Veulen krijgen, wanneer weer werken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Veulen krijgen, wanneer weer werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:37

Omdat het voor het eerst is dat ons paard een veulen krijgt terwijl ze onder het zadel is zit ik met een vraag.
Wanneer begin je weer met werken/rijden? Doe je dat pas als het veulen is afgespeent, ga je al aan de slag en laat je het veulen dan op wei, of laat je die mee lopen als je aan het werk bent? En hoe bouw je dat dan op?
Ik snap dat het per paard verschilt en dat je goed op het gedrag van je merrie (en veulen) moet letten. Maar hoe doen jullie dat meestal?

(hopelijk staat het hier goed...)

Joto

Re: Veulen krijgen, wanneer weer werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:41

Ik haal merrie en veulen met 1 week 15 min uit elkaar, doe merrie aan de longe aan halster, of hoofdstel. Na 1,5 week, 2 week kruip ik er weer op, en maak de tijd uit elkaar steeds wat langer.
Veulen sluit ik op in stal, en mag af en toe mee (Vaak als de veulenkeuring in zicht is).
Merrie en veulen zijn vaak vooral 1ste paar x erg druk, daar moet je even door heen, en vaak gaat het dan na een tijd zonder problemen, bij ons zijn merrie's gelukkig erg rustig.

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:41

Wij gingen na een paar weken weer rijden. De eerste keer gewoon een kwartiertje in het weiland met het veulen er bij. Toen we dit een aantal keren hadden gedaan gingen we rijden of wandelen met moeder en lieten het veulen achter in stal. En dan steeds iets langer dit langzaam opbouwen.

Wij hebben drie veulens dus ze staan nooit alleen. Nu zijn de veulentjes 8 maanden en gaat het helemaal goed. Wij kunnen gewoon gaan rijden en de veulentjes blijven bij elkaar in het weiland. Ik denk dat onze veulentjes ongeveer 4 maanden oud waren en toen konden we wel een uurtje/ander half lekker buitenrijden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:45

Als het paard zich goed voelt,rij ik door tot de laatste dag vd bevalling uiteraard wel kalm maar dat hangt echt van het paard af.
De eerste week doe ik ff weinig maar de 2e week gaat het zadel er weer op,veulen in de bak en rustig rijden en dat langzaam aan opbouwen en uitbreiden,is het veulen zelfstandig genoeg en is de box ook veulen-proof dan laat ik hem iedere week wel'n paar x in de box,en dan ff rijden op mam's zodat die ook afgeleid is en dat langzaam opbouwen.
Maar ieder paard en ieder veulen is anders dus je moetzelf een beetje uitzoeken wat voor jullie het beste is

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:15

Bedankt voor de reacties!
@Dav, door rijden tot de bevalling ga ik sowieso niet doen, ik ben nu al aan het afbouwen, omdat ik aan haar merk dat het gewoon zwaar is (e moet nog 4 maanden :+) Ik stap nu (met draf als zij daar zin in heeft) lekker buiten. Maar ik ga zeker tot de bevalling haar nog beweging geven, aan de hand lopen ed.
Wij hebben geen stallen, alleen een loopstal en nog 2 paarden op wei. Het veulen zal dus niet alleen zijn.
Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om uit te zoeken hoe ik het ga doen.
Ik ben erg benieuwd wat andere mensen doen!