Niet meer mogen longeren in de bak,terwijl de longeerton....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

Niet meer mogen longeren in de bak,terwijl de longeerton....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:19

.....niet te doen is.
Deze staat onder water en is dat niet zo dan is ie bevroren (in deze tijd dan)

Ik sta op een pensionstal waar ik het best naar mijn zin heb (had eigenlijk).
Maar het belangrijkste is dat mijn paard het hier erg goed heeft.
Ze heeft hier elk seizoen weidegang,wat bij haar wel moet anders gaat ze haar stal slopen.
Sinds ik op deze stal sta zijn al haar stalsloperij acties opgehouden,wat voor mij een heel belangrijk signaal is.
Toen ik hier vorig jaar kwam staan,was het inclusief alles:brok/hooi,vloerbedekking,binnen en buitenzetten,mesten.
Dat laatste was voor mij heel luxe en ik vond het geweldig dat ik het eindelijk niet meer zelf hoefde te doen,ook al betaal ik daar ook naar.
Mijn paard stond op vlas.
Maar na een maand kwam de nieuwe regel dat het exclusief mesten werd en wild je dat houden kwam er 75 euro stalgeld bij.
Ook moest er 40 euro extra betaald worden voor vlas.
Zo begon het allemaal,maar ik had er niets tegenin te brengen.

Nu is het geval dat we 12 pensionklanten hebben,ongeveer.
Waarvan 3 constant tegen de stalhoudster lopen te zeuren dat ze last hebben van kuilen in de bak door het longeren.
Nu ben ik met mijn paard aan het freestylen en werk best vaak met dubbele lijnen in de bak.
Ik heb hier ook les in en wilde deze zomer er weer op klimmen,omdat mijn paard deze training erg hard nodig heeft,lichamelijk gezien.
Ik rij op het moment helemaal niet,maar richt me echt op mijn paard met grondwerk etc.
Ik longeer heel bewust door constant te bewegen in de bak en niet te lang op 1 plek te blijven staan.
Maar er zijn ook mensen die steeds op dezelfde plaats blijven staan,en zij maken wel diepe sporen in de bak,wat ik zelf nogal egoistisch vind.
Nu is er afgelopen een radicale regel ingevoerd dat niemand meer mag longeren in de bak ;( En dat terwijl ik mijn pensionhoudster nog heb meegenomen om de bak te laten zien na mijn training met mijn paard,zij zag ook niets van kuilen.
Daar gaat mijn training dus!!!
Aanstaande zaterdag is er een soort van vergadering,mede op mijn verzoek,om hierover te praten.
Maar ik vrees het ergste....
Van de stalhoudster mag ik in de weide longeren,wat ik dus net heb gedaan.
Ten eerste zie ik niets,want de verlichting is net te ver weg.
Ten tweede is het zo drassig als de pest

Een andere stal is verrekte moeilijk te vinden hier in Leusden,dus dat is ook niet direct een optie.
Wat denken jullie hiervan en heb ik in dit geval niet ook rechten?

*sorry voor het lange verhaal,maar wilde de situatie zo duidelijk mogelijk schetsen,
Tevens hoop ik ook dat dit topic hier goed staat*

suuzepuus

Re: Niet meer mogen longeren in de bak,terwijl de longeerton....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:23

poehe, wat lastig. maar wat ik nog erger vind is de huurverhoging!! dit gaat dus om 135 euro binnen en jaar!!!!!
dat kan toch niet. ik zou dat al niet geaccepteerd hebben en een andere stal gezogt hebben.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:25

Dat ging natuurlijk ook door mijn hoofd heen ja.
Maar wat ik ook al schreef het is echt moeilijk om hier iets te vinden en al helemaal niet met zoveel weidegang.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:25

