Pony erg dominant tegen mens en dier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Pony erg dominant tegen mens en dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:40

Hallo,

Ik heb sinds ruim 2 jaar een vrij jonge pony, gekocht met 2,5 jaar en nu bijna 5...Ze heet Roza...
Roza was erg onderdanig e.d. toen ik haar kocht, had een moeilijke periode gehad en was hard aan rust toe. Die heb ik haar gegeven, op de wei met 4 vriendjes in alle leeftijden (ook een jonkie om mee te spelen erbij)

Roza begon steeds meer op te bloeien en haar écht karakter kwam naar boven, vrij dominant, op zich geen probleem want het was goed onder controle te houden....

Toen ze van de wei af kwam is ze op stal komen te staan waar ook mijn andere pony staat. Heb ze rustig aan elkaar laten wennen en nu staan ze dagelijks samen in de paddock (soms met nog 1 erbij soms met zijn 2-en) Vind dit erg ideaal omdat ik zo geen rekenin hoef te houden met andere pension klanten of ze wel of neit willen rijden, of dat hun paard misschien kreupel is e.d.

Nooit geen probleem geweest tot een paar weken geleden...

Vaak geef ik ze wat hooi in de paddock zodat ze wat te doen hebben, maak bewust meerdere hopen zodat ze daar geen ruzie om hoeven te hebben. Dit ging dus altijd goed en ze stonden regelmatig zelfs van dezelfde hoop te eten maar sinds een paar weken kan dit niet meer.

Roza (1,35m) haalt uit zodra Niarda (1,50m) (mijn andere pony dus) ook maar in de buurt van het eten komt, nou moeten ze dit zelf uitvechten vind ik maar het kan ook te ver gaan! Het komt steeds vaker voor dat Roza heel hard tussen de hopen heen en weer rent om maar te zorgen dat Niarda niet kan eten.

Wanneer ik geen hooi neer leg gaat het wel goed tot Roza zich gaat vervelen, dan gaat ze maar achter Niarda aan zitten, en wanneer deze niet hard genoeg weg rent voor haar kan ze een paar trapen krijgen!

Echter hummen en hinneken ze wel naar elkaar als ik met de een langs de stal van de ander loop, en zodra er een ander paard bij staat spannen ze samen tegen de ander wanneer deze een van beiden loopt te "pesten"!

Roza doet dit trouwens niet alleen bij Niarda, ook bij andere paarden die een stuk groter zijn als zij!

Ook op stal krijgt Roza steeds meer praatjes, aan de hand wordt ze steeds dominanter en op stal bijt ze zelfs geregeld naar mijn bijrijdstertje. Ook maaien met de voorbenen is tegenwoordig geen zeldzaamheid meer.

Bij mij valt het allemaal wel mee maar vooral mijn bijrijdstertje heeft veel problemen met dit gedrag, al wordt ze bij mij ook wel steeds onhandelbaarder!

We zijn al bezig met freestylen, zowel ik als mijn bijrijdstertje, maar ook hier komt weer haar dominante gedrag naar boven wat dus steeds erger wordt!

Is dit puur de pubertijd? Of voelt ze zich gewoon errug goed en laat ze dit op deze manier blijken? En wat kan ik hier het beste mee doen? Hoorde op stal al mensen zeggen dat het misschien eens goed voor Roza zou zijn om met een zeer dominante merrie in de paddock te staan die dit gedrag niet pikt, zou dit helpen?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal!!!

Caira

Re: Pony erg dominant tegen mens en dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:43

als het dominante gedrag sterker wordt naarmate je meer grondwerkt doe je dit dus op een verkeerde manier, neem hier eens les in.

Krijgen de paarden wel onbeperkt hooi? dus dat het geen voedseldrang is.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:48

Hey Caira,

Wij zijn pas weer begonnen met grondwerk omdat ze dus zo dominant werd, hebben het wel eens eerder gedaan (iets meer als een jaar geleden) omdat ze toen ook nijgde naar dit gedrag, toen heeft het wel geholpen...

Ik krijg hier goed begeleiding in, zou het zelf nooit zomaar durven, veel te bang dat ik het verkeerd doe en idd verkeerd gedrag aan leer...

