Westrijden rijden in Duitsland/Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maiska

Westrijden rijden in Duitsland/Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:54

Ik ben van plan met het nieuwe indoorseizoen te starten met m'n paardje.

We wonen dan in Duitsland en de paarden staan daar ook. Weet iemand hoe het zit als je in duitsland woont maar in nederland op concour wilt? Ik blijf namelijk liever in m'n eigen omgeving rijden.
Ik weet wel dat je officieel dan een gezondheidsverklaring voor de paarden moet hebben als je de grens overgaat ofzo. Kan ik verder wel gewoon hier startkaart aanvragen en concours rijden?

Iemand die dit ook doet?

mistid

Re: Westrijden rijden in Duitsland/Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:40

Ik zie wel eens mensen van Gronau op de startlijsten staan (springen) maar volgens mij is dat een gemeenschappelijke club met een Nederlandse plaats.
Als je lid bent van een Nederlandse club mag dit gewoon :j

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:05

Oké dankje!
Ik had al veel gegoogeled maar nog geen antwoord gevonden. Heb knhs maar gemaild :o

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:12

Wij wonen in Duitsland. Mijn dochters rijden in Nederland concoursen, ze hebben ook gewoon startkaarten die op het duitse adres staan. Je moet wel lid zijn van een nederlandse vereniging. Geen probleem dus. Mijn dochters rijden ook in Duitsland wedstrijden alleen nog maar in de E rubriek, hier heb je nog geen startkaart voor nodig. Ik zou graag willen weten hoe het gaat als ze in A willen starten, dan hebben ze nl. een Duitste starkaart nodig. Ik weet niet of dit samen gaat met de Nederlandse startkaart, dit moet ik nog eens bij de KNHS navragen. Volgens mij moet je wel kiezen, of een startkaart aanvragen in Nederland of in Duitsland en heb je van de knhs of de fn toestemming nodig om in het buitenland te starten.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:08

Benita schreef:
Wij wonen in Duitsland. Mijn dochters rijden in Nederland concoursen, ze hebben ook gewoon startkaarten die op het duitse adres staan. Je moet wel lid zijn van een nederlandse vereniging. Geen probleem dus. Mijn dochters rijden ook in Duitsland wedstrijden alleen nog maar in de E rubriek, hier heb je nog geen startkaart voor nodig. Ik zou graag willen weten hoe het gaat als ze in A willen starten, dan hebben ze nl. een Duitste starkaart nodig. Ik weet niet of dit samen gaat met de Nederlandse startkaart, dit moet ik nog eens bij de KNHS navragen. Volgens mij moet je wel kiezen, of een startkaart aanvragen in Nederland of in Duitsland en heb je van de knhs of de fn toestemming nodig om in het buitenland te starten.

Dankjewel! Vraagje aan jou, Benita: Hebben jullie dan iedere keer een gezondheidsverklaring om over de grens te mogen? :o

Ik kreeg dit net als antwoord van de KNHS:

"Als u lid bent van een nederlandse vereniging, dit is verplicht, mag u starten in nederland.U mag echter niet ook deelnemen aan wedstrijden in Duitsland, tenzij u hiervoor een licentie aanvraagt in Duitsland."

Mijn vraag is dan beantwoord :D Die van jou dan ook toch, Benita?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:15

Ik heb geen gezondheidsverklaring, er is een gedoogbeleid voor paarden die voor hobby dagelijks de grens over gaan (vnl. voor de mensen die dicht bij de grens wonen). Dit kun je navragen bij de knhs, ik heb daar vorig jaar iets over gelezen in de paardensport (blad van de knhs). Wij gaan nu al zo'n vijf jaar twee tot drie maal per week de grens over en we zijn nog nooit gecontroleerd, wel moet je je entingen goed voor elkaar hebben. Ook op concours ben ik er nog nooit over aangesproken. Mijn vraag is nog niet echt beantwoord, maar daar ga ik zelf nog wel een keer over op onderzoek uit. Succes met je wedstrijden en als je de kans krijgt om in Duitsland te starten, moet je dit zeker een keer doen. In de E heb je nog geen licentie nodig, het is heel leuk om de verschillen te zien t.o.v. Nederlandse concoursen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:28

