Leren laarzen, witte (talk)aanslag.. Hoe krijg ik dat weg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Leren laarzen, witte (talk)aanslag.. Hoe krijg ik dat weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:48

Hoi allemaal,

Sinds een ruim maandje ben ik in het bezit van praktisch nieuwe, maar tweedehandse leren rijlaarzen van Petrie.. (*moeten nog ingelopen worden, 150 euro's *D )

Sinds een tijdje heb ik ook een nieuw paardje die ik bijrijd.. Als ik dan van het paard stap, is de zij, achter kant, die tegen het paard ligt zegmaar, helemaal wit.. Ik vermoed dat het talk o.i.d. is van het paard, weet het eigenlijk bijna zeker..

Maar nu de vraag, hoe krijg je het eraf..?
Ik heb al wat gepoetst, maar pas met hard poetsen krijg je het weg... De laarzenwas erover kan altijd, maar dan kleur je die 'aanslag' alleen maar lijkt mij..
Het is ook elke keer als ik gereden heb, ik weet dat leren laarzen meer onderhoud eisen om ze goed te houden, maar iemand een tip hoe ik dit niet zo snel krijg, of snel eraf?

Ik vind het geen porum om te laten zitten, en daarnaast lijkt het me ook niet goed voor de laars. En een wit vlak op mijn laars vind ik gewoon niet mooi..
Denk dat ik niet de enige ben met dit probleem, dus ik hoop dat er hier oplossingen komen die ik en waarschijnlijk ook medebokkers kunnen gebruiken..

Thanks alvast!
Groetjes,
Karin :)
Laatst bijgewerkt door Karin_88 op 20-02-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:50

dat is huidvet/viezigheid oid van je paard, je kunt het er zo afhalen, even slang erop, eventueel even met een zacht sponsje wegpoetsen en dan drogen met een handoek, zo doe ik dat altijd :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:50

Talk? :o?
Ik denk dat het gewoon zweet is, of een combinatie van zweet+vuil+huidvet of één van die dingen.

Van Petrie heb je heel fijn spul 'Boot Cleaner' heet het. Dat reinigt best diep. Gewoon opspuiten, even laten zitten, en weer opwrijven. Pas daarna gaan behandelen met wax of net wat je gebruikt.

Edit: Of gewoon met een vochtig doekje... En dan eens in de zoveel tijd Cleaner, zo doe ik het eigenlijk. Anders moet je vrij snel nieuw spul aanschaffen en das niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Sorriso op 20-02-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:51

Elke keer kort na het rijden het zweet van de je laarzen afhalen met een licht vochtige doek. Verder voor nu het er al op zit even goed poetsen. Ik gebruik hiervoor altijd speciale cleaner voor leren laarzen. En daarna als het schoon is een goede laag creme en smeer eroverheen. Succes.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:53

Met een vochtige doek dus?
Vorige keer had ik een droge doek, omdat ik zo min mogelijk water op de laarzen wil i.v.m. uitdroging, maar als het daar zo mee weg is, droog ik ze graag even af daarna :))

Sorriso, dat bedoelde ik inderdaad :') Kwam met dit witte poederachtige als eerst op talk :+

Ik ga eens proberen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:53

Zadelzeep en warm water doen wonderen. Het is idd huidvet van het paard, kun je makkelijk verwijderen.

Karin_88

Re: Leren laarzen, witte (talk)aanslag.. Hoe krijg ik dat weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:53

Fijn dank jullie wel voor de tips!! :) :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:56

Gepast fysiek geweld en een beetje vochtige spons is eigenlijk het beste. Als je vaak zeep etc. gebruikt droogt het leer veel sneller uit. dan moet je dus ook vaker invetten. Dat kost ook wer tijd en je laarzen gaan minder lang mee.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:57

je laarzen gaan er niet stuk van hoor als je ze eens met water afspoelt :P
gewoon even drogen met de doek daarna...
zo snel drogen ze niet uit :D het is slechter om ze voor een warme verwarming te zetten of door de mest etc te banjeren, dan ze eens af te spoelen en daarna drogen :D

ik doe het vrijwel elke keer na het rijden als ze erg vies zijn door zand of idd gewoon wit... kleine moeite en mijn laarzen zien er nogsteeds als nieuw uit.
en een keer in de zoveel tijd, of voor de wedstrijden smeer ik ze in met dat laarzenwas van cavalcura
Afbeelding

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:10

Gelukt met de vochtige kant van een sponsje..
En die was heb ik ook :j Voor zwarte laarzen, dus een zwarte was :))

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:18

Ik heb hier ook last van, mijn laarzen zijn na het rijden ook vaak wit op bepaalde plaatsen. Hup een natte doek erover en het is weer weg. Zo snel droogt het leer van je laarzen niet uit hoor, we rijden immers ook wel eens in de regen. Goed bijhouden met onderhoudsspul, dan blijven ze als nieuw :)

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:56

Ik heb leren werkschoenen en die slaan zo uit als ik er mee in de regen heb gelopen.

Maar ik krijg ze meestal gewoon weer mooi netjes met wat ledercreme :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:57

Karin_88 schreef:
Vorige keer had ik een droge doek, omdat ik zo min mogelijk water op de laarzen wil i.v.m. uitdroging, maar als het daar zo mee weg is, droog ik ze graag even af daarna :))

Sorriso, dat bedoelde ik inderdaad :') Kwam met dit witte poederachtige als eerst op talk :+

Ja, hahahaha, ik had al zoiets van talkpoeder op je laarzen :+ ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:48

HAR --> RUI.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:27

Huidvet, petrie heeft daar een geschikte cleaner voor. In ieder geval voor het gebruik van laarzenwas zeker verwijderen. En als je kies voor een vochtige doek of iets dergelijks, nooit daarna je laarzen wegzetten in de buurt van een warmtebron ;)

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:11

petrie bootcleaner, weer invetten met het vet van petrie. En evt. ook de collorcream gebruiken, worden je laarzen weer helemaal mooi zwart van

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:57

Karin_88 schreef:

Je bedoelt denk ik talg, talg is de huidsmeer van een paard. Hetzelfde wat op je vingers kan zitten na een intensieve poetsbeurt.
Beetje zadelzeep doet af en toe wonderen, ik gebruik die in zo'n prayfles voor de laarzen. Als het droog drijgt te worden
een beetje vet er op. Laarzenwas van die cavalcurablikjes als hierboven ergens word genoemd.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:48

:j

heb een schuursponsje opgeëist thuis, en dat werkt perfect. Voordat ik ze invet maak ik ze nu schoon... Gister toevallig weer gedaan..

Ik vet ze in elk geval elke 1,5 á 2 weken in met cavalcura voor zwarte laarzen.. Zijn ze weer mooi en drogen ze in elk geval niet uit.. Ik ben zelfs zo erg dat ik ze droog met een handdoek als ze nat geregend zijn, en ze nog eens extra invet :o

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:29

iedere dag na het rijden even met een vochtige doek het er af halen, dan gaat het er het makkelijkste af.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:35

Elke 1,5 á 2 weken je laarzen invetten? Zijn het je eerste leren laarzen toevallig? Wat fanatiek nog... :=

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:38

Ja, ben nog een groentje :') :))
Ik wil ze graag mooi houden :o Dus ik moet nog laarzenspanners hebben, dan blijven ze het mooist :)

marly1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:56

Goed poetsen met spray en eens in de maand in de olie zetten

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:14

Ik vet mijn laarzen gemiddeld om de keer de dkat ik ze gebruik. Dat houd ze mooi. Je ziet echt een verschil wanneer je ze een week of 2 niet hebt gepoetst