Ja gebeurd wel vaker. In het begin laten ze uitschijnen dat alles er super is en dat je het nergens anders beter zou hebben.
En na een tijdje komen ze met zulke dingen af.
Een vriendin van mij heeft het ook voorgehad.
Zij is gewoon uit hopeloosheid daar moeten vertrekken en naar ergens anders moeten gaan.
Jammer natuurlijk dat het voor jou niet simpel is er weg tegaan... En zeker nu je paardje het er zo goed vind.
In de wei longeren vind ik nu precies toch ook niet het ideale...
Naar mijn mening... Als er kuilen zijn moeten ze het maar weer glad trekken? Een bak is toch voor iedereen... Of je nu zelf rijdt of gaat longeren.
Vind dit tamelijk triest...
En dan nog de prijs verhogen en jij kan dan niets meer doen...
Neen bij mij zou het niet pakken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:27

als ze de bak netjes elke of evt. om de dag trekken is er toch nika aan de hand?? ik weet niet wat je totale stalgeld nu is maar waarschijnlijk verdienen ze genoeg aan jullie om dat te doen.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:28

suuzepuus schreef:
als ze de bak netjes elke of evt. om de dag trekken is er toch nika aan de hand?? ik weet niet wat je totale stalgeld nu is maar waarschijnlijk verdienen ze genoeg aan jullie om dat te doen.

Ik ben het hier volledig mee eens !

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:30

Ik betaal nu 240 inclusief,en beter dan dat zal het echt niet lukken hier in de regio.
Dan kom je echt al snel op 300+ uit ;(

Wat ik eigenlijk het meest trieste van het hele verhaal is,is dat dit gezeik is begonnen in de winter terwijl het vroor.
We mochten onze handjes al dichtknijpen als de bak te doen was,laat staan de longeerton.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:31

Op mijn vorige stal mocht je ook niet longeren in de bak.
Bij mijn huidige ook niet.
Echter tegen langeleidselen (nou ja, is niet helemaal free stylen of zo, maar vergelijkbaar met wat je aan sporen achterlaat)
hadden ze niets, mits ik het maar deed, als er niemand anders was. (dat was nou net wel weer lastig)
Aangezien je met langeleidselen toch de hele bak doorwandelt inc. de diagonaal etc.. Dus sporen laat je dan niet achter.

Prijs verhogingen, tja, dat is altijd heet hangijzer.
Vooral als je eigenlijk voor je paard leuke plek hebt en zou moeten verhuizen door anderswordende regels..

succes in ieder geval zaterdag.
Misschien dat je ze het verschil tussen longeren en bak doorwandelen kunt uitleggen?
Aangezien pensionhoudster ook al heeft gezien dat je geen
sporen achter laat.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:38

Het scheen hier al niet te mogen maar werd 'oogluikend' toegstaan.
Dit groepje van 3 probeert het al jaren voor elkaar te krijgen om het verboden te krijgen.
Al voor mijn tijd.
Ik heb mijn stalhoudster verteld dat ik zelfs bereid ben om tractor te leren rijden om zo bij te dragen aan het slepen van de bak.
Het maakt me zo moedeloos he.....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:09

Zorg als je op een stal gaat staan er een contract met afspraken is opgesteld! Deze verrassingen (pensiongeld en longeerprobleem) zijn dan helemaal niet aan de orde.

Ik probeer toch nog met je mee te denken (heb zelf ook pensionklanten, dus bekijk het ook van de andere kant).
Kan ze jou geen alternatief bieden. Bijvoorbeeld een gedeelte van de rijbak (ligt natuurlijk aan de afmeting). Of een andere plek waar jij kunt longeren?
Ga met haar om tafel en leg je probleem voor en heb de insteek dat jullie samen een oplossing kunnen zoeken. Ik hoop dat daar de communicatie naar is met je pensionhouder.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:16

Daar zit het em ook niet in,ik kan prima met haar overweg.
Normaal bemoeit ze zich ook niet met dit soort dingen,zegt ze zelf ook,maar die 3 hebben al zo lang aan haar kop lopen zeuren dat ze nu deze regel heeft ingevoerd.
Min of meer onder druk eigenlijk.
Al is dat natuurlijk niet fair tegenover de rest of mensen als ik die hier heel erg de dupe van worden.
Het alternatief dat ze me aanbood was de wei.
Wat niet opschiet omdat ik daar amper licht heb,zie alleen het silhouet van mijn paard.
En het is daar ook nog eens drassig en met kuilen,wat ook niet echt bevordelijk is voor mij en mijn paard.

Volgens mij heb ik ook geen kwaad woord over mijn stalhoudster gezegd,want ik vind het een best mens.
Een best mens die het gezanik nu ook eens zat is,wat ik me in haar positie best wel kan voorstellen.
Alleen benadeelt ze nu wel de grootste (bak-longeer-)groep,wat imo niet echt handig van haar is.

