Ben vandaag naar de ruitershop geweest en een potje (klein) zadelzeep voor 8,50 gekocht. Kwam ik opstal en zeg het zelfde potje maar dan het grote formaat voor 8,40 maar dan gehaald is een andere winkel! Zo ook met proeven boekje, koste 12,50 en elders 9 euro.
Heb dus de ruitershop gebeld hoe dit kan? schijnt de grote pot daar 11,50 te kosten (de helft meer) had helaas geen bonnetje meer dus ga de pot morgen maar omruilen voor een grotere.
Nu vroeg ik me af, waarom zit er zo'n groot prijsverschil is, de adviesprijs is hetzelfde en de ruitershops zitten dicht bij elkaar dus kunnen de klanten makkelijk naar de ander gaan waar het toch een paar euro scheelt..
De ene winkel gaat voor massa verkoop met een kleinere winstmarge, de ander kiest voor een hogere winstmarge en hoeft daardoor minder producten te verkopen. Het heeft ook te maken met het soort winkel, is het simpel, of uitgebreid
Daarom is het altijd slim om eerst even prijzen te vergelijk op internet. Zeker bij dure dingen is dat best wel de moeite waard.
Zaina
Geplaatst: 07-02-09 12:34
goh, ben je bij Horse Diverse geweest?
aangezien je in blaricum woont..
GreaseMonkey
Geplaatst: 07-02-09 12:36
Dat verschil is ook meestal terug te zien in de grootte van de winkel: wanneer een winkel klein is en minder klanten heeft kunnen ze niet in héle grote getale inkopen en hebben ze bij hun leverancier een minder goede onderhandelpositie terwijl een grote ruitershop die in gigantische hoeveelheden tegelijk inkoopt beter kan onderhandelen over de prijs en het daardoor dus ook goedkoper in de winkel kan zetten... Daarnaast kan het ook afhankelijk zijn van de kosten die een winkel heeft aan bijvoorbeeld huisvesting. Een webshop is natuurlijk goedkoper uit dan een ruitershop met pand in hartje Amsterdam... de webshop hoeft dus minder omzet te draaien om winst te genereren...
rakni
Geplaatst: 07-02-09 12:37
horse diverse is wel duur vind ik....
Maar ik koop eigenlijk voornamelijk via internet. Dat scheelt heel veel geld. Ik was laatst bij smitje in purmerend, hij had uitverkoop want hij stopte met paardenartikelen. Hij was er nogal verbolgen over dat mensen in de winkel kwamen kijken en dingen kochten via internet. Maarja, de klant wil een artikel kiezen en vervolgens vaak de laagste prijs ervoor betalen. Zo is de marktwerking.
Ik koop niet vaak iets zonder de prijzen te hebben vergeleken.
En, als antwoord op je vraag: een winkel mag natuurlijk vragen wat hij wil voor zijn producten, de klant is diegene die beslist of hij dat het product waard vindt.
Britt
Geplaatst: 07-02-09 12:38
Tja er zit soms erg veel prijsverschil in winkels. Hier in de buurt zitten 5 ruitershops, waarvan er 3 ruim boven adviesprijs zitten soms. Eentje zit er op of zelfs iets er onder maar die heeft ook minder keus. Bovendien zijn een aantal van die winkels ook ronduit onprettig winkelen dus dat maakt de keus ook nog eens moeilijker wanneer je nou waarheen gaat. Lang leve internetwinkelen
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst: 07-02-09 12:38
Ik was gisteren bij ruitershop Kraaij (Manege Kraaij) en daar lagen de prijzen ook wat euro's goedkoper, viel mij ook gelijk op...
Tevens kan ik zeggen dat ik het herken. Maar het grootste verschil zit hem tussen ruitersportzaken en fouragehandelaren. De laatste categorie is zoveel goedkoper, dat je meestal 3 tot 9 x zo weinig betaald. Alleen hebben ze niet altijd alles.
@Babje_84 : Dat gaat niet helemaal op, want dat zou betekenen dat een Divoza heel goedkoop zou zijn... en als er nou toch 1 winkel is die ik duur vind is het die..
KvE: fouragehandelen zijn verkopers van hooi, stro, vlas enz. Deze hebben vaak ook veel aan paardenvoeders enz.
Toen ik ong. 2 jaar terug lijnzaad wou hebben, heb ik dat toen bij Divoza gehaald. Een emmertje van Kieffer (oid) voor 14,95 voor twee kilo. Bij de fouragehandel betaal ik max. 90 ct. per kilo en bij groter inkopen nog minder. Zo ook lijnzaadolie, ook voor paarden, alleen dan geen groot bekend merk. In de ruitersportzaak betaal ik 9,95 voor 1 liter en bij de fouragehandel betaal ik 17,95 voor 5 liter. (Per liter ook verkrijgbaar en dat scheelt al 2 á 3 euro per liter)
Bij onze fouragehandel hebben ze sinds een tijdje steeds meer ruitersportartikelen.