenaar.

Soms zijn mensen die geld verdienen met het opleiden van jonge paarden. Ze dus jong kopen en (klassiek)opgeleid verkopen. Dit zijn de betere paarden en zeker geen afval.

Of het is iemand die om persoonlijke omstandigheden van zijn paard af moet (scheiding, geldgebrek, weiland wordt niet meer aan ze verpacht...) dan mankeert er dus ook echt niks aan het paard.

Soms wordt er gekocht in een opwellng, op een paardenfestijn, in en dronken bui. Eenmaal nuchter blijkt het allemaal niet zo leuk meer en best duur, en wil men er dus weer vanaf. Wederom geen reden om aan te nemen dat er wat aan het paard mankeert (maar dat kán in dit geval wel, het paard is immers een leek aangesmeerd)

Ik heb nu een zilveren medaille winnares in de verkoop van een fokker wegens overgaan naar ander lijnen....

Er zijn ontzettend veel redenen om een gewoon goed, of buitengewoon goed, paard weg te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:03

Lusitana schreef:
Je hebt nog steeds geen concreet bezwaar genoemd, je zit alleen maar af te geven.

Wat heb je te bieden?? Hoe onderbouw je dat, wat zijn je referenties, bij wie kan ik dat controleren en hoe controleer ik hen dan weer??
Waarom zou ik jou wel moeten vertrouwen en die lokale handelaar hier op de hei niet??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:29

ikke schreef:
Lusitana schreef:

Wat heb je te bieden?? Hoe onderbouw je dat, wat zijn je referenties, bij wie kan ik dat controleren en hoe controleer ik hen dan weer??
Waarom zou ik jou wel moeten vertrouwen en die lokale handelaar hier op de hei niet??

Weet je al deze gegevens en reverenties dan wel van de lokale handelaar op de hei? Als je je verdiept in een ras zoals de Lusitano dan kom je er al gauw achter dat Lusitana geen vreemde is in dat wereldje. Maar goed, misschien ben jij helemaal niet op zoek naar een Lusitano of wel?

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:34

ikke schreef:

Het maakt niet uit wàt je koopt, het is altijd tot op zekere hoogte een kwestie van vertrouwen, zeker als het gaat om paarden. Een broker verkeert in een kwetsbare positie en heeft er geen enkel belang bij om een klant te belazeren. Wat de broker voor heeft op de lokale handelaar op de hei is dat hij/zij niet de eigenaar is van de paarden. Een eigenaar heeft altijd de druk om ook van zijn minder goede paarden of paarden met problemen af te komen. Er is genoeg aanbod aan goede paarden waaruit een broker een keuze kan maken. Waarom denk jij dat wij klanten zouden willen bedriegen door geen eerlijke informatie te geven over de paarden die wij te koop aanbieden, en paarden te pushen waarvan we op voorhand weten dat er iets mis mee is? Dan zouden we toch onze eigen onderneming om zeep helpen? Juist dat vertrouwen en die integriteit zijn onze toegevoegde waarde.
Laatst bijgewerkt door Royal_horse op 24-02-09 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:36

Je zou bv simpelweg kunnen vragen naar mensen die al een paard via mij hebben, dan kan ik je daarmee in contact brengen en dan kunnen die vertellen of ze al of niet tevreden waren over de paarden en de diensten. Ze zullen je wellicht uitnodigen (als je tenminste niet zo agressief bent) om de paarden te komen bekijken, kun je zelf de kwaliteit beoordelen.
Je kunt ook gewoon hier zelf de paarden die ik bied bekijken. je kunt zelf een dierenarts kiezen die de keuring doet en je kunt zelf de röntgen direct op CD meekrijgen en aan je eigen DA laten zien als je ze hier niet vertrouwd....
Je kunt een contract zelf opstellen, of laten opstellen, al of niet door een notaris.
Wij hebben ons ook gewoon aan de wetten te houden die betrekking hebben op verkoop.

Geef eens 1 reden waarom we iemand zouden WILLEN bedonderen? 1 ontevreden klant en onze goede naam is naar de maan. Wij willen dat mensen terugkomen en ons aanraden, niet van 1 paard af en verder de klant nooit meer zien.
Ik doe zelf ook nog aan nazorg, dat wil zeggen dat mensen me kunnen mailen over problemen die boven komen met rijden of in gedrag ofzo. Omdat ik het dier langer ken en het ras goed ken, kan ik daar goed advies in geven.

edit: hahaha we zeggen nu dus onafhankelijk van elkaar hetzelfde. Als dát nog niet genoeg is...

