Is een schimmel in een kudde vaak het p.paaltje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Is een schimmel in een kudde vaak het p.paaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:09

Mijn schimmel is al zovaak getrapt of zelfs de kudde/wei uitgemept. met alle gevolgen van dien.
Zij slaat zelfs niet terug. Hebben jullie daar ervaringen mee??

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:10

Nee, ik denk niet dat dat iets met kleur te maken heeft.
Ik heb zelf ook 1 schimmel en die is de baas over de rest.

Pop

Re: Is een schimmel in een kudde vaak het p.paaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:11

Mijn schimmel is ook absoluut geen p.paaltje in de groep! Integendeel!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:12

dan zal het wel domme pech zijn.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:13

Wij hebben jaren terug ook een schimmeltje op stal gehad. Die hoorde niet bij de groep. Zo gauw ze buiten kwam ging ze eerst liggen rollen in het liefst nat zwart zand . Ik denk wel dat het door de kleur komt. Een schimmel valt in het wild teveel op en is een gevaar voor de kudde.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:15

Dat doet zij ook het liefst, rollen is de blubber is toch wel haar favoriet. ( mest werkt ook goed volgens haar )
Ze staat nu op stal met oorlogspatroon op haar hoofd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:58

Idd, een schimmel is in de natuur een gevaar voor de kudde, zal dus vaak proberen zich zo vies mogelijk te maken, en is vaak degene die het het zwaarst te verduren krijgt in de kudde. Afhankelijk van het character gaan ze dan terugvechten (en worden ze ranghoogste) of laten ze zich in rang terugzetten.
Het wordt een ander verhaal als je met een kudde met schimmels te maken krijgt (zoals bijv. Lipizzaners of Arabieren) maar bij een ander ras waar schimmels niet zo vaak voorkomen, is vachtkleur zeer zeker een factor die je niet uit mag sluiten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:00

Cassidy schreef:
Idd, een schimmel is in de natuur een gevaar voor de kudde, zal dus vaak proberen zich zo vies mogelijk te maken, en is vaak degene die het het zwaarst te verduren krijgt in de kudde. Afhankelijk van het character gaan ze dan terugvechten (en worden ze ranghoogste) of laten ze zich in rang terugzetten.
Het wordt een ander verhaal als je met een kudde met schimmels te maken krijgt (zoals bijv. Lipizzaners of Arabieren) maar bij een ander ras waar schimmels niet zo vaak voorkomen, is vachtkleur zeer zeker een factor die je niet uit mag sluiten.

Dat heb ik idd ook altijd gehoord. Volgens mij zijn daar ook diverse onderzoeken naar gedaan. En als je dat zo hoort, is het ook best logisch en natuurlijk...
Denk niet dat het geheel terecht is om direct te roepen dat het dan maar 'domme pech' of 'toeval' zou zijn.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 01:25

Weer wat geleerd, het is mijn eigen paard. en heeft al zovaak daardoor blessures op gelopen. vandaar mijn reaktie domme pech

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:28

Schimmels zijn een rare speling van de natuur en worden vaak uit de kudde geweerd, maar het went wel hoor. Ken genoeg schimmels die echt dagenlang door de wei werden gemept/gejaagd en niet al te zachtzinnig bij een anders erg stabiele (20 paarden die elkaar gemiddeld 3 jaar kennen) en vriendelijke kudde. Maar... het gaat over.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:28

Dit is wel een leuke want het zou me niet verbazen als er meer dingen meespelen, zoals jullie al zeggen schimmels zijn van origine de buitenbeentjes. Door hun kleur vielen ze zo op dat ze voor de rest wel waanzinnig sterk/snel/slim etc moeten zijn geweest willen ze het hebben overleefd tot hun eerste veulen... Natuurlijk zijn de schimmels van nu sterk gefokt op hun kleur maar het zou me niks verbazen als er nog wat over is van vroeger.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:36

Bij ons zijn van de ongeveer 20 merries geloof ik, de schimmels 'da bitches'

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:38

Hier wel hoor in de groep haflingers staat een appaloosa maar dat is echt het P.paaltje.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:41

Nou mijn vroegere verzorgschimmel was toch echt altijd de baas over de ruinen & hengsten die bij hem hebben gestaan (hij is zelf ruin). Dat was echt alles behalve een schatje in de wei; tegenover paarden en mensen.
Komt hij bij een merrie; dan volgt hij ineens heel braaf.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:43

Ik denk niet dat het kleurgerelateerd is. Er is een schimmelmerrie bij ons, toen alle paarden nog in dezelfde kudde stonden was zij het grootste rotpaard dat je maar kon bedenken! Elk paard liep elke dag wonden op van die knol....

