Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odine

Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 09:04

Hallo,

Ik heb een vraag aan degenen die hun eigen paard delen met een verzorger.
Doordat ik binnenkort met een nieuwe baan begin, heb ik minder tijd voor mijn paard. Nu zit ik er daarom aan te denken om haar beschikbaar te stellen als verzorgpaard voor een paar dagen in de week (hoeveel dagen weet ik nog niet). Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. het delen van je eigen paard? Ik heb haar namelijk al ruim 4 jaar en heb de verzorging nog nooit eerder met iemand gedeeld. Wel heb ik vroeger zelf verschillende paarden verzorgd, maar daar hoefde ik toentertijd niets voor te betalen.

Daarom hieronder mijn vragenlijstje:

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
5. Wat zijn de taken van de verzorger?
6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
9. Hoe bevalt het jullie?

Wat ik er misschien nog even bij moet vermelden is dat het gaat om een pittige, veelzijdige KWPN merrie waar recreatief dressuurmatig mee wordt gereden, maar waar ook zeker veel springpotentie in zit. Op buitenrit is ze vrij rustig en makkelijk te rijden. Tijdens het echte werk kan ze heet worden, maar nooit gemeen, absoluut geen bokken of steigeren. Ze is erg werkwillig, maar sensibel, dus met gebruiksaanwijzing :Y)
In de omgang is het gewoon een zeer braaf opgevoed paard :o
Verder staat ze op een luxe (voor mij vrij prijzige) stal, met binnenbak en alle overige faciliteiten. Het zou daarom mooi zijn wanneer ik een financiële bijdrage kan vragen, ik heb alleen geen idee hoeveel.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes,

Sara

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:47

Ik zou zeggen; wat de gek ervoor geeft!
Ik zou er nooit voor betalen, maar als je niks vraagt, krijg je sowieso niks.
vooral omdat ze op een luxe stal staat, een goed paard hebt, denk ik wel dat je er iemand voor kan vinden die ook wil betalen, maar dan zou ik wel een contractje opstellen, betalen, betekend natuurlijk ook rechten..

Ik heb voor mijn anderhalfjarige uk, net iemand gevonden die een keer in de week even heen gaat, en er iets leuks mee wil doen, op de dag dat ik niet kan.
Natuurlijk kan je met zo'n uk niet veel, dus daar durf ik ook niks voor te vragen natuurlijk..

Voor de rest:

Bokt/marktplaats.
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Minimum leeftijd en ervaring.
Dat het klikt tusen paard en verzorgster, en dat ze betrouwbaar is.
De dagen dat ze komt, en wat er op die dag moet gebeuren.
paard naar buiten laten, stal opstrooien, voetjes, en net als iedereen op stal, vegen als je weggaat.
Ja wel vaste dagen, gen taakverdeling (niet nodig, behalve elke dag opstrooien)
nvt
nee
Goed!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:50

Ik vind opzich wel vreemd, de verzorger geeft werk in vorm van verzorging (en rijden) en moet er bovenop nog eens een smak geld betalen. Eigenlijk dus betalen om te mogen werken voor iemand anders.

Wendel

Re: Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:54

Ik zit er ook al een beetje vreemd naar te kijken. Ik heb zelf ok een verzorgpaard en daar betaal ik niets voor. Ik mag alles maar dan ook alles met haar doen.
Ik vindt het ook raar dat als je de eigenaar uit de brand helpt dat je er geld voor geeft.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld iets anders. Je hebt geen tijd meer om je hond uit te laten en je huurt hier voor een uitlaatsercive in, of gewoon je vraagt je buurvrouw even. Die hoeven toch ook niet te betalen aan jou omdat ze met je hond lopen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:55

Loizy schreef:
Ik vind opzich wel vreemd, de verzorger geeft werk in vorm van verzorging (en rijden) en moet er bovenop nog eens een smak geld betalen. Eigenlijk dus betalen om te mogen werken voor iemand anders.

