FNRS proeven vergelijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AylaLuna

FNRS proeven vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:56

Ik heb ene vraagje, eigenlijk weet ik zo goed als niks van FNRS proeven, aangezien wij op stal gewoon KNHS proeven rijden..
Maar waar kan je bijvoorbeeld F6 of F12 ofzo mee vergelijken?
bijvoorbeeld B, L etc??

ben benieuwd
groetjes

StillAngel

Re: FNRS proeven vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:57

F8 kun je vergelijken met B, en F12 met L ;)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:57

F6?/8 is B en vanaf F12 kunt je het met L1 vergelijken :)

AylaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:58

en bijvoorbeeld F20 dan? tot daar loopt het toch?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:21

F20 staat gelijk aan M1 :)

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:23

en F30? Mocht dat bestaan :P

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:24

Dat bestaat niet, het gaat tot de F20 :)

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:26

O haha :P

Ik rijd gewoon officieel dus
daar heb ik geen verstand van :P
maar toch handig om te weten:D

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:30

En je mag tot F6 instromen ook al heb je officieel hoger gereden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:17

Volgens mij kan je het niet echt met elkaar vergelijken. Er staat hier dat F8 vergelijkbaar is met B. Maar als ik bij F8 proefjes ga kijken, zie ik een heel ander plaatje dan als ik bij KNHS wedstrijden bij de B ga kijken. Als je pony in de B niet rond loopt, hoef je echt niet op winstpunt te rekenen, terwijl ik bij F8 nog nooit paarden rond heb zien lopen, zelfs bij hogere F proefjes niet, om maar een voorbeeld te noemen.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:24

Dat is dan ook het verschil met de FNRS en de KNHS, bij de FNRS wordt vooral gekeken naar houding, zit en hulpen van de ruiter, bij de KNHS wordt ook naar het totale plaatje gekeken.
Het is zo dat je als je een manegestartkaart aanvraagt, je met een F8 diploma B mag gaan rijden en met een F12 diploma in de B of de L1 mag starten.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:32

Waarom zou je een F8 diploma nodig hebben om B te gaan rijden, al heb je F1, dan mag je ook B rijden, iedereen die wil kan B gaan rijden... Ik heb inderdaad gehoord dat je met F12, L1 mag starten, maar ik denk dat je dan van een koude kermis thuis komt..

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:43

Ik heb het over een manegestartkaart.
Ik weet niet zeker, maar volgens mij kan je niet zomaar wedstrijden gaan rijden met een manegepaard en heb je daar echt een manegestartkaart (dus aangesloten bij fnrs?) voor nodig.
En waarschijnlijk is de F8 ook een advies niveau, dat je daaronder er nog niet genoeg op voorbereid bent.
Verder is het echt niet met alle manegeruiters zo dat die een paard niet voor elkaar kunnen hebben en dat KNHS wedstrijden voor hen daarom kansloos zijn. Een manegestartkaart zal je echt niet zomaar krijgen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:44

barbara28 schreef:
Waarom zou je een F8 diploma nodig hebben om B te gaan rijden, al heb je F1, dan mag je ook B rijden, iedereen die wil kan B gaan rijden... Ik heb inderdaad gehoord dat je met F12, L1 mag starten, maar ik denk dat je dan van een koude kermis thuis komt..

Je mag met een F8 diploma een manegestartkaart aanvragen. Dat is een blanco KNHSstartkaart waarmee je met elk willekeurig (manege-)paard op KNHS-wedstrijden mag komen. Beneden de F8 kan dat niet! Dan moet je altijd een startkaart gekoppeld aan een vast paard! (en zelfs met een hele dure universele startkaart moet je nog altijd (gratis) startkaarten aanvragen voor de paarden waarmee je komt).
Overigens moet je vanaf de L2 toch wel een combinatiestartkaart aanvragen, dus met een vast paard starten.

Verder wat betreft het aan de teugel lopen;
Vanaf F9 t/m F11 wordt gekeken naar constante aanleuning en vanaf F12 wordt inderdaad nageeflijkheid verwacht.
Beetje flauw om te zeggen dat er geen enkel paard bij de FNRS-proeven nageeflijk loopt. Overigens op mijn vorige manege reden diverse L2-wedstrijdruiters gezellig de FNRS-proeven mee.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:10

oh, wist niet dat je ook een blanco KNHSstartkaart kan aanvragen om op (manege) paarden wedstrijden te kunne rijden, zit zelf niet op een manege, maar weer wat geleerd :-)

Het is misschien een beetje flauw om te zeggen, maar helaas is dat toch echt wat ik ervaar als ik bij de wedstrijden op de maneges ga kijken. Wel lijkt het mij best lastig om een manepaard wat door 100 verschillende ruiters die allemaal anders rijden, goed aan het lopen te krijgen..

