Krijg mijn verzorgpony niet te pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rayo_de_sol

Krijg mijn verzorgpony niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:25

Sinds een tijdje heb ik 2 verzorgpony's.
bij 1tje kan je alles doen onderdoor lopen enzo, ze laat gewoon alles toe.
maar de andere is super bang.
en als ik met zijn halster de stal ik kom lopen draait hij om en gaat hij moeilijk lopen doen.
dan probeer ik hem met een snoepje te lokken, maar dan gaat hij er met het snoepje van door.

En dan pakt de eigenaar hem zelf en dan is hij een heilig boontje.
in het begin vond ik dit best grappig.
maar nu begin ik het toch een beetje irritant te vinden.

Puchje

Re: Krijg mijn verzorgpony niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:27

Geduld, geduld, geduld.
Ga eens zonder halster de stal in en ga daar gewoon in de deuropening staan. Zonder verwachtingen, gewoon kijken wat ie doet. Dan ga je weer weg.
De volgende dag ook.
Pas als hij helemaal vertrouwd is met jou in zijn ruimte, dan ga je hem proberen te aaien.
Wederom als hij hier helemaal vertrouwd mee is, dán pas ga je met een halster aan de gang.

Succes!

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:29

Dat heb ik op het begin ook gehad.
En de basis om mee te beginnen is: vertrouwen.
Zonder vertrouwen kom je namelijk nergens.
Vraag niet teveel van hem, hij moet namelijk ook nog aan jou wennen, en jij ook aan hem.
Loop op het begin eens gewoon rustig naar hem toe, ga eens gewoon rustig bij hem staan en doe niks.
Laat hem gewoon rustig aan je aanwezigheid wennen.
Later kun je hem ook eens rustig proberen te aaien, probeer een band te op te bouwen met hem.
En werk dan langzaam toe naar het omdoen van het halster ed.
Begin met een goede basis, die is écht het belangrijkste!

Dit komt trouwens niet op een paar dagen, bij mij heeft de vertrouwensband opbouwen echt wel een paar maanden geduurd.
Doe alles gewoon echt rustig aan, dan komt het wel goed!

Wentho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:30

Probeer een band met het paard op te bouwe. Zoals Puchje al zegt eerst eens kijken of hij wil komen zonder halster. Dan weet hij dat hij niet perce iets moet gaan doen. Vooral heel heel veel geduld hebben en niet boos worden, straffen. Dat werkt meestal alleen tegengesteld.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:33

oke, ik zal het eens gaan proberen.
Als hij in de wei staat mag ik heb wel gewoon aaien en aanraken enzo.
ik denk dat het gewoon ligt dat hij bang is voor zijn halster.
maar ik zal het morgen eens proberen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:46

Jij wordt niet toegelaten in haar ruimte. Oefenen oefenen oefenen zoals hier boven al is gezegd. Het is alleen geen goed advies omdat je niet weet wat je moet oefenen en waarschijnlijk gewoon wil rijden, poetsen en knuffelen. Dat kun je de komende tijd even vergeten. Jou verzorg pony vertrouwd jou nog niet goed genoeg om jou is haar ruimte te laten. Waarschijnlijk krijgt de eigenaar haar wel te pakken omdat hij of zij geen respect heeft voor haar pony en haar signalen niet hoort. Als je een bak tot beschikking hebt zou ik haar daar in zetten (goh, maar hoe) op de manier zoals Puchje zei. Eenmaal in de bak aan gekomen laat je haar HELEMAAL los. Nu ga ik het even op mijn manier uitleggen, dan denk je vast 'huh' maar als je verder leest wordt het duidelijker (hoop ik).
Ik vergelijk het met een deur, als er iemand voor de deur staat die jij aardig vind dan doe je de deur open met een glimlach. Staat er iemand voor de deur die jij niet aardig vind laat je de deur dicht met een streng/boos gezicht (en een ongeïnteresseerde blik).
Dat is precies dezelfde houding die een paard ook aangeeft, je moet dat alleen zien!

