Tong uit de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wietsje92

Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:23

Ik heb een vraag,
ik weet niet of dit hier goed staat, maar t is in iedergeval niet rijtechnisch;)

Ik heb n friese hengst van bijna 2 jaar, hij word dus niet gereden en heeft ook niks te maken met het bit, maar toch hangt hij zijn tong uit zijn mond. Ik las dat t vaak te maken heeft met t bit ofzo, maar daar kan het niet aan liggen.. Kan het een vorm van ontspanning zijn of wat denken jullie?

SanneK

Re: Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:13

Het kan idd een vorm van ontspanning zijn ;) maar miss heeft hij ook wel last van zn tanden? of iets anders in zn mond? bijvoorbeeld een wondje?

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:12

Op de manege staat ook zo'n pony, die zijn tong hangt daar altijd uit met het rijden :p

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:22

mijn paard doet het ook, ook tijdens het rijden ze doet dit omdat ze ontspannen is en omdat ze zelf het leuk vind om te doen het is een tik van haar, je kan wel als je gaat rijden met de fries over 1 jaar, dan kan je met ong lepel proberen maar dat vind ik persoonlijk zielig, dat ze de tong uit de mond doen is geen probleem je merkt alleen dat het niet fijn rijd, maar het hoord nou eenmaal bij het paard

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:31

Hier ook zo een met een tik. Hij doet het gewoon te pas en te onpas. Als hij pas gedaan heeft met eten, als hij gewoon ergens staat te staan, bij het rijden,...
Hij heeft geen problemen met zijn tanden of wondjes oid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:37

Dit is vaak gewoon een stalondeugd, alleen dan één die minder schade dan bijv. kribbebijten, luchtenzuigen of weven en daardoor minder bekend. We hebben er ook twee van op de manege. Een variant hierop is ook waterdrinken. (dan hebben we het ook al snel over een liter of 100)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:58

Zoals gezegd kan dit een stalondeugd zijn. Al vind ik dat ik daar bij moet vermelden dat stalondeugden géén ondeugden zijn. Een paard probeert dan stress te vermijden, door steeds hetzelfde te doen wordt er een stofje aangemaakt waardoor hij in trance raakt en dus minder last heeft van stress.
Oorzaken kunnen zijn stress door pijn, maar ook door omgevingsfactoren (als veel alleen op stal staan zonder verder contact met paardachtigen).

Zorgen voor meer afleiding kan helpen als fysieke pijn niet de oorzaak is, maar ik zou hem eerst wat na laten kijken bijv. zijn tanden. Hij komt nu zo ongeveer in de leeftijd dat ze gaan wisselen (normaal met ong. 2,5 jr.).

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:39

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:50

Meestal is er niks aan te doen.
Maar ik zou inderdaad ook de paardentandarts er even naar laten kijken ;). Voor alle zekerheid!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:23

gewoon een tik kan het zijn, het is alleen vervelend als je hem gaat rijden, lijkt het vaak net alsof het paard zich verzet tegen het bit..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:39

Wanneer doet hij het trouwens? Ik ken ook veel paarden die dit doen na het krijgen van wat lekkers, het ziet er dan haast zo uit alsof ze met de tong de resten uit de kiezen willen halen :')

Maar het kan inderdaad een tik zijn, we hebben hier en draver op stal die het als aandachttrekkerij doet. Als de paarden voer krijgen (of je loopt de stal in en meneer wil gewoon nog meer voer) doet hij zijn tong naar buiten en loopt er raar mee te schudden. Zodra je naar hem toe loopt trekt hij de waslap weer is en wrijft hij met zijn lip over je jas (of met een beetje pech in je gezicht). :+

Tandenwissel is ook een optie, hoewel ik paarden nog nooit gekke dingen heb zien doen met hun tong tijdens de tandenwissel.

Wel ben ik zelf een Friese merrie gereden die elke keer naar een snoepje (of krachtvoer) haar tong schuin uit haar mond stak, ook altijd op rechts. De tandarts wel eens bijgehad maar ze had een geweldig gebit, daaraan lag het niet. Voor de rest ook nooit klachten of problemen met haar gehad dus gewoon doorgereden.

Het is trouwens iets wat ik vaker bij Friezen zie, nu ik er zo aan denk. Tyfoon, een 2,5 jarige Friese hengst hier doet het ook na een snoeppie of al er een merrie voor zijn neus staat, een een jonge Friese hengst doet het ook na wat lekkers....