Verhuizen naar belgie met je paarden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Verhuizen naar belgie met je paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:41

Hoi, vanmiddag gaan we een huis bekijken met stallen in Belgie (herselt), ik ben helemaal verlieft op dit huis dus waarschijnlijk gaan we dit per 1 mei huren.
Het is een mooie buitenwoning met stallen, een weilandje, een zwembad enz enz. *\o/* Helemaal spannend. Nou verhuis je niet ieder jaar van land en ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met de dingen die je moet regelen. Wie helpt me me een check/regel lijst??? :o? Dit word de eerste keer dat ik me paarden echt thuis heb en ga proberen de overige 5 boxen te verhuren. Wie heeft zijn paarden aan huis en hoe doen jullie het? Ik zit te denken aan 2 keer veel hooi in een hooinet per dag om het mezelf niet al te moeilijk te maken en 1 keer krachtvoer (ze krijgen een halve kilo) Daarnaast denk ik aan een mestprodukt wat ik achter me huis kwijt kan, dus korrels of vlas en wat dus composteerd.... Zomers gaan ze met daglicht op de wei. Hou niet zo van 24/7

-Vervoer= geregeld
-Er gaat een paard mee en een gezelschapspony
-Bekapper= geregeld
-Voeding, ik denk dat ik krachtvoer (van pavo) insla in nederland tenzij ze natuurlijk ook pavo hebben in belgie
-Hooi, geen idee nog waar ik dat nog vandaan ga halen
-Papierwerk? zit er uberhoupt papierwerk aanvast??
enz Enz enz

lientjeds

Re: Verhuizen naar belgie met je paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:54

Pavo verkopen ze hier in België ook hoor ;)

En mbt hooi: kan je niet es rondvragen bij enkele boeren nabij je nieuwe woonst? Daar moet toch wel iets te vinden zijn?

Voor het overige weet ik niet zoveel, ik ben en blijf belg :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:56

hey, wat leuk,
ik ben ook van NL naar Belgie verhuist en had toen ook d mogelijkheid om paarden aan huis te houden.
Je moet wel een verblijfsvergunning aanvragen bij de gemeente in belgie :-)
Voor hooi zou ik bv marktplaza.be eens afgaan of wat mensen in de buurt vragen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:00

Hooi kan je zowat wel overal krijgen, zeker omgeving herselt, westerlo enzo, reclamekrantjes staan meestal vol met aanbiedingen en vraag eens bij de boeren in de buurt die verkopen meestal ook wel of weten in elk geval wel iemand die het verkoopt.
Verder weet ik niets van het papierwerk enzo, maar ik denk wel dat je een prima omgeving hebt gekozen, leuke uitrijmogelijkheden !

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:21

timokyana schreef:
hey, wat leuk,
ik ben ook van NL naar Belgie verhuist en had toen ook d mogelijkheid om paarden aan huis te houden.
Je moet wel een verblijfsvergunning aanvragen bij de gemeente in belgie :-)
Voor hooi zou ik bv marktplaza.be eens afgaan of wat mensen in de buurt vragen.

We hebben een dubbele nationaliteit dus moet geen probleem zijn met een verblijfsvergunning :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:55

oh haha.
denk je ook aan de ziektenkosten verzekering of ga je ook in Belgie werken ?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:11

Ik ben van NL naar België verhuisd en weer terug. In principe kan je dezelfde merken vinden in de winkels, dus dat is geen enkel probleem. Hoefsmid en veearts is in België stukken goedkoper (althans bij ons).
Mestafvoer e.d. is per gemeente verschillend, wij waren verplicht de mest in containers te deponeren ivm grondwater.
Wat het papierwerk betreft kan ik wel een boekje schrijven :D (wij waren wel een apart geval, ik werkte in België terwijl mijn man een zaak in NL had).
Verdiep je in iedergeval even in het invoeren van auto's dat kan je een hoop geld schelen (dubbele verzekering etc.) (auto moet ook bij invoer in België gekeurd worden, dit gaat alleen niet zoals in NL).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:25

Als je gewoon in ned. blijft werken in loondienst is er weinig aan de hand. Ik wilde een eigen bedrijf...en ben om die reden maar snel weer naar ned. verhuisd :D Heb 6 jaar in Belgie gewoond, als je vragen hebt, pb maar !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:26

Hooi kun je bij een boerderij kijken in de buurt ;) veel boeren die wel hooi of kuil hebben < neem geen koeienkuil vraag hier echt naar.

Ik zou als het allemaal gereged is alvast iets op internet plaatsen voor stallen te huur en zeggen per zoveel beschikbaar ;)

Btw, waar in belgie ga je wonen ?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:29

Ohh leuk dat je in Herselt gaat wonen dat is vlàk bij de deur :D
Pavo vind je ook hier hoor, en in Herselt zitten
en veel boeren met hooi :) in Ramsel (ook vlak naast Herselt) weet ik nog wel ergens iemand met hooi ..
ik woon trouwens in Heultje en kom ook wel vaak in Herselt (Aveve) dus als je iets zoekt in Herselt en omstreken mag je het altijd vragen :)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:34

Kleine toevoeging op een aantal goede tips.

Ieder paard moet in Belgie gechipt zijn en geregistreerd worden bij Dienst identificatie paard. Daar kunnen behoorlijke boetes aan vasthangen als dat niet inorde is, maar zelf heb ik nog niet geweten van een controle.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:45

het huis is helaas niets geworden. Te veel achterstallig onderhoud voor een huurwoning. Heb nu me oog laten vallen op een huis bij turnhout, dus daar maar eens even kijken :) bedankt voor de nu al nuttige tips :)

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:21

Zondag kijken bij het huis in turnhout... Ik ben benieuwd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:45

Spannend :) Hooi wordt in de omgeving van Turnhout ook maar zat verkocht, op Kapaza wordt er ook veel hooi geadverteerd.
Kan het hooi niet gewoon op de grond gevoerd?
De paarden moeten bij de DIP worden ingeschreven maar verder is er volgens mij niks nodig, behalve chip en paspoort met correcte entingen maar die heb je in Nederland ook nodig.
Als je voor een huis gaat kijken in Belgie, vraag dan wel goed na of alles er vergund staat!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:12

nou ik was dus een jaar mijn paspoort kwijt en mijn paard is wel geent, dit staat er dus niet in.... Inmiddels heb ik het weer teruggevonden met de vorige verhuizing en ik dacht boeiend, paard word toch nooit verkocht... :?

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. ZOals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-06-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.