Mijn donkerbruine merrie is het pispaaltje van mijn kudde... Of toch alleszinds al van de haflinger :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:48

Cassidy schreef:

Helemaal mee eens +:)+

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:49

PP > OPG

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:06

Ik ga mee met Cassidy, maar hoe zit het dan als je een kudde van gemixte rassen hebt? Wij hebben twee Welsh cobs, een Hunter, een Trekpaard, twee quarters (waarvan een schimmel) en een Tinker (bont met veel wit). Schimmeltje staat niet onderaan in rang, draait overal gewoon mee en speelt veel met de andere ruinen (trekpaard en cobs). Er wordt dus niet op kleur gediscrimineerd om het zo maar te zeggen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:15

Wat ik zag was dat ze in het begin er meer uitgetrapt worden, en de kudde probeert om ze kwijt te raken, maar eenmaal gewend ze eender welke positie in de kudde opnemen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:21

mijn schimmel was altijd de banketstaaf hoewel hij zeker geen doetje was.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:12

Bij ons op stal gaat 's morgens een hele groep paarden ( 9 stuks) samen inde wei, met daarbij een schimmel-merrie en een schimmelruin (beide arabiertjes overigens). Die merrie staat ongeveer als tweede in de ranorde, 1 bruine merrie is een nog groter kreng. Die ruin staat qua rangorde ergens halverwege. Wij hebben meerdere gemengde groepen waar schimmels tussen staan, maar die zijn echt niet altijd de pineut. Het is mij overigens nog nooit opgevallen. Wel hadden we twee jaar geleden 3 merries met 3 veulentjes samen lopen: 1 schimmel, 1 vos en 1 bruine merrie. toen was de schimmelmerrie wel vaak de pineut omdat ze last heeft van een chronische hoefzweer liep ze erg beroerd en dan kon ze niet zo snel weg komen en dan was zij wel vaak het p.paaltje. Ze moesten ook op een bepaalde volgorde in en ook weer uit de wei: eerst de schimmel, dan de vos en als laatste de bruine en dan in omgekeerde volgorde er weer uit. Als laatste de schimmelmerrie anders werd ze aan de kant getrapt. Maar dat lag meer aan haar conditie dan aan dat ze een schimmeltje is.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:15

Maroush staat ook onderaan in de rangorde, maar de halve kudde is schimmel, dus in dit geval zal kleur er niet zoveel mee te maken hebben.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:20

Ga ook helemaal mee in het verhaal van Cassidy, heb het al meerder malen gelezen en gehoord. Die van mij is ook echt een smeerzak, in de wei eerst op het smerigste stuk gaan rollen tot hij zwart en groen is en is de stal zit de stront overal waar hij het maar krijgt. Volgens mij heeft die van mij een minderwaardigheidscomplex door zijn wit zijn :D
Verder in de rangorde heeft hij nog nooit voor problemen gezorgd. Er doet eigenlijk niemand lelijk tegen hem en je kan hem bij bijna elk paard zetten. Scheelt dat hij ook iedereen aardig vind of het nou mens of dier is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:39

Zou dat dan ook gelden voor bonte paarden met veel wit? Wij hebben een paint (bruin/wit), echt een varkentje en laag in rang in de kudde (al weet hij dat zelf niet goed ;) .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:45

Mijn schimmel is een welsh en laat haarzelf door geen een paard op de kop zitten. Als wordt dat paard zo hoog als de kerktoren zij is en blijft de baas. Hier ligt het dus niet aan de kleur maar aan het karakter. Mijn zwartje is juist weer heel volgzaam en zal nooit en ten nimmer tegen mijn witte in gaan.
Wel kan ik mezelf in het commentaar van Cassidy vinden.