Nee het is geen voedsel drang denk ik, ze krijgen niet onbeperkt hooi maar het scheelt niet veel, verder staan ze beiden op stro, dus eten genoeg.

Nou moet ik zeggen dat Roza op stal wel altijd fel is geweest op haar krachtvoer, tot een paar weken geleden kon ze dit trouwens wel gewoon delen met Niarda (was een ongelukje maar toch, stond gezellig samen in 1 stal biks te eten...)

En haar hooi eet Roza op staal vaak neit eens op, en in de paddock konze het wel altijd gewoon delen tot een paar weken geleden..

er is trouwens niets verandert aan het voer patroon van Roza en de arbeid is ook ongeveer hetzelfde gebleven....

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:53

hallo
ik kijk even mee als je het niet erg vind hetb het zelvde probleem.
onze merrie zou zich zelf nog in 3e delen om op de 3 plekken waar het hooi ligt,de anderen weg te houden.
komen ze te dichtbij trapt ze ze weg ook op stal gaat tekeer tegen de anderen als ze maar kijken naar haar brokken, die ze vervolgens niet eens opeet.enz enz (bij ons krijgen ze onbeperkt hooi.)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:56

hey lovemeintje,

zoals jij zegt op stal, zo erg is Roza gelukkig neit, ze is wel fel op brokken, zo van het moet op maar niet zo erg dat ze andere paarden aan vliegt enzo, kijkt ook niet boos naar ze maar ze moeten gewoon zo snel mogelijk op!

Amadeuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:03

hee, ik lees ook even mee. is er wat gebeurt in de tijd dat ze zo veranderd is?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:12

nee, niet dat ik weet...

moet wel zeggen dat het met rijden wel steeds beter gaat de laatste paar weken!

Amadeuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:16

misschien verveelt ze zich dan toch te erg. het is best wel lastig omdat het dan waarschijnlijk geen oorzaak heeft. maar ik heb het meegemaakt dan een andere paard mijn paard al een jaar flink pakt. nu krabbelt ie op en pakt ie terug en is het afgelopen

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:28

mischien een appelkist(zo,n 1,50 bij 1,50/ neerzetten en daar veel hooi in doen waarschijnlijk heeft ze niet genoeg aan het hooi wat ze krijgt en verdedigt ze het geen ze heeft?tis maar een gis hoor. :D

Amadeuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:33

heb je wel eens een speeltje geprobeerd? en skippibal ofzo. die zijn niet duur en kunnen ze wat mee spelen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:20

speeltjes heb ik idd wel eens geprobeerd, kijkt ze helaas niet naar :(

en @ lovemeintje, ik mag helaas niets in de paddockt neer zetten... dus dat kan niet... en ze eet haar hooi op stal meestal niet op hé dus dan ga ik er vanuit dat ze wel genoeg krijgt, toch?

Ben wel erg lbij dat jullie allemaal mee denken hoor!!!!
Nog meer tips of ideeen?

En wat vinden jullie van he tidee van mijn stal genoten van die dominante merrie erbij zetten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:33

Ik vind het een goed idee er een dominante merrie bij te zetten. Jouw paard is grenzen aan het verkennen, en slaagt er kennelijk zowel in de paardengroep als bij jullie in, steeds een stapje verder te gaan. Ikzelf heb altijd zoiets van: een kudde kan meer goedmaken dan dat ik kan freestylen/rijden, vooral ook omdat het dier het grootste deel van de tijd in kuddeverband staat. En ik herken het ook erg hoor, van onze bijna 4-jarige. Die gaat af en toe ook ineens proberen. Maar ze krijgt wel van de 15jarige merrie op d'r kop en vervolgens hebben wij dr geen kind meer aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:13

is de paddock groot genoeg? op zich is het gedrag van de paarden naar elkaar toe niet zo vreemd, de jongste van de twee laat zien klaar te zijn voor meer, niks mis mee, en dat is écht iets wat ze samen moeten oplossen. bij mensen gaat dat dmv een goed gesprek, bij paarden vallen er weleens wat klappen bij... zorg iig dat de paddock groot genoeg is en dat de hopen hooi ver uit elkaar liggen, als de paddock te klein is wordt 'ruzie' nl te gemakkelijk afgedwongen.

het dominante gedrag naar jou toe kan vele oorzaken hebben, in ieder geval is het in zo'n geval altijd zo dat wanneer een paard dit ontwikkelt, het de mogelijkheid krijgt vanzijn begeleider tot het ontwikkelen ervan. heel simpel gezegd moet je dus de fout hierin bij jezelf zoeken. met bepaalde grondwerkoefeningen kan je een hoop doen, maar zorg wel dat het grondwerk bij jou en je paard past, kies oefeningen waarmee jullie beiden uit de voeten kunnen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 09:18

de paddock is idd groot genoeg, dat is het probleem niet.
Ik hoopte idd dat mijn eigen merrie haar wel een beetj ein toom zou houden maar helaas, ze is tegen alles en iedereen dominant behalve tegen die kleine... lijkt wel of ze die als haar kind ziet en er alles van pikt....

ga nu idd weer fanatiek aan de slag met grondwerk e.d., uiteraard onder begeleiding. En ook mijn bijrijdstertje zal flink aan de slag moeten, want vooral zij krijgt steeds meer problemen...

haha @ Sientje, vin dhet toch wel eng hoor, om er dan zo'n dominante merrie bij te zetten, ben altijd bang dat ik dan straks geen pony meer heb (zo'n vaart zal het niet lopen maar toch....)
ga het misschien vandaag toch maar eens doen, als ik niet alleen op stal ben...

maar het is dus wel een logische ontwikkeling als ik het zo lees... een jonge pony die zich steeds sterker gaat voelen en daarom steeds meer laat zien "klaar te zijn voor meer"

bedankt voor de tips!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:25

Een dominant paard erbij lijkt me een goed idee, een groter groep nog beter eigenlijk, ik weet niet of je die mogelijkheid hebt?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:11

nee helaas op het moment niet... van de zomer gaan ze met zijn 4-ren in de wei maar ook dan zal ze de baas zijn, want ze is nu ook al de baas over die 3 waar ze dan mee komt te staan.

De paddock is helaas te klein om er een stuk of 6 paarden ofzo in te zetten...

(als je het over de duivel hebt... ben nu op stal en ze staan samen in de paddock, staan ze met elkaar te kroelen en ze bekijken het eten wat er ligt niet eens!!!)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:24

vind idee van een andere merrie erbij niet slecht bedacht. meestal zul je van een echte alpha merrie niet eens zoveel te hoeven vrezen. vaak is 1 keer goed terecht wijzen al voldoende. maar op het moment dat je er een merrie bij zet die zelf nog positie aan bepalen is, heb je met jouw merrie waarschijnlijk een groter probleem en gaat ze waarschijnlijk de confrontatie wel aan. Ik heb ook zo'n tuthola, erg dominant en zodra een ander bij haar in de buurt komt, is ze erg nadrukkelijk aanwezig(wel erg lief uitgedrukt)...totdat de oudere merrie erbij is...niets aan handje. Ik freestyle ook, maar imo ogen (al ben ik geen echte kenner) heeft dat maar weinig invloed op de manier waarop de paarden onderling met elkaar omgaan. Hierdoor kan ik wel onze positie duidelijk maken. en ja, ik heb nu eenmaal een dominante tante, dus zoekt ze bij mij ook steeds de grenzen op. Als ik consequent blijf gaat het goed.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:31

maar celticpony, jij zegt dus dat ze de merrie die ik er dan bij zou willen zetten wel moet kennen? of snap ik het nou verkeerd?

Ik sta op een manege met maar 8 pension paarden waarvan die van mij de enige merrie's zijn (oke, er is er nog 1 maar die mag nie tlos...) dus ik moet dan uitwijken naar een manege paard/pony, op zich geen probleem, want dat mag gewoon maar deze kent ze dus allemaal niet zo goed, heeft ze bijvoorbeeld nog nooit mee in de wei gestaan...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:40

zij hoeft ze niet te kennen, maar de groep waar je ze bij zet zouden die andere merrie wel moeten kennen. Jouw merrie krijgt de verhoudingen snel genoeg door. Dan komt zij als nieuweling in een groep die al redelijk bepaald is. Uiteraard zullen er dan wel wat verschuivingen plaats vinden en zal het even tijd nemen, maar dit kan wel helpen. tijd kan sowieso een belangrijke factor zijn. zo schopte mijn merrie de eerste weken ook haar maatje in de paddock alle kanten op. nu staan ze met tweeen samen hooi te eten en met dikke billen naast elkaar in de schuilstal. Maar, steek ik mijn hoofd om de hoek, dan stuurt ze nog steeds datzelfde maatje met harde hand weg...dat verandert niet, gelukkig is dat een coole kikker en laat die zich niet gek maken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:44

oke, dus jij zegt, gewoon ff wachten tot de zomer en ze weer in groepen de wei in gaan en dan tussen de manege beestje gooien en kijken hoe dat uitpakt....

hou het in mijn hoofd iig!

moet ff kijken of het mogelijk is want ik ga van de zomer naar een andere stal omdat ik daar 24/7 naar buiten kan en hier niet....maar misschien voordat het weide seizoen op die andere stal is begonnen kan ik al wat doen...

iig bedankt voor de uitleg :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:06

Nog even een aanvulling op mijn vorige post: ik zou er wel op letten dat je d'r niet gelijk met een of andere staatsgevaarlijke gek zet. De merrie waar ik het over had, die onze 4 jarige corrigeert, doet dat heel netjes. Ze waarschuwt een paar keer, steekt vervolgens dr kont uit, en als dát nog niet duidelijk genoeg is deelt ze klappen uit. Negen van de tien keer komt het dus niet zo ver omdat de 'kleine' weet dat ze dat beter niet aan kan gaan.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:36

haha nee dat snap ik, moet wel een paard zijn wat ook de paardenmanieren goed kent en welke gewend is om in kudde verband te staan, anders loopt het idd niet goed af!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:34

zelf het gedrag 'in de hand' hebben/ krijgen gaat inderdaad geen of weinig invloed hebben op hoe de dieren onderling met elkaar omgaan. een paard is een tamelijk individueel ingesteld wezen, daarom gaan ook niet alle paarden gelijk met elkaar om. ze weten wie dominant is en wie niet. mijn kleine merrie is bijv. met mij poeslief, maar kan in de groep behoorlijk moeilijk doen, hoewel ze zéker niet de dominantste is.

een paard weet heel goed het verschil tussen de één en de ander, en bij het ene paard is dat meer dan het andere. het ene dier zal bijv. 'de mens' als dominant zien, de ander zal ieder menselijk wezen apart aftasten. degenen die dat laatste doen vind ik persoonlijk over het algemeen de prettigste dieren om mee te werken, over het algemeen leert de laatste groep sneller en is slimmer dan de eerste groep.

ook staat zo'n paard meer open, degenen die 'de mens' als sóórt bekijkt, en niet als individu, zal 'iets' hebben dat lijkt op een vooroordeel, zoals wij mensen bijv. vooroordelen hebben over Jazz afstammelingen, of shetjes. alles over één kam scheren maakt dat je minder openstaat voor de vaardigheden en het karakter van het individu, terwijl dat laatste juist hetgene is waarmee je uiteindelijk zult moeten werken/ omgaan.

een paard dat in de groep dominant is, hoeft er dus niet één te zijn/ blijven die dat tegen zijn eigenaar ook is. wel zal het gedrag dat het dier tov. één persoon (danwel paard, danwel mens) ontwikkelt, niet gelijk meegenomen worden naar de volgende, hoewel eenmaal aangeleerd gedrag vaak op meerdere individuen wordt uitgetest.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 00:53

dat ben ik idd helemaal me tje eens merrieveulen!

dat merk ik zelf idd ook, mijn grootste merrie is vereselijk dominant maar pikt van die kleine echt alles! echt heel bizar, denk dat ik me maar bij het kudde gedrag van mijn merrie neer moet leggen maar haar gedrag naar mijn bijrijdster, daar gaan we aan werken!

zal vast wel goed komen, met wat hulp enzo, iedereen bedankt voor de tips!