paard sleurt je overal mee heen wat tegen te doen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

paard sleurt je overal mee heen wat tegen te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 23:02

mijn tinker ruin van 5 jaar is erg lief en braaf, op 1 ding na hij is nogal gulzig hij wil altijd eten en hij sleurt mij daarom overal mee heen ik wil het tegen gaan en het hem verbieden maar ik ben niet zo groot en sterk dus hou ik hem vaak niet en krijgt hij zijn zin. Daar baal ik natuurlijk ontzetend van want daardoor gaat hij ook andere dingen uithalen weten jullie messchien een oplossing?

Saaatieeee

Re: paard sleurt je overal mee heen wat tegen te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:37

Wat altijd wel werkt is een hengstenketting, zodra je voelt dat hij zich sterk gaat maken en het vermoede krijgt dat hij je mee wilt sleuren,meteen een flinke ''hengst'' aan het touw geven, verder niet reageren en gewoon doorlopen. Gewoon consequent zijn. Succes ermee!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:38

Saaatieeee schreef:
Wat altijd wel werkt is een hengstenketting, zodra je voelt dat hij zich sterk gaat maken en het vermoede krijgt dat hij je mee wilt sleuren,meteen een flinke ''hengst'' aan het touw geven, verder niet reageren en gewoon doorlopen. Gewoon consequent zijn. Succes ermee!

hier ga ik in mee ^^

marijke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:40

misschien moeilijk in het begin omdat hij sterk is maar probeer als je het aanziet komen
hem af te leiden door als je naast hem wandelt en je voelt dat hij naar het gras wil happen je om draaid zo hou je zijn aandacht in de wereld
als een rond je hebt gemaakt vervolg je je weg
je moet wel snel handelen
maar oefenen baat kunst

sucsess

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:52

Saaatieeee schreef:

Hier ga ik in mee. Desnoods een zweepje meenemen en hem aan het verstand peuteren dat dit niet acceptabel is.
En bovenal consequent zijn, als hij het één keer niet mag, mag hij het nooit :) .

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:55

Uiteinde van halstertouw werkt ook prima; eens flink mee tegen zijn boeg meppen als ie doordramt.
En; wanneer je het aan voet komen kun je zijn hoofd naar je toe trekken, zodat ie niet zo gemakkelijk rechtuit kan denderen.

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:56

marijke1983 schreef:
misschien moeilijk in het begin omdat hij sterk is maar probeer als je het aanziet komen
hem af te leiden door als je naast hem wandelt en je voelt dat hij naar het gras wil happen je om draaid zo hou je zijn aandacht in de wereld
als een rond je hebt gemaakt vervolg je je weg
je moet wel snel handelen
maar oefenen baat kunst

sucsess

Ik begrijp je verhaal voor een klein deel,maar uit mijn ervaring werkt dit niet altijd,als hij gaat gaat hij toch wel..
Maar dat verschilt natuurlijk per paard!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:12

Discipline, discipline, discipline en zo kan ik nog wel heel lang doorgaan. Ergens schort er iets aan de basis, ook meelopen aan en halster moet een paard leren. Dus je zal het paard eerst moeten leren hoe dat moet, waarbij jij de "leider" moet zijn.
In dit geval dus beginnen met het leren achter je te blijven, op je te wachten, etc. etc. Grondwerk doen met het paard.
Dit heeft niets met kracht of sterk zijn te maken, elk paar/ pony kan een mens mee sleuren als die wil. Het komt dus aan op het hebben van overwicht en dat kan je uiteindelijk niet winnen met kettingen en zwepen, je zal het dier moeten leren jou te respecteren op de juiste manier.
Een keer een flinke tik met het halstertouw tegen de borst, een echte flinke ophouding met het halster ( liefst een touwhaltster, een stal halster doet weinig), een aantal passen achterwaarts laten gaan etc.
Wij hebben hier 2 volwassen hengsten die heel braaf achter ons aan lopen, maar die hebben we dat ook moeten leren, daar zijn geen kettingen of zwepen aan te pas gekomen.

O.a. de oefeningen ( games) van Parreli bieden hier uitkomst en zijn ook prima toepasbaar als je geen Natural Horseman bent, ze leren jou en je paard respect voor elkaar te hebben en daar draait het uitiendelijk om.
http://www.villalutea.nl/index.php?modu ... PAGE_id=13 , bijvoorbeeld.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:24

zodra je merkt dat hij afgeleid raakt en er vandoor wil gaan idd die hengst aan het touw geven en doorlopen. in een andere richting of zo zodat ie weer op jou let. je kan in de bak leid oefeningen doen zodat ie leert jou te volgen.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:50

Ketting idd.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:55

Denk dat ElCid de meest (op lange termijn) goede oplossing is. Ik denk ook dat je paard dat leert respect voor je te hebben en dit werkt door in de relatie en helpt dus ook op andere vlakken...
Beetje meer moeite, heb je er meer plezier van.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:58

Heel consequent gaan zijn!
Helpt een hengsten ketting of een klap met het halstertouw niet, dan zou ik persoonlijk een keer een rake schop uitdelen.
Klinkt misschien hard, maar gezien dit paard het niet schijnt te weten en het dus vaak doet, moet je gewoon soms hard optreden wil iest duidelijk worden.
En voor degene die nu zeggen, ahhhh, das zielig??!!!
nee hoor, onderling in de wei worden wel hardere klappen onderling uitgedeelt en dit is ook om iets duidelijk te maken.
Beter een keer flink optreden dan tig keer "foei" zeggen. ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:27

is het met wandelen of rijden?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:23

Pellie schreef:
is het met wandelen of rijden?

het is met wandelen met rijden heb ik hem goed in de hand ;) maar ik vind het ook erg leuk om met he te wandelen en dat gaat op deze manier niet ;)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:42

Ik ken het probleem := Mijn haf moet en zal elk lekker groen grassprietje hebben. Bij mij doet hij het niet meer, ik ben enkel heel consequent geweest. En ik zag al aankomen als hij iets groens op het oog had ;) Dus meteen afleiden, even halthouden, meteen wegstappen etc. Hij moet naar jou luisteren. Bij mij is het probleem er dus amper meer, tenzij hij echt heel erg uitgehongert is maar dan zet ik hem 1 x op z'n plaats en klaar. Bij m'n ma daarintegen flikt hij het gewoon hoor haha.

Denk dat consequent zijn dus ook goed helpt. En ook al ben je dan minder sterk dan hij (ben ik namelijk ook), dan nog moet je er zeker uitkomen denk ik! Succes!