Schuren, na het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Schuren, na het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:49

Mijn verzorgpaard wou aan het begin dat ik er op reed nooit dat ik aan zijn hoofd kwam. (ik ben er achter gekomen dat ze tijdens het beleren tegen de oren en het hoofd werd geslagen (met een zweep) als ze iets fout deed.)
Na een lange tijd kan ik wel aan het hoofd komen, en normaal het halster omdoen en het hoofdstel indoen. (ik probeer niet al te veel aan haar hoofd te komen.)
Maar nu is er een ander probleem gekomen. Elke keer als ik heb gereden gaat ze overdreven met haar hoofd tegen me aan schuren. Ik kan haar wel weg duwen, maar ze komt elke keer weer. Nu kan en wil ik haar niet straffen door tegen haar hoofd te slaan.

Weet iemand van jullie hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt !!!

X. Martine

Fem_daf

Re: Schuren, na het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:21

Kan het zijn dat ze jeuk heeft door zweet in haar ogen? Dan helpt het om even een nat doekje tegen haar ogen aan te houden en ervoor te zorgen dat de haren rond haar ogen glad zijn.

Mijn oude pony deed het ook. Ik pakte altijd een lekkere borstel en ging haar hoofdje zelf lekker schuren. Ze vond het heerlijk en was meteen van de jeuk af. Geen ruzie in stal en een tevreden pony :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:13

Mijn haf wil dit ook elke keer, mag niet van mij. Er is mij verteld dat ze dan geen respect voor je hebben. Ik duw haar weg of doe een stap naar achter als ze t probeert. De mijne schuurt nu aan de stang, terwijl ik zo snel mogelijk t hoofdstel probeer af te doen. Daarna wacht ik nog ff met t halster om doen zodat ze lekker kan schuren.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:19

Ik denk inderdaad dat ze jeuk hebben van het hoofdstel. Mijn merrie moet ook altijd even schuren na het rijden. Dat mag ze inderdaad niet tegen mij aan doen. Nu doe ik snel het hoofdstel af en mag ze even schuren aan de muur van de wasplaats waarna ik haar hoofd nog even lekker met mijn handen wrijf op die plekken waar het hoofdstel heeft gezeten (zweet). Ze blijft daarvoor nu netjes stil staan en probeert niet meer tegen mij te schuren.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:30

M'n pony weet wanneer ze het wel mag en wanneer niet. Wanneer ik haar over het hoofd wrijf mag ze het wel, maar als ik bezig ben of ze probeerd het wanneer ik zelf niet aangeef dat het mag, dan zeg ik een keer duidelijk eeyy...Ze weet dan precies dat het niet mag en doet het dan ook niet. Heb geen idee hoe ik het haar heb "aangeleerd" maar het werkt prima.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:29

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:31

Ik rij op een manege en een paard doet dit ook. Moet je dit toelaten of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:34

Schuren nooit toestaan, een paard wat je ziet als schuurpaal heeft geen respect voor je. Als je een paard geen draai om de oren durft te geven, dan eventueel een knal met de knie tegen de boeg verkopen maar nooit dit gedrag toelaten.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:51

Óke, daar zit wat in. thnx ;) Had het nog niet zo bekeken..

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:31

zoals lianna al zegt:
het kan óf door het zweet komen, óf door dominantie. Let hier dus heel erg mee op. Want either way, hij ziet jou dus als een boom, niet bepaald respectvol zou ik zeggen ;) .
Straf het echter niet af door te slaan of extreem te reageren door te schoppen ofz.: een simpel kneepje, of met je handen flapperen ofz, is echt wel genoeg, zet em even netjes op z'n plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:50

De ervaring heeft mij geleerd dat met de handen flapperen iig geen resultaat geeft, en knijpen ook niet. Paarden die dit doen, zijn over het algemeen niet al te fijngevoelig en reageren hier totaal niet op. Bovendien kun je het beter 1x echt ferm afstraffen dan 5x half. Als een paard mij ondersteboven rost met schuren kan ie erop rekenen dat ie een onzalige beuk terug krijgt. Gek genoeg is er nog nooit eentje schuw van geworden en proberen ze bij mij maar 1x te schuren.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:55

Oke, bedankt! Zal het proberen!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:55

Naar mijn ervaring proberen bijna alle paarden het de eerste paar keren. Mijn eigen pony deed het ook een tijd, en dat is toch echt een érg gevoelige pony.
Verder ben ik het ermee eens dat je het beter in 1 keer kunt doen, maar reageer wel naar wat de situatie vraagt. Daarom is naar mijn idee een knietje of een klap niet helemaal gepast, tenzij hij je echt ondersteboven loopt. Anders vindt ik het nogal overdreven eigenlijk.