Komt bij dat een mondelinge overeenkomst ook bindend is;)
En wettelijk gezien had ze die absurde verhoging niet eens mogen doorvoeren.(dit kan ik onderbouwen door een boek waar dit soort regeltjes in besproken worden,volgens mij heet het advocaat te paard)
Maar dan sta je daar net en heb je ook geen trek in gerel :+

*edit*De bak is 20 bij 60,maar ik durf te wedden dat e 3 'dames'dat absoluut niet als een oplossing zien :P
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 11-02-09 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:20

misschien kun je zaterdag tijdens die vergadering een meeste stemmen gelden dinges voorstellen. misschien een soort van enquete maken voor iedereen die ze dan evt. anoniem moeten invullen. en daar dan vragen in stellen als het longeren!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:22

Daar heb ik over gedacht ja,is nog helemaal niet zo'n gek idee;)
Lang leve de democratie :+

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:28

jeetje wat een verhaal :( balen zeg en dat terwijl de stalhoudster met eigen ogen gezien heeft dat jij niet de veroorzaker bent van al die kuilen!
hoop dat er wat positiefs uit die vergadering komt!
in ieder geval suc6 ermee

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:47

Pffff... lang leve de pensionstallen!

Het punt is dat het overal wel iets is, dus hier laat je wat en daar krijg je wat, dat geldt zowel voor de positieve als voor de negatieve dingen.

Ik snap ergens wel dat ze 1 lijn moet trekken, maar dan moet ze ook zorgen dat de longeerbak goed te doen is, dus dan zal daar een ander bodem in moeten. Dus aangeven dat je best bereid bent over te gaan naar de longeerbak, maar dat ZIJ er dan wel voor moeten zorgen dat die begaanbaar is (bv zelfde bodem als de rijbak).

En wat betreft de prijsstijgingen... ook dat heb je helaas overal en je doet er geen zak aan. Vanbinnen zit je je op te vreten, je kunt erover praten, maar het haalt niets uit. En achteraf leg je je erbij neer omdat je weet dat het er ergens anders net zo aan toe gaat. En dan denk je 'ach, m'n paard heeft het er zo goed naar z'n zin'.

Longeren in de wei zou ik niet als optie zien, zou zonde zijn als je je paard naar de kl*te helpt, dan voelt ook niemand zich verantwoordelijk hoor!

Laat je stem maar horen zaterdag!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:54

Wie zegt dat de pensionhoudster een vergadering of een stemming wil? Ik zou dat eerst met haar overleggen. Uiteindelijk is zij de baas op stal.

Ik vind wel dat je van haar mag verwachten dat ze de longeerkraal in orde maakt. Met verlichting en een goede bodem. Tot die tijd zou jij gebruik moeten mogen maken van de rijbak. In mijn beleving kan ze dat ook goed tegen de 3 verkopen.
Ik vind echt dat je je maar zo niet aan de kant hoeft te laten zetten (ik zeg dit echt vanuit mijn positie als pensionhouder). Voor haar is het belangrijk dat ze (al) haar klanten tevreden kan en moet houden.

Voor wat betreft je mondelinge overeenkomst. Da's precies waar het altijd mis gaat. Jij kunt het wel anders hebben begrepen als dat zij het gezegd/bedoeld heeft, dan hoeft er nog niet eens sprake te zijn van onwil. Maar vwb de prijsstijging het is simpel weg goed/verstandig dat daar iets over op papier staat. Als je afspraken maakt, zet die dan altijd op papier!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:02

Als jij niet mag longeren in de rijbak, dan moeten ze er maar voor zorgen dat de longeercirkel zo is dat je daar terecht kan. Daar betaal je toch voor?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:46

Alani schreef:
Wie zegt dat de pensionhoudster een vergadering of een stemming wil? Ik zou dat eerst met haar overleggen. Uiteindelijk is zij de baas op stal.

dat is al geregeld staat in de begin post. als de pensionhouder dat niet zou willen was dat vast niet gebeurd!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:07

suuzepuus schreef:
Alani schreef:

dat is al geregeld staat in de begin post. als de pensionhouder dat niet zou willen was dat vast niet gebeurd!

