hengsten samen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:25

Ik dacht altijd dat je hengsten niet samen kon houden. Zegmaar,..nooit.
Toen ik 2 weken op een grote stal op stage was, werd dit voor mij ook weer bevestigt: als de twee dekhengsten ook maar elkaar roken (bij wijze van) gingen ze al uit hun dak.
Maar nu heb ik toch dingen opgevangen waardoor lijkt alsof hengsten soms toch bij elkaar worden gehouden. Hoe kan dit?
Alleen veulens? Of alleen als ze nooit gedekt hebben? of heb ik het gewoon helemaal verkeerd en kunnen ze toch NOOIT bij elkaar? :+

anoushka

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:30

ze kunnen wel bij elkaar, maar ik zou het dan van jongs af aan doen, anders heb je grooten kans op hevige vechtpartijen.
ik ga mijn hengstenveulen met een shetlander hengst van 5 saamen doen, het veulen weet nog niet dat hij hengst is(8maanden) en de shetlander is gewend met andere paarden te loopen, staat nu met 3 volwasse ruinen en is vrij sociaal, maar ga ze wel beetje voor beetje samen zetten, eerst naast elkaar zetten, dan snuffelen, uiteindelijk in de bak saamen zetten (neutraal terrein) en dan pas samen in een wei

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:31

Wij hebben een hengstje van 10 maanden die bij een andere hengst van 5 jaar staat.
Het zijn beste vriendjes hoor. Natuurlijk wel eens een ruzietje over wie er de baas is,
maar dat is ook snel duidelijk en dan gaan ze weer samen spelen, samen eten en ze slapen ook samen.
Heerlijk stel is het! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:34

Kan prima, al zou ik geen twee dekhengsten bij elkaar zetten maar voor jonge hengsten is in een groep opgroeien het allerbeste. Dekhengsten gaan de strijd aan om het leiderschap en dat wil nog wel eens dodelijk aflopen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:39

Ik heb een shethengst van 13 en een van 3 staan ook bij elkaar die van 3 is er bij gekomen toen hij anderhalf was ze hebben alleen in het begin een ruzietje gehad wie de baas was maar verder nooit problemen dus mijn ervaring is ze kunnen gewoon bij elkaar staan. De oudstse heeft trouwens vaker bij andere hengsten gestaan grote en kleine hengsten en het is eigenlijk altijd goed gegaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:42

er zit denk ik nogal een verschil tussen hengsten en dekhengsten...
als hengsten niet te maken hebben met merrie's kan het in principe wel, uitzonderingen daargelaten

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:07

kan 2 kanten op.
Ligt aan de karakters enzo en hoe je het opbouwt en wat de achtergrond is van de dieren.
Hebben ze in een kudde gestaan, andere merries erbij of in de buurt? etc
Een grote shire met een kleine shet die beide dekervaring hebben lijkt me bv niet zo'n goede verhouding ;)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:46

Het kan wel maar is van hengst tot hengst verschillend. Als ze boven de 2,5 jaar zijn en ze elkaar niet kennen moet je ze voorzichtig met elkaar introduceren. Als hengsten gedekt hebben is het vaak ook moeilijker, maar dat is ook weer van hengst tot hengst verschillend.

Ik heb zelf 6 hengsten. Ze leiden een vrij sociaal leven. Natuurlijk kan het altijd beter. De meeste van deze hengsten staan in de paddocks gewoon naast elkaar zonder de draden te slopen. Fysiek contact is mogelijk. Mijn paddocks zijn te klein om ze samen te zetten aangezien ruimte het eerste is wat je nodig hebt om ze samen te houden. Mijn paarden staan overdag buiten en 's nachts binnen. Dat geeft ook spanningen tussen hengsten: wil je hengsten samen houden dan is regelmaat heel belangrijk, dus zo min mogelijk wisselingen in het dagelijkse patroon. De paddocks zijn in het leven geroepen omdat ik dan 3 ha overhou voor de hele zomer. Hectares geven ook meer mogelijkheden, simpelweg door de ruimte.

Een aantal van mijn hengsten lopen met ruinen of jongere hengsten. Het is me wel gebeurd dat een 2,5-jarige een 13-jarige ongenadig op zijn plek zette. Toen moest ik ingrijpen.

Als ik het straks helemaal heb zoals ik voor ogen heb dan hebben ze in hun stallen allemaal veel fysiek contact. Mijn Lusitanohengst hangt gewoon met zijn hoofd in de stal van zijn buurman terwijl er merries tegenover hem staan. Een utopie, want ze zijn niet allemaal zo. Maar ik weet zeker dat dit met enkele andere van mijn hengsten ook mogelijk is. Ik probeer ze dus daarheen te begeleiden.