Als jij op jou paard afloopt als die in de wei/bak of stal staat en hij kijkt naar jou (met een glimlach, de deur gaat open, haar nek beweegt) dan ben jij welkom. Als jou paard niet naar jou kijkt blijft de deur dicht. Dan ben je dus niet welkom en loop je ook NIET ongevraagd haar ruimte in! Loop achter hem (ong 10m afstand) naar de andere kant en probeer weer haar aandacht te krijgen (niks doen, gewoon ontspannen lopen) geen reactie? Loop even door de bak in haar buurt (10-20m van haar vandaan) net zolang totdat de deur open gaat. Gaat de deur open? Dan loop je vriendelijk op haar af (ontspannen, met een glimlach). Als ze dan weg kijkt ben je dus niet meer welkom en loop je wederom een rondje om haar heen oid. Als ze nog steeds interesse in jou toont (kijk ook naar haar oortjes en houding van mond). Dan loop je tot ong. 1 meter van haar en ga je stil staan en steek je, je hand uit om haar te laten ruiken. En daarna ga je haar aaien en knuffelen. Maar houd haar altijd in de gaten, het kan namelijk voorkomen dat je denkt 'oo ik mag niet binnen komen' dan loop jij weg en kan het zijn dat ze dan WEL interesse toont maar als jij dat signaal niet ziet dan kan ze zo iets hebben van 'hee als je het even lekker uitzoekt'. Dus houd haar hoofd altijd in de gaten, haar houding van oren en mond, haar hele houding eigenlijk. Staat ze ontspannen of gespannen? Hoe is mijn houding tegen over haar. Kijk naar je eigen fouten en bekijk haar reactie daarop.

Zij moet weten dat JIJ haar ruimte respecteert, doe jij dat niet dan respecteert ze jou en jou ruimte ook niet en ben je dus niet welkom. Zorg ervoor dat ze jou kan vertrouwen en neem de tijd voor haar. Ze vind het gewoon moeilijk om iemand te accepteren in haar ruimte en jij moet haar dat stukje vertrouwen terug geven.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik doe het sinds kort ook zo en merk een heel verschil. Ik creëer een band met mijn paard en we respecteren elkaar dan scheelt zoveel als je bekijkt wat ik eerst niet mocht en nu in een keer wel.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:59

xmarliez schreef:
Waarschijnlijk krijgt de eigenaar haar wel te pakken omdat hij of zij geen respect heeft voor haar pony en haar signalen niet hoort.

Wat is dat nou weer voor opmerking ? Ik heb die pony al vanaf veulen af aan. En hebben er in het begin ook mee afgezien. Maar nu kan ik 99% van de keren het halster zonder problemen aan en uit doen. Hij vertrouwd gewoon geen "vreemde" .Hij laat het niet toe dat vreemde er iets mee doen. Pakken bv.
Pas als hij je goed kent (en dat duurt lang..heel lang) dan laat hij het toe. Zonder geduld en vertrouwens kom je nergens bij hem. Dus weet heel goed wat ik doe want anders had hij zich ook niet laten pakken door mij. Heb zelf dik een jaar geduld moeten hebben en NH etc voor er wat mee te doen was. Zelfs aanraken ging bij deze pony niet. Dus vind dat ik er al een heel eind mee ben gekomen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:07

Ik ken de eigenaar niet persoonlijk en zoals zij het omschreef trok ik daar deze conclusie uit. Dan kan soms fout zijn en dit keer heb ik het fout gezien mijn excuses daarvoor :) .
Geduld, vertrouwen en rust is het belangrijkste maar waarom stelt ze deze vraag dan op bokt als jij haar daar ook mee kunt helpen :) . Jij kent jou pony als geen ander en jij kunt haar dan toch ook helpen? In ieder geval zo doe ik dat als er bij mij iemand komt die mijn pony komt poetsen, knuffelen. Mijn pony heeft heel slecht vertrouwen in buitenstaande maar ik leer ze hoe ze daar mee om moeten gaan en ik vind dat, dat ook jou taak is. Maar dat is dan mijn persoonlijke mening.
En ik zou mijn pony nooit door iemand anders laten verzorgen als hij het vertrouwen nog niet eens in mij gevonden heeft.. maar ach ik bekijk het gewoon van een andere kant denk ik ;) .