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:59

ik wist eigenlijk niet dat als een paard schuurt dat ie dan geen respect voor je heeft..maar ik snap best dat als een paard hard gewerkt heeft en dus bezweet is..dat het dan allemaal gaat kriebelen op zijn hoofd en dat dat niet fijn voor hem is. Wat kan je dus doen om te zorgen dat het kriebelen stopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:15

El-vis, dat is dus de pest met groooote paarden, die mieteren je met een kopzwaai zo ondersteboven, vandaar dat ik het gewoon meteen in de kiem smoor.
Kriebelen kun je stoppen door gewoon met een natte spons het zweet even weg te sponzen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:29

Mijn verzorgpaardje heeft na het rijden ook jeuk.
Maar gelukkig staat er een houten paal tot haar beschikking, dus kan ze daar haar lusten op botvieren, ipv mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:35

Heel verstandig BlackEyed. Ze noemen een pispaal in het Fries niet voor niks, vrij vertaald, een wrijfpaal.
"Ik ben weer de wrijfpaal" (ik bin wer de wrieuwpeal) is een oud gezegde uit Fries paardenland afkomstig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:52

Een paard dat jeuk heeft, kan zijn eigen been gebruiken als schuurpaal.
Ik ben dat iig niet. Als ik het zou toestaan, zou het hek snel van de dam zijn.
Idd, een persoon die toestaat dat hij als schuurpaal wordt gebruikt, stelt zichzelf lager op in rang.
Niet toestaan dus. Laat hem zijn been gebruiken, maar niet een mens.

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 02:00

die van mij deed dit in het begin ook: flinke kopstoten gekregen! als je het toestaat, stel je je idd lager op in rang en dat is niet de bedoeling

ik heb het haar wel kunnen afleren, niet met slaan of elleboog-stoot ofzo
zeg eerst "wachten" ,dan doet ze haar hoofd opzij tot ik zeg "neus" en dan begin ik te krabbelen aan haar neus (leuk hoor, een paard dat goed luistert ;) )
ze wacht ook geduldig tot ik het hoofdstel afdoe en dan wrijf ik nog eens overal waar ze fel zweette, vooral haar oortjes en over haar ogen

als we ergens stoppen tijdens de rit, kuist ze wel haar kwijlmondje af aan het gat van het andere paard :+ maar dan hangt die vol en ik tenminste niet ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 02:02

Helemaal met Cassidy eens, maar wil er aan toevoegen dat ik geen kwaad zie in jeuken op zich (jeuk is nou eenmaal niet leuk), maar dan wel op het moment dat ik bepaald heb (bij mij zodra het hoofdstel af is) en niet aan mijn lichaam maar tegen een handdoek die ik voor ze omhoog houd en waarmee ik flink wrijf. Duwen sta ik niet toe.
Op die manier leer je ze wel dat jij de regels bepaald maar geef je ze er in feite voor de gehoorzaamheid er ook een beloning voor terug.
Ze het zelf laten uitzoeken aan een muurtje of zo kan ook, maar dat geeft mij bij sommige fanatiekelingen teveel krassen en kale plekken. Ik zorg daarom dat ik altijd een handdoek bij de hand heb.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:22

suleilitha schreef:
Heel verstandig BlackEyed. Ze noemen een pispaal in het Fries niet voor niks, vrij vertaald, een wrijfpaal.
"Ik ben weer de wrijfpaal" (ik bin wer de wrieuwpeal) is een oud gezegde uit Fries paardenland afkomstig.

daar zal je idd wel gelijk ik hebben. moet zeggen dat ik met zulke situaties mijn eigen pony vaak voor me zie, en die ik 1.25m :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:03

Wat een onzin om te zeggen dat het een kwestie van geen respect is.
Het paard heeft jou een plezier gedaan door met je te gaan rijden, zich in te zetten en z'n best voor je te doen. Na afloop heeft het jeuk aan z'n hoofd en dan kun jij je best even als "schuurpaal" aanbieden of met je handen langs de jeukplekken wrijven.
Respect komt altijd nog van twee kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:36

Dat is jouw opvatting. Met de handen even krabben is prima maar als je jezelf als schuurpaal laat gebruiken heb je wel een rare kijk op paarden. Wie kruipt nou in de underdogpositie tegenover 1 pk....

Goed, het paard heeft de ruiter een plezier gedaan maar het paard heeft ook plezier gehad met rijden neem ik aan. Om dan nog een keer voor paal te gaan staan, beeeetje overtrokken!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:42

Dit is wel degelijk een respect iets. Ik heb t bij mijn paardje een keer toegelaten, daarna was t hek van de dam. Respect was weg, die van mij neemt een hand als je haar een vinger geeft. Sindsdien ben ik er conseqent in, niet schuren aan mij. Dat doe je maar als je hoofdstel af is een de paal. En ze weet t nu ook, maar probeert t nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:52

Ach ja, maar kennelijk zit het paard van Joviban anders in elkaar dan de rest van de Nederlandse paardenpopulatie ;)