2 proeven met 3 UUR ertussen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janientje

2 proeven met 3 UUR ertussen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 17:22

Mag dat? Ik kan het nergens vinden, maar ik kan mijn paard toch niet 3 uur op de trailer zetten?! Er zijn ook geen stallingsmogelijkheden, maar ik wil wel graag starten aangezien het kampioenschappen zijn... Ik snap hier dus echt niet het nut van, waarom doen ze het niet in ploegen?

Slotty

Re: 2 proeven met 3 UUR ertussen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:24

Kan je geen mailtje sturen/even bellen naar de oraganisatie?
Daar heb je denk ik meer aan ;)

Want: zelfs als het niet mag moet je met hun overleggen over wat je dan wel gaat doen.

Succes! :) Hopelijk kan je ruilen oid, want 3 uur is inderdaad wel erg lang.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:42

Ze doen het wsl niet in ploegen omdat er vanwege het kampioenschap twee verschillende juryleden de proeven beoordelen ;)
Na iedere 4 ruiters de juryleden omwisselen is ook niet echt een handig systeem.

Waarom zou je je paard geen 3 uur op de trailer kunnen zetten?
Gaan ze echt niet dood van hoor. Als ik SGW's ging rijden had ik regelmatig al 3 uur enkele reis reistijd en dan stonden ze daar ook nog tussendoor regelmatig op de trailer te wachten.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 17:50

gomir schreef:
Ze doen het wsl niet in ploegen omdat er vanwege het kampioenschap twee verschillende juryleden de proeven beoordelen ;)
Na iedere 4 ruiters de juryleden omwisselen is ook niet echt een handig systeem.

Waarom zou je je paard geen 3 uur op de trailer kunnen zetten?
Gaan ze echt niet dood van hoor. Als ik SGW's ging rijden had ik regelmatig al 3 uur enkele reis reistijd en dan stonden ze daar ook nog tussendoor regelmatig op de trailer te wachten.

Nouja, bij ons op stal maakten ze daar geen probleem van. Daar reden we in drie ploegen en wisselden de juryleden braaf om de vier combinaties.
Ik weet ook wel dat hij het zal overleven (diep in mijn hart :+ ) maar ik weet nu al dat hij dan zwaar beledigd is en zijn tweede proef gaat klieren :Y)
Ik had trouwens een rekenfout gemaakt, het is namelijk 4! uur en 10 minuten... Wat ik ook niet snap, we zijn met 14 man in de B, maar tussen onze 2 proeven door knallen ze even snel de Z1, waar dat dan weer goed voor is? Laat ons dan gewoon achter elkaar... Maarja, ik ben geen startlijstmaker dus ze zullen het wel weten :)*

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:00

Janientje schreef:
Nouja, bij ons op stal maakten ze daar geen probleem van. Daar reden we in drie ploegen en wisselden de juryleden braaf om de vier combinaties.
Ik weet ook wel dat hij het zal overleven (diep in mijn hart :+ ) maar ik weet nu al dat hij dan zwaar beledigd is en zijn tweede proef gaat klieren :Y)
Ik had trouwens een rekenfout gemaakt, het is namelijk 4! uur en 10 minuten... Wat ik ook niet snap, we zijn met 14 man in de B, maar tussen onze 2 proeven door knallen ze even snel de Z1, waar dat dan weer goed voor is? Laat ons dan gewoon achter elkaar... Maarja, ik ben geen startlijstmaker dus ze zullen het wel weten :)*

Er zal wel over nagedacht zijn door de organisatie ;)
Zoals ik de lijst bekijk (Benningbroek gok ik) doen beide juryleden van de klasse B samen de Z1 rubriek. Overkampen van het Z1 is dan weer na de tweede proef B door andere juryleden.
En dan is het net zo handig om niet alsnog een jurylid ruim twee uur te laten wachten op de Z-rubriek toch.

