Niet uit de wei willen gehaald worden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pattyspeedy

Niet uit de wei willen gehaald worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:03

Hooi..
Ik heb een verzorg pony.
Als ik hem wil rijden en uit de wei wil halen, dan loopt hij voor me weg.
Er staat ook nog een Fries in dezelfde wei en mijn verzorgpony is er doodsbang voor!
Ik gebruik nu brokjes, ik schud met een bakje maar daar reageerd hij de laatste tijd oowk niet op!
En ik doe nu ook meestal dat ik de Fries even biinnen zet, mijn verzorgpony uit de wei haald en dn de Fries weer naar de wei breng..maar dat is ook zo onhandig vind ik.
En als mijn verzorgpony achterin in de wei staa en dan klik ik hem met mijn halstertouw vast en ik loop naar het draadje om eruit te gaan..dan sleurt hij me weer mij de wei in, hij is ook behoorlijk sterk dus..
Weten jullie een oplossing??
:+

Amadeuss

Re: Niet uit de wei willen gehaald worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:05

hee, ik weet niet of je monty roberts kent. hij heeft hier een super methode voor. het kost wel wat tijd maar zo is het mij ook gelukt. wil die niet komen dan gaat ie maar weg ook. uiteindelijk zul je zien dat je pony het saai vind te beginnen en dan komt ie wel. hoop dat het lukt!

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:07

Jhaa dankjewel..voor je tip.. :Y)

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:09

Ik zou je pony gewoon ook af en toe uit de wei halen voor iets leuks: een snoepje of een poetsbeurt bijvoorbeeld. Daarna gewoon weer terugzetten en dan zal hij er misschien achterkomen dat het heus nog niet altijd zo erg is om de wei uit te moeten.

Verder zou ik, als je hem eenmaal te pakken hebt, hem gewoon stevig bij zijn halster pakken en gewoon meenemen. Hij hoort gewoon netjes mee te lopen en jij blijft wel de baas ;)

Succes!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:10

Er zijn hier al heel veel topics over,
misschien een idee even bij de zoekmachine te kijken?

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:10

Dankje voor je tip! :P

Amadeuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:32

hoop dat het je lukt!vast wel, zo is het me vaak gelukt. en als het dan nog niet werkt helpt het ook omdat er een andere paard staat die aandacht te geven. dan wordt hij jarlours en komt ie. zodra hij komt geef je hem wat lekkers. en misschien af en toe gewoon het land ingaan zonder hem mee te nemen zo heeft ie door dat hij niet altijd wat hoeft te doen.

Succes!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:35

Vorige week zondag deedt mijn fjord dit voor t eerst, ik ben twee keer rustig naar dr toe gelopen en zij rende weg.
Heb even ander paard geaaid en ben weggegaan :p ik weiger er een spelletje van te maken, de rest van de week en vandaag kon ik haar gewoon weer pakken misschien had de mijne even een kleuterdag ofzo.
Ga er alleen neit de hele tijd achteran rennen, ze zijn toch veel sneller en ze vinden t alleen maar leuk om elke keer weg te rennen als jij er bijna bent :p
Nu heb ik t voordeel dat mn fjord 24/7 op t land staat en als ze neit wil komen dt ze dan dus ook gewoon dr voer niet krijgt :p

Amadeuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:38

jaa maar als je slim bent zet je het land een stukje af zodat ze niet ver kan en binnen jou bereik is. dan jaag je haar gewoon elke keer wat op.(niet dat ze in volle gallop is)maar laat maar zien wie de baas is. daarom verwees ik naar monty roberts. in zijn boek beschrijft hij het.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:39

Die van mij speelt dat spelletje ook weleens. En dan ga ik expres een ander paardje aaien of daar tegen praten. En dan staat hij opeens achter me. En als ik hem dan nog negeer krijg ik een duw in mijn rug. En dan doe ik snel zijn halster aan en is het spelletje voorbij.

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:19

Thanks voor jullie tips.. :+
Maar als ik een dat andere paard gaa aaien..dan staat hij altyd van een afstandje heel jaloers te kijken..
maar dan k0mt hij nog niet :n
maar ik kan ook niet een stukje weiland afzetten want het is mijn verzorgpony en hij staat op een pensionstal..
Ik dacht ook gewoon in een andere wei zetten..bij de andere merries..
Misschien gaat dat beter !
Wat denken jullie??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:08

een paard dat niet wil komen heeft daar reden voor. als jij komt, betekent dat iets. bijv. dat je gaat rijden, borstelen, longeren, noem maar op. als jouw aanwezigheid onplezierig is (bijv, de pony vindt het rijden niks aan, ik noem maar wat), dan is het logisch dat dat dier niet komt, immers, je loopt niet toe naar iets onplezierigs.
maak het dus leuk, maak jezelf aantrekkelijk (en daarmee bedoel ik niet dat je jezelf moet veranderen in een wandelende voedermachine, dit zijn dingen waarbij je eigenlijk juist géén voer moet gebruiken, het gaar immers om jou en het paard, niet om eten), maak het werk leuk, en zorg dat je om zijn plezier denkt.

nogmaals, een paard dat niet meewil ervaart het samenzijn met jou niet als plezierig genoeg om zich te laten meenemen. het je terugsleuren de wei in spreekt ook niet van een heel beste verhouding tussen jou en de pony...

het advies 'monty roberts', maw, 'probeer eens een Join Up', zou ik persoonlijk NIET geven in deze situatie. met een JU maak je nl alles onprettig, behalve het bij jou zijn, wat niet wil zeggen dat bij jou zijn wél leuk is, enkel maar dat bij jou zijn het minst vervelend is... da's geen basis voor met plezier, op een gelijkwaardige basis en uit vrije wil werken...

nogmaals, ga eens kijken wat de pony wél leuk vindt om te doen, breng afwisseling in het werk, doe eenvoudige spelletjes waarbij je positief kunt zijn, en dus veel kunt belonen.