vinden jullie een cap veilig of toch een beetje gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem15

vinden jullie een cap veilig of toch een beetje gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:53

hey,
ik ben een tijd geleden gevallen van een paard in de manege, en daarbij ben ik zwaar op mijn hoofd gevallen (heb gelukkig geen grote verwondingen opgelopen :). maar als ik iets meer naar voor gevallen dan was ik op dat 'uitsteksteltje' van mijn cap gevallen en dan kun je je nek breken. of als dat ding afbreekt en het vliegt in je ogen.
okee, een cap is voor de veiligheid maar soms doet het meer kwaad dan goed (vind ik!).
wat vinden jullie?

groetjes

Lynn_Nikita

Re: vinden jullie een cap veilig of toch een beetje gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:55

dat dingetje vooraan aan de (oudere) modellen caps klappen heel snel weg hoor

Ik heb hem na een harde val zonder, altijd op nu

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:58

Als jij je cap goed op hebt, breek jij je nek niet door dat klepje aan de voorkant. Zo wel, dan heb je je cap te ver achter op je hoofd staan. Dus cap goed op je kop, dan is ie veilig!! Ja, je kan je neus breken, maar nog altijd liever je neus breken dan een schedelbasisfractuur!! Er waren een aantal caps waarbij hij afbrak, maar die zijn uit de handel genomen. Dus cap veilig? Absoluut, mits goed opgezet en goed passend!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:03

Vindt het een beetje overdreven om te zeggen dat je door je " zonneklep" je nek kunt breken. Dan moet je niet op een paard gaan zitten en ook een heleboel andere dingen niet meer doen.

Het is vaak maar net hoe je terecht komt.

Als mijn moeder vroeger tegen me zei dat ik voorzichtig moest zijn was mijn standaard antwoord: Ach, het ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn nek breek en dan ben ik dood dus maak je maar geen zorgen :+.

Een cap is nog altijd veiliger dan geen cap.
Vergelijk het met autogordels. Bij een botsing ben je blij dat je ze om hebt, maar als je met auto en al in het water beland vervloek je die dingen. De kans dat je in het water terecht komt is iets minder groot dan dat je ergens mee in botsing komt. Ook hier wordt dus gekeken naar wat het minste risico geeft.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:08

Ik voel me ontzettend veilig als ik mijn cap op heb, zonder voel ik me echt leeg, en kan ik niet eens lekker rijden.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:11

Toen ik mijn allereerste keer op de weg ging met mijn paard, heeft die me eraf gebokt en was mijn tok volledig gescheurd.

Sindsdien ben ik al tussen paard en pistemuur gevallen met tok aan, onder een steigerend paard terecht gekomen met tok aan, etc, maar ik heb dus mijn nek (nog) niet gebroken.

Maar waarschijnlijk heeft mijn tok me wel al diverse hersenschuddingen en misschien zelf schedelbreuk bespaard.

Dus aanhouden dat spul!!!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:16

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 12-02-22 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:17

Fjordnina legt het inderdaad goed uit, met die vergelijking.
Wanneer je de veiligheid of juist het risico van iets test dan kijk je naar 1. hoe groot zijn de gevolgen als het fout gaat en 2. hoe vaak gaat het fout?

Bij paardrijden kan je vaak vallen en in de meeste gevallen zal je cap je beschermen. Er zijn echter een aantal vallen, waarbij de schade groter zou zijn met cap dan zonder cap, maar zoals gezegd, gaat dit voornamelijk om oudere caps.

Toen ik 13, 14 jaar was vond ik mijzelf heel volwassen en stoer om zonder cap te rijden op mijn verzorgpony. Op de manege moest het altijd. Later kwam ik bij een andere paardeneigenaar te rijden en hij verplichte ons met cap te rijden en als je kijkt hoe vaak ik daar gevallen ben... :+ Ben ik erg blij dat hij dat verplichtte en sindsdien rijd ik nooit meer zonder!

