Bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thialda

Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:40

Vandaag ging ik mijn appaloosa shetje voeren en even borstelen, onder het borstelen probeerde hij mij al te bijten, waar ik elke keer een tik op gaf.

Toen beet hij mij weer, ik heb weer een tik gegeven dit keer wat harder, daarna beet hij mij weer en wilde hij snel weglopen en begon hij naar mij te steigeren, ik wilde hem nog een flinke geven maar hij was me te snel af, ik gooide dus de borstel naar zijn reet toe (die raak was :9 ).
daarna ben ik even bezig gegaan met zijn stal, zodat het niet leek dat ik me weg liet jagen door hem.
Toen begon hij weer te bijten. Hij staat nu al 2 week bij een ander paard op stal en loopt om de dag in de wei, toch valt hij weer terug in hoe hij 2 week geleden was(bijten bijten bijten bijten bijten).

Heb ik dan wel juist gehandeld of had ik het anders moeten aanpakken?
We hebben hier te maken met een veulen hengst van 9maanden.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:42

Veulens zijn altijd speels en tasten altijd zeer graag hun grenzen af.
Hoe ver kan ik gaan bij mijn baasje en hoe ver niet.
Je moet hem zoiszo wel duidelijk maken dat het bijten niet kan.
Als hij bijt geef ik hem een tik en verder geef ik hem geen aandacht meer.
Vanaf dat hij zich terug enigsinds goed gedraagd geef ik hem terug aandacht.
Een veulen moet echt goed weten wat zijn grenzen zijn ! Als je het hem nu niet gaat afleren, gaat hij het blijven doen
Wat niet de bedoeling is natuurlijk.
Kost veel tijd en moeite maar op de duur zal hij het wel snappen

Thialda

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:47

Ja dat doe ik nu ook, maar hij blijft gewoon eigenwijs doorgaan en als die zn tik gekregen heeft loopt die beledigt weg en als ik hem dan weer wil aanhouwe (naar een minuutje ofzo) doeth ij of datie me ineens heel eng vind :S.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:50

Ja veulens zijn ook eigenwijs...
Ze gaan het blijven proberen.
Die van mij deed het ook in het begin en het heeft een hele tijd geduurd voor hij er stilaan begon mee te minderen en uiteindelijk stopte.
IK zou niet zo snel terug naar hem toe gaan. Ik geef hem een tijd geen aandacht zodat hij begrijpt na een tijd 'als ik bijt krijg ik geen aandacht'
De meeste veulens houde van aandacht en komen dan automatisch wel terug

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:54

Btw : met een borstel gooien vind ik nu persoonlijk niet echt een goede oplossing...
Hij zou wel eens bang van je kunnen krijgen op deze manier...

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:55

Ja, maar hij steigerde naar mij, dat kan ik toch ook niet zomaar laten gebeuren.. ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:56

je moet niet steeds een tikje geven als ie bijt. Geef hem gewoon eens goed van langs, en daarna weglopen en negeren, echt even 5 minuten lang ;) En dan niet naar hem toe gaan, maar als hij dan weer naar jouw toe gaat kan je 'm weer aaien. Het moet geen spelletje/gevechtje worden. 1 keer goed duidelijk zijn, dat is belangrijk ;)

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:56

Neen dat is waar.
Je zei dat je hem aan het borstelen was.
Maar aangezien ik lees dat hij na het bijten ging lopen mag ik er vanuit gaan dat hij niet vast hing?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:04

Thialda schreef:
Ja, maar hij steigerde naar mij, dat kan ik toch ook niet zomaar laten gebeuren.. ?

uhm nee, misschien moet je eerst de oorzaak zoeken, want als hij èn bijt, èn steigert, moet je je wel af gaan vragen wat er is.
Is er een hechte band tussen jullie?

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:04

Ja inderdaad, dat bijten kan ik nog begrijpen véél veulens doet dat.
Maar stijgeren...

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:06

Van mijn kant wel. ik ben elke dag ongeveer 3 uur bij hem, poets hem elke dag en loop elke dag met hem.. Ik zet hem om de dag in de wei, ene dag in de wei, andere dag op stal bij de buren (zodat hij maatjes word met hun paard zodat ze in de zomer samen kunnen staan want mijn pony is 78 cm, en dat paard is 1.84 :Y) )

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:08

Was dit eigenlijk de eerste keer dat hij stijgerde of is het al vaker gebeurd?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:09

zo'n jong ding hoort elke dag op de wei ;) Denk je dat het van dominantie komt of...? kijk eens goed naar hem en let er eens op wanneer hij wat doet? wanneer steigert hij? wanneer bijten? Wat straalt hij uit?

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:14

Dit was de eerste keer dat hij naar me steigerde.
En voor mijn gevoel is hij best dominant.

Gek genoeg bokt hij nooit en heeft hij nog nooit zijn kont naar mij toegekeerd..
Elke dag onder het poetsen poets ik hem op zoveel mogelijk plekken om te kijken waar hij nou zo raar op reageerd, en gek genoeg doet hij op stal helemaal niks. Alleen op stal bij de buren moet hij de man uithangen..

Ik zou hem ook super graag elke dag op de wei hebben, maar het gras is nu erg zacht (er zit veen onder bah) Zaterdag word weidegras gezaaid op een nieuw mooi groot grasveld, maar dat duurd natuurlijk ook nog wel even, de stal van de buren is net zo groot als 3 paardenstallen.. zijn eigen stal bij huis is 1 paardenstal..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:17

geeft toch niet als de grond zacht is? als hij er niet helemaal inzakt..

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:18

haha nee, maar het gras groeid nu bijna niet en anders word het één grote modderplas aangezien hij als een gek heen en terug rent.
Als ik hem gewoon in de bak zit staat hij dom om zich heen te kijken en denkt hij er niet aan om rond te rennen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:18

saskiakefie schreef:
je moet niet steeds een tikje geven als ie bijt. Geef hem gewoon eens goed van langs, en daarna weglopen en negeren, echt even 5 minuten lang ;) En dan niet naar hem toe gaan, maar als hij dan weer naar jouw toe gaat kan je 'm weer aaien. Het moet geen spelletje/gevechtje worden. 1 keer goed duidelijk zijn, dat is belangrijk ;)

Precies, beter 1x een flinke oplawaai dan 10x een tik. Zachte heelmeesters maken stinkende wornden ;)
En nooit naar hem toegaan om te knuffelen, als ie wat wil komt ie maar naar jou toe! Als hij zich dan gedraagt, kan hij een aai over zijn bolletje krijgen, anders niet.

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:21

aslo schreef:
saskiakefie schreef:

Precies, beter 1x een flinke oplawaai dan 10x een tik. Zachte heelmeesters maken stinkende wornden ;)
En nooit naar hem toegaan om te knuffelen, als ie wat wil komt ie maar naar jou toe! Als hij zich dan gedraagt, kan hij een aai over zijn bolletje krijgen, anders niet.

oke bedankt :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:28

zoals "aslo" al zei , zou ik het ook doen.

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:38

ik zou ook doen wat aslo zei, misschien moet je dit eens proberen