Nationaal starten; stang uit 2 materialen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Nationaal starten; stang uit 2 materialen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:26

Hopelijk is de titel niet al te 'warrig'.
Namens een stalgenote die binnen bepaalde tijd nationaal wil gaan starten een klein vraagje, waar de 'meningen' over verdeeld zijn.
Uiteraard ben ik niet op zoek naar 'n mening. :D

Paard heeft een maatje 12 in de stang en de stang die zij wilde hebben was er alleen met aurigan mondstuk en zilveren scharen.
Nu vertelde mijn instructrice dat dit niet toegestaan is op nationaal niveau.
Ik ben wat gaan zoeken in de reglementen maar kan niet echt duidelijk een antwoord vinden.
Twee verschillende metalen in de mond, is dit toegestaan (ivm het 'reageren' op elkaar)?
De ruiter heeft een aurigan onderlegtrens, is dit in combinatie met de tweekleurige stang wel toegestaan?
Binnenkanten zijn dan gelijk van materiaal, alleen de trens heeft aurigan ringen en de stang zilver.

Hopelijk is 't topic hier goed geplaatst en heeft iemand een antwoord. :)

Anoniem

Re: Nationaal starten; stang uit 2 materialen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:33

Heb een tijd geleden met hetzelfde te maken gehad, kon het ook nergens vinden en de KNHS dus maar gebeld. Die vertelde me dat er in de regelementen niks over was opgenomen en het dus gewoon was toegestaan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 16:54

Ik heb inderdaad ook de reglementen doorgespit maar niks gevonden.
Maandag maar even bellen voor de zekerheid, amazone heeft ook les van Jeanette Haazen en die had er ook nog nooit van gehoord.
Toch maar even bellen dan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:06

Voo zover ik weet-begrepen heb, moeten de bitdelen (dus zowel van de stang als van de trens) van hetzelfde materiaal zijn. De bitringen/scharen maakt niet uit.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:00

Ik weet niet beter vanuit het verleden dat de bitten uit hetzelfde materiaal moeten bestaan. Misschien is dat nu dan gewijzigd, maar ik zou nog steeds adviseren om hetzelfde materiaal te nemen. Dit is nergens op gebaseerd, maar dat denk ik gevoelsmatig zo. Vreemd dat het niet terug te vinden is, want ik weet dat het altijd wel zo is geweest. :?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:36

Vroeger stond het inderdaad ook duidelijk in de reglementen dat het niet mocht Vur.

Maar dat is veranderd.
Ik heb een paard van iemand anders ook een hele tijd gestart met een trensbit met een aurigaan mondstuk en zilveren bitringen. Heb het toen nagevraagd en dat mocht gewoon.
Dus als dat voor trens geldt, zal hetzelfde ook wel voor een stang gelden lijkt me?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:37

Heb het eerst in het KNHS reglement nagezocht, en daar wordt inderdaad niks gemeld over het materiaal van het bit.

Er werd wel verwezen voor S&T naar de FEI reglementen, dus die heb ik er ook nog even bij gepakt, maar daar staat het ook niet..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:42

Na ja, dan zal het wel mogen. Moet ik even aan wennen. Als het niet anders kan, dan mag je dus met verschillende materialen rijden. Mijn voorkeur persoonlijk (zeker gezien eventueel afwijkende kleuren) zou toch zijn om hetzelfde materiaal te kiezen.
In ieder geval weer iets geleerd. ;)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:41

Bedankt voor jullie reacties, blij dat 't niet aan mij lag dat ik er niks over kon vinden. :D