Ja en toch vind ik het heel normaal eigenlijk. Als je een eigen paard heb heb je al helemaal een hoop werk (of je betaald iemand om het te doen), loop je risico op een ziek paard en moet je alle spullen die je nodig hebt kopen.
Ik zou mijn pony echt niet met iemand willen delen, maar heb hiervoor wel een bijrij / verzorgpony gehad waarvoor ik ook gewoon een bijdrage betaalde en werk deed.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:58

Je levert elkaar een dienst, jij hebt geen tijd om je paard te doen dus doet iemand anders het. Jij blij, ander ook blij. Dus ik zie ook niet echt in waarom de bijrijder dan zou moeten betalen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:59

laura1986 schreef:
Loizy schreef:

Ja en toch vind ik het heel normaal eigenlijk. Als je een eigen paard heb heb je al helemaal een hoop werk (of je betaald iemand om het te doen), loop je risico op een ziek paard en moet je alle spullen die je nodig hebt kopen.
Ik zou mijn pony echt niet met iemand willen delen, maar heb hiervoor wel een bijrij / verzorgpony gehad waarvoor ik ook gewoon een bijdrage betaalde en werk deed.

sorry hoor maar daar hoor 'jij' als paardeneigenaar zelf aan te denken. Je kan niet verwachten dat als je tot aankoop van paard gaat rekening gaat houden met de bijdrage van een verzorgster.
Je hoort ten alle tijden zelf de financiele kosten te onderhouden ook al worden ze ziek

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:02

Bij ons op stal is er ook een meid die betaald voor het rijden van haar verzorgpaard.. Toen ik een verzorgster had, betaalde zij niets.. Zelf heb ik nooit wat voor een paard betaald om te verzorgen, maar wel toen ik een paardje ging leasen..
Echt vreemd vind ik het niet, maar ja, tis maar net wat je wilt..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:03

Ik zou zeggen zet je paard lekker in de wei (in een kudde) zorg voor voldoende water, ruwvoer en een schuilplaats. Dan heb je geen verzorger nodig :D
Ik zie op bokt regelmatig topics voorbij komen waarbij de verzorger het probleem is, niet de oplossing. Ik vind dat verzorgers het vaak alleen om het rijden lijken te doen. Er is zo veel meer te doen dan dat en je kunt er het hele paard mee verpesten. Daarom zou ik heel zorgvuldig zijn met wie er op mn paard zou mogen en wie niet.
Daarbij is paardrijden nu eenmaal niet gratis. Het is een hobby waar je heel veel plezier in kunt hebben. Als het je geen geld waard is moet je het gewoon niet doen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:04

Wendel schreef:
laura1986 schreef:

sorry hoor maar daar hoor 'jij' als paardeneigenaar zelf aan te denken. Je kan niet verwachten dat als je tot aankoop van paard gaat rekening gaat houden met de bijdrage van een verzorgster.
Je hoort ten alle tijden zelf de financiele kosten te onderhouden ook al worden ze ziek

Ik heb nooit gezegd dat je bij aankoop rekening kunt houden met de bijdrage van een verzorger.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:05

Ik vind dat er best een vergoeding voor gevraagd mag worden als er op het betreffende paard gereden mag worden.

Als eigenaar betaal je immers behoorlijk wat geld maandelijks aan je paard, stalling, DA, harnachament enz enz Voor het gebruik daarvoor kun je best een vergoeding vragen vind ik. En ik vind het raar om paarrijden te vergelijken met een hond uitlaten, als het om rijden zelf gaat en niet alleen de verzorging, dan vind ik het heel wat anders dan een hond uitlaten.

Als een verzorger gaat rijden doet hij dat niet om jou uit de brand te helpen denk ik (zeker geen vreemd iemand waarom zou die dat doen?), maar omdat hij het zelf leuk vind om een paard te berijden en verzorgen.

Ik zelf heb het een aantal x geprobeert met een verzorger, ik bood het dan wel gratis aan, maar ik vond het geen succes. Zo had ik met één een afspraak om alleen in de bak te rijden en is ze toch de weg op gegaan. Mijn vertrouwen was gelijk weg toen. Sindsdien heb ik besloten om mijn paard helemaal weer zelf te doen, soms ten koste van andere dingen. Maar goed nu heb ik wel zelf de touwtjes in handen en dat vind ik persoonlijk fijner.

Succes met je keuze.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:06

De meningen zijn hier heel erg over verdeeld.

Ik vraag zelf niets aan mijn 'verzorgster' omdat er geen structuur in zit. Zij vind mijn paard leuk en wil graag een keer rijden als ik niet kan. En dat is niet eens altijd een keer extra rijden, als ik niet kan op haar lesdag dan pakt ze meestal mijn paard in de les ipv het manegepaard waar ze normaal op rijd.