Als je nu al denkt dat hij gaat klieren maak je idd weinig kans die tweede proef.
Je geeft hem een deken, een zak hooi, af en toe wat beter en desnoods een appeltje en je gaat gewoon na een paar uur gezellig zitten kijken naar het Z1 en je collega's in de B lekker die tweede proef rijden. Beetje positief denken hoor!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:11

Het zal organisatorisch wel de beste oplossing zijn. Behalve dat het lastig is om om de 4 ruiters van jurylid te wisselen, zijn beide juryleden dan ook nog eens verplicht om de hele dag te komen. Nu zijn ze maar een halve dag op stap, wat de vereniging scheelt in de kosten en wat juryleden meestal ook erg waarderen.
1 ding weet ik zeker; Ze doen het niet om jullie te pesten ;)

Als je nu al verwacht dat hij gaat klieren, dan zal hij dat zeker gaan doen. Waarom zou hij gaan klieren? Hij heeft toch gewoon te luisteren?! Je rijdt je eerste proef, rijdt het daarna gewoon uit, verzorgt hem, zet hem lekker onder deken op de trailer, zoals gomir ook al zegt. Plakje hooi erbij, eventueel zijn portie krachtvoer als die dat op dat tijdstip zou krijgen, af en toe een emmertje water aanbieden. En bij je 2e proef exact hetzelfde losrijden als dat je normaal doet.
Misschien kan je thuis een keer oefenen met 2x per dag rijden?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:16

IK begrijp jou wel hoor!!!! Ideaal is het niet, ik zou er ook niet blij mee zijn, maar soms is het gewoon niet anders!! Maak er het beste van en VEEL succes!!! ;)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:20

Paarden bij ons staan wel langer op de vrachtwagen/trailer hoor, kunnen ze best tegen niet aanstellen. En ja ik ben springruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:48

Hier was het heel vaak niet anders, als twee proeven gestart konden worden was je blij, en dat ging dan eigenlijk altijd op deze manier.

En 4 uur ertussen is misschien nog wel handiger dan 1 tot 2, dan staat ie net op de trailer en moet ie er weer af, dan hebben ze helemaal weinig tijd om te ontspannen. Desnoods rijd je op en neer naar huis als dat lukt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:00

haike schreef:
Desnoods rijd je op en neer naar huis als dat lukt?

Dat zou ik dan weer niet doen. Dan kan je hem beter lekker rustig op de trailer aan zijn hooi laten peuzelen, dan heen en weer blijven rijden. Vervoeren kost de beestjes best een hoop energie.

(Mijn pony staat van vrijdagmiddag tot zondagavond op de vrachtwagen als we wedstrijd hebben en hij leeft nog steeds ;) )

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:04

Ik word er ook nooit blioj van als mijn paard zolang moet wachten tussen de proeven.
Helaas is het hier in de winter altijd zo, dus ja ben bang dat je niet veel keuze hebt.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:36

heey,
ik had ook een keer met een wedstrijden dat er 4 ½ uur tussen zat, had sochtends dressuur en eind middag springen :(,
ik heb dus ja na dressuur wat langer uitgestapt. rustig. zodat hij wel in beweging bleef. en daarna met wat eten op de trailer gezet. en zelf rond gaan kijken bij de paarden, en om de 15 min. wezen kijken en na een uurtje ff uitgehaald. ff rondje lopen en laten kijken en weer terug.. 2 uurtjes laten staan en toen weer wezen lopen en een half uur kwartier van te voren geoefend en gesprongen. het is voor het paar dop zich niet erg. hij geniet alleen al van de geluiden. maarja licht per paard weer verschillend denk ik.
als je er achteraan kan en de tijden zou kunenn veranderen zou het mooi zijn, maar voor paard is het op zich niet ernstig. heeft die de tussen tijd nog tijd om bij te komen..

naja succes

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:38

:= Wat zijn jullie veeleisend bij de belgische proeven is het bijn altijd zo. Eerste proef op bv 10u30 en de tweede om 15.55 bv. moet je paard ook behoorlijk stuk de trailer op maar ik heb er nog nooit last meegehad, hooinetje en ze houden zich wel bezig.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:56

Het is inderdaad niet ideaal, je moet jezelf ook weer "opladen" om de tweede keer weer los te rijden ed.
Voor je paard kun je het zo confortabel mogenlijk maken door strooisel in de wagen te doen op de plek waar hij plast/mest. Hooinet mee en eventueel voer wat je direct geeft na de eerste keer rijden.

