wel deken of geen deken op bij tinker en wat voor stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

wel deken of geen deken op bij tinker en wat voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 16:24

Ik heb net mijn tinkermerrie verkocht en heb altijd mijn merrie onder deken gehad in de winter
Nu heb ik haar dochter ook en die staat in de opfok hof van ede
Nu dragen de volwassene paarden daar helemaal geen deken en zien er gewoon super uit
Nu is mijn vraag hebben jullie zwinters een deken op bij je tinker?
En zouden julie willen vertellen wat je met je tinker doet kwa rijden en zo?
Ik ben gewoon benieuwd want wil best wel mijn tinker dekenloos laten

Ik ben al snel geneigt deken op te doen maar volgens de staleigenaar is dat helemaal niet nodig
Lekker een beertje laten worden

Hoe doen jullie het dan als ze wat bezweet is?
zweet dekentje op en daarna als ze droog is gewoon af doen?

graag hoor ik hier meer inf wat jullie allemaal doen met je tinker kwa dekens?

en nog 1 vraagje tinker in binnenbox in de boerderij of buitenbox in grote overkapte schuur met vollop frisse lucht
wat zouden jullie doen?
en welke box kiezen jullie dan en wel deken of geen deken?

mijn veulen mag eerst vollop genieten bij tinker paradijn hof van ede maar vroeg me af wat jullie zouden doen?? ;)

oho ja rij strakjes recreatief en rij voornamelijk buiteritten en af en toe in binnenbak maar is echt als het echt moet kwa weersomstandigheden misschien makkelijk om te weten.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:03

mijn tinker draagt in de winter wel een deken
maar dat omdat ik 6 dagen in de week rij en hij erg snel gaat zweten met een dik vacht en het dan haast niet doog wil worden

manutjuh

Re: wel deken of geen deken op bij tinker en wat voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:14

Ik heb geen tinker, maar ik denk dat zeker de keuze voor een stal voor elk paard hetzelfde is, frisse lucht is gewoon fijner voor het paard dan binnen waar stof in de lucht hangt van stro enz.

En een deken, daar zijn de meningen over verdeelt, mijn twee paarden krijgen geen deken op en als paarden zweten laat je ze uitstappen tot de huid en de onderste laag vacht opgedroogd is, dat kan je controleren door tegen de richting in te aaien en dan zie je dat de onderste laag droog is. Probeer het maar is als hij nat is van de regen, dan zie je heel duidelijk dat de huid droog blijft.

Als je dus uitstapt en de huid is droog kan de buitenste laag nog nat zijn, maar dan is het wel goed genoeg. op paardnatuurlijk.nl kan je een heel duidelijk en leerzaam verslag hierover lezen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:15

Tsja ik heb altijd dekens op gehad bij mijn merrie en nu deze winter voor het eerst niet. En ik vind het heerlijk! Geen gedonder, geen open borsten of ander leed. Ze is zo droog na het rijden (lange bosritten) en het is zo heerlijk om zo'n bolletje wol in de weide te hebben staan.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:24

Van mijn 5 tinkers hebben er 4 die in het werk staan een deken op (winterdeken en regendeken als overgangsdeken). Enkele zijn geschoren omdat ze anders uren nat staan na het werk. Ik heb ze in een heerlijk luchtige box met buitenluik en volop ventilatie, wat ik zeer belangrijk vind voor ze. Vandaar dat ik de dekens op de koop toe neem in de winter. Jaarlingen/twenters blijven bij mij puur natuur.

Als ze na het werk nat zijn, gebruik ik wollen zweetdekens om ze eerst helemaal goed droog te laten worden. Buitenluiken dicht, tocht uitgesloten en dan lekker warm worden en opdrogen.

Dan winterdek op en hupsakee zoveel mogelijk naar buiten met elkaar.

Puur natuur zonder deken kan ook, wel vind ik een goede plaats uit wind en voldoende beschut waar een dier goed op kan drogen een must. En als je recreatief rijdt kan een natuurlijke vacht verder prima

Ik rij een van de tinkers stevig aangespannen en die voelt zich veel lekkerder als ie bevrijd is van zijn megadikke wintervacht. Dat maakt hem sloom en kost veel energie. Dus nu lekker geschoren en top fit...onder dek ;-)

succes met je keuze...

