wandelprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_smurfje_

wandelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:43

In verband met een pees blesure zijn we voorlopig veroordeeld tot alleen maar stappen aan de hand.
Dit ging in princiepe best aardig, ze wandelde rustig (wel een vlot tempo) met me mee en keek niet op of om.
Momenteel zo'n twee maanden verder is het een werkelijk een ramp geworden.
Ze ziet van alles, schrikt van alles (terwijl ze in principe bomproof is) en loopt ontiegelijk hard.
Ik met mijn korte pootjes houd haar nauwelijks bij.
Ook heeft ze de neiging om helemaal in mij te kruipen wat werkelijk waar geen pretje is.
Nu heb ik het idee dat ze het stappen echt meer als spuugzat is maar ja voorlopig zit ze er nog wel een maandje aan vast en wie weet nog wel langer. Ik word er dood moe van en zij dood ongelukkig, dat straalt ze ook echt uit.
Heeft er iemand tips om het wandelen voor beide wat leuker te maken?

sjouks

Re: wandelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:50

Waar wandel je ergens? Altijd hetzelfde stuk? Dat zou je eventueel kunnen veranderen.
Misschien als het mogelijk is met een ander paard+eigenaar wandelen, dat maakt het misschien voor allebei een stuk gezelliger :D
Succes er mee!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 01:38

Poeh.. die is lastig! Dat ze in je springt is ook wel weer schattig (niet handig :-) ), maar dan vertrouwt ze je geweldig, waar jij bent is het veilig..
Ik loop ook altijd aan de hand (nog niet ingereden) en die van mij doet het juist op nieuwe stukken, dat harder lopen, dan vindt ze het spannend. Overigens doet ze het ook op een stuk onderaan de dijk hier, breed vlak grasland, wil ze heel hard lopen en is bijna niet te houden, soort van vrijheidsgevoel gok ik..
Wat ik doe met lopen is af en toe hooo zeggen, dat ze stil moet staan, belonen en weer door lopen, soort van afwisseling. Af en toe mag ze ergens grazen, ook weer een soort van beloning/afwisseling.
Verder mag ze bij andere paarden/pony's kijken, vindt ze weer interessant. Af en toe zie je ook wel eens dingen op de weg liggen, een autoband, een tak met blaadjes of iets anders wat ze 'eng' vindt, dan loop ik er naar toe, en langzamerhand als ze ziet dat het niet eng is, gaat ze er voorzichting aan ruiken. Vervolgens loop ik eromheen (autoband) of zwaai ik met de tak en die vindt ze dus later ook erg interessant. Op een ander stukje weg ligt een pak kuilvoer voor de schapen en daar ben ik vandaag dan weer langs