Lins_nys schreef:Ik denk persoonlijk dat de meeste paardenmensen tegenwoordig liever zelf leren hoe het gedrag van hun paarden op te lossen.
Anders vallen die paarden het grootste deel van de tijd toch weer terug in hun oude gewoonten van het moment de gedragstherapeut weg is omdat de eigenaren niets veranderen.
Kijk als "gedragstherapeut", jawel autodidact geworden, alweer 10 jaar professioneel in het vak, kan ik me hier helemaal in vinden. Je kunt natuurlijk naar school gaan, maar er is ook nog zoiets als het aanvoelen van, fingerspitzengefuhl.
En vanuit die praktijk kom ik toch heel vaak terecht bij het (her)opvoeden van de bijbehorende mens. Dat is geen kritiek, maar wel iets wat geconstateerd wordt. En dan is het heel, heel belangrijk dat je je richt op de overdracht van kennis en kunde op die eigenaar, zodat paard en baas samen op weg komen, maar ook blijven.
Natuurlijk is het volgen van een opleiding prima, het garandeert echter geen fingerspitzengefuhl, maar wel een hoop kennis dat je altijd ten goede, van jezelf of anderen, kunt gebruiken. Verwacht echter geen wonderen.
Persoonlijk zou ik mijn kinderen motiveren om te studeren voor een "gewone baan", en daarbij, als ze het ambieren, in de praktijk en op goede stallen stages te lopen, zoveel mogelijk te leren zodat je, als het niet lukt een fijne paardenbaan te vinden, altijd nog op iets terug kunt vallen en paarden als hobby kunt houden.
Jawel ik geloofde ook niet toen ze dat tegen mij zeiden vroeger
. Maar 4500 euro, sjeetje dat is een hoop geld!