Lusitana

Re: Paard in buitenland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:57

Overigens is het topic niet opgezet om over mij te praten, maar om dingen te verduidelijken over kopen in het buitenland in het algemeen, om voor te lichten, vragen te beantwoorden, zodat het niet een enge onderneming hoeft te zijn. Want dat is het niet. Wat maken meerdere kilometers afstand nu eigenlijk uit?

Je zou kunnen zeggen "dan geef ik meer geld om te gaan kijken". Maar is dat ook zo? Als je hier komt, kun je meteen meerdere paarden bekijken waarbij je wordt rondgreden. Lunch en eventueel diner wordt voor je betaald. Je kunt zelfs met een ochtendvlucht komen en met een avondvlucht terug, dan hoef je niet eens te overnachten, maar er zijn hier hotels vanaf 35 euro per nacht, dus zo duur is dat nou ook weer niet.
Als je in eigen land zoekt, ga je vaak wekenlang met eigen vervoer van hot naar her (helemaal als het om een byzonder ras gaat dat niet zoveel voorkomt)om evenveel paarden te kunnen zien, en die auto rijdt toch ook niet op water? En dan moet je ook eten en dat zelf betalen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:46

Lusitana schreef:
Geef eens 1 reden waarom we iemand zouden WILLEN bedonderen? 1 ontevreden klant en onze goede naam is naar de maan. Wij willen dat mensen terugkomen en ons aanraden, niet van 1 paard af en verder de klant nooit meer zien.
Ik doe zelf ook nog aan nazorg, dat wil zeggen dat mensen me kunnen mailen over problemen die boven komen met rijden of in gedrag ofzo. Omdat ik het dier langer ken en het ras goed ken, kan ik daar goed advies in geven.

Slechte paarden verkopen is slecht voor je handel? Bosjes handelaren die hier telkens weer langs komen en die slechte paarden zouden hebben verkocht. Toch bestaan die handelaren al jaaaaaren.
Uiteindelijk doe je dit niet voor nop, ik ga er tenminste vanuit dat je geen filantropische instelling hebt.
Je belang is dus verkoop, daar heb je je inkomsten van.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:37

Lusitana schreef:
Overigens is het topic niet opgezet om over mij te praten, maar om dingen te verduidelijken over kopen in het buitenland in het algemeen, om voor te lichten, vragen te beantwoorden, zodat het niet een enge onderneming hoeft te zijn. Want dat is het niet. Wat maken meerdere kilometers afstand nu eigenlijk uit?

Je zou kunnen zeggen "dan geef ik meer geld om te gaan kijken". Maar is dat ook zo? Als je hier komt, kun je meteen meerdere paarden bekijken waarbij je wordt rondgreden. Lunch en eventueel diner wordt voor je betaald. Je kunt zelfs met een ochtendvlucht komen en met een avondvlucht terug, dan hoef je niet eens te overnachten, maar er zijn hier hotels vanaf 35 euro per nacht, dus zo duur is dat nou ook weer niet.
Als je in eigen land zoekt, ga je vaak wekenlang met eigen vervoer van hot naar her (helemaal als het om een byzonder ras gaat dat niet zoveel voorkomt)om evenveel paarden te kunnen zien, en die auto rijdt toch ook niet op water? En dan moet je ook eten en dat zelf betalen...

Nou heb ik een vraag die dus niet over Spanje/portugal gaat, maar wel ovcer een paard in het buitenland.
Wat zijn nou (ongeveer) de kosten van de benodigde papieren om een buitenlands (wel europees) paard te importeren in NL?
Ik heb van verschillende bedrijven vele verschillende prijzen gekregen, en ben nu wel benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn.

Lusitana

Re: Paard in buitenland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:50

Binnen Europa hoef je een paard niet "in te voeren". Paard moet gechipped zijn en krijg een tijdelijk identiteitsbewijs (la het gene paspoort heeft), of een paspoort mee. er moet wel door een dierenarts ene gezondheidsverklaring af gegeven worden. Deze gaat vooral om besmettelijke ziektes en is geen aankoopskeuring! Dit kost rond de 50 euro, afhankelijk van het land denk ik zo, maar kostbaar is het dus niet.