Dilemma wbt paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Dilemma wbt paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:42

Ik wist niet zeker of t hier goed staat, zo niet dan hoor k t wel :) Sorry voor het lange verhaal maar k weet echt even niet meer wat k moet doen.

Het zit zo:
In de winter van 2005 leerde ik op Terschelling een Goodtimesmerrie van toen 2,5 kennen. Was in 1 klap verliefd op haar en ben met haar aan de slag gegaan als k daar was. Vriend woonde toen nog daar, dus steeds weekendjes. Heerlijk eigenwijs ding, maar we klikten ontzettend goed. Maar eigenaar is fokker en merrie bleef te klein, dus moest ze verkocht worden. Ze is toen naar Winschoten gegaan om beleerd te worden zodat ze makkelijker te verkopen was. Men was daar wild van haar, dus toch maar besloten om met haar te fokken. Ik mocht nog meebeslissen met de hengst en we hebben uiteindelijk voor Cardento gekozen. Helaas na 3 weken opgebroken dus niet drachtig, dus toch verkopen. Ik wilde haar zoo graag hebben, maar ouders werkten niet mee. Achteraf ontzettend logisch, ik zat nog op school enz. Merrie is verkocht naar Engeland en ik was haar kwijt.
Na 2 jaar zoeken heb ik haar gevonden in Schotland en ik heb nu contact met de eigenaresse.
( [VVDD] Paard teruggevonden in Engeland :D !)
Ze vond het ontzettend leuk om te horen waar haar paard vandaan kwam enz. Maar toen kreeg ik het mailtje dat haar dochter te weinig tijd had voor haar. Ze vonden dit niet eerlijk tegenover paard dus wilden ze haar verkopen. Het was haar duidelijk geweest hoe gek k op haar ben en ze wilde mij dus de kans geven om haar te kopen. Ik woon op mezelf dus zou in ieder geval met sponsoring van mn ouders gaan.
Zij vonden dat ik eerst een baantje moest vinden, 'want ze wilden er geen 3e kind bij'. Heel begrijpelijk, maar k kon toen nergens aan de slag.(3 weken geleden ongeveer). Ze had al een eventuele koper die met haar wilde gaan fokken, maar zou op mij wachten of ik aangenomen zou worden bij de AH.
Ik zou 1,5 week geleden van de AH te horen krijgen of k was aangenomen, maar niks gehoord.
Maar vandaag heb ik een uitnodiging gekregen om vrijdag op gesprek te komen bij de ijssalon hier in Leeuwarden!
Dus eigenaresse maar weer gemaild of ze haar nog had en wat ze dan voor haar wilde hebben enz.
Ze heeft haar dus nog omdat ze wilde wachten op mij (echt super aardig!) en als ze deze week niks van mij had gehoord, ging ze bij die andere mensen kijken. Dus nu is t weer wachten op het gesprek van vrijdag..
Maar ik twijfel zo..;(
Aan de ene kant had ik het allang opgegeven na die 1e kans, ik wilde haar zo graag hebben, maar t ging niet als mn ouders niet mee werkten. Dus me daar bij neergelegd. En ik ga vanaf september studeren dus ja heb ik dan nog wel tijd?
Aan de andere kant wil ik haar al zolang hebben en nu heb ik weer de kans en stel nou dat ik vrijdag word aangenomen, dan kan ik eindelijk mn droom waar maken.

Sorry voor het warrige verhaal, misschien ben ik ook wel een paar dingetjes vergeten, maar ik weet even echt niet meer wat ik moet doen..
Iemand tips?

marrlinde

Re: Dilemma wbt paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:45

als jij het echt graag wil, zou ik het doen, maar als je het niet zeker weet of je het wel aankan, financieel dan, kan je beter niet doen dan dat je weer helemaal aan haat gehecht ben, en je moet weer verkopen...

sterkte met je keus! :(:)

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:46

Ik zou er gewoon voor gaan, nee heb je en ja kan je krijgen.

Dat baantje blijft wel noodzaak dat moet je niet vergeten, dat is een zekerheid die nodig is voor het onderhoud.
Maar als je wordt aangenomen zeker , gewoon doen!

Succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:48

ik zou het niet doen, hoe spijtig ook, maar je moet het paard wel kunnen betalen en in de kost hebben en dat redt je niet met een baantje bij de AH en daarnaast je studie, of je moet een heel goedkoop adresje hebben.
Paard moet ook nog op transport dat kost ook een paar centen, misschien ook nog even keuren van te voren, weet jij veel wat ze ermee gedaan hebben in de tussentijd...

ik zou zorgen dat ik mn studie af zou hebben en dan een goede baan en op zoek gaan naar een paard, niet eerder. Alles wordt duurder en wat als je straks je paard niet meer kunt betalen.... ??

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:52

Ik weet inderdaad heel goed dat dat baantje noodzakelijk is. Krijg k dat niet, dan gaat het zowieso niet door. Ouders willen wel mee betalen in de aanschaf waarschijnlijk, maar niet in het onderhoud.
@Cissy, stalling is hier in friesland niet zo duur, rond de 100/150 euro is normaal. Ik krijg vanaf september dus stufi en dan ook nog bijbaantje en geld van mn ouders (maandelijks zelfde bedrag).
Nu hoef k maar 12 uur per week naar school, en straks helemaal niet meer tot aan begin september.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:54

dat je graag je oude paard terug wil is begrijpelijk
maar als je nu je studie hebt, je baantje , heb je dan wel genoeg tijd voor je paard?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:59

Waar je ook rekening mee moet houden is dat niet alleen je stalling je geld kost,
maar ook de smid, de dierenarts etc.

En als je al het geld naast je studie moet opbrengen valt dat niet mee.
Je hebt het tot aan september over school, en volgend jaar?
en het jaar daarna?

Ik zeg niet dat je echt niet je droompaard moet kopen,
maar denk er goed over na, voordat het een nachtmerrie wordt.
Omdat je haar wel hebt gekocht, maar uiteindelijk de tijd en
het geld niet hebt om haar te houden en haar alsnog moet wegdoen.

Valt niet mee om wijs besluit te nemen.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:09

Klinkt wel een beetje onzeker allemaal. Alsof je niet zeker weet dat je er straks genoeg tijd voor heeft, ongeacht studie of werk. En of dat je het financieel echt goed gaat redden, ook als er eens een flinke da rekening door je bus valt, of ander, soms dure, onverwachte kst. Als je nu met je ouders zou kunnen afspreken dat zij bijvoorbeeld in een noodgeval toch zouden willen dienen als vangnet en ja, dit is echt je droompaardje, dan zou ik zeggen: volg je hart! *D

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:14

ik heb een bijbaantje (tot voor het nieuwejaar 2 zelfs) en studeer. Ik betaal alles zelf. Tijd máak ik voor mijn paard. Dan ga ik maar eens minder uit. (hoewel dat niet vaak gebeurt;))
als je het graag wil gewoon doen. Of je krijgt er echt spijt van.
Een paard hoeft ook niet dagelijks bereden te worden hoor. En als je daarbij je ouders hebt die je steunen zou ik al helemaal niet meer twijfelen.
Ben zelf 20 en heb er 2 onder mijn verantwoordelijkheid rondlopen. :) Waar een wil is is een weg

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:22

Wat voor studie ga je hierna doen? Bij veel studies hoef je niet elke dag naar school of heb je maar een paard uurtjes per dag. Als je weinig reistijd hebt, houd je dan best veel tijd over. Waarin je natuurlijk ook moet studeren, maar ik weet niet hoe gemakkelijk of moeilijk jij leert :)

Als je van nu tot september bijna fulltime kunt werken, kun je volgens mij een aardig bedrag opsparen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:19

Het valt zeker niet mee om een wijs besluit te nemen Sjolvir..
Ik wil het haar niet aandoen om haar nu hier heen te halen en straks weer te moeten verkopen, dan kan ze beter daar blijven hoe jammer ik het ook zal vinden.
Ik zal even de situatie wbt school enz uitleggen.
Ik zit nu op het volwassenenonderwijs, hoef maar 12 uur per week naar school en straks waarschijnlijk tot aan het eindexamen helemaal niet meer. Ik heb vrijdag een gesprek bij de ijssalon hier in Leeuwarden, zij gaan 6 maart weer open mocht k aangenomen worden zal dat dus voorlopig voor 2,5 dag zijn en later (als k niet meer naar school hoef) en de hele zomer dus elke dag.
Na de zomer ga ik hier in Leeuwarden Diermanagement studeren (daarom ben k hier naartoe verhuisd :P) dus weinig reistijd. Maar ik moet natuurlijk ook studeren, dus dat kost ook tijd. En werken en paard.
@Laura, uitgaan geef k helemaal niet om, vindt t wel leuk maar daar zou k nooit mn paard voor laten staan.