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:43

de mijne staat zonder deken. We rijden ongeveer 3 uurtjes in de week. Na het rijden stap ik goed uit. Dan krijgt ze een zweetdeken op en gaan we naar stal. Daar gaat de deken af en staat ze er nog even tot ze gegeten heeft. Daarna gaat ze weer naar buiten.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:51

Mijn bijrijdtink staat 24/7 buiten zonder deken. Als het koud is dan zet ik hem na het rijden op stal om op te drogen en dan kan hij zonder deken weer naar buiten.
als het niet koud is gaat hij na goed uitgestapt te zijn ook weer lekker de wei op zonder deken.

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:31

de tinker waar ik altijd op rij staat zonder deken. als ze erg gezweet heeft dan doe ik de regendeken op.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:53

Geen deken.
Die van mij heeft vroeger in de winter met een ongevoerde regendeken opgestaan. Dit was vooral omdat ze zich zo ongelofelijk smerig maakte in haar stal en niet voor de kou. Als je na het rijden je paard goed uitstapt en op adem/temperatuur laat komen kan je haar zelfs gewoon nat in de stal/wei zetten.

Ik zou trouwens zeker een buitenstal nemen, veel beter voor de longen en een binnenstal is al snel veel te warm voor een Tinker.

hetboterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:05

Vasthi, helemaal met je eens! Wij doen het precies hetzelfde, gewoon goed uitstappen, en de wei weer in. Alleen als het heel
erg koud is zet ik ze wel eens een uurtje op stal.
Onze stallen zijn aan de voorkant helemaal open, dus alleen tralies. Echt super, paardjes zijn nooit ziek....

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:11

Ik doe mijn tinker geen deken op. Ik rij een paar keer per week savonds en dan is ze goed nat. Ik stap haar dan tot ze op adem is en dan leg ik haar een zweetdeken op voor het ergste zweet. Die gaat na een half uur af en dan gaat ze in haar open stal op de paddock. Dan is ze wel nog nat, maar dat maakt verder niet uit als ze goed op adem is. Ze mag van mij dan ook gewoon snachts buiten lopen als ze dat wil.

In het weekend loopt ze voor de koets of onder het zadel. Dan gaat ze overdag na het rijden even rollen en is het ook goed. Dan doe ik haar geen zweetdeken op, dat doe ik alleen savonds als het fris is.

Ik zou zeker voor de buitenstal kiezen, veel fijner zo in de frisse lucht!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:13

Zelfs een zweetdeken is niet nodig als het paard maar weer op adem en op temperatuur is.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:18

Heb je inderdaad gelijk in :)

Ik stap haar aan de hand uit met zweetdeken op, dat vind ik een iets fijner idee vanwege haar gevoelige spieren. Zodra we op stal komen doe ik die af. Ik ga altijd met de trailer rijden, dus dan heeft ze hem zolang nog op, en dan gaat hij thuis af.

Alleen toen het echt zo heel koud was laatst, met -15 savonds, deed ik er nog eentje op als ze nog erg nat was. Maar dat was denk ik meer vanwege mijn gevoel dan dat het echt nodig was :o
Laatst bijgewerkt door Marloes_R op 14-02-09 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:20

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:53

ik heb mijn tinkie geschoren
hij staat op het moment onder een 300 gram's regendeken
en als het erg koud is gaat er een dikkere stal deken op

en naar het rijden een zweet deken eronder als die gezweet heeft maar dat valt wel mee vaak

suc6 met je keuze

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:13

ik denk echt dat ik haar dekenloos laat
geen schuurplekken en lekker paard laten wezen
Ik kan het mooi uitproberen want ik haal haar in de maand dec op en zolang staat ze daar ook in een stal met wintgaas dus vollop frisse lucht dus heeft al een wintervacht
Ik begin pas in de zomer met wat lichte dingen met haar voor beginnen beleren dus ze kan dan die winter lekker uittesten hoe ik het vindt een bolletje wol te hebben
kan ik altijd zijn als ze beleerd is en dan de volgende winter of het nog fuctioneel is maar ik zal haar eerst 2 a 3 keer per week pakken waarvan buitenritten want wil eerste jaar niet te veel wendingen rijden maar wel veel rechtuit en goed op eigen benen laten lopen
ik vraag ook nooit wat van een paard van voren lekker losse ontspannen teugel
maar bedankt voor jullie reacties nu mag ze eerst nog verder genieten van jaar jeugd
en is verveel me te pletter haha eerst 2 paardjes en nu niks meer ja veulen maar kan je niks mee hhihihi

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:39

Dekenloos is denk ik beter, en een buitenbox zou ik altijd verkiezen boven een binnenbox.