Er is een soort van vergadering om erover te praten maar over een stemming lees ik niets. Ook niets over dat er dan een beslissing wordt genomen. Heb ik iets gemist?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:12

de vergadering komt. (dat staat er)
een stemming was maar een idee. of een soort van enquete die dan eerst met de stal eigenaar overlegt kan worden....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:15

Ik vind het idee wel heel goed hoor. Maar zou dat vooraf met haar bespreken. De groep neemt dan een beslissing (democratisch). Zij moet ook verder met de mensen die niet achter de beslissing staan. Ik neem aan dat ze ook een commercieel ingesteld zal zijn. Wellicht gaat haar voorkeur er wel naar uit om de longeerkraal aan te pakken. Zou ik het beste vinden dan zijn alle partijen tevreden inclusief de 3 zeurpieten.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:17

En als er nu gewoon afgesproken word dat de genen die in de bak longeerd en kuilen maakt die kuilen weer dicht moet maken? dan hebben de genen die geen kuilen maken ook geen hindern, en de rijders ook niet.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:23

Als paarden behoorlijk tekeer gaan in de bak ben je de kuilen maar zo niet kwijt. Tuurlijk kun je ze wel een beetje dicht harken, maar het komt je bodem niet ten goede.

Voor mijn gevoel zijn dat ook afspraken die maar tijdelijk werken. Er is een kraal aanwezig, dan denk ik zorg dat dit ding te gebruiken is! Alle partijen tevreden.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:42

Goh,grappig hoe het er hier aan toegaat,maar wel fijn dat jullie vanuit allerlei invalshoeken meedenken.
De vergadering was inderdaad het initiatief van de stalhoudster,zij heeft dit opgezet.
Naast mij zijn er nog meer mensen die hier stevig van balen hoor,alleen laat het grootste deel natuurlijk weer niet van zich horen.
Het komt er voor nu op neer dat ik samen met een mannelijke stalgenoot ons standpunt moet verdedeigen tegen 3 miepen die fel tegen zijn *zucht*
Onder voorbehoud komt een ander stalgenootje van me ook,maar die heb ik zowat moeten smeken :o

Ik ga even proberen om de man in kwestie te pakken de krijgen voor de vergadering,zodat we het eea kunnen doornemen.

Wat dat contract betreft,dat is imo nu water na de wijn;)
Eerst moet je hard je kop stoten voordat je je zoiets beseft,helaas.
Overigens heb ik wel contracten gehad op vorige stallen,maar daar stond nooit iets in over longeren.

Ik kan het echt bijna niet geloven dat hierdoor mijn hele trainingsprogramma op zijn gat ligt,het ging net zo goed met mijn beestje ;(

Ow trouwens,als ik helemaal aangewezen ben op de longeerton ben ik zeker niet tevreden hoor.
Ik heb hier te weinig ruimte om bijvoorbeeld om te kunnen keren met de dubbele lijnen en rechte lijnen kan ik al helemaal vergeten.
Af en toe in de ton vind ik best,geen probleem,maar niet elke dag en helemaal niet als ik les heb.
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 11-02-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:46

Quellian schreef:
Pffff... lang leve de pensionstallen!

Het punt is dat het overal wel iets is, dus hier laat je wat en daar krijg je wat, dat geldt zowel voor de positieve als voor de negatieve dingen.

Ik snap ergens wel dat ze 1 lijn moet trekken, maar dan moet ze ook zorgen dat de longeerbak goed te doen is, dus dan zal daar een ander bodem in moeten. Dus aangeven dat je best bereid bent over te gaan naar de longeerbak, maar dat ZIJ er dan wel voor moeten zorgen dat die begaanbaar is (bv zelfde bodem als de rijbak).

En wat betreft de prijsstijgingen... ook dat heb je helaas overal en je doet er geen zak aan. Vanbinnen zit je je op te vreten, je kunt erover praten, maar het haalt niets uit. En achteraf leg je je erbij neer omdat je weet dat het er ergens anders net zo aan toe gaat. En dan denk je 'ach, m'n paard heeft het er zo goed naar z'n zin'.

Longeren in de wei zou ik niet als optie zien, zou zonde zijn als je je paard naar de kl*te helpt, dan voelt ook niemand zich verantwoordelijk hoor!

Laat je stem maar horen zaterdag!

Ik weet het dat het overal wat is,maar dit zag ik echt niet aankomen.
Helemaal omdat ik hier niets aan kan doen,ik heb dit niet veroozaakt.
Tuurlijk weet ik dat er jaarlijks verhoogd wordt,maar dit stond daar los van.
Haha wat een stel mutsen zijn we ook he;)
Onze paarden hebben het goed :+ en zelf vreten we ons helemaal op;)