Heb net met mn ouders gebeld, mocht k aangenomen worden valt er zeker over te praten. Dat valt me al alleszins mee :)
Ik weet ook zeker dat zij dan als vangnet willen helpen, maar in principe betaal k alles gewoon zelf.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:23

Altijd achter een droom aangaan! Mocht het toch niet lukken kun je altijd zelf er voor kiezen om haar weer te verkopen maar dan heb je het tenminste wél geprobeerd.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:38

Ik zou het wel doen. Als je iets graag wilt, dan moet je ervoor gaan. Waar een wil is, is een weg. Ik heb een gezin met drie kinderen, een hond, ik werk vier dagen per week en heb geen hulp in de huishouding, toch red ik het nog om tijd vrij te maken voor onze vier pony's/paarden (mijn dochters rijden er twee en ik neem de andere twee voor mijn rekening). Ik heb niet veel tijd voor andere dingen, maar dat vind ik niet erg. Je moet prioriteiten stellen. Als je zo verliefd bent op een paard, dan moet je het doen, je krijgt er anders je hele leven spijt van. Stel dat je het niet doet en je komt er na een paar jaar achter dat ze op een slecht adres terecht is gekomen en dus een slecht leven leidt, dit vergeef je jezelf nooit meer. Qua kosten kun je het zo duur maken als je zelf wilt, alleen de dierenarts niet, daar moet je wel rekening mee houden. Denk eraan, geniet van het leven, het leven is maar zo kort, maak daarom je dromen waar.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:44

Als je straks gaat studeren wordt het weer even wennen hoe je het gaat inpassen om een paard te onderhouden en te studeren. Maar het is zeker te doen. Doe zelf ook diermanagement en ken zat meiden die naast de opleiding nog 1 of meerdere paarden onder de hoede hebben en daarnaast werken. Het is hard werken maar het is wel haalbaar. Wel zorgen dat je een bijbaantje houdt anders wordt het lastig met financieren. Maak een kostenplaatje voor jezelf en kijk of je dat redt, redt je het, dan zou ik het doen maar kom je er niet bij qua kosten, doe het dan niet. Je vergeeft het jezelf ook niet als je later haar weer moet verkopen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:50

Ik zou er niet zo maar aan beginnen zonder er goed over nagedacht te hebben.
Als je haar zou kopen heb je een grote verantwoordelijkheid qua kosten, onderhoud, verzorging enz.
Buiten het geld, heb je wel de tijd om goed voor haar te kunnen zorgen en haar alle aandacht te kunnen geven wat ze nodig heeft.
Het zou niet eerlijk tegenover haar zijn om haar te kopen terwijl je weet dat je dadelijk misschien nauwelijks tijd voor haar hebt.

Ik zou er in jouw geval iig nog eens heel goed over na denken, studeren, bijbaantjes, en dan je paardje nog.
Per dag kan je wel op een 2 uur tellen wat je in je paardje zult moeten steken. Gaat jou dat lukken, dan zou ik zeggen, ga ervoor.

Ik snap dat het een droom van je is, maar blijf wel realistisch nadenken, ik weet hoe het is als je een paard hebt staan waar je eigenlijk niet genoeg tijd voor hebt waardoor je afhankelijk bent van anderen en je je daar weer schuldig over voelt.

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:50

Allereerst heel leuk dat je haar na zo'n lange tijd hebt teruggevonden, maar.... Je weet niet wat er de afgelopen jaren met haar gedaan is. Heeft ze wel nog steeds dat karakter waar jij destijds voor gevallen bent? Is ze qua rijden niet ''verpest''?

Dan is er natuurlijk ook nog het financiele plaatje. Stel nu dat je wordt aangenomen, maar vervolgens je proeftijd niet doorkomt, of je vindt het zelf niet leuk, dan heb je een groot probleem! Zoals ook al eerder genoemd wordt, met alleen het aankopen ben je er nog niet: transport, stalling, hoefsmid, veeartskosten (en deze kunnen behoorlijk oplopen)!

Mijn verhaal klinkt misschien erg negatief, maar uit eigen ervaring weet ik hoe zwaar het is om op jonge leeftijd ECHT ALLE ZORG te hebben voor een paard. Als ik het over had mogen doen weet ik niet of ik het alsnog zou doen. Je paard zal echt op de eerste plaats komen financieel gezien en je zal er zelf heel veel moeten laten. Hopelijk heb je hier iets aan en ik adviseer je om in ieder geval geen impuls aankoop te doen. Vel succes met je beslissing!