Mijn paarden hebben trouwens wel een deken om in de winter, en die doen 24/7 helemaal niks. Ze staan wel veel buiten.
De reden voor de deken is dat mijn oudere merrie enorm slecht een wintervacht aanmaakt. Dit jaar is ze weer enorm afgevallen omdat ze het alsnog koud had ondanks een deken.
Dat mijn andere merrie dan ook een deken opheeft is meer omdat ik het dan wel zo gelijk vind :+

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:01

heey
mijn tinker heeft een staldeken van 300gram en een regendeken 200 grams op.
maar ik rijd dan ook intensief met haar wedstrijden.
ik heb haar overdag buiten en 's nachts staat ze in de containerstal

het liefst deed ik geen dekens op, zo kan het paard lekker vrij zijn.
maar ja omdat ik wedstrijden rijd, moet je iets.

dus ik zou kiezen als je recreatie rijd, zonder deken en dan een stal met frisse lucht. dus buiten stal

maar dat is mijn voorkeur

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:48

Mijn tinker heeft 1 winter een deken om gehad. Ik werd er gek van. Verschrikkelijk zeg al dat geklooi. Voor mij nooit meer.

Nu is ze lekker weer lekker beertje en ze heeft het prima naar haar zin zo. Als ik heb gereden en ze is nat, dan stap ik haar goed uit (15 minuten). Dan gaat ze naar stal met een zweetdekentje om en wacht ik een half uurtje of 45 minuten. Voel even of ze op temperatuur is en hop deken eraf. Dan is ze normaal gesproken nog nat, maar zeker niet meer warm. Ideaal zo.
En als het land het toelaat en ze mag erop en ik heb gereden, dan gaat ze lekker naar buiten wanneer ze goed is afgekoeld.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:59

Mijn tinker staat altijd zonder deken (tenzij ze echt ziek is, dan krijgt ze een zomerdekentje op). Ze wordt dan dus ook echt een beertje, haar vachtharen zijn dan zeker 5 cm lang!
Ik maak eigenlijk alleen buitenritten en meestal stap ik gewoon het laatste stuk uit en als ze dan nog nat is, wrijf ik haar droog met dekens of wat schone stro of (meestal als ik weinig tijd heb) ik leg er een fleecedeken op, die de stalhouder er dan wat later weer vanaf haalt. Daarna mag ze gewoon weer lekker de wei in.

Dit gaat prima en ik zie dus ook geen reden om haar een deken op te doen. Wel wordt ze zo natuurlijk een stuk viezer, want de fijnste plaats om te rollen is natuurlijk wel de modderplas, maar dan heb je wat te doen ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:37

Hee Dribbel, je bent er inmiddels al uit denk ik?

Je weet dat Blizz vrij hoog in de training staat, ik rij bijna elke dag een uur intensief, wel lekker regelmatig wat stappen tussendoor en zo nu en dan een buitenrit ( min 8 km) voor de ontspanning.

Hij heeft geen deken, ook niet toen hij in een buitenstal met uitloop stond. Zijn vacht is de deken en die werkt als een zweetdeken, regendeken en winterdeken in één!
Op de koudere dagen ziet hij eruit als een teddybeer, zijn haren staan dan uit, hij staat van elf tot vier buiten in het friese landschap ( wind kou!) en 'savonds binnen.
Als ik rij, gaat hij zweten, gelukkig is hij een goede zweter. Door het zweet koelt de huid af, maar nooit te veel van de vacht duwt het vocht naar buiten, van de huid af dus. Als je een zweetdeken oplegt zie je dit ook gebeuren. Ik stap een minuut of vijf uit en laat hem dan lekker rollen.
Ik voel zelf met een vinger tot op de huid, de buitenste haren zijn nat, maar daaronder is het droog! Als hij niet stomend heet is is hij uitgestapt.

Ik zorg wel dat ik een deken bij me heb als we weggaan, op de trailer staan is wel wat anders dan buiten of na het rijden in de bak!

