wat is deze oude merrie nog waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

wat is deze oude merrie nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 13:43

Voor het eerst ben ik bezig met een oude e pony :+
Ik die altijd jonge (2/3/4 jarige paarden gehad heeft)

Ik heb dus geen idee wat dit dier nog mag kosten.

Ik heb heeeeeeeeeeeeeeel veel met deze pony gedaan en mee gemaakt waardoor ze een speciaal plekje in mijn hart heeft!

Ik ben dus aan het kijken of ik haar kan kopen om haar lekker de wei in te doen en alleen nog lichtjes te laten werken. (denk aan lekkere bosritjes etc) Omdat ik vind dat ze dat verdient na al die jaren hard werken op de manege.

Pony heeft eind vorig jaar ernstige koliek gehad en heeft op het randje van de dood gestaan, is weer hersteld. Pony is erg vaak kreupel (naar mijn inzicht omdat ze steeds niet volledig hersteld is en dan weer gebruikt word voor de les en ze veel te veel per dag moet werken, zo gaat het al jaren)

Pony is het plezier kwijt, is mager en loopt dagelijks een hoop uurtjes.

Deze pony ongeveer 23/24 jaar en een e maat.

De slachtprijs zal niet veel zijn, ze is al oud, en er zit niet veel vlees op.
Dus als ze nog even door loopt en dan naar de slacht gaat ze ze helemaal niks meer opbrengen.

iemand enig idee? (wel graag reacties van mensen met een beetje inzicht hier in!)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:47

Ik heb hier nu drie keer oudere paarden gekregen. De eerste was 36 en de andere twee waren 24 jaar toen ze hier kwamen. Er zijn er inmiddels twee overleden, de derde is niet kapot te krijgen (gelukkig!). Ik heb er helemaal niets voor betaald en zou dat ook zeker niet meer doen voor paarden van die leeftijd en al helemaal niet als ze in zo'n conditie zijn als jij nu zegt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:48

Slachtprijs is ongeveer 95 ct per kilo. Dus wat ze waard is kun je zo uitrekenen. De rest is emotionele waarde. Het is maar net hoeveel de verkoper zich er aan gehecht heeft. Aan jou om te bepalen of jij dat er voor wil geven.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:48

Hmm.. misschien meer gegevens als stamboom, ras, medische geschiedenis (meer dan 1x ernstige koliek en meerdere keren kreupel? Of is dat alles? aangezien ze al oud is)
En een foto?

Ik heb er niet heel veel ervaring mee, maar ik zou er max 800,- voor betalen. Uitgaande van een niet 100% fitte, oudere pony. Zonder stamboom of ras oid, papierloos dus. Weetje wel zeker dat je dit aan wil gaan?
Goed dat jij haar dan een fijne oude dag geeft. Dan kan ze echt nog wel even mee (mits gezond e.d.). Kan je nog op haar rijden?

Succes, hopelijk heb je er wat aan :)

Slotty

Re: wat is deze oude merrie nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:49

ik zou trouwens proberen voor zo min mogelijk, aangezien je waarschijnlijk meer kosten gaat krijgen in de toekomst. Dus slachtprijs, of als het kan nog minder. Hangt ook van de huidige eigenaar af ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:52

@Diablo:Maar als je de merrie zelf graag wilt hebben zal je er wel wat voor moeten bieden. Ze zullen hem niet zomaar cadeau geven. Ik begrijp dat de merrie nog gebruikt wordt voor de lessen? Willen ze haar wel wegdoen? Als ze nog ingezet kan worden is ze voor de manege dus nog wel van waarde, als ze wegvalt zal er wss een nieuwe pony moeten komen die ook niet gratis is. Denk dat je gewoon voor jezelf een bedrag moet hebben wat ze voor jouw waard is, want een oudere merrie in de conditie die jij beschrijft zal anders niet veel opleveren (en voor heel weinig doen ze haar misschien niet weg, omdat ze nog wel gebruikt wordt)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 13:58

stamboom heeft ze niet volgens mij, het is een mixje denk ik, waarvan geen idee, denk iets in de richting met fries (dit laatste alleen vanwege haar uitterlijke kenmerken)

Het is een spuug lelijke pony, groot hoofd vergeleken bij haar lichaam. Een onderhals waar je u tegen zegt. Ze heeft de bouw van een fries, robuust gebouwd, erg korte hoge hals, compact gebouwd, korte pootjes

Echter heeft er altijd vreselijk veel pit in die pony gezeten, maar dan ook echt heel erg veel. En pony kan/kon enorm goed springen.
Vanwege haar snelheid gebruikte ik haar altijd met het begeleiden van buitenritten vandaar mijn klik met haar!

Ze word inderdaad nog gebruikt daarom zal ze zeker niet voor niks weg gaan.

Het is alleen wel zo dat ik het geld niet op mijn rug heb groeien en ik niet al mijn spaar geld in haar wil steken juist vanwege haar leeftijd en dus ook straks de da kosten. Ik wil dus al een flink bedrag daar voor achter houden.

Als ik een beetje weet wat ze nog waard is, dan houd ik dat in me gedachten en kijk dan wat hij er nog voor vraagt, dan weet ik ook hoeveel ik ongeveer nog af kan dingen snap je?

Haar medische achtergrond, door verkeerd tuig vaak de schoft kapot maarja dat is kwestie van een ander zadel.
Ze is wel altijd veel kreupel geweest. soms enkele dagen, soms langere tijd.

verder is het best een gezonde pony altijd geweest.

Nu is het wel zo dat hij oudjes op een begeve moment wel de deur uit doet als hij een koper heeft.

Maarja een manege wil de hoofdprijs en ik niet.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 08-02-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:01

__Nathalie__ schreef:
Als ik een beetje weet wat ze nog waard is, dan houd ik dat in me gedachten en kijk dan wat hij er nog voor vraagt, dan weet ik ook hoeveel ik ongeveer nog af kan dingen snap je?

Kun je niets met mijn antwoord? Het lijkt mij toch vrij simpel?

jasmijn78 schreef:
Slachtprijs is ongeveer 95 ct per kilo. Dus wat ze waard is kun je zo uitrekenen. De rest is emotionele waarde. Het is maar net hoeveel de verkoper zich er aan gehecht heeft. Aan jou om te bepalen of jij dat er voor wil geven.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:02

Ik weet niet wat ze ongeveer weegt.
Wat weegt een vrij schrale e pony?
en krijg je die prijs ook voor zo'n oudje?

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:03

E800,- vind ik erg veel vooral als ik het vergelijk met mijn paard die ik voor minder heb gekocht (schimmel in profiel) als jaarling.

Ik zou niet meer dan E400,- (en dat is dan nog meer dan wat je er bij de slacht voor krijgt) geven

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:07

sifra01 schreef:
@Diablo:Maar als je de merrie zelf graag wilt hebben zal je er wel wat voor moeten bieden. Ze zullen hem niet zomaar cadeau geven. Ik begrijp dat de merrie nog gebruikt wordt voor de lessen? Willen ze haar wel wegdoen? Als ze nog ingezet kan worden is ze voor de manege dus nog wel van waarde, als ze wegvalt zal er wss een nieuwe pony moeten komen die ook niet gratis is. Denk dat je gewoon voor jezelf een bedrag moet hebben wat ze voor jouw waard is, want een oudere merrie in de conditie die jij beschrijft zal anders niet veel opleveren (en voor heel weinig doen ze haar misschien niet weg, omdat ze nog wel gebruikt wordt)

Tja, ik zei ook dat ík er niets voor zou geven. TS wil weten wat het paard nog waard is en naar mijn idee dus niets tot heel weinig. Als ze haar echt heel graag wil hebben en de manege kan haar eigenlijk nog wel gebruiken, dan is het maar net wat de manege voor haar wil hebben, dus die bepaalt dan gewoon de waarde.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:09

je moet er wel aan denken dat het een manege pony is he, die nu nog wat geld op brengt.

Niet lang meer denk ik want ze krijgt steeds vaker en meer mankementen. Maar dat weet je nooit natuurlijk.

Waar ik aan zat te denken, is de waarde die ze waar is, daar iets bij op doen (denk aan 2/300 euro en dat voor haar bieden)

Het is zo dat ik haar wil kopen en haar een goed leven gun, maar het is niet zo dat ik al mijn spaarcenten er in ga steken en hem er lekker goed aan laat verdienen ;) Dat kan ook niet want ik heb dat spaar geld dan nodig voor da kosten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:15

__Nathalie__ schreef:
Ik weet niet wat ze ongeveer weegt.

Een schrale e-pony is meestal rond de 400 kg.

__Nathalie__ schreef:
en krijg je die prijs ook voor zo'n oudje?

Dat weet je natuurlijk nooit. Het is wat een gek er voor geeft.

Qua slachtprijs moet je dus rekenen op zo'n 400,-. Verder lijkt het mij dat je van bokt in dit geval niets meer wijzer gaat worden en dat je de eigenaar gewoon moet vragen OF en zo ja voor HOEVEEL hij het beest wil verkopen. Dan is het aan jou te gaan onderhandelen en te besluiten of je het wel of niet doet.

Wat wil je anders tegen die eigenaar gaan zeggen? Ja, maar op bokt vinden ze het paard veel meer/minder waard?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:18

nee natuurlijk niet haha.
Ik wilde gewoon beetje een indicatie van wat ze ongeveer nog op zou brengen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:22

overigens heb ik nu dus een mooi uitgangs punt.
Ik zat zelf aan zon 700 euro te denken.

Dus dan zit ik iets boven de prijs van wat ze waar is.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:23

Kun je er niet gewoon met de eigenaar over beginnen? Of hij de pony weg wil doen en dat jij haar wel een fijn thuis wilt bieden.
Kun je iig even polsen in welke richting hij denkt (qua weg willen doen en wat hij er dan voor wil hebben) en dan een beslissing nemen. Dan weet je over welk bedrag het gaat. En daar kun je dan toch nog even over nadenken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:25

bij hem is alles te koop.
Ik ken hem daarin vrij goed, maar weet dat hij duur is, en de hoofdprijs ga ik dus niet betalen.

vandaar dat ik een beetje een richting nodig had van wat ze waar is, daar wil ik wat bij doen, en dat is wat ik geven kan/wil en dan is het hopen of hij het daar voor doet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:29

Denk dat als je een bod van 400€ doet, je een stuk meer biedt dan dat hij er bij de slacht nog voor krijgt.
Die 400 kilo die ze misschien weegt is niet alleen maar vlees. Botten en dergelijke brengen geen 1€ de kilo op, gebruik de zoekfunctie op bokt maar, dan kom je genoeg verhalen tegen van mensen die 250€ kregen voor een paard van 1,65.
Als hij je bod niet accepteert kun je altijd nog omhoog gaan. Op marktplaats staan best wat oudere gezonde D/E pony's op voor 600-700 euro. Als de manegeeigenaar een beetje meewerkt moet je haar voor maximaal 600€ kunnen kopen lijkt mij.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:43

ik zou niet gelijk E700,- bieden als ik jou was, vind het erg veel. Maar zou dat gewoon als maximum in je hoofd houden dat hoeft hij niet te weten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:44

nee dat doe ik ook niet. maar dat is wat ik er max aan uit wil geven.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:06

Ik heb vroeger een Welsh Cob kunnen krijgen voor 500 euro en hij was al een tijdje kreupel maar zeker nog niet oud. Met lange rust in de wei zou hij waarschijnlijk weer beter worden. Als niemand hem zou kopen ging die ook naar de slacht.

Maar vergeleken met een Welsh Cob zit daar denk ik veel meer vlees op dan op de pony die jij wilt kopen. Dus je moet er niet al te veel geld aan uitgeven denk ik. Maar dan is het ook weer zo dat de pony die jij wilt kopen nog wel gewoon mee loopt in de lessen..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:29