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:33

Denk er goed overna maar volg je gevoel.

Als je wilt werken is er altijd wel werk te vinden, desnoods ergens als schoonmaakster of in een callcentre.

Veel succes met je beslissing!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:03

Doen! Als je afspraken kan maken met je ouders over evt DA-kosten, zie ik geen problemen hoor. Zoals je zegt is de stalling in Friesland niet heel duur, mijns inziens zou je dat met een bijbaantje prima kunnen betalen. Tijd voor je paard heb je écht wel, als je maar 12u les hebt. Daarbij bleek uit de praktijk dat ik, op een universitaire studie, veeeeeeeeeeeeeeeel meer tijd had dan op de middelbare.

Dus, ik zou er gewoon voor gaan!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:01

Ergens is het natuurlijk niet slim om aan een paard te beginnen als je zo twijfelt.

Maar als je het écht graag wil, dan is er altijd wel een manier te vinden hoe je het gaat rondbreien.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:02

Nja ik twijfel eigenlijk niet, alles in mij zegt keihard DOEN! :P maar ik wil wel een weloverwogen beslissing maken, anders heeft t paard er ook niks aan.
Ga vanmiddag bijlezen, moet nu weg.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:20

Moeilijk hoor.
Ik zou haar ook eerst nog een keer opzoeken en kijken of de klik er nog steeds is en of je nog steeds het gevoel hebt van ja dit is het. Ook zou ik dan even op haar rijden. De tijd gaat snel en in een korte tijd kan er veel veranderen.

Maar als de klik er nog is en je wordt aangenomen en je ouders steunen je zou ik het zeker proberen. Het leven is kort dus als je dromen hebt maak ze waar!!!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:21

'Even' opzoeken gaat helaas niet zo makkelijk, ze staat in Schotland namelijk..:) Nu ga k echt weg hihi

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:29

precies, en dat zou mijn grootste struikelblok zijn, je hebt haar een tijd niet gezien, je zult haar toch moeten (laten) keuren en zoals al genoemd werd: hoe is het haar vergaan die jaren, is ze nog steeds zo leuk als eerst?
Wie gaat het transport regelen en betalen..... en wat vragen ze voor aanschafprijs bovenop die transportkosten en keuring?
Het kan wel eens een duur paard worden terwijl ze hier bij wijze van spreken op elke hoek vd straat te koop staan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:35

Ik heb ook heel lang gewtijfeld over een eigen paard, het is niet niks als student zijnde! Maar ik had geld 'over' en dat was een mooi bedrag om een paard van te kopen..uiteindelijk heb ik de knoop door gehakt en een eigen paard gekocht :) ik heb een bijbaantje waar ik een leuk loon verdien en haar dus prima van kan onderhouden! Ik ben altijd zuinig geweest op mijn geld en kom nu dus ook prima uit (hou altijd geld over aan het einde vd maand ;) ) Ik woon nog wel thuis! Ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:56

Zo ik ben eindelijk thuis dus even alles bijgelezen :)
Ik ben inderdaad bang dat als ik het nu niet doe, dat ik er eeuwig spijt van heb.
Heb 2,5 jaar lang naar dat paard gezocht, haar eindelijk gevonden en nu de kans om haar terug hier heen te halen. Wat wil ik nog meer!?
Ik weet gewoon nu nog niet hoelang ik met mn studie bezig zal zijn per dag en dat vind k heel moeilijk om in te schatten. Ga zo even hier op bokt naar wat mensen een PBtje sturen die dezelfde studie doen en dan maar even zien.
Ik zal zowieso eerst daarheen moeten om te kijken of het inderdaad nog wel zo klikt, hoe ze loopt enz.
'T ergste is namelijk ik nog nooit op haar heb gereden..Toen ze wegging was ze namelijk nog niet beleerd :)
De maandelijkse kosten zullen denk k wel lukken, k ga komende week even alles op een rijtje zetten.
En ik kan komende zomer fulltime werken omdat ik dus niet naar school hoef dus dan kan k mooi sparen voor onverwachte DA kosten enz.
Ik denk dat ik het allemaal wel rond zal kunnen breien, maar het wordt nog een hoop geregel..

Iemand nog tips van dingen die ik niet moet vergeten op mn lijstje?