Paard breekt stal/wei af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Paard breekt stal/wei af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:59

IK zit met een probleem en zou niet weten hoe ik het op moet lossen. Vandaar dat ik het aan jullie voorleg en graag nieuwe ideeen en tips hoor. Nu zit het zo dat mijn paard de hele stal afbreekt (schoppen tegen wanden e.d.) en als hij in de wei staat heel de wei doorscheurt (met een zeiknat paard tot gevolg en kans op uitglijden)

Dit doet hij als zijn weidemaatje, een friese merrie bij hem weg is om bijvoorbeeld te rijden. De bak ligt recht naast de wei, maar ook dan is hij niet rustig. Het is dus nogal lastig, want de eigenaresse van de fries kan niet rijden, als ik er dus niet ben om mijn eigen paard te doen. We hebben al verschillende dingen geprobeert, ook geprobeert het te negeren en gewoon steeds hem te laten staan, maar het word niet minder. Een andere pony erbij zetten is ook geen optie.

Kent iemand dit?
Heeft iemand tips voor mij?

Morrie05

Re: Paard breekt stal/wei af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:00

Ik zou proberen om vaak dingen alleen met hem te doen!
Zodat hij weet dat het niet erg is om alleen te zijn!
Ligt er genoeg gras op de weide? Anders kan je misschien beetje eten geven op de weide.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:01

Het vreemde ervan is dat hij er totaal geen probleem mee als ik hem meeneem. Vind hij allemaal best en gaat graag mee. Het is dus alleen als die fries weg gaat, of gereden moet worden

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:01

warom is een andere pony erbij zetten geen optie? bijv. een shetlander of een oudere of geblesseerde pony? staan en genoeg hier en op mp

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:03

Omdat we dat ook al geprobeert hebben, en staan 2 andere ponys in de wei naast hun. Maar dat maakt voor hem niets uit/

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:05

maar een paard erbij is wat anders als ernaast

santaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:06

Pff, dat is lastig. Mag ik je vragen waarom een andere pony erbij zetten geen optie is? Het klinkt namelijk nogal als scheidingsangst. Igv plaatsgebrek, zou een geitje misschien uitkomst kunnen bieden, alhoewel dat niet de oorzaak wegneemt. Al andere afleiding geprobeert? Zoals wat hooi geven oid? Doet jouw paard ook zo lastig als jij jouw paard weg haalt van de ander, want dan zou je hem bijv eerst op een plaats kunnen zetten waar dat je paard de andere niet kan zien vertrekken... Succes!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:08

nee, hij doet niet lastig als ik hem meeneem. Maar dan moet ik hem weer niet op stal zetten en die andere buitenn laten staan.
Is inderdaad lastig. Ik zal morgen eens kijken of 1 van die pony's erbij kan.
Het is inderdaad een soort van verlatingsangst. Hij heeft ook een tijd zonder andere paarden gestaan.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:10

Denk dat het wel een optie is om een paard erbij te zetten, maar dan moet je niet vergeten dat het paard weer aan die pony moet wennen dus het kan even duren voordat die problemen dan weer over zijn.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:13

Hij is inderdaad niet de makkelijkste wat betreft wennen aan andere paarden. Ik zal morgen eens gaan kijken hoe het gaat. Weet ook niet of het gaat met die pony(shetlander) omdat die apart gezet is vanwege nogal geweldadigheid tegen die fries.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:14

Nou ben benieuwd! Laat het maar weten!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:14

Zal ik doen. In ieder geval bedankt alvast !

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:15

Toch veel oefenen en doorzetten.
Als het geen angst is dan toch die idioterie proberen te door breken,eerst kort erbij weg en dat steeds opbouwen.

Beetje apart miss,maar zo'n training die ze aan blaffende honden geven die alleen thuis zijn zou je wel wat richtlijnen kunnen geven qua beloningen etc

santaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:16

Tsja alleen staan ligt ook niet in de aard, van een kudde dier... Daarnaast is het ook niet leuk, als jij suf alleen staat en je beste vriendje leuk op stap mag... Lastig is het zeker!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:19

Dav schreef:
Toch veel oefenen en doorzetten.
Als het geen angst is dan toch die idioterie proberen te door breken,eerst kort erbij weg en dat steeds opbouwen.

Beetje apart miss,maar zo'n training die ze aan blaffende honden geven die alleen thuis zijn zou je wel wat richtlijnen kunnen geven qua beloningen etc

We zijn er al 'sinds augustus 2008 mee bezig en word niets minder.

@ santaju: Nee, inderdaad. Was bij de vorige eigenaar. Sinds hij van mij is staat hij ook niet meer alleen, maar denk dat hij zich daarom iets te veel aan 1 paard heeft gehecht. Hij dacht, nu laaat ik dr niet merr gaan

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:19

hoi! mijn paard kan ook niet alleen op stal staan,trapt tegen de muur en racest inderdaad ook het hele land door als er geen vriendje meer is.en het wende ook echt niet,heb van alles geprobeerd!daar moet je je gewoon bij neerleggen,hij kan er echt niet tegen en doet zichzelf desnoods wat aan!vervelend natuurlijk,maar er moet echt tenallentijde een kameraad voor hem zijn.mijn paard heeft het ook nooit onder het zadel gehad hoor,dan ben ik bij hem :o succes hoor,en hoop dat je er uit komt met je paardje! groetjes deess