Als er wel structuur in zit mag je er in mijn ogen wel wat voor vragen. Voor veel mensen is dit een opstap naar of alternatief voor een eigen paard en dan mag je er van mij wel wat voor over hebben. Een eigen paard is immers ook niet gratis en je leert er heel veel van.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:17

mijn ruin wordt ook verleasd.
had hem toendertijd op mp gezet.
had dr ook een min. leeftijd en ervaring dr bij staan,
had er een vr.pr van 100,- bij staan en dit is voor 4 dgn.
ze kwam wel op vaste dagen,en had ook een taken indeling.
ik vind t belangrijkste dat er voor beide een klik is en dat er met respect om wordt gegaan met hem en mijn spullen.
de taken die ze had was 1x per 2 wkn de weide bijhouden,
tuig ect poetsen als ze klaar was en 1x per week les nemen.
ze rijdt hem 3dagen en longeert hem ook 1 keer
ze dress., springt en gaat 1 keer naar buiten het bos in.
ben heel blij met dr altijd geweest ook.
het gaat erg goed met mijn ruin en dat doet me ook zeer veel.
ze zijn echt elkaars maatjes geworden en rijdt met een zachte hand (wat ik erg belangrijk vindt)maar is niet flauw aangelegd als hij ff op zn plaats gezet moet worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:19

Hangt erg van de situatie af.

In principe heeft de eigenaar voor het paard gekozen en ik vind het logisch dat hij voor de kosten opdraait. Het paard blijft immers van hem, dus de verzorger heeft geen enkel recht op het paard of wat ermee gebeurt.
Toch zijn er wel uitzonderingen op te bedenken.

Stel dat de eigenaar zelf niet rijdt, en het moet laten beslaan omdat jij graag buitenritten maakt?
Dan kan je best wat afspreken over de kosten.

Ook in het geval van exclusief gebruik, dus dat de eigenaar met jou afspreekt dat jij de enige bent die het paard mag rijden, mag er best een tegenprestatie tegenover staan, in de vorm van bijdrage of werkzaamheden.

In het geval van zelf geen tijd hebben en voor alleen die dagen een verzorger, lijkt het mij eigenlijk dienst en wederdienst, daar ging ik zelf nooit een cent voor betalen, en ik heb er ook nooit geld voor gevraagd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:19

WillemYntJee schreef:
Je levert elkaar een dienst, jij hebt geen tijd om je paard te doen dus doet iemand anders het. Jij blij, ander ook blij. Dus ik zie ook niet echt in waarom de bijrijder dan zou moeten betalen.

K heb zelf trouwens ook een verzorgpaard gehad, waar k niet voor betaalde. Deed haar 1 dag in de week en reed er nooit op. Wilde de eigenaresse niet, dus gebeurde t ook niet. Maar k deed zat andere dingen met dr. Longeren, losgooien, stappen, lekker poetsen enz.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:27

ik vind dat eigenlijk best wel dom als een verzorgster mee moet betalen in de kosten, jij kiest ervoor om een verzorgster te nemen. het zou dan eigenlijk andersom moeten dat jij betaalt aan de verzorgster

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:29

Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat een eigenaar een financiele bijdrage vraagt een zijn/haar verzorger.
Zelf ben ik eigenaar van 2 paarden en als ik geen tijd heb ben ik al zo blij dat ik hulp krijg van anderen.
Het zou bijna andersom moeten zijn dat je als eigenaar moet betalen voor je verzorgster.
Als je een baby naar de opvang brengt moet je er ook voor betalen.
Zou dus echt niets vragen en al heel tevreden zijn als er mensen zich willen opofferen voor de verzorging van mijn paard. :j

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:29

randalinpony@ in principe ben ik het met je eens als er niet of sporadisch gereden wordt.
dan vindt ik ook dat je dr niks voor hoeft te vragen,
echter in mijn geval heb ik niet zo lang geleden een ongeluk gehad ,en mag nog maar 2 keer in de week rijden,ben wel van mening dat als je een paard koopt je hem/haar niet zomaar weg doet. dus heb ik besloten om hem te verleasen,en hem aan te houden.
ikzelf rijdt hem dus maar 2x pw. mijn leaser rijdt hem 3x pw, en longeert hem 1x hij heeft 1 x pw rust.
ze neemt een les in de week dit zit uiterraad ook in t leasgeld.
ze mag met hem ook op wedstrijd wat ze samen ong. 1keer pm
doen het geld daarvan de reiskosten ect. liggen ook bij mij.
let wel. vraag 100 pm.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:43

Ik ben het helemaal eens met Passionata.

