Iemand leren lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Iemand leren lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:06

Hoe moet ik iemand leren lichtrijden?
Het klinkt dom, maar het is echt moeilijk! Een meisje van 10 rijd sinds 2 weken op mijn shetlander. Ze kan nog helemaal niks en ik wil haar graag alles leren. Moeilijker dan ik dacht dus. Het lichtrijden lukt niet, ik zei; zie je haar buitenbeen naar voren gaan? Ga dan staan. Dat werkte niet. Of ik zei Sta zit sta zit sta zit, maar dat lukte ook niet.
Iemand andere ideeën?
Alvast bedankt!

saden

Re: Iemand leren lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:09

Heb je misschien iemand die het voor kan doen. Of nog beter waar ze achteraan kan rijden?
Anders is het toch zeggen staan zitten.
Begin nog niet met het goede been want dat lukt nog niet. Laat haar zichzelf maar vasthouden aan het zadel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:10

Niet beginnen met 'op het goede been' lichtrijden, laat haar eerst het ritme voelen. Oefen het gaan staan en zitten in stap en laat haar dan vanuit de verlichte zit aandraven. Leer haar haar evenwicht zoeken in draf in de verlichte zit (zonder teugels!) en leer haar dan het 1-2 ritme van het gaan staan en zitten. Pas als ze dat ritme echt goed heeft kun je je bezig houden met op het goede been lichtrijden.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:14

Alicia2u schreef:
Niet beginnen met 'op het goede been' lichtrijden, laat haar eerst het ritme voelen. Oefen het gaan staan en zitten in stap en laat haar dan vanuit de verlichte zit aandraven. Leer haar haar evenwicht zoeken in draf in de verlichte zit (zonder teugels!) en leer haar dan het 1-2 ritme van het gaan staan en zitten. Pas als ze dat ritme echt goed heeft kun je je bezig houden met op het goede been lichtrijden.

Bedankt ik ga het proberen. Ik heb de term op het goede been lichtrijden nog niet gezegd, dat is voor later :)

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:15

saden schreef:
Heb je misschien iemand die het voor kan doen. Of nog beter waar ze achteraan kan rijden?
Anders is het toch zeggen staan zitten.
Begin nog niet met het goede been want dat lukt nog niet. Laat haar zichzelf maar vasthouden aan het zadel.

Ben niet met het goede been begonnen. Ik heb het zelf 1x voorgedaan op een volte, maar 2 min ofzo dus even geen discussie dat ik op mn shet zat, ik ben niet lang en heel dun en rijd er nooit op.
Ga het proberen :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:16

RT P -> JI

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:17

Weet wel waar je aan begint, begin niet met lesgeven voor je dat ook echt kunt, dingen verkeerd aanleren betekend heel moeilijk weer afgeleerd ;)

Volg evt een basisinstructeurscursus, stelt niks voor, maar daar leer je wel eea over didactiek.

Beginners lesgeven is juist zo belangrijk dat je het meteen goed aanleert.
En ook didactisch gezien, begin je idd niet met een kind te leren kijken naar de benen van het paard.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:25

crossmonster schreef:
Weet wel waar je aan begint, begin niet met lesgeven voor je dat ook echt kunt, dingen verkeerd aanleren betekend heel moeilijk weer afgeleerd ;)

Volg evt een basisinstructeurscursus, stelt niks voor, maar daar leer je wel eea over didactiek.

Beginners lesgeven is juist zo belangrijk dat je het meteen goed aanleert.
En ook didactisch gezien, begin je idd niet met een kind te leren kijken naar de benen van het paard.

Ja je hebt wel gelijk maar ik ben 14 dus denk niet dat ik die cursus mag doen. Maar zij kunnen het niet betalen om naar een manege te gaan en ik sta vlak bij haar huis dus toen vroeg ze of ze op mijn shet mocht rijden. Dus vandaar..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:27

Leg uit dat het ontzettend belangrijk is om juist vanaf het begin goede begeleiding te krijgen.
Vraag evt je eigen instructrice of ze na jou les tijd over heeft om dit kindje een kwartiertje of half uurtje les te geven.

Ouders moeten het verder zelf weten, maar als je een kind wilt leren zwemmen doe je dit toch ook met goede begeleiding? Waarom met paardrijden niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:28

op een shet lichtrijden is echt lastig, dieren maken veel te snelle korte passen :) :)

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:30

Ja ik weet dat jullie gelijk hebben (a)
Ik ga idd vragen of ze even een half uurtje les kan krijgen van mijn instructrice want dan kan ik haar wel figuren leren rijden enzo. Maar ze is zo gek van paarden en dan is het zo zielig als ze niet kan rijden (a)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:35

Ik geef ook met enige regelmaat les aan de net beginnende kindjes. Bij sommige kindjes duurt het ook wat langer eer dat ze het onder de knie hebben. Wij laten ze altijd eerst hatlhouden en dan een paar keer staan zit staan zit. Vervolgens blijven herhalen staan zit, staan zit. Als kindjes niet goed gaan staan, dan zeggen wij dat ze bij wijze van doen alsof ze groeien als een boom tegen het dak. Succes ermee in ieder geval.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:37

KiWiKo schreef:
op een shet lichtrijden is echt lastig, dieren maken veel te snelle korte passen :) :)

Helemaal waar, voor sommige kinderen is het onbegonnen werk op een shet te leren lichtrijden.
Het mooiste zou zijn, al zou ze op een iets grotere pony kunnen leren lichtrijden, daarna redt ze het op de shet ook wel.
Laat haar vooral niet kijken naar schouders ed, daar raakt ze alleen maar van in de war.
Laat haar eens proberen om iedere keer een paar passen te blijven staan, ze zakt vanzelf weer terug dan, vaak komen ze hierdoor vanzelf in het ritme.
Oha werkt dit goed.