Je kunt rustig in twee landen een licentie aanvragen. Je mag inderdaad niet met je Nederlandse startkaart in Duitsland starten, maar je mag best in Duitsland een licentie aanvragen. Je start dan gewoon onder de Duitse reglementen. Als het maar voor een paar wedstrijden per jaar is kun je een gastlicentie aanvragen in het gastland, maar meestal geeft de betreffende bond er voorkeur aan dat je gewoon lid wordt via een vereniging, of wat in dat land dan ook gangbaar is.

Je hebt alleen toestemming van de KNHS nodig om in het buitenland op internationale wedstrijden uit te komen. Maar als je gewoon landelijk start val je onder de bond van dat land. Daar heeft de KNHS verder weinig mee te maken.

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:32

Benita schreef:

Leuk om te lezen,wij wonen ook in Duitsland,en zijn idd lid van een NL rijvereniging.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:52

Dank voor al jullie antwoorden!
Entingen zijn zowiezo goed, dus dat scheelt dan al. Denk dat ik dan ´veilig` in nl blijf starten en tzt, als ik de taal wat beheers, ook eens een kijkje in duitsland ga nemen :j

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:43

Equimotion, bedankt voor je antwoord.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:10

ik heb begrepen dat die licensies nog aardig prijzig zijn. Iemand die ik ken is naar Duitsland verhuisd en wilde van een Duitse vereniging lid worden, en af en toe in NL starten. De licensie kostte rond de 80 euro per jaar en daar mag je maar een beperkt aantal keren voor starten. Maar de precieze prijs en aantallen weet ik niet helemaal.

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:33

ik woon dicht aan de duitse grens.
kan ik dan ook in Duitsland starten?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:36

Ga je in Elten wonen?

Het lijkt mij oook erg leuk om in Duitsland te starten ( Dit omdat ik met mijn pony's tussen de paarden start).

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:53

Ja, je kan denk ik gewoon in Duitsland starten. Voor E (is ongeveer gelijk aan B in nederland) heb je nog geen startkaart nodig (leistungsklasse 0). Vanaf A (leistungsklasse 6) heb je wel een startkaart nodig, die kun je bij de fn aanvragen. Zoals Equimotion in haar bericht uitlegde kun je deze gewoon aanvragen. Wel moet je denk ik wel lid worden van een duitse vereniging.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:26

Leuk, ik woon ook vlak aan de grens, heb vroeger met de pony's wel altijd in Uelsen en Neuenhaus gestart, maar dat regelde de club eigenlijk.

Gaat eens op onderzoek uit om weer in Dld te starten. :Y)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:25

kaatje77 schreef:
Leuk, ik woon ook vlak aan de grens, heb vroeger met de pony's wel altijd in Uelsen en Neuenhaus gestart, maar dat regelde de club eigenlijk.

Gaat eens op onderzoek uit om weer in Dld te starten. :Y)

Als je hebt uitgevonden, laat je mij dan ook even weten hoe het zit? Ik wil ook graag in Duitsland starten op subtopniveau en niemand kan me tot nu toe vertellen hoe dat te doen. ;(

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:38

Uiteraard, maar dat ga ik over een paar weken pas uitzoeken ;)
Ben nu even te druk met studeren. :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:32

Wij wonen ook in Duitsland en hebben na onderzoek besloten om vooralsnog in NL te blijven rijden/starten.

Allereerst is het lidmaatschap stukken hoger dan in Nederland (enmoet je hier dan ook nog eens extra betalen als je de binnenbak extra wilt gebruiken en extra als je meer dan 1 paard wilt rijden in de binnenbak, we hebben de paardjes thuis staan)
Zijn de start gelden hoger, moet je paard 2 X per jaar geent worden.

Mijn dochter start in NL zowel bij de pony's als bij de paarden (uiteraard lid van NL verenigingen), geen documenten, zou officieel wel moeten maar heb het niet)