Kijk, ik zie het heel simpel. Als iemand een paard koopt en zelf minder tijd krijgt om het dier te verzorgen, moet hij of zij blij zijn dat iemand anders (de verzorger) wel tijd heeft om aan jouw paard te besteden. Ik vind het belachelijk dat er dan betaald moet worden voor het aandacht geven aan jouw paard, terwijl je er zelf geen tijd voor hebt.
Volgens mij bewijst de verzorger jou een dienst, door ervoor te zorgen dat op dagen dat jij het zelf te druk hebt, jouw paard toch beweging en aandacht krijgt.
Als je geen tijd hebt voor een paard, moet je er of geen een kopen, of blij zijn met een verzorgster die ervoor zorgt dat je paard niets te kort komt.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:44

laura1986 schreef:
Loizy schreef:

Maar zelf heeft de TS te weinig tijd voor haar paard. In dit geval vind ik het dus een win-win situatie.
Verzorger is blij dat ze mag rijden, eigenaar is blij dat ze iemand heeft die tijd heeft voor zijn/haar paard. :)

Ik heb ooit één keer betaald voor een paard te rijden, omdat ik eigenlijk heel weinig tijd had. Maar als ik betaal heb ik zo iets van, dan is het rijden en doe ik verder ook niets... Verder nooit betaald, ik hielp altijd waar ik kon (stallen mesten enzo)... Dat vind ik persoonlijk een veel fijnere oplossing. :j

Dat een paard veel geld kost vind ik een slap excuus. Dan moet je niet aan paarden beginnen. Iemand laten betalen omdat het nu eenmaal duur is, vind ik persoonlijk een beetje krom...

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:59

Ik vind het ook raar om op zoek te gaan naar een verzorgster die mijn paardje zou moeten verzorgen ivm tijdgebrek en die mij ook nog gaat betalen.
Als ik tijdgebrek hebt voor mijn paardje en er wil iemand mijn paardje verzorgen dan zou ik daar al blij mee zijn.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:03

isaja schreef:
Ik vind het ook raar om op zoek te gaan naar een verzorgster die mijn paardje zou moeten verzorgen ivm tijdgebrek en die mij ook nog gaat betalen.
Als ik tijdgebrek hebt voor mijn paardje en er wil iemand mijn paardje verzorgen dan zou ik daar al blij mee zijn.

Iderdaad!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:15

Ik ben zelf bijrijder geweest van het paard dat ik nu bezit. Het bevalt prima met mijn bijrijder. Ik vraag haar € 50,- per maand

Ik ken haar van de manege en wist dus hoe ze reed
Nee hoor, ik ben al blij dat ik een goede heb:) Wel wilde ik een volwassen persoon omdat mijn paard nogal sterk is.
Lief zijn voor mijn beessie en even afmelden als je niet gaat
We schrijven in een agenda wanneer we gaan. Dan weet de ander waar íe aan toe is
Lekker genieten en paard beweging geven!
Een beetje vaste dagen, maar daar kunnen we wel flexibel mee omgaan. Zo lang je de agenda maar bijhoudt.
Tuurlijk, daar is het voor.
€ 50,- per maand. Dat is ongeveer de helft van de kosten die ik maak. Daarnaast zijn alle kosten aan dierenarts, hoefsmid en tuigage gewoon voor mijn rekening.
Mij bevalt het in ieder geval prima.

Het is best een stap om je paard aan iemand toe te vertrouwen. Zorg dat je zeker bent van iemand. Het blijft namelijk altijd jouw verantwoordelijkheid! Succes!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:27

sandravra schreef:
€ 50,- per maand. Dat is ongeveer de helft van de kosten die ik maak.

Heb je maar 100,- aan stalling incl. voer, stro en hooi?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:37

Ik heb zelf geen verzorger maar heb wel veel voor anderen gereden, ik zal de vragen dus even voor je beantwoorden gezien het laatste paard dat ik fanatiek reed voor anderen;

Ik had een advertentie op gehangen waar de eigenaar op reageerde
Ik heb een paar keer proef moeten rijden en 1x onder begeleiding van haar instructeur.
Het moet klikken met het paard (zou mijn voorwaarde zijn)
Ik reed het paard 3 a 4 dagen in de week, mocht er mee op concour als zij zelf geen concour had..en meestal liep het gewoon vanzelf!
In mijn geval was dat, poetsen en rijden. De stal werd gedaan en gevoerd ook. (als je geen vol pension staat zou ik het normaal vinden dat de verzorger jouw taken doet op de dagen dat zij verantwoordelijk is voor het paard!)
Ik had 3 vaste dagen en de rest was flexibel!
Euh ja, in mijn geval dus wel, ik zou ook geen paard willen verzorgen waar ik verder niks mee kan.
Ik heb in al die jaren nooit mee betaald, lessen, lidmaatschap en wedstrijden waren wel mijn eigen kosten.
Ik heb de mensen voor wie ik heb gereden nooit horen klagen :) Nu heb ik lekker mijn eigen paardje die ik momenteel met niemand wil delen :)