Als je een ouder paard hebt kan een deken heel erg helpen de energie op peil te houden. Zo een natuurlijke deken kost energie om aan te maken en later in de winter ook weer los te laten. Bij het verharen wat extra's voeren kan bij een paard dat in training is of op leeftijd is wel eens helpen.

Op wedstrijden zien we er dus wel eens 'raar' uit tussen alle geschoren en kortharige paarden, maar dat neem ik voor lief om maar niet dat deken gedoe te hoeven doen. En ik geniet als ik hem lekker zie rollen en hij als een tevreden zandmonster naar stal loopt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:43

dankje wel
ja ben er al uit ze blijft dekenloos
dapperdier schreef:
Hee Dribbel, je bent er inmiddels al uit denk ik?

Je weet dat Blizz vrij hoog in de training staat, ik rij bijna elke dag een uur intensief, wel lekker regelmatig wat stappen tussendoor en zo nu en dan een buitenrit ( min 8 km) voor de ontspanning.

Hij heeft geen deken, ook niet toen hij in een buitenstal met uitloop stond. Zijn vacht is de deken en die werkt als een zweetdeken, regendeken en winterdeken in één!
Op de koudere dagen ziet hij eruit als een teddybeer, zijn haren staan dan uit, hij staat van elf tot vier buiten in het friese landschap ( wind kou!) en 'savonds binnen.
Als ik rij, gaat hij zweten, gelukkig is hij een goede zweter. Door het zweet koelt de huid af, maar nooit te veel van de vacht duwt het vocht naar buiten, van de huid af dus. Als je een zweetdeken oplegt zie je dit ook gebeuren. Ik stap een minuut of vijf uit en laat hem dan lekker rollen.
Ik voel zelf met een vinger tot op de huid, de buitenste haren zijn nat, maar daaronder is het droog! Als hij niet stomend heet is is hij uitgestapt.

Ik zorg wel dat ik een deken bij me heb als we weggaan, op de trailer staan is wel wat anders dan buiten of na het rijden in de bak!

Als je een ouder paard hebt kan een deken heel erg helpen de energie op peil te houden. Zo een natuurlijke deken kost energie om aan te maken en later in de winter ook weer los te laten. Bij het verharen wat extra's voeren kan bij een paard dat in training is of op leeftijd is wel eens helpen.

Op wedstrijden zien we er dus wel eens 'raar' uit tussen alle geschoren en kortharige paarden, maar dat neem ik voor lief om maar niet dat deken gedoe te hoeven doen. En ik geniet als ik hem lekker zie rollen en hij als een tevreden zandmonster naar stal loopt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:19

TI -> SV

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:02

Ik denk dat het bij een tinker niet nodig is hoor, bovendien als ze dat niet gewend zijn krijgen ze ene wintervacht

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:58

ik heb mijn tinker deels geschoren; onderkant hals, boeg, onderste helft schouder + streep over de flank. We rijden recreatief/licht dressuur maar ze zweet altijd extreem.

Ze gaat van 8 's ochtends tot ca. 2 uur 's middags de wei in; daarna op stal, een frisse binnenstal.

Ze heeft 2 maanden een deken opgehad om haar toch even te beschermen tegen de ergste weersinvloeden; waterdicht fleecegevoerd (is te vergelijken met 100grams). Ik wilde het eerst zonder doen, maar toen stond ze echt te rillen bij het hek (was wel op een gure dag met veel wind en natte sneeuw), toen heb ik toch maar een lichte deken gehaald. Tenslotte mist ze toch een stukje van haar natuurlijke bescherming.

Mijn paard staat op een erg luxe stal. Een binnenbox maar wel hele frisse lucht. Omdat ze erg zweet, spoel ik haar even af na het rijden. Als het vriest, krijgt ze na het douchen even een zweetdekentje op, anders laat ik haar gewoon opdrogen. Eigenlijk is een deken voor haar op stal sowieso niet nodig.

Afgelopen weekend heb ik de deken er weer afgehaald, ze gaat dus nu zonder de wei in.

Omdat ze nog steeds erg zweet, zal ik volgend jaar het op dezelfde manier doen, maar zal ik wat radicaler scheren; een dekenmodelletje. Ik zal dan op dezelfde manier met dekens omgaan (dwz als het echt guur wordt, dus beneden de ca. 5 graden deken op)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 25-02-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt