Na bevalling deken aflaten of weer opdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Na bevalling deken aflaten of weer opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:41

Hoi,

Onze merrie staat op ploffen, ze is al 2 weken over de 340 dagen draagtijd heen.
Ze staat al maanden met een deken op en nu wilt mijn husband na de bevalling de deken aflaten, omdat hij bang is dat de kleine zich er in ophangt. Mij lijkt dit geen goed idee omdat de merrie van nature een super dunne vacht heeft en een wintervacht zo goed als niet te bespeuren valt.
Wat is wijsheid? Ik moet er ook niet aandenken dat de kleine zich aan de kruissingels gaat ophangen. Ik kan natuurlijk een deken opdoen die alleen maar vastzit aan een dekensingel.
De merrie komt zo wie zo na de bevalling in een hele grote stal te staan( waar normaal 5 veulens royaal liggen en staan)i en dan wodt de stal ook nog helemaal wind dicht gemaakt, maar toch vind ik dat je niet de deken af kan laten.
Wat is jullie ervaring en wijze raad.

Joto

Re: Na bevalling deken aflaten of weer opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:43

Ik zou in elk geval met de bevalling deken af doen, en eerste paar dagen daarna ook.

Onze staat ook op knappen en heb ik van het weekend deken afgehaald, nu verhaart ze ook erg, en ze heeft het niet koud, ook staat ze in dr blote billen buiten nu, 's nachts op stal

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:49

Persoonlijk zou ik de deken af laten als je deze eenmaal af doet.
En niet eerst afhalen, paar dagen zonder en dan weer op doen..

Bovendien, weet niet niet wat voor sluitingen de deken heeft, maar ook voor het veulen is het niet handig.
Als je em af gaat halen zou ik het wel vandaag of morgen doen, dan is de temperatuur nog vrij hoog en is de 'klap' minder groot..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:20

Afdoen, ik vind dat je man gelijk geeft. Het zal niet het eerste veulen zijn dat zich in de singels ophangt of ernstig verwondt.

Spannend trouwens!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:24

Ik zou de deken idd af laten. Ben altijd bang dat het veulen vast
komt te zitten in de kruissingels of bilkoorden, dus zou hem idd gewoon voor de
bevalling afdoen en dan niet meer op doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:25

Ik houd mijn drachtige merries niet onder dek, dan zit je ook niet met dit dilemma. Je moet ze de kans geven een wintervacht te maken als je ze in februari een veulen laat krijgen en dus in het najaar geen dek opdoen.
Deken op bij de bevalling en met een jong veulen in de buurt vind ik persoonlijk vragen om ellende.

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:21

tsja, ik denk dat ik hem voor de veiligheid van het veulen ook zal aflaten maar of dat voor de merrie ook fijn is...
Mischien een andere deken zonder "enge" sluitingen met alleen een elastische dekensingel erom?

quima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:30

Ik zou helemaal geen deken omdoen, ook niet met alleen een elastische dekensingel om!! Ik zou geen risico's nemen.
Ik denk trouwens dat het voor de merrie ook fijn is zonder deken. Ik vind het trouwens verbazingwekkend hoe goed paarden hun temperatuur kunnen regelen, ze zijn daar erg goed in. Bij mij op stal is half december een merrie van een stal naar 24/7 buiten gegaan...en idd verbazingwekkend, ze had het niet koud, ook niet met de vorst. Mijn vriend zegt altijd tegen mij...heb een beetje vertrouwen in de natuur van het paard!!!!

quima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:33

Nog een kleine aanvulling. Als je je paard voldoende ruwvoer geeft, blijft ze lekker warm. Bij het fermentatieproces in de dikke darm komt heel veel warmte vrij.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:59

Dat wilde ik ook net zeggen, zorg gewoon dat er constant hooi in haar stal ligt. Dan kan ze zichtzelf makkelijk warm houden.

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:19

ja ik zou de deken ook afdoen.... Dan kan het veulen ook beter zijn weg vinden

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:50

Maar je hebt toch waarschijnlijk wel door als het veulen er écht bijna aankomt (als je regelmatig controleert)? Misschien kan je dan op dat moment de deken alsnog afdoen iig oor de bevalling, en daarna een deken met elastische singel. Ik begrijp dat ze in stal staat, dus dan moet dat geen probleem zijn denk ik.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:10

Merries kunnen je altijd verrassen. Soms voor je het weet heb je een veulen. Zodra het ietjes zachter weer is zou ik de deken afhalen en ook niet meer opdoen.

Je slaat je zelf voor je kop als je veulen hierdoor verongelukt!