Wanneer krijgt mijn paard haar vacht terug?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Wanneer krijgt mijn paard haar vacht terug?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:30

Euhm ja. :+

Ik heb echt een heel dom probleem.
Ergens in november ben ik begonnen aan de scheerbeurt van mijn merrie. Omdat ze nogal een hittepetit is heb ik haar door de veearts laten sederen. Helaas ging toen ik ongeveer op een kwart was de scheermachine stuk. Stond m'n paard daar, met 1 kaal been en een halve kale hals, een kaal koppie.
Was van plan het de dagen erna af te maken maar het kwam er maar niet van met die donkere dagen en weinig vrije uurtjes. Werk in de paarden dus had echt, echt geen tijd doordeweek en ook in het weekend kwam het er niet van. Toen maar besloten om het zo te laten omdat het waarschijnlijk toch snel zou aangroeien. De andere paarden die ik had geschoren konden tegen die tijd al voor de tweede keer!
Maar neehoor.. mevrouw staat nu nog steeds als een kaal geplukte kip op stal en nu kan ik het niet meer bijwerken/opnieuw doen omdat ik bang ben dat haar zomervacht naar de maan is dan.

Dus wanneer groeit dit nou eindelijk eens terug? Wie weet het?

Rijlaarsdam

Re: Wanneer krijgt mijn paard haar vacht terug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:36

ja kan het haar nog wel helemaal gaan scheren hoor.
ander kan het wel tot juni duren als je pech hebt voordat het niet meer zichtbaar is wat je wel en niet geschoren hebt.
waarschijnlijk omdat je haar niet helemaal hebt kunnen scheren heeft ze ook geen haast met het aanmaken van nieuwe wintervacht. weet niet in wat voor een model ze nog kaal is, maar mijn merrie heb ik de boeg alleen uitgeschoren (denk ook begin nov)deze heeft nu wel weer meer haar dan kaal,maar je ziet duidelijk verschil. als ze strakt in zomer vast zit zie het niet meer,maar dat gaat nog wel even duren.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:38

Hmm.. ik ga er toch nog eens over nadenken om het helemaal over te doen dan. Maar ben echt als de dood dat ze de halve zomer met een stekelvacht staat!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:02

Zal idd wel een komisch gezicht zijn (sorry, maar ik zie het helemaal voor me). Ik zou haar niet weer scheren; nog ff en ze komt weer in haar zomerjas en dan vallen die afgeschoren haartjes er vanzelf uit. Dan heb je eindelijk weer een mooi paard. Ze staat er al vanaf november mee, die paar maandjes kom je ook nog wel door.
Ik ben niet anti-scheren of anti-deken hoor, maar mijn paarden staan geen van alle onder een dek en zijn ook niet geschoren. Ze komen vrij veel buiten, maar staan wel in een heel lichte stal. Ze hebben helemaal geen dikke vachten, juist door het licht. Is dat voor jou een mogelijkheid, een super lichte stal? Ben je ook mooi van dat scheren af.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 07:56

Nee, kan de stal niet lichter maken dan hij nu is helaas.

Twijfels.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:16

die van mij gaat morgen ook weer kaal, kan nog best hoor :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:59

Kan ook nog wel, maar voor het paard van de TS is het nogal een happening. Anders gezegd, het zou mij het niet waard zijn om m'n paard weer te laten sederen. Jammer dat je de stal niet lichter kunt maken. Trouwens, wat ook schijnt te werken is kunstlicht. Zijn wel speciale TL's voor nodig (en je verbruikt natuurlijk wel meer energie).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:04

dan is een keertje de DA laten komen om te spuiten een voordeliger oplossing ;)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:51

Ja ik kan natuurlijk het licht in haar stal de hele dag en nacht laten branden maar of m'n baas daar zo blij mee is. :+

Ik zit ook te denken om het misschien in een patroon de scheren en dan de benen niet en het hoofd ook niet meer want die is nog aardig kaal. Maar 1 been is al geschoren dus dat ziet er ook niet uit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:59

benen zou ik er dan wel uit halen. hoofd kan je tot de bakstukken scheren, dat valt dan ook niet op.
als ze gesedeert is begin je met de benen en het stukje van het hoofd. als je lang bezig bent en de verdoving raakt uitgewerkt hoef je alleen het lijf nog en dat vinden ze vaak minder eng

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:02

Rijd je nu op een kaal geplukte kip? :')

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:07

^)

ja

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:08

LiSSy schreef:
benen zou ik er dan wel uit halen. hoofd kan je tot de bakstukken scheren, dat valt dan ook niet op.
als ze gesedeert is begin je met de benen en het stukje van het hoofd. als je lang bezig bent en de verdoving raakt uitgewerkt hoef je alleen het lijf nog en dat vinden ze vaak minder eng

Hmm, ja het is meer dat ik dan misschien zonder verdoving kan proberen omdat het hoofd niet hoeft. En voor de benen eventjes iemand met een praam aan z'n oren trekken.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:14

Ook wedstrijden :oo

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:16

Rody01 schreef:
Ook wedstrijden :oo

*ligt van haar stoel van de droge opmerking

Nee, deze gaat nog even niet mee. Van de zomer misschien. Maar dan zal het wel opgelost zijn hoop ik.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:44

Haha, erg herkenbaar en héél toevallig!
Mijn paard heet Zhara :P Dus dat schrijf je iets anders en met haar had ik precies hetzelfde. In november geschoren, maar lang niet alles, want ze vond het doodeng. Toen heeft ze er ook een tijdje als 'knapperd' rondgelopen, maar toen werd ze kreupel en heb ik haar niet afgeschoren. Pas toen het weer beter ging is ze afgeschoren en dat is begin februari gebeurd.
Ik vind dat het haar érg langzaam aangroeid, maar degene die haar geschoren heeft raadde mij biotine aan. Ik moet dat nog even halen om te kijken hoe het gaat, maar ze krijgt nu in ieder geval lijnzaadolie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:45

biotine is voor de hoeven en niet voor de vacht, wel apart dat iemand je dat aanraad

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:50

nou wil ik toch wel eens een foto zien!!! :D

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:36

Hmm ik zal kijken of ik vanmiddag fotootje kan maken. :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:47

Haha, dat wil ik zien :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:22

de nmijne had een kaalgeschoren plek(van de va) en die is de laatste 2 weken weer helemaal begroeid. was 6 nov al kaal geschoren, en pas nu net weer in 1 x dicht gegroeid met haar. Gaat zo gebeuren denk ik bij jouw paard

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:29

LiSSy schreef:
biotine is voor de hoeven en niet voor de vacht, wel apart dat iemand je dat aanraad

Zo apart is dat niet hoor.
Biotine zorgt voor een betere hoornstructuur en snellere groei.
Dit geld ook voor de haren..

Niet mijn eerste voorkeur, maar het is een optie.
Persoonlijk zou ik em nogmaals scheren, een deken opgooien, en vaak naar buiten.
De zomervacht is nog in aanmaak, en als je goed poetst wordt de vacht er ook mooier van, want dat stimuleerd de bloedsomloop...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:34

Ik heb besloten om niet te scheren. Ze schiet ineens in de rui sinds een paar dagen en op het geschoren stuk buiten haar deken zit al behoorlijk wat nieuw haar wat nu ook mee verhaart.
Alleen het geschoren stuk op de buik blijft heel kort maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat binnen een maand goed is.

Iedereen bedankt voor advies!