Renault Laguna of andere station?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Renault Laguna of andere station?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:52

Geen idee of dit topic hier goed staat maar ik dacht van wel??

Wij (mijn vriend en ik) willen graag een station auto en hebben een renault Laguna (occasion) uit 2002 op het oog. Ik hoor en lees hier hier echt wisselende verhalen over. Er zou veel kapot eraan gaan en het is duur om het te laten repareren. De ander zegt dat hij deze auto alleen aan iemand aanraad waar hij een hekel aan heeft. Maar ik lees ook weer positieve vehalen zoals dat de volgende auto ook weer een laguna wordt.
Heeft hier iemand ervaring mee? (Of zou ik toch maar met deze vraag even naar een autoforum gaan ;) )
Of raden jullie iets anders voor ons aan?

Even wat dingetjes op een rijtje:
We willen dus een station die minimaal 1300 kilo mag trekken liefst hoger maar het moet ook niet te absurt worden (max 1600 ofzo).
Rijdend op diesel of LPG.
Betrouwbaar, liefst niet te exclusief zodat je bijvoorbeeld nooit onderdelen bij de sloop kunt halen.
Ons budget ligt rond de 5000 euro.

Heeft er iemand advies voor ons? :)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:24

Wij hebben sinds een maand of 1,5 een renault laguna station. Hij rijd heel fijn, ook met de trailer erachter. We hebben wel een 1.8 met nog iets (vergeet dat altijd :+ ) en een benzine.
Ik durf alleen niet te zeggen hoe het zit met onderhoud omdat we hem natuurlijk nog niet zo lang hebben.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:29

Ik kan je een Renault niet aanraden; wij hebben thuis een autogarage waa rook Renault komen voor reparaties. Renault gaan ongeveer net zo vaak kapot als andere auto's (behalve dan de Scenic want die blijven kapot gaan) maar het is echt een ramp om iets te vervangen bij zo'n ding; alles is hutje-mutje onder de motorkap geduwd en om iets simpels te vervangen moet vaak de halve motor eruitgebouwd worden. Je kunt je voorstellen dat daar veel monteursuren in gaan zitten. Andere auto's, neem bv duitsers (VW, Mercedes, BMW, Audi, en ook wel Opel) zijn veel logischer gebouwd en sneller te repareren als er iets kapot is, wat vervolgens dus ook minder kosten met zich meebrengt.

Frank

Re: Renault Laguna of andere station?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:41

Volgens mij hebben de Renault's (DCI's) erg vaak last van het hogedruk gedeelte van het brandstofsysteem.
Ook zijn ze elektronisch niet al te betrouwbaar.

Ford Mondeo is ook een super trailer-trekker!

SarahR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:27

Ik ben een absolute Renault fan en zal er ook altijd een blijven rijden.
Maar als je nog niet verliefd bent geworden op het zeer riante comfort raadt ook ik je echt een andere auto aan.
Wat hier gezegd wordt is waar,electronisch niet super,bij de meeste modellen moet voor de aandrijfriem te vervangen idd de hele motor eruit en ze hebben....
Tja ik zal maar zeggen wel eens eigenaardige kuren.
Daarnaast staat de Laguna er ook nog bekend om dat de turbo naar de haaien gaat.
Kortom echt een auto voor de liefhebber,maar zoals ik al zei het comfort daar kan geen enkele andere auto tegen op.
Ik zou voor heet trekken eerder aan een Japanner denken,iets duurder in aanschaf maar niet kapot te krijgen.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:44

Dankjulliewel voor de antwoorden, we gaan nu nog even hard nadenken (tsja mijn vriend stond gisteren van alle opties echt te kijken en vond hem super rijden). Dus dadelijk nog even proefrondje met alle negatieve gedachtes ook in ons achterhoofd.

En anders gaan we weer verder op zoek :)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:29

Wij hebben ook een Laguna (danwel geen station), rijdt prima en de trailer ligt er keurig achter, maar dat ding kost echt een vermogen aan onderhoud... Nu scheen hij ook wat achterstallig onderhoud te hebben en misschien hebben we pech, maar leuk is dus wel anders. En dat is eigenlijk mijn ervaring helemaal wel een beetje met Renault, helaas, want het zijn fijne auto's om in te rijden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 02:25

Die van ons (station, benzine met automaat) gaat geloof ik nu 7 jaar mee, en nog steeds een hele fijne auto. Ontzettend zuinig (ruim 1:12 niemand snapt waarom) en prima betrouwbaar. De remmen begonnen een jaartje terug wat geluid te maken en uiteindelijk moesten en 1 of 2 vervangen worden, maar verder heeft ie nooit wat gehad :)
Overigens hadden we daarvoor dezelfde maar dan geen automaat, en die gaat bij kennissen van ons ook nog steeds goed mee!

Trailers trekken doet dat ding overigens ook goed, maar er kan maar 1 paard achter. Enige lastige was de brienoord brug, daar gingen we met 60 overheen :D
En wat m'n mams en ik geweldig vinden: de stabiliteit als het stormt. Ga je met andere auto's slingeren, ligt de laguna echt als een huis op de weg!