Heeft ze wel eens een voorbeeld gehad?
Laat haar eens meegaan naar jouw les en dan kijken hoe het moet.
Kinderen die veel gekeken hebben tijdens lessen (volwassenen trouwens ook) rijden veel makkelijker weg dan mensen die nooit iemand zien paardrijden.

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:38

Je moet haar eerst leren lichtrijden. Ze moet niet meteen op het juiste been rijden. Eenmaal ze kan lichtrijden, kun je haar leren op het juist been te rijden. Zeg gewoon dat ze moet gaan rechtstaan en gaan zitten. In het begin lukt dat van geen kanten, maar op den duur komt dat ritme vanzelf. Jij kunt het haar eigenlijk niet leren terwijl je ernaast staat, ze moet het gewoon zelf doen. ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:36

ik heb met flink veel clientjes en leerlingen dat ze de beginselen van het paardrijden moeten leren.

enkele oplossingen:

* laat ze op een stilstaand paard "appels" plukken waar ze net niet bij kunnen. zo leren ze duidelijk omhoog en terug te komen ( de meesten schuiven namelijk meer in het begin, en blijven zitten anders :+ )
dit kun je vanuit de stap naar de draf doorvoeren, en steeds sneller de appels leren plukken.

* doorzitten, laat ze eerst maar eens dat ritme aanvoelen! als ze dit aanvoelen, voelen ze ook dat ze met een bepaald ritme omhoog worden gegooid. vanuit dat ritme mogen ze zelf gaan voelen/proberen mee te gaan en dus bij opgooien zelf gaan staan in het zadel.

* belangrijk is dat je zelf het ritme gaat aangeven. ( staan/zit staan/zit roepen op tempo paard is in mijn ogen de meest cruciale hulp om ze het ritme perfect aan te leren.)
vooral terug gaan zitten doen veel mensen veel te langzaam.
tip: kijk hierbij naar het voor been van het paard! je tempo moet wel kloppen met die van het paard ;)

* vaak en korte stukjes is altijd beter dan lange stukken

* doe een sperriempje voor aan het zadel.
de ruiter moet het zadel " optillen" en van daaruit gaan staan zitten.
scheelt veel gebonk, en vaak krijgen ze het ritme dan veel sneller door omdat ze stabieler zitten.

dit zijn enkele tips, natuurlijk is elke variatie mogelijk ;) maar dankzij deze dingen heb ik al vele vele clienten en leerlingen redelijk snel leren lichtrijden :j

-----------------------------------------------------------------------------------

en de tip van crossmonster: := een makkelijke cursus?
man.. heb er al vele uren opzitten qua theorie en praktijk lessen, en uren en uren aan studeren. persoonlijk zou ik deze cursus ZEKER niet aanraden om 1 enkel persoon wat lesjes op een shetlander te geven.
alleen als je echt actief wil gaan lesgeven ( veel uren of meerdere leerlingen) of iets in je werk ermee doet, of zelf de intresse hebt om verder te leren, is dit een zinvolle cursus. anders kost het teveel tijd en geld. 8-)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:05

eerst haar in het ritme proberen te laten komen. 'gaan staan en zitten in het ritme van je paard'.
en vooral veel oefenen, dan komt het echt wel ;)
volgens mij is er tot nu toe nog nooit iemand geweest die meteen goed kon lichtrijden hoor! :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:32

:= ik heb op dit moment een leerling die het dus wel van nature zelf begon te doen ( 9 jaar oud)
ze keek naar de andere leerling toen ze voor het eerst mocht draven, begon het na te doen, en na 2/3 passen had ze het ritme te pakken en sindsdien geen pas overgeslagen qua staan zitten.
maar dit is wel een extreme, normaliter doen ze er wel een tijdej over om dat evenwicht en ritme te krijgen inderdaad ( de leukste periode van het lesgeven vind ik :j )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:35

Zitten doe je in het zadel. Bij het staan vewrijzen naar de kamer. Daar met billen boven laten hangen. Dan weer zitten. Zo ontstaat er in eerste instantie een wat overdreven beweging, maar dat trekt snel genoeg bij als ze het ritme door hebben en je ze dan hun ogen dicht laat doen.

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:26

Ik heb het zo geleerd aan kindjes:
Aan de longe (zodat ze geen last hebben van de teugels) en als ik zeg; zitten dan moeten ze gaan zitten, en als ik zeg; staan, dan moeten ze gaan staan in het zadel. Eerst was dat kindje totaal niet mee met het ritme van het paard, uiteraard ging hij veel trager staan & zitten. Maar als je hun ogen laat dichtdoen (alleen bij iemand die niet meer bang is), Dan voelen ze het ritme, en dan komt alles vanzelf!