Ik zou niet te vaak even gaan kijken daar wordt je paard waarschijnlijk alleen maar onrustiger van. Wel van een afstand om te kijken of hij nog goed staat.
Maar iedereen maakt dit wel eens mee. (Bij subtop wedstrijden bv).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:01

ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo :=
hier in twente moet ik standaard altijd minimaal 2/3 uur wachten tussen 2 proeven. dus dat ene uurtje extra zal voor je paard ook nog wel te overzien zijn.
een organisatie moet nu eenmaal rekening houden met o.a juryleden en alle ruiters en klasses.
als je kiest om in de winter 2 proeven te rijden, dan is de kans nou eenmaal heel groot dat er flinke tussenpozen tussen zitten.
of je rijdt 1 proef, of je gaat inderdaad met een andere instelling erheen en lekker het Z bekijken tussendoor :j

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:03

Gewoon 3 uur op de trailer zetten, wat hooi erbij en klaar

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:11

Op (indoor)kampioenschappen is het heel gebruikelijk hoor, dat er veel tijd tussen zit. Dat komt omdat je bij twee verschillende juryleden rijdt. Dus eerst moet de hele groep bij de ene jury en dan bij de andere. Volgens mij is dat reglementair zo bepaald bij kampioenschappen; de hele groep moet aan een stuk door de zelfde jury en onder dezelfde omstandigheden gejureerd worden.

Op de meeste gewone wedstrijden maakt dat niet uit, dan worden allebei je proeven meestal door dezelfde jury beoordeeld.

Overigens heb je bij indoor subtopwedstrijden helemaal vaak lange wachtijden. 3 a 4 uur tussen beide proeven is heel gewoon...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:30

Nou ik doe daar dus niet aan, 2 proeven met 4 uur ertussen. Dan start ik wel een proef of helemaal niet.
Mijn paard plast niet buiten zijn stal, en drinkt ook nooit op wedstrijd vanwege de spanning, ik vind het dus niet fair om hem zo'n dag toch minstens 7-8 uur lang van stal te halen.
Misschien dat ik het voor een kampioenschap een keer zou willen proberen. Al vind ik hier in de kring alle selecties rijden toch al een belachelijk druk programma. Soms zijn het er 6 en dan moet je 4-5 weken achter elkaar ieder weekend op concours, en het is vaak bij de mindere accommodaties qua losrijmogelijkheden en dergelijke. Ik rij voor mijn lol en vind dat het voor mijn paard ook 'leuk' moet blijven om mee te gaan op concours.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:25

Fleurtje100 schreef:
Nou ik doe daar dus niet aan, 2 proeven met 4 uur ertussen. Dan start ik wel een proef of helemaal niet.
Mijn paard plast niet buiten zijn stal, en drinkt ook nooit op wedstrijd vanwege de spanning, ik vind het dus niet fair om hem zo'n dag toch minstens 7-8 uur lang van stal te halen.
Misschien dat ik het voor een kampioenschap een keer zou willen proberen. Al vind ik hier in de kring alle selecties rijden toch al een belachelijk druk programma. Soms zijn het er 6 en dan moet je 4-5 weken achter elkaar ieder weekend op concours, en het is vaak bij de mindere accommodaties qua losrijmogelijkheden en dergelijke. Ik rij voor mijn lol en vind dat het voor mijn paard ook 'leuk' moet blijven om mee te gaan op concours.

Daarom ben je ook vrij om wel/niet aan kampioenschappen en selecties mee te doen.