Dat als er eenmaal wat mis is, het heel wat gaat kosten klopt denk ik wel. Misschien hebben wij precies geluk gehad met deze, ondanks dat m'n pa hem als 6 weken oude auto finaal aan gort heeft gereden: de voorkant was toen 20 cm korter...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:29

Yessy schreef:
Die van ons (station, benzine met automaat) gaat geloof ik nu 7 jaar mee, en nog steeds een hele fijne auto. Ontzettend zuinig (ruim 1:12 niemand snapt waarom) en prima betrouwbaar. De remmen begonnen een jaartje terug wat geluid te maken en uiteindelijk moesten en 1 of 2 vervangen worden, maar verder heeft ie nooit wat gehad :)
Overigens hadden we daarvoor dezelfde maar dan geen automaat, en die gaat bij kennissen van ons ook nog steeds goed mee!

Trailers trekken doet dat ding overigens ook goed, maar er kan maar 1 paard achter. Enige lastige was de brienoord brug, daar gingen we met 60 overheen :D
En wat m'n mams en ik geweldig vinden: de stabiliteit als het stormt. Ga je met andere auto's slingeren, ligt de laguna echt als een huis op de weg!

Dat als er eenmaal wat mis is, het heel wat gaat kosten klopt denk ik wel. Misschien hebben wij precies geluk gehad met deze, ondanks dat m'n pa hem als 6 weken oude auto finaal aan gort heeft gereden: de voorkant was toen 20 cm korter...

En precies DAAROM roep ik altijd dat je de sterkste motor moet nemen die je vinden kunt en juist Renault vindt je hier hoogst zelden met een dikke motor (die overigens wel leverbaar is).

Wil je serieus aan een goede trekauto, ga voor Duitse degelijkheid en neem t de sterkste motor die leverbaar is (en dat is iets anders dan de sterkste die je kunt vinden....)
Voor een richtlijn van vermogen wat minimaal noodzakelijk is om NIET aan 60km/h over de van Brienenoord te gaan, hier nog even het lijstje met de eisen die je kunt hanteren:
Voor een 1,5 paards trailer:
Motor
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

Dit is een ondergrens. Hieronder duiken is vragen om allerlei problemen, meer is beter.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:32

Ik zou persoonlijk ook geen Renault nemen, ik werk zelf bij een auto bedrijf en het is gewoon algemeen bekend dat renault vaak richting
de garage moet :o

Wij waren onlangs ook op zoek naar een goede stationwagen met hetzelfde budget als jullie! We hebben diverse merken uitgeprobeert en hebben nu een mazda 626 station een 2 liter uitvoering. Dit bevalt echt super en voor de prijs heb je een luxe auto met redelijk wat leuke opties. En mazda staat bekend om hun degelijkheid en betrouwbaarheid!

Onze auto mag max 1500 kilo trekken :D en we hebben echt enorm veel laadruimte in de kofferbak :D

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:50

Via een opdrachtgever van ons (dealer van oa. Renault) weet ik dat 'oudere' types en modellen van Renault niet betrouwbaar zijn qua onderdelen. Er is vaak onderhoud voor nodig.

De nieuwe modellen (die nog maar weinig als occasion te vinden zijn) zijn weer een stuk degelijker.
De degelijkheid is een aantal jaren een ondergeschoven kindje geweest bij Renault.

Qua prijzen weet ik niet of je het gaat vinden, maar Volvo's he, hebben dan wel een grote draai cirkel maar rijden o-zo fijn en stabiel. Én heel degelijk. De eigenaren van mn vzpaarden hebben een Volvo V70, de trailer lag er altijd prima achter. Ondanks dat 1 van de twee paarden echt de trailer afbrak :n

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:52

Een lagunaII van die bouwjaren is nou net een model dat erg wisselend is qua betrouwbaarheid. Er zijn net zoveel goede als slechte exemplaren en dat is nou juist het het probleem.
Na de facelift ergens 2005, is de betrouwbaarheid enorm verbeterd.
Occasionprijzen zijn drama voor deze auto's, de autohandel raakt ze niet kwijt en biedt ze voor weinig te koop aan.

Alternatieven: Ford Mondeo vanaf bouwjaar 2001, met 115pk of meer diesel een prima trailertrekker. Echte zwakheid bij een mondeo (airco en roest bij kitnaden in deuren). Ook prima, maar wat duurder VW passat tdi.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:15

In onze familie hebben een aantal mensen een Renault en ze hebben allemaal al eens problemen er mee gehad.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:52

Mijn vader is een echte Renault-fan, die heeft een Scenic op diesel uit 2002. Super comfortabele auto. Ik gebruik 'm wel voor de trailer ( 1 3/4 paards met mijn stevige kwpner van 1.65 ) en hij trekt t echt op zn sloffen, ook een Brienoord brug vormt geen probleem, haha. Pa heeft al wel wat dingetjes gehad met zn auto, maar geen hele gekke/dure dingen. De vorige, oudere, Renaults die hij heeft gehad (laatste was een Laguna op lpg, uit '97 ofzo) was wel vaak gedonder.

Als ik zo om me heen kijk hebben de meeste met een auto van ong. die leeftijd wel zo nu en dan iets. Worden ze nog ouder dan is t vaak helemaal een gevalletje 'geluk hebben', en da's merk onafhankelijk.
Je kan de wagen natuurlijk voor aankoop goed laten checken door iemand die er verstand van heeft, die kan wellicht inschatten hoe erop gepast is.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:55

Ik zou ook nóóit een Renault kopen, alleen al om het feit dat ik niet geassocieerd wil worden met de gemiddelde Renault-rijder, echt zondagsrijders...

Heb je al naar Japanners gekeken? Mitsubishi bijvoorbeeld? Als er een trailer achter moet, bedenk dan vantevoren goed of de auto de trailer wel kan hebben.