wa verzekering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

wa verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:17

Hier een vraagje voor de experts onder ons :Y)

Binnenkort ga ik eindelijk weer eens anderhalve week weg, wel hier in Nederland en dan wil ik paardlief meenemen. Dat kan, allemaal prima, alleen heb ik geen auto die een paard mag trekken.
Nu krijg ik die te leen van goede kennissen en een trailer nemen we mee van een vriendin die zelf ook mee gaat die anderhalve week.

Allemaal geregeld dus, maar nu zat ik te denken. Ik rij een deuk in de trailer, ontzettend balen en zoals vanzelfsprekend wil ik dit vergoeden. Nu wil ik graag een wa verzekering afsluiten, die kosten toch niet zo veel, maar is dit gedekt dan hierbij?
Ik kan er een hoop over vinden maar niet echt over leen goederen.

Ik heb wel mijn ruiterbewijs en hier zit ook een wa verzekering bij heb ik me laten vertellen. Geldt deze echter ook voor niet paard gerelateerde "ongelukjes"?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier meer van weten want met al die verzekeringen zie ik de bomen door het bos niet meer.... :Y)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:11

Dat is niet even eenvoudig te beantwoorden.

Bel gewoon even een verzekeraar of tussenpersoon en laat het je uitleggen.

mellamoshan

Re: wa verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:35

Ok, verschilt het per verzekeringmaatschappij dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:58

Nee, maar je stelt zonder het in de gaten te hebben een heleboel vragen tegelijk :D .

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:07

oh, sorry hihi. maar jij als onze bokt verzekeringsexpert weet daar niet meer van? :Y) :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:09

Jawel, en als ik morgen goeie zin heb zal ik er wel uitgebreider op in gaan. ;)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:17

haha topper, hoop ik dat je er morgen zin in hebt ;) :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:52

[NM] > [TAO]

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:56

een wa verzekering moet je altijd toch hebben? Ook als je met een paard een ongeluk maakt

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 09:39

Nee een wa verzekering is niet verplicht, wel als je een auto of brommer rijdt.

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:52

Iedereen is verplicht WA verzekerd. Letterlijk betekend het ook Wettelijke Aansprakelijkheid.

Met je WA verzekering ben je gedekt voor dit soort ongelukjes, de verzekering die hoort bij een ruiterbewijs is denk ik geen WA verzekering. Ik weet trouwens niet of je op jezelf woont of nog bij je ouders, waarschijnlijk ben je al lang verzekerd!!!!!!

Gr. Marco

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 10:31

Bron: www.unive.nl

Verplicht - Is een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren verplicht?
Nee, zo’n aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. Toch is het heel verstandig deze verzekering te hebben. U voorkomt hiermee dat u bij schade aan anderen (veel) geld moet betalen. De premie is laag en de dekking is ruim.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:12

mellamoshan schreef:
Hier een vraagje voor de experts onder ons :Y)

Binnenkort ga ik eindelijk weer eens anderhalve week weg, wel hier in Nederland en dan wil ik paardlief meenemen. Dat kan, allemaal prima, alleen heb ik geen auto die een paard mag trekken.
Nu krijg ik die te leen van goede kennissen en een trailer nemen we mee van een vriendin die zelf ook mee gaat die anderhalve week.

Allemaal geregeld dus, maar nu zat ik te denken. Ik rij een deuk in de trailer, ontzettend balen en zoals vanzelfsprekend wil ik dit vergoeden. Nu wil ik graag een wa verzekering afsluiten, die kosten toch niet zo veel, maar is dit gedekt dan hierbij?
Ik kan er een hoop over vinden maar niet echt over leen goederen.

Ik heb wel mijn ruiterbewijs en hier zit ook een wa verzekering bij heb ik me laten vertellen. Geldt deze echter ook voor niet paard gerelateerde "ongelukjes"?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier meer van weten want met al die verzekeringen zie ik de bomen door het bos niet meer.... :Y)

Nou, Ziggo heeft even vliegensvlug mijn internetverbinding hersteld. Complimentje voor hen, dat mag ook wel eens ;) .

Maar dat was je vraag niet.

Even wat dingen op een rijtje.

Jij leent een auto van A. Leent een trailer van B. Paard is van jezelf.

De auto van A zal minimaal WA verzekerd zijn. Dat is verplicht namelijk.
Mogelijk is deze ook nog beperkt casco of zelfs casco verzekerd. In geval de auto casco verzekerd is, is schade aan de auto zelf door alle van buiten komende onheilen gedekt. Als een casco schade betaald wordt en er zijn geen verhaalsmogelijkheden op een andere partij, dan wordt de bonus/malus korting nadelig beinvloed.

Ook zou de trailer casco verzekerd kunnen zijn natuurlijk. Ik ga er even vanuit dat dat niet het geval is.
Voor het aansprakelijkheidsgedeelte is schade ontstaan door de trailer gedekt als hij achter de auto hangt onder de verzekering van de betreffende auto.
Breng jij schade toe met de auto aan de trailer, dan valt dat onder de dekking van de autoverzekering.

Brengt echter jouw paard schade toe aan de trailer, dan valt dat onder de dekking van jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Het grappig is dat schade aan van alles is uitgesloten, maar ze zijn trailers gewoon vergeten op te sommen, dus die vallen wel gewoon onder de dekking. Overigens is een AVP niet verplicht, hoewel de meeste nederlanders er wel één hebben.

Mocht de auto niet casco verzekerd zijn, zou je kunnen overwegen om voor de tijd dat je weg bent deze te sluiten. Dat moet wel bij de maatschappij waar hij al verzekerd is, want losse casco's worden niet verkocht.
Geldt ook voor de trailer, als deze niet casco verzekerd is, zou je dat voor die periode kunnen doen. Van dat laatste weet ik eigenlijk niet of er verzekeraars zijn die dat doen.

Weet je genoeg zo?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:18

jah super, helemaal duidelijk!

Vervelend als internet het niet doet he! Ik mis het dan altijd echt! ;)

Het is een leasebak waar ik dan in rij dus ik neem eigenlijk aan dat die ook casco verzekerd is.
Erg duidelijk verhaal, bedankt dat je je er even in wilde verdiepen. :Y)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:21

Ja, heel vervelend, zeker als je wat wil kopen op een internetveiling ;) .

Maar als het een leaseauto is dan is het verder geen enkel probleem.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:24

haha jah dan is het helemaal vervelend! :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:26

Prettige vakantie in ieder geval!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:39

Komt helemaal goed! :Y)
thx! :D