Dominante merrie + dominante merrie samen op de wei? :n

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Dominante merrie + dominante merrie samen op de wei? :n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:10

De titel zegt het al. Zet je 2 dominante merries samen op 1 wei?

Even een woordje uitleg: het gaat over mijn paard die dominant is, nu staat mijn paard samen met een andere merrie in de paddock. Deze merrie is allesbehalve dominant. Dus tot zover geen probleem.
De eigenaar van onze pensionstalling heeft nu beslist dat alle paarden deze zomer op 1 weide gaan. De samenstelling ziet er dan als volgt uit: 2 dominante merries, 1 niet-dominante merrie en een brave oudere ruin.
De dominante merrie van mijn stalgenoot heeft 2 jaar geleden de andere niet-dominante merrie een gebroken been gestampt. Waardoor de eigenaar vd niet-dominante merrie natuurlijk zijn paard niet meer bij die merrie wil zetten.

Ik vrees alleen dat mijn merrie, die trouwens onbeslagen is, haar zomaar niet gaat laten doen door die andere dominante (die wel beslagen is) en er een heus gevecht gaat uitbreken!
Nu heb ik geen zin om mijn paard te zien "bijeengeklopt" worden... Want die dominante merrie is echt supervals naar andere merries, raar genoeg niet naar ruinen. Ze valt echt aan, ook al staat er een paard helemaal de andere kant vd wei!

Wat te doen? Sorry voor de lange uitleg :o

Ndewilde

Re: Dominante merrie + dominante merrie samen op de wei? :n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:12

nou als er al meerdere mensen dit vinden zal ik maar eens erover praten! haha(A)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:13

Gewoon bij elkaar ingooien. Er is zeker 1 de baas dus dat zou onderling wel uitgevochten moeten worden. Maar als er eenmaal een keuze is gemaakt is het geen probleem :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:13

hoe is jou merrie als ze weet dat ze niet zal kunnen winnen?
Als ik kijk naar die van mij. erg dominant maar als ze weet dat ze het niet kan winnen gaat ze niet vechten, kan ze dat wel dan gaat ze het gevecht niet uit de weg.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:14

Wij hebben dat ook 2 zeer dominaten ruinen in de weide dat gaat super :j

Met losgooien blijven we erbij want zeker na een minuut of 20 zijn ze niet zo lief meer.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:19

Gewoon bij elkaar ingooien en als voorzorg in ieder geval de ijzers van die andere merrie er even afhalen totdat de kudde zich gevormd heeft.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:21

Mijn merrie is een echte uitdaagster met hoogheidswaanzin :D Ze is 1m50, fragiele beentjes, echt een fijn ding tov de andere 1m68, zware hoeven en vierkant beslagen... Als deze merrie dus maar 1 trap geeft naar de mijne, is het gedaan met spelen... Ze kent ook haar grenzen niet. Ik heb ook geen zin om met een mankend paard de zomer door te brengen...
De weides zijn nu ook niet zo enorm groot, dat ze mekaar goed kunnen ontwijken...

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:22

Ah en de andere eigenares wil de ijzers er niet laten afhalen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:24

Goodgirls schreef:
Ah en de andere eigenares wil de ijzers er niet laten afhalen.

Ijzers of geen ijzers. Als ze slaan slaan ze toch wel. En met of zonder het komt hard aan :)

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:25

idd eenitraM het hoeft maar zacht te gebeuren op het verkeerde plekje en je bent al de klos!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:27

sorry, ben niet zo moeilijk en best voor het bij elkaar zetten van paarden, maar ik zou het risico niet willen nemen dat mn paard een gebroken been gemept wordt.
Natuurlijk kun je ze het ook uit laten vechten totdat ze weten wie de sterkste is....

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:28

Ik ben er zeker voorstander van om een paard een paard te laten zijn, dus in kudde en zoveel mogelijk samen buiten. Maar die merrie kan de mijne echt niet luchten. Het is alsof ze zo geniepig denkt: wacht maar kleine rosse, jou heb ik nog wel... _-:(

Nog maar passeren met die van mij in de stal of als we rijden ofzo, is al een reden om aan te vallen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:31

Getup schreef:
sorry, ben niet zo moeilijk en best voor het bij elkaar zetten van paarden, maar ik zou het risico niet willen nemen dat mn paard een gebroken been gemept wordt.
Natuurlijk kun je ze het ook uit laten vechten totdat ze weten wie de sterkste is....

En dan is er dus een kans op een gebroken been. ;)

Ik zou ze gewoon bij elkaar inzetten dus.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:32

strijd mag best, kan best, maat imo zonder ijzers! wat mij betreft zijn het moordwapens(helaas ervaringen mee), zeker als je weet dat er wat klappen gaan vallen en dus in het verleden al eerder is gebeurd bij jullie op stal. Ze kunnen zelf best wat opvangen en natuurlijk kunnen ze iets verkeerds raken, maar met ijzers kunnen ze elkaar zo enorm beschadigen. ik kan me voorstellen dat als er al eerder schade is voorgevallen dat er afspraken met elkaar over worden gemaakt. Natuurlijk kun je het iemand niet aanrekenen als paarden wat knokken, maar als er vantevoren een extra risico wordt genomen, iedereen weet dit, dan houd je daar rekening mee. Ik zou idd de eigenaar van andere merrie verzoeken om tijdelijk ijzers even af te laten (kan best bij een wissel) en natuurlijk voorkom je daar niet alles mee, maar het is het proberen waard! hier staan de paarden altijd in kuddes, gaat eigenlijk prima..eerste dagen op weide gaat nu eigenlijk ook altijd prima (weides zijn wel enorm) als ze daarna in de paddocks gaan is er niets meer aan handje en ieder kent zijn plek.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:33

eenitraM schreef:
Ik zou ze gewoon bij elkaar inzetten dus.

En dus zou ik het niet doen :) .
Laatst bijgewerkt door Getup op 10-02-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:33

is er een mogelijkheid om de staleigenaar duidelijk te maken dat dit echt niet kan samen.

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:37

Mijn merrie is zelf ook niet de liefst en staat bij een andere dominante merrie in de wei.
De mijne heeft een aantal klappen gehad maar had altijd de ruimte om te vluchten.
Dit heeft wel goed uitgepakt want nu racen ze samen door de wei.

Ik vind het wel moeilijk hoor vooral als je weet dat het andere paard gewoonweg vals is.

Voorzichtig aan doen!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:37

Het is nog beter de wei in 2 te delen en jouw merrie met haar maatje samen te laten en de dominante merrie met de ruin. Zo is er rust voor iedereen.
Hopelijk kun jij ( misschien samen met de andere eigenaren, misschien) de staleigenaar dit uitleggen?

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:21

Getup schreef:
Het is nog beter de wei in 2 te delen en jouw merrie met haar maatje samen te laten en de dominante merrie met de ruin. Zo is er rust voor iedereen.
Hopelijk kun jij ( misschien samen met de andere eigenaren, misschien) de staleigenaar dit uitleggen?

Dit is altijd al het geval geweest en zo werkt het het best. Maar nu is de staleigenaar van gedacht veranderd en wil hij ze dus allemaal samengooien... Waarom nu opeens weet ik eigenlijk niet. Maar ik ga het er toch nog eens over hebben. Ik zal zeggen dat hij dan maar de dierenartskosten achteraf betaald... :(
Wordt vervolgd...