Het zou wel verstandig zijn om te oefenen met je paard, zodat hij wel op wedstrijd drinkt. Dat hij niet plast is zo een ramp nog niet, maar als het 's zomers een keer bloedheet is, is het wel belangrijk dat hij genoeg drinkt!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:02

Persoonlijk vind ik het als je een paard hebt dat niet plast op wedstrijd wel een ramp om hem dan 7/8 uur lang de mogelijkheid tot plassen te ontnemen. Ik vind dat echt niet kloppen met het streven naar een 'happy athlete'. Heb je een paard wat duidelijk weinig stress ondervind van mee op wedstrijd gaan en die gewoon eet/drinkt en wel kan plassen is vier uur tussen twee proeven door op de trailer een ander verhaal.
Al blijf ik erbij dat als de KNHS dierenwelzijn echt zo hoog in het vaandel had er ook hierover wel richtlijnen zouden mogen komen, zeker in de klasse B/L waar het voornamelijk over jonge dieren gaat die nog niet zo veel zijn meegeweest. In de zomer moeten die 3/4-jarige vaak nog overkampen, de dag erna weer terug komen etc.
Mijn graadmeter voor dierenwelzijn ligt want anders dan hij leeft nog steeds. Iedereen valt over te lange slachttransporten, te weinig weidegang, stands etc. Vrijwel iedereen is het er over eens, dat dát vandaag de dag niet meer kan. Maar een pony die van vrijdagmiddag tot zondagavond op de wagen moet staan omdat zijn baasje op wedstrijd wil kan dan ineens weer wel?
Als mijn paard niet drinkt in de zomer probeer ik dat op te lossen door hem te laten grazen aan de hand en meestal wil hij wel een wortel/appel eten. Oefenen met drinken op wedstrijd lijkt me lastig. Het is een ervaren wedstrijdpaard maar hij blijft het spannend vinden, thuis drinkt hij prima uit een emmer, maar op wedstrijd wil hij het niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:50

Fleurtje100 schreef:
Maar een pony die van vrijdagmiddag tot zondagavond op de wagen moet staan omdat zijn baasje op wedstrijd wil kan dan ineens weer wel?

Geloof niet dat mijn pony er problemen mee heeft om van vrijdag tot zondag op een vrachtwagen moet staan, waarvan de stal groter is dan zijn stal thuis.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:50

Wie zegt dat je uberhaubt een 2e proef mag rijden O:)
Oke oke, altijd van het positieve uitgaan.

Ik start ook in Benningbroek in het M1, zit ook zoveel tijd tussen.
Ach.. Veertje gaat lekker op de trailer met wat eten, hooi en water en die vermaakt zich wel :)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 10:33

Kelly_Taco schreef:
Wie zegt dat je uberhaubt een 2e proef mag rijden O:)
Oke oke, altijd van het positieve uitgaan.

Ik start ook in Benningbroek in het M1, zit ook zoveel tijd tussen.
Ach.. Veertje gaat lekker op de trailer met wat eten, hooi en water en die vermaakt zich wel :)

Ik rij in de B, dus ik moet sowieso 2 proeven rijden ;)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:30

Pff, zo lang tussen 2 proeven. Moet er niet aan denken. Heb dat hier in de buurt ook nog niet meegemaakt. Hier zitten er maximaal zo'n 30 minuten tussen 2 proeven. Vaak nog minder. Op kampioenschappen heb ik nog niet gereden, dus weet niet hoe het daar is.

Moet zeggen dat ik dan maar 1 proef zou starten en dan mijn paard naar huis zou brengen en dan terugkomen voor de uitslag.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:39

Als jou paard gewend is op wedstrijd te gaan, zal hij heus niet doodgaan van paar uurtjes op de trailer met water en hooi. Gisteren zat er een uur tussen mijn twee proeven, te kort om af te zadelen en te lang om verder te rijden. Singel gaatje losser hoofdstel uit en zo op of aan de trailer. Hooinet voor hun neus en voor je het weet is je volgende proef er.