[EG] Wester Aikema's Arantes, 8-jarige Welsh NWR

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

[EG] Wester Aikema's Arantes, 8-jarige Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 00:48

Hallo,
Ik heb sinds maart 2008 mijn pony Wester Aikema's Arantes (kort: Wester). Ik heb hem bij een handelaar in Molenschot (Noord-Brabant) gekocht.
Deze heeft ons verteld dat hij van de fokkerij Wester Aikema is geweest en op die fokkerij ook gedekt heeft en dat hij tot ongeveer zijn 5e jaar hengst is geweest. Zij zeggen ook dat hij daarna op een weiland terecht is gekomen en er daarna niks meer met hem is gedaan en dat hij nog nooit onder het zadel is geweest.
Zij hebben hem toen gekocht en ingereden. Toen ik hem kreeg was hij net 2 maanden onder het zadel.

Nu wil ik graag weten wat hier allemaal van waar is, aangezien het mij niet erg waarschijnlijk lijkt dat hij heeft gedekt aangezien er nergens nakomelingen van hem zijn te vinden.
Dus herkent iemand deze pony en weet misschien wat van zijn verleden af?

Nog wat info over hem:
Wester Aikema's Arantes
Ruin
8 jaar
1.53m
Wester Aikema's Caspar x Oakley (c) Bubbling on
Klik hier voor filmpje met foto's

Afbeelding

Afbeelding

http://i284.photobucket.com/albums/ll28/Avantixi/nr9.png
http://i284.photobucket.com/albums/ll28/Avantixi/2P5052320.jpg
http://i284.photobucket.com/albums/ll28/Avantixi/P4061611.png
http://i284.photobucket.com/albums/ll28/Avantixi/P5314738.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:56

De vader van onze merrie!
Ik kan je niet veel vertellen maar wel dat hij niet gedekt heeft bij de stoeterij.
Hij heeft 'ter dekking' gestaan bij Van Elp in Nieuwleusen. Hij was niet goedgekeurd voor het stamboek dus vandaar dat je geen nakomelingen van hem terug kunt vinden.
Hij heeft onze kruising Welsh merrie gedekt en daar hebben we nu een heel leuke 6 jarige merrie van.
Hij zal wss vooral merrie's hier uit de buurt hebben bediend dus wil je meer nakomelingen vinden dan zul je hier moeten rondvragen, via internet kom je dan wss niet ver.
Dit is een recente foto;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZHTZCND6.jpg
En dit is haar moeder, hoogdrachtig;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OW3UI4I8.jpg

Vraagje; heeft Wester last van zomerexceem?

Binckydenice

Re: [EG] Wester Aikema's Arantes, 8-jarige Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:02

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:16

Wij hebben destijds een foto van hem gemaakt en ookal heb ik die al jaren niet meer gezien, ik kan je zo zeggen dat hij sprekend lijkt op de eerste foto van TS, daar herkende ik hem ook van.
Ik heb gister gezocht maar kon hem helaas niet vinden, hopelijk lukt dat nog.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:11

Wat leuk om een nakomeling van hem te zien anneliesdj! Qua hoofd lijkt ze vooral erg op hem. Hoe is haar karakter? Wester heeft trouwens geen zomerexceem. Hij staat hier wel aan de kust, maar toen we hem kochten stond hij wel tussen de bossen en toen zag ik ook geen schuurplekken oid.
Heb je misschien ook een emailadres of link van de stal waar hij ter dekking heeft gestaan? Want ik denk dat via hem eigelijk de enige manier is om wat meer nakomelingen van hem te vinden. Want een nakomeling van een niet goedgekeurde Welshhengst kan toch niet worden ingeschreven bij het NWPCS? Bij welk stamboek staat jou merrie ingeschreven?

Sorry voor alle vragen :o

En jou pony lijkt er inderdaad ook heel veel op, Binckydenice! Vooral het hoofd, op een één of andere manier heeft hij dezelfde gezichtsuitdrukking. Weet je zijn afstamming?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 01:09

Het zou trouwens inderdaad leuk zijn als je die foto nog vindt! Ik vind het altijd super leuk om 'jeugd' foto's van hem te zien.
Op mijn profiel staan trouwens ook nog recente foto's van hem, mocht je dat leuk vinden om te zien. :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 01:15

De fokker achter de Wester Aikema-pony`s woont hier vlakbij.
Hij is een vriend van mijn ouders en ik heb daar vroeger gereden :)

Jouw pony ken ik niet, maar Cassie wel :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 01:57

Ik denk niet dat je ver komt als je contact zou opnemen met Van Elp, lijkt me onwaarschijnlijk dat hij heeft bijgehouden wie hij gedekt heeft. Misschien dat hij wel wat namen kan noemen van mensen die hij toevallig al kende via de ponyclub maar meer niet denk ik. (was een wat ouder boertje al)
Hij had ook niet echt een 'stal', hij had een paar pony's voor zijn zoon's en deze had hij ter dekking, ik had toen niet het idee dat ze er meer mee deden dan van de box naar de bak en terug.
Als je meer gegevens wilt moet je zelf even zoeken, die heb ik zo ook niet, hij woont in Nieuwleusen en (zijn zoon?) heeft een bouwbedrijf in Staphorst, met die info moet je ze toch wel kunnen vinden lijkt me.