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:58

Dat niet alle manegeruiters het paard netjes (nagevelijk) kunnen rijden en ook een leuk en goed proefje kunnen neerzetten wil niet zeggen dat het helemaal niet voorkomt ;)

Ik ben zelf ook manegeruiter en ben nu een jaar bezig om met hetzelfde paard een beetje resultaat te boeken, en jawel ik vind dat we erg goed op weg zijn! Alleen duurt het bij mij 12 maanden, en bij jou (en andere (wedstrijd)ruiters) 2 maanden :)

Ik denk ook dat het erg manege afhankelijk is, een manege waar je niet steeds op hetzelfde paard mag rijden en altijd in rijtjes rijdt, zul je denk ik minder snel een combinatie zien dat er een beetje leuk uit ziet, dan wanneer je wel hetzelfde paard mag berijden en een vrijrijles rijdt ;)

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:12

Ze zeggen idd dat F8 gelijk staat aan B, F12 L1 en F20 L2 met M oefeningen, Ik heb vroeger op de manege F8 + wp gereden, maar als ik zo ook in de B zou rijden zo ik denk ik behoorlijk ver van de winstpunt af zitten :(, Ik vind dat het slecht te vergelijken is, in de f8 moet je b.v. al van S van hand veranderen(oude proefjes), bij de KNHS moet dat pas in de L2, maar in de L2 wordt die veel strenger berekend, paard moet netjes van stelling verwisselen en netjes nagevelijk lopen. terwijl je in de F8 een voldoende kan krijgen als het paard (B.V.) gewoon met z'n kop de lucht in loopt, en niet echt stelling neemt.
Ik vind dat het lastig te vergelijken is , bij de FNRS, krijg je BTW ook nog heel veel cijvers voor je zit en houding enz. en er wordt naar hele andere dingen gekeken, ook vooral naar hoe de ruiter rijdt, en wat minder naar het geheel, en hoe het paard loopt :D

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:28

bij ons op de manege was het gewoon B,L1,L2,M1 en enz. enz.
maar ik weet niet of dat nu zo is, heb nu al lang een eigen paardje....

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:40

Bij de FNRS kijken ze idd veel meer naar de ruiter. Hoe de ruiter dingen die fout gaan oplost, etc.
Dat is bij manege's natuurlijk heel handig :) op zo'n wedstrijd dag moet een pony soms 10x mee lopen met verschillende ruiters erop.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:21

bij ons waren er ook genoeg die met hun eigen paard FNRS reden hoor. Is niet alleen maar manegepaarden.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:00

Juryleden van de FNRS worden inderdaad getraind om naar de ruiter te kijken i.p.v. het paard. In de hogere proeven ga je meer naar de combinatie kijken. Je hebt F8 combinaties die in de F8 aan hun top zitten en bij de KNHS zeker geen winst zouden kunnen rijden, en je hebt ook hele goede F8 combinaties die aan het doorstromen zijn. Ook rijden nu veel FNRS combinaties boven de F12 en daar zijn zeker ook goede bij. Je kan dus niet iedereen over 1 kam scheren. Wel vraag ik me soms af hoe combinaties zo hoog hebben kunnen komen, maar dat is bij de KNHS ook wel eens het geval.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:02

Je kan het vergelijken de f6 lijkt heel erg op de b proefen

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:50

ik moet zondag fnrs proefje 5b starten met mijn nieuwe paard ( even kijken hoe ze het doet) maar kan iemand mij helpen aan de proef nieuwe stijl???
kan het nergens vinden
mag ook mailen naar
lisanne_schaap1@hotmail.com

alvast heeel erg bedankt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:12

Ik heb hem aan je gemaild!

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:18

Ik rij ook Fnrs wedstrijden, en heb nu sinds dit jaar een Manege startkaart, het grote voordeel is dat ik een vast paard rijd op mijn manege, wat verder tot nu toe zelden in de lessen loopt, en ik rijd haar bijna iedere dag.

7 maart heb ik dan ook mijn 1ste B wedstrijd met haar, en met de onderlinge FNRS wedstrijdjes rijden wij F9 ..
Maar ik vind het wel onwijs leuk dat ik een Manege startkaart heb mogen aanvragen! :)