AmAndA1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:27

Als je een keer goed gevallen bent OP je cap, dan moet je je cap wel even na laten kijken bij een ruitersport zaak of een nieuwe kopen... je wil natuurlijk wel voorkomen dat als je een tweede keer OP je cap/hoofd land dat hij dan niet meer werkt.

Ik reed vroeger ook wel eens zonder cap, nu ben ik gelukkig verstandig en zet elke keer (ook als het 30 graden is) mijn cap op.

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 17:31

lientjeds schreef:
Dus aanhouden dat spul!!!

ik hou altijd mijn cap aan! zonder ga ik niet op een paard.
maar ik toch... zo veilig voel ik me ook niet. maar ja.

bedankt.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:34

Ligt dat aan je cap, je paard of jezelf?

100% veiligheid op een paard is volgens mij nooit te garanderen.

Maar met een goede cap zit je toch al deels beschermd...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:14

Inderdaad, met een cap heb rijd je wel een stuk veiliger als zonder, al kan er dan ook altijd wat gebeuren, maar het is sowieso een stuk veiliger.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:56

Na een paar stevige valpartijen waarbij mijn cap iedere keer volledig kapot uit de strijd kwam, durf ik niet meer zonder te rijden.
Zeker twee keer hebben die dingen mij voor een stevige hersenschudding of waarschijnlijk erger behoed.

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:29

Altijd met cap!!!!!!
Het heeft mij al meerdere keren van de ergste klappen behoed. Ik heb liever mijn cap aan gruzelementen dan mijn hoofd. Mijn hoofd vervangen is zo lastig, he!

Ik voel me zonder cap nooit compleet op een paard (al is het de braafste van stal) en krijg een koud hoofd! Dan rij ik niet meer lekker.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:20

Ik ken persoonlijk niemand die juist een verwonding aan het dragen van haar cap overgehouden heeft. Ken er daarentegen erg veel die vele grotere verwondingen zouden hebben als ze hun cap niet op hadden gehad.

Gewoon op die cap en als je bang bent voor het klepje, er zijn ook caps te koop die geen klepje hebben.

gipsyke007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:23

ik vind met een cap veiliger :)

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:24

gipsyke007 schreef:
ik vind met een cap veiliger :)

ik ook hoor!
zonder ga ik niet te paard, dan voel ik mij nog minder veilig!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:16

Paardrijden vind ik met cap veiliger, voltige niet. Bij voltige hangen we nog wel eens op z'n kop, maken we koprollen en zo. Als je dan valt, schiet het bandje (sluiting) van de cap in je keel zeg maar. Wil niet weten wat daar de gevolgen van zijn. Ook belemmert de cap enorm bij je bewegingen.

Dus met voltige nooit een cap, met paardrijden wel altijd :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:35

zoals al eerder genoemd, liever mn neus breken dan een schedel die aan gruzelementen is!
Lijkt me overigens ook onwaarschijnlijk dat je je nek kunt breken door een klepje, maar dat even terzijde.
Voor mij nu altijd een cap! Stel je valt wel, op je hoofd. Als je het al overleeft, straks verander je in een kasplantje, dat wil niemand.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:50

Ik ben laatst naar een begrafenis geweest van iemand die ook geen cap op had. Zoiets zet je wel aan het denken. Ook m'n dochter mag nooit op het paard zonder en natuurlijk geef ik zelf ook steeds het goede voorbeeld en ga nooit zonder cap te paard.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:52

ik ben in mn proef een keer achterover gegaan met een paard en viel met paard en al. heb heel erg last van nek gehad omdat ik op mn rug viel en mn knot in mn nek zat, en zo in mn nek drukte met de val, was blij dat ik cap op had, maar was minder blij met mn knot :P

Lis_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:57

Nooit je cap te los doen, want als je dan valt kan dat ook erg pijn doen.. Ook noet je uitkijken dat je hem niet te strak doet aan de onderkant want dan krijg je ook last tijdens het paardrijden..