Onze pony heeft zomereczeem en voor zover ik weet is dat nogal erfelijk, de merrie is nu 12 en heeft nooit ergens last van gehad. Zij staat niet ingeschreven aangezien haar moeder papierloos is en Arante's niet was goedgekeurd.
Haar karakter is geweldig, een hele verbetering met haar moeder.
De moeder was vooral vroeger nogal zeurderig als ze iets zag wat zij eng vond, ze kon daar erg over 'doorzeuren' zeg maar en ze heeft altijd een 'liever-lui-dan-moe' instelling gehad, je moest haar echt overtuigen dat ze aan het werk moest.
Het 'veulen' van haar en Arante's is zowieso véél werkwilliger, vaak moet ze juist wat afgeremd worden, ze rijd heerlijk, is ook heel makkelijk in aanleuning. Ze is ook niet zo doorzeurderig als ze iets eng vind, verder lijkt ze wel erg op haar moeder qua karakter; makkelijk maar toch niet saai.
Ook qua bouw en gangen is ze een verbetering, ze beweegt ruimer maar kan nog steeds goed sluiten (kan haar moeder heel goed), van nature gebruikt ze haar achterhand heel goed en ook haar springvermogen is beter, vooral het bukken en rond gaan boven de hindernis, dat heeft ze zeker niet van haar moeder.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8IBLA6S8.jpg
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQCHIUR6.jpg

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:27

Arantes schreef:
Wat leuk om een nakomeling van hem te zien anneliesdj! Qua hoofd lijkt ze vooral erg op hem. Hoe is haar karakter? Wester heeft trouwens geen zomerexceem. Hij staat hier wel aan de kust, maar toen we hem kochten stond hij wel tussen de bossen en toen zag ik ook geen schuurplekken oid.
Heb je misschien ook een emailadres of link van de stal waar hij ter dekking heeft gestaan? Want ik denk dat via hem eigelijk de enige manier is om wat meer nakomelingen van hem te vinden. Want een nakomeling van een niet goedgekeurde Welshhengst kan toch niet worden ingeschreven bij het NWPCS? Bij welk stamboek staat jou merrie ingeschreven?

Sorry voor alle vragen :o

En jou pony lijkt er inderdaad ook heel veel op, Binckydenice! Vooral het hoofd, op een één of andere manier heeft hij dezelfde gezichtsuitdrukking. Weet je zijn afstamming?

Jammer genoeg niet! Het enige dat wij te horen kregen is New Forest, toen we hem kochten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:06

Binckydenice schreef:
Jammer genoeg niet! Het enige dat wij te horen kregen is New Forest, toen we hem kochten...

En weet je ook waar of van wie je hem gekocht hebt?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:26

Nee, er werd toen der tijd gezegd dat hij bij een man vandaan kwam die zijn zes paarden wegdeed.... Als ik het mij goed herinner was het Haarlem of den Helder ofzoiets...

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 01:40

Oke, dat is wel jammer dat hij waarschijnlijk geen namen o.i.d. heeft opgeschreven. Ik heb wel op internet bouwbedrijf van Elp gevonden, misschien dat ik die nog een mailtje stuur om te vragen of hun misschien iets meer weten.
Ik heb sowieso ook een mailtje naar de Welsh gestuurd om te vragen of ik het keuringsrapport van de hengstenkeuring kan krijgen.

Dat is wel leuk dan dat hij zo'n leuk karakter heeft doorgegeven!
Hij is zelf ook een beetje zoals je jou pony beschrijft, werkwillig, vindt wel dingen eng maar één keer goed gezien en het is niet eng meer, rijdt ook heerlijk etc. Alleen ik denk niet dat jou pony haar springtalent heeft van Wester, hij kan namelijk echt totaal niet springen :+ Hij gaat er gewoon doorheen en doet niet de moeite zijn benen op te tillen.
Dat is dan wel raar van die zomerexceem, als het erfelijk is. Wester heb ik namelijk echt nog nooit zien schuren en hij heeft ook gewoon mooie volle manen en staart.

Mooi dier is het trouwens, kan ook heel leuk lopen zo te zien! Qua hoofd lijken ze echt veel op elkaar, diezelfde lieve uitdrukking ook.

En Uums, volgens mij had ik jou wel eens gepbt voor het nummer van meneer Bokje en had je mij ook wat vertelt over zijn moeder. Jammer dat je hem niet kent, ik had graag willen weten of hij bvb. bereden is op stal Wester Aikema. Maar ik ga toch een keer proberen meneer Bokje te bellen, ik denk dat hij me vast ook nog wel het één en ander kan vertellen. :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:49

Leuk :) Ik weet vrij zeker dat hij niet bereden is daar, omdat ik de merries & hengsten die wel onder het zadel waren in de meeste gevallen (her)ken. Dat waren ze namelijk lang niet allemaal. Succes en doe hem de groeten :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:07

Arantes schreef:
Alleen ik denk niet dat jou pony haar springtalent heeft van Wester, hij kan namelijk echt totaal niet springen :+ Hij gaat er gewoon doorheen en doet niet de moeite zijn benen op te tillen.

