Paard op stal deken nat van de regen, wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Paard op stal deken nat van de regen, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 15:44

Heb dus net mijn paard binnen gezet, en natuurlijk het komt wel eens vaker voor dat haar deken nat is. Maar ik dacht laat ik de deken eens af doen zodat ie even goed kan drogen, ze staat verder niet op de tocht dus even zonder deken kan toch wel, ze staan ook nog eens met zijn tweeen op stal met hooi.

Wat doen jullie eigenlijk of laten jullie de deken gewoon drogen op je paard?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:45

ligt er aan, als de deken van binnen ook nat is laat ik de deken er niet op liggen...dan doe ik een andere deken op..

En als de deken niet van binnen nat is laat ik hem erop liggen..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:46

Ik laat de deken altijd gewoon op (als ie tenminste niet nat is aan de binnenkant).
Heb het idee dat ie sneller droogt als ze hem op hebben dan als ie ergens hangt om
te drogen :)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:47

Ik ook niet, dan pakken ze pas echt kou volgens mij.
Ik haal hem er dan vanaf en hang hem op, in de tussentijd een staldeken op of in geval van nood een fleecedeken of wollen deken op.
Als je paard geschoren is even de deur dichtdoen misschien, dan kan er helemaal geen tocht binnen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:49

Ik zou heel hard gaan zorgen voor een regendeken als je toch persé een deken op wilt hebben....

Dat snap ik echt niet, wel een deken op willen doen, maar dan niet voor een waterdichte deken zorgen.

Heb je maar 1 deken? Dan zou ik idd deze deken laten drogen en het paard zelf kan prima zonder, zijn vacht gaan dan opbollen, dan houdt ie zich warm. Zorg in ieder geval voor voldoende hooi, zodat ie zich ook warm kan eten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:50

Op het paard droogt ie sneller, ik laat de deken gewoon op.
Tenzij de binnenkant ook nat is, maar dat komt bijna niet voor

kazary

Re: Paard op stal deken nat van de regen, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:53

Uiteraard een waterdichte opdoen. Mocht die heel erg nat zijn geworden bij de hals door het naar binnen regenen, dan heb ik altijd een reservre deken gehad om dan op te doen.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:00

_rosita_ schreef:
Ik zou heel hard gaan zorgen voor een regendeken als je toch persé een deken op wilt hebben....

Dat snap ik echt niet, wel een deken op willen doen, maar dan niet voor een waterdichte deken zorgen.

Heb je maar 1 deken? Dan zou ik idd deze deken laten drogen en het paard zelf kan prima zonder, zijn vacht gaan dan opbollen, dan houdt ie zich warm. Zorg in ieder geval voor voldoende hooi, zodat ie zich ook warm kan eten

Wie zegt dat ie niet waterdicht is, het is 300 grams waterdichte winterdeken en alleen de bovenkant is nat, ze is niet geschoren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:19

Ooooo, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. Als ie waterdicht is en dus alleen de buitenkant nat, zie ik geen enkel probleem, waarom zou je die droog willen hebben?
Lekker omlaten dus zou ik zeggen als je zeker weet dat de binnenkant droog is

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:56

op het paard droogt de deken sneller door de warmte die het lijf afgeeft, dan wanneer je hem er af haalt. Vaak wordt dan de deken ook van binnen klam, terwijl dat niet zo is als het paard hem draagt.

Als ik hem echt te nat vind en het paard er jeuk door krijgt dan wissel ik wel eens van deken.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:08

Gewoon lekker laten liggen.
Mijn dekens zijn perfect waterdicht :j Dus pony blijft lekker droog en heeft geen last van de natte deken.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:39

Meestal laat ik em gewoon op mijn paard liggen want dan droogt ie idd sneller.
Daarnaast zijn mijn deken ook waterdicht dus moet geen probleem zijn ;)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:23

Ik laat hem altijd opliggen. Hij is goed waterdicht dus lekt niet.
Als je deken niet waterdicht is (algemene opmerking), dan zou ik toch snel zorgen voor een deken die wel waterdicht is. Hoe krijg je je paard ziek.... 8)7

Ook denk ik dat het niet goed is om de deken af te halen wanneer alleen de bovenkant nat is. Ten eerste, de deken droogt voor geen meter op stal, tenzij je hem thuis hebt hangen. Maar ook dan is ie niet met een uurtje droog. Ten tweede is het voor je paard erg koud als je z'n deken af haalt en hij het gewend is. Vooral een 300grams deken.

Bentofan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:26

Ik laat hem er gewoon op liggen, mits de binnenkant natuurlijk niet nat is. De deken ik ook sneller droog als ie op m'n paard ligt

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:27

ik laat mijne ook altijd opliggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:29

Als de deken van de binnenkant nog droog is, op laten, droogt vanzelf. Maar weet wel dat geen 1 deken 100% waterdicht is, staan ze uren lang in een flinke regenbui en sneeuw maakt nog natter, dan zitten er altijd natte plekken in de binnenkant.

Gewoon extra hooi geven, worden ze lekker warm van en droogt de deken van zelf. Af doen, dan krijgt je paard het koud en dan heeft hij morgen stijve ruigspieren.

ollie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:30

ligt er aan, als de deken van binnen ook nat is laat ik de deken er niet op liggen.... Want mijn fjord staat sindssss :D vorge week op een stal en had ook geen deken en nu heb ik hem ook een deken op gelegt!!!!... *D

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:20

Ik wissel van deken :o
Mijn paard heeft met dit soort dagen een ongevoerde regendeken op, waarvan ik er twee heb.
Dus als de een nat is dan leg ik de ander op :)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:07

Of deken wisselen, buiten waterdichte deken op en binnen staldeken of gewoon oplaten, dan droogt hij het snelste.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:23

Het ligt eraan of ik ga rijden of niet. Als ik gereden heb vind ik het zo vies om die natte deken terug op te doen. Dan leg ik een staldeken op . En de volgende ochtend wissel ik die dan weer om voor de buitendeken. Die heeft dan mooi een nacht uit kunnen lekken. Als ik niet ga rijden laat ik de buitendeken op als hij niet nat aan de binnenkant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:26

VSW --> SV.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:32

ik laat nooit een natte deken op liggen ook al is ie waterdicht. mijn paard heeft dekens voor buiten en voor binnen dus ik wissel altijd, je zal m vast wel op kunnen laten maar zelf vind ik het ook niet fijn om met een natte jas rond te lopen ik wissel gewoon. mn paard is verwend :D

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:59

Als hij alleen aan de buitenkant nat is laat ik m lekker liggen ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:20

ik laat de deken ook gewoon opliggen.
ik denk niet dat de stalhouder blij met me zou zijn als ik van hem zou verwachten steets de dekens te wisselen als mijn paard of naar binnen of naar buiten zou gaan. }>
verder duurt het uren zoniet dagen voor je deken droog is als je hem afhaalt, en trouwens ik heb ook gemerkt dat als je je deken afhaald om te drogen dat je deken juist dan een beetje doorwasemt en dat de deken dus ook aan de binnenkant een beetje vochtig wordt terwijl dat niet gebeurt als je de deken ophoud, ik denk dat dat met de warmte van het paardenlijf te maken heeft.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:49

Net zoals de rest.. lekker laten liggen