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:22

Inderdaad oefenen! Wij hebben hier ook zo'n geval gehad. Gewoon, ook als je niet gaat rijden, die parden even van elkaar wegzetten. De merrie even een uurtje in de bak of op de wei, elke dag gewoon doen. Je kunt de merrie ook een keer op stal zetten zodat ze uit het zicht is van jouw paardje. Gewoon doorzetten. Bij sommige paarden is dat heel erg moeilijk. Die donder hier is ook de eerste 5 minuten nog steeds opgefokt en galoppeert een paar keer langs het draad op en neer en wordt knetter gek als haar maatje (tevens haar moeder...) weer terug is. Maar in de tussentijd is alles in orde. Afeglopen zomer hebben we de koppels gesplitst en heel bewust Gypsy en Cheyenne uit elkaar gehaald, ze hebben dus de hele zomer zonder elkaar moeten lopen. Dit heeft ook veel gebracht. Uiteraard hebben beide paarden wel met andere paarden op de wei gestaan.

En als je hem een portie hooi op de wei voorlegt als de merrie weggaat? Sommige paarden doen er niks mee, maar heel veel paarden vergeten hun maatje en denken aan hun eigen maagje ;)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:25

Eten doet hij op dat moment niet. Hij blijft rennen en zichzelf opfokken totdat zn maatje weer terug is. Ze gaan ook wel iedere dag uit elkaar, om te poetsen of wat dan ook. Doe ook heel bewust de paarden om de beurt naar binnen brengen en hem dat iets langer laten staan. Maar hij flipt helemaal als ik wegloop. Het enige moment waarop hij rustig is, is als hij net gewerkt heeft en er brokken in zn bak liggen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:31

xLienepienx schreef:
Eten doet hij op dat moment niet. Hij blijft rennen en zichzelf opfokken totdat zn maatje weer terug is. Ze gaan ook wel iedere dag uit elkaar, om te poetsen of wat dan ook. Doe ook heel bewust de paarden om de beurt naar binnen brengen en hem dat iets langer laten staan. Maar hij flipt helemaal als ik wegloop. Het enige moment waarop hij rustig is, is als hij net gewerkt heeft en er brokken in zn bak liggen.

Gewoon doorzetten. Dat is het enige wat ik je mee kan geven! Het is verdraait lastig, daarom laat ik nu al mijn jaarling af en toe even alleen op stal staan of in de bak lopen, omdat ze ook in kuddeverband opgroeit. Of ik ga een stukje met d'r lopen, zodat ze weet dat ze ook echt even alleen kan lopen. Het is zo vervelend als ze afhankelijk zijn van een ander paard.

Wat de amazone van Cheyenne trouwens ook vaak heeft gedaan (maar das wel een madam met echte rijkunste, want zeker met een paard als Cheyenne gaat dat niet iedereen lukken): Samen met Gypsy de rijplaats op, dan reed de eigenaar van Gypsy deze een tijdje samen met Cheyenne in de bak. Na een kwartier ging hij weg en Nina reed dan net zo lang met Cheyeen door totdat deze weer vol geconcentreerd aan het werk was. Zodra ze dat dan even deed hield ze op en mocht ze weer naar Gypsy. Heeft ze ook een tijdje moeten oefenen maar op gegeven moment zag je Cheyenne gewoon denken: "Komt wel goed, ik mag straks weer naar haar toe". Vreemd genoeg mist Gypsy Cheyenn absoluut niet, vindt haar eerder irritant :')

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:34

Maar het is alleen maar als hij achter blijft, dus met hem aan het werk is geen probleem. Kan ook gerust in mn eentje een buitenrit gaan maken. Dat is allemaal geen probleem.

Het is inderdaad iets erg lastigs, ga het eerst met die ene pony proberen en kijk dan weer even verder.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:36

xLienepienx schreef:
We zijn er al 'sinds augustus 2008 mee bezig en word niets minder.

Das nog ''maar''5a6maanden.en dan hoevaak oefen je?
Miss dat je de trainig moet aanpassen of kleinere stapje's moet nemen.
Hoe oud is het paardje?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:39

Ja, 6 maanden inderdaad. Maar daarbij is het eigenlijk alleen maar slechter geworden. Denk dat zomer/winter voor hem ook wel een beetje scheeld, omdat hij in de zomer niet op stal hoeft.
Training in wat voor opzicht? VInd het moeilijk om de juiste stappen te nemen zeg maar.
Hij is 11 jaar.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:42

xLienepienx schreef:
Maar het is alleen maar als hij achter blijft, dus met hem aan het werk is geen probleem. Kan ook gerust in mn eentje een buitenrit gaan maken. Dat is allemaal geen probleem.

Het is inderdaad iets erg lastigs, ga het eerst met die ene pony proberen en kijk dan weer even verder.

Mar ook als je eerst met de merrie op de rijplaats bent en de merrie na een paar minuten weggaat? Probeer dat eens uit!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:43

Hoe bedoel je? Als we tegelijk aan het rijden zijn?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:45

xLienepienx schreef:
Hoe bedoel je? Als we tegelijk aan het rijden zijn?

Jep, eerst met zijn tweetjes op de rijplaats. Jij rijdt jouw paard (wat een bink trouwens! :9 ), de eigenaresse van de Fries rijdt haar paardje. Na laten we zeggen en klein kwartiertje gaat ze eigenaresse van de fries met haar paardje weg (uit het zicht!). Ik ben benieuwd wat hij dan doet. Dan kun je namelijk direct met hem bezig hem rustig te krijgen en hoef je hem niet om te kopen met voer ;)