Vreemd want de merrie springt met d'r hoofd omhoog en de rug stijf en zoals je op de foto's kunt zien doet ze 't lang niet slecht, ze heeft veel meer ruggebruik.
Heb je Wester weleens laten vrijspringen? Wellicht gaat het dan beter?

Waarom noem je hem trouwens Wester? Dat is de naam van de stal, Arantes is zijn echte naam.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 01:47

Nee, ik heb hem nog nooit laten vrijspringen. Maar hij bolt opzich zijn rug wel goed tijdens de sprong, alleen hij tilt gewoon totaal zijn benen niet op. Dus haar goede ruggebruik zou ze als nog wel van hem kunnen hebben, maar verder is hij gewoon geen springtalent dus daarom leek het me onwaarschijnlijk :).

En ik snap dat Wester niet zijn echte naam is maar de naam van de stal, maar zijn vorige eigenaren vertelde mij dat hij altijd al Wester werd genoemd en dat hij daar aan gewend was. En daarbij vind ik Wester gewoon veel leuker klinken dan Arantes ;) (wat overigens wel gewoon zijn naam op wedstrijden is).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:56

Ah op die manier.
Onze merrie vouwt de benen ook niet heel erg op, is ook wel te zien op de foto's, maar ze springt wel zo ruim dat ze er goed overheen komt.
Ze heeft overigens nog niet veel hoger gesprongen dan op de foto's dus ik weet niet wat ze doet als het hoger wordt, wilde ik net van de week eens proberen ;)

jkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:24

Hallo

Wij hebben jou pony als 2,5 jarige hengst in eigendom gehad.
We hebben hem toen gekocht bij de fokker fam. Bokje, hij kon toen nog niets en heeft daar zeker weten ook niet gedekt.
Ik had hem samen met iemand anders en heb hem toen verkocht nog voor de hengstenkeuring aan.
Hij is idd wel op de hengstenkeuring geweest en was toen in eigendom van Kruger en Brouwer, hij werd in de 1e bezichtiging afgewezen en is daar toen verkocht aan die man die hem als dekhengst gebruikt heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:43

Ik weet hier in de buurt nog wel iemand die waarschijnlijk een aantal nakomelingen van hem heeft lopen, als je meer wilt weten moet je maar even een pb sturen ;)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:50

jkstables schreef:
Hallo

Wij hebben jou pony als 2,5 jarige hengst in eigendom gehad.
We hebben hem toen gekocht bij de fokker fam. Bokje, hij kon toen nog niets en heeft daar zeker weten ook niet gedekt.
Ik had hem samen met iemand anders en heb hem toen verkocht nog voor de hengstenkeuring aan.
Hij is idd wel op de hengstenkeuring geweest en was toen in eigendom van Kruger en Brouwer, hij werd in de 1e bezichtiging afgewezen en is daar toen verkocht aan die man die hem als dekhengst gebruikt heeft.

Wat leuk dat hij van jou is geweest! Heb jij misschien nog foto's of meer informatie oid? Weet je misschien ook waarom hij is afgewezen?

Anneliesdj, ik heb je een pb gestuurd! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:12

Waarom hij is afgewezen ben ik ook wel benieuwd naar ;)

sass79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:43

heey toevallig dat ik dit topic tegenkom.

ik heb ook een dochter van jouw pony!
heb haar nu goed 2 weken geleden gekocht bij van Elp
hij vertelde mij dat het een wester aikema's arentes dochter is
zij is bijna 2,5 jaar oud.
en lijkt heel veel op paps!
zal kijken of ik een foto kan plaatsen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 13:44

Wat leuk dat je een nakomeling van hem hebt!
Maar als ze pas 2,5 is heeft hij dus 3,5 geleden nog gedekt, dus dan is hij minimaal tot zijn 6,5e hengst geweest (mij was verteld dat hij op zijn 5e is gecastreerd).
Hoe is haar karakter? En leuk dat ze erop lijkt, ik ben benieuwd naar een foto! :D

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:28

Ik zie de naam van Brouwer langskomen, is dat meneer Brouwer uit Putten? Is bekend waar jou pony als jaarling is geweest?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 00:32

Volgens mij stond hij als jaarling nog bij stal Wester Aikema, maar dat weet ik niet zeker.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:53

Ondertussen alweer oud topic, maar toch nog steeds benieuwd of er mensen zijn die mij nog wat meer kunnen vertellen over zijn verleden en/of nakomelingen. :)

En edit: in de topictitel en in de OP staat dat hij 8 jaar is, hij is van 2000 dus ondertussen alweer 12 jaar maar dit kan ik niet aanpassen.