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:13

Ik help er ook wel bij. Maar misschien dat ze op bokt nog andere tips krijgt waar ze wat mee kan doen.
T enige wat eigenlijk super werkt is veeeel geduld..Het is bij hem ook vaak zo je hebt maar 1 kans om het te proberen..twijfel je of doe je bv te ruw dan wordt hij wss onzeker en dan is hij weg..
Mij vertrouwd hij wel hoor, maar heeft lang geduurd.
Het is puur het laten pakken waar nu het probleem zit. Want met poetsen etc gaat wel allemaal heel goed.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:42

Ik blijf erbij dat ik het raar vind dat je zoiets via Bokt vraagt aangezien je geduld niet leert krijgen via Bokt maar door het te ervaren en het te leren van iemand in real live.
En ik denk als jou pony jou genoeg vertrouwd jij het hem wel kan vertellen dat het goed is. Zo gaat het in ieder geval tussen mij en mijn pony. Als ik vertel dat het goed is verdwijnt de spanning in haar lichaam en laat ze alles en iedereen toe, zolang ik het haar maar vertel.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:46

marliez het meisje vraagt om tips hier, bokt is er toch o.a. om elkaar te hebben met tips etc.
Iedere pony paard beest is anders. Vandaar dat je met tips vaak een eind kan komen ;)

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:50

En bij hem werkt het anders. Hij wil zoiets zelf ervaren. Die vertrouwt niet iemand omdat iemand anders het zegt. Hij wil dat zelf ervaren wss.
Ze vraagt toch ook niet hoe ze geduld kan leren krijgen :+
Er komt vanzelf een dag dat het wss wel lukt. Zijn vorige verzorgstertje die kreeg hem op een dag ook vanzelf te pakken. Gewoon veel aandacht en poetsen etc..
Misschien dat er hier iemand zit die precies hetzelfde heeft gehad en daar anders mee om is gegaan. Misschien werkt dat bij deze combinatie net even wat beter.

Als zij het op bokt wil vragen dan mag ze dat van mij. Vragen kan geen kwaad lijkt mij.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:56

Vragen kan geen kwaad inderdaad maar jij (Rayatje) gaf mij even het gevoel dat jij heel goed weet waar je mee bezig bent (met de band tussen verzorgertje en pony) en ik vind dan dat jij dat haar het beste kan vertellen. Geduld is een schone zaak :) .
Ook moet het natuurlijk klikken wat je zegt en als het niet klikt zal de pony haar nooit toelaten in haar ruimte en dan vrees ik .......

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:22

Dankje voor alle reacties :D ..
maar wat ik wel zo raar vindt is dat als hij in de wei loopt kan ik hem wel gewoon aaien enzo.
en in zijn stal trouwens ook.
en als ik heb poets is hij super braaf.
of als ik naar stal fiets hinnekt die alsof hij me kent.
of hij denkt van: onee! hebben we haar weer. :P

het is alleen zijn halster waar hij bang van is :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:28

Veeeeel friendly doen :j . Laat hem aan het halster ruiken, en begin hem er zachtjes mee te aaien. Begin bij zijn nek dan naar zijn schouder + voorbenen dan naar zijn billen en dan zijn rug dan zijn achterbenen en dan zijn buik (buik is vaak een gevoelige plek).
Overal onderdoor en overheen. En het belangrijkste is als hij gaat lopen BLIJF je doorgaan maar zodra hij stopt haal je het halster DIRECT weg. Niks is zo belangrijk als timen op dat moment. Denk aan druk vrij wanneer het goed is, het is de bedoeling dat hij stil blijft staan als het halster er aan komt (en ontspant) dus als je Friendly doet stop je pas wanneer hij stilstaat en later ook ontspant. Zo leert het paard het halster te aanvaarden op een vriendelijke manier.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:34

Oké,
ik zal het eens proberen :D
Ik denk wel dat het zo gaat lukken
want ben wel van plan er van de zomer veel mee te gaan doen.
rijden gaat helaas niet.
en dan is het wel handig dat ik hem zelfstandig te pakken krijg.
maar moet ik dat dan gewoon in zijn stal doen? of in de wei?
Groetjes Sophie

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:39

Ik zou het in de bak doen, in de stal kan ook wel maar dat is een kleine ruimte die 'zijn' plekje is. En dus kan hij dan heel kwaad worden en jou een harde klap verkopen. Ik zou het doen in een ruimte waar jullie alle 2 veilig en vrij zijn zodat jullie jezelf kunnen zijn en het alleen op vertrouwen, rust en concentratie doen dat is denk ik wel het belangrijkste. In de stal kan hij het namelijk opvatten als een bedreiging terwijl je dat moet vermijden aangezien je zijn vertrouwen wilt winnen.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:43

OKé.. ik denk dat dat wel gaat lukken hopelijk.
want hij is echt dol op aandacht
alleen super bang en onzeker.