Er zijn dus zeker mogelijkheden en hoe jonger ze ze samen houdt hoe groter de kansen zijn.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:39

Ik heb 2 hengtjes, mini's en een fjordenmerrie!

De 2 hengstjes spelen heel vaak met elkaar, en dat gaat al
3 jaar goed. Mijn ene hengstje is 2 jaar later erbij gekomen.

Die drie zijn onafscheidelijk!

Jonasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:01

Wij hadden heel vroeger een ruin en een hengst bij elkaar staan, ging prima.
Het is niet iets wat ik zo maar uit zou proberen, je weet maar nooit.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:47

wij gooien normaal ook alles bij elkaar (ruinen en hebgsen dan he) maar ligt meer aan het karakter van het paard als het fout gaat

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:26

Wij hebben ook wel eens meerdere hengsten samen gezet maar sommige hengsten kunnen gewoon niet samen omdat het ligt aan hun karakter.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:28

Wij doen niet anders, ook met de dekhengsten.
Inderdaad van jongs af aan gewoon in de groep.
Dus de jaarlingen gewoon bij de dekhengsten.
Ze krijgen dan een natuurlijke rangorde en leren dan normaal sociaal gedrag aan. Ook gemakkelijker in de dagelijkse omgang ;)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:08

Ik heb 2 hengsten samen lopen, samen met een merrie en een ruin.. :) Bevalt me prima..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:10

mijn hengst staat ook met 2 andere hengsten, ze zijn nog wel jong, maar kunnen elkaar goed verdragen, nu zie je wel dat de 2 bijna 2jarige friezen wel meer hengst gaan worden ze worden wat ruiger met spelen enz maar t is niet dat ze elkaar de stal of de bak uitschoppen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:13

Mijn hengsten staan ook samen. De introductie was was lastig omdat de oudste een half jaar alleen heeft gestaan. Dat vond ik zo afschuwelijk dat ik er een hengstveulen bijgekocht heb. Deze staan alweer ruim 1 jaar bij elkaar en ze kunnen niet zonder elkaar. Zijn echt 2 broertjes nu :j
Nu scheelt het dat er a geen paarden rondom het weiland staan waar zij staan dus niet vechten om merries en b heeft de oudste nog nooit gedekt. Misschien veranderd het wel als er eentje begint te dekken maar vooralsnog vinden ze elkaar GEWELDIG (zie ook profiel ;) )

Ow ja de ene is 3,5 en de ander 1,5. Ik vind het prachtig om ze te zien klieren met elkaar. Ze doen wel zachtjes enzo maar niks leuker dan hard achter elkaar aanrennen.

Moet wel zeggen dat de Nelson (3,5) Femur (1,5) 2x de sloot in heeft gegooid omdat het een "zwak" veulen was wat uit "zijn" kudde moest maar nu zijn ze echt onafscheidelijk :+:

MiesjexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:08

Ik dacht. ga het toch maar even opzoeken. Wij hebben namelijk 2 hengsten, een kwpn van 1.5 en een shet van 6 maanden.
Ze staan naast elkaar op stal, zou ik ze dus gewoon buiten in paddock samen kunnen zetten? Geen andere paarden in de buurt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:10

tot vorig jaar hadden wij hier nog 2 2-jarige hengsten die samen in een gemengde kudde liepen.

waarom zouden ze niet samen kunnen?
er bestaan zat taboes rond hengsten.

hengsten samen kunnen prima,ook al zijn ze ouder.
meestal begint de miserie als er merries in de buurt zijn.
indien het zo is,zal met meestal wel goed gaan als ze van jongs af aan samen staan,later zou ik het niet meer proberen,maar los van merries?
kan prima,en zonder problemen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:12

Wanneer er geen merries in de buurt lopen, is de kans nog veel groter dat het goed gaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:12

Hengsten zijn ook maar gewoon paarden. Ken iemand die 2 hengsten van ik geloof 10 bij elkaar in de wei heet staan. Kunnen merries zien en ruiken. Nadeel is dat hengsten na de opfok vaak geisoleerd worden waardoor ze alleen maar asocialer worden. Hengst met ruinen komt wel iets vaker voor gelukkig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:17

hier,toen mijn 2 jonge hengsten samen in de kudde liepen,mochten beiden ook de merries dekken.
als er een hengstig was,liepen de beide heren erachter.
de een was dominanter,die sprong er altijd op,de ander stond er bij en keek ernaar,maar gaf dus totaal geen problemen,een kwartier later waren ze dan bv samen gezellig hengstenspelletjes aan het spelen.

ze liepen allebei van veulen af bij de kudde,respectvoller en gemanierde kon je ze niet hebben.
ondertussen beiden verkocht en mensen laten nog altijd weten hoe makkelijk,welopgevoed en goedgemanier ze wel niet zijn voor een hengst.(al heb ik er nooit wat mee gedaan,buiten leren op een trailer lopen,leren voeten geven,en vaststaan,kenden ze niets)
al het opvoedwerk,werd door de kudde verricht.
(Ondertussen zijn ze ook alletwee zadelmak en blijven beiden hengst,omdat geen van de nieuwe eigenaren een reden ziet om ze te ruinen,ze dekken beiden heel sporadisch een merrie)

ik ben zeker,als meer hengsten een veel socialer leven zouden hebben,er veel minder terror-hengsten op de wereld zouden zijn.
want nu hebben hengsten vaak die naam.
gevaarlijk,heet,niet te houden,....

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:28

Het kan wel, maar ze kunnen ook onvoorspelbaar reageren..
Ik reed 2 hengsten die naast elkaar in de box stonden, ook regelmatig samen op de wei. Toen ik ze ging rijden hadden ze al even niet samen gestaan. Ik ben dit weer gaan proberen en is een tijd goed gegaan. Tot de ene ineens besloot de ander aan te vallen, hij heeft hem heel de wei rond gejaagd, overal wonden en kneuzingen. Gelukkig was er iemand op stal en is de schade nog enigzinds beperkt gebleven.

En dit terwijl ze toen toch al weer een aantal weken samen stonden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:29

Er zijn verschillende antwoorden op op vraag, afhankelijk van hoe je je paarden houdt.
Ik kan je enkel mijn ervaringen vertellen.

Ik sta gestald bij mijn schoonouders op een trekpaardenfokkerij. Zij hebben 5 trekpaardhengsten.
De hengsten- en merrieveulens staan samen tot de hengsten 'kuren' krijgen en dan worden ze gescheiden. De hengsten staan dan wel nog samen en dat kan prima.

Hier worden de hengsten samen gehouden tot ze naar de keuring gaan. Van het moment dat ze allemaal (of eentje) gekeurd worden, worden ze ingezet voor de dekdienst. Dat is ook het moment dat ze hier apart worden gezet.
Ervaring uit het verleden leert ons dat, zodra ze een keer gedekt hebben, er een soort competitie ontstaat. Nu hebben we tegenwoordig erg brave hengsten en kunnen ze wel naast elkaar staan in paddocks/weides, met een meter tussen gelaten. Dichter komen ze ook echt niet, in het verleden is die fout gemaakt en er zijn twee hengsten ernstig gewond geraakt, hoewel ze apart stonden maar naast elkaar. Hengsten door de draad, bij eentje de balzak gescheurd en bij de andere een snee in de borst door de hoef van de tegenstander.

Onze hengsten hebben een zeer sociaal leven. Misschien niet met merries in een weide, maar ze komen dagelijks in de hand en het zijn allemaal knuffelkonten, ze gaan onder zadel en rijden dan ook mee met de kudde merries, zowel buiten als in de bak.
De reden dat ze niet in de kudde staan is omdat er hier niet natuurlijk gedekt wordt (om hygiënische redenen) en omdat alle merries in 1 kudde staan en deze niet allemaal door dezelfde hengst gedekt worden.

Verschillende hengsten in 1 kudde loopt uit op een vechtpartij omdat ze beide hun kudde willen blijven domineren. Het eindigt pas als eentje sterft of de kudde verlaat om een eigen kudde te beginnen. Dit kan niet in een weilandje want er is dan maar 1 kudde.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:52

Waarom zou het niet gaan?

Ik heb 3 hengsten bij elkaar lopen, waarvan 1 al jaren dekt. Geen enkel probleem hoor, uiteraard moe(s)t eerst de rangorde bepaald worden en dat gaat niet even vriendelijk zoals in een gemengde/merriegroep. Maar eenmaal de rangorde bepaald is, weten ze ook wat ze wel of niet mogen doen.

Heb altijd hengsten samen gehad, zowel klein als groot en nooit problemen gehad, in het dekseizoen rijden er zelfs kleinere kinderen mee (volledig los). In volwassen handen tonen ze dat ze hengst zijn, maar eenmaal in kinderhanden, veranderen ze naar kinderpony's.

Ik zou niet liever willen dat ze in groepsverband leven, ze zijn ook maar paarden die nood hebben een een vriendje/vriendinnetje.

Hier ons hengstengroepje, met 1 ruintje erbij. Prosecco @ [ITP] Gewoon omdat het kan..

MiesjexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:19

bedankt voor de reacties ik ga het toch maar eens proberen. lijkt me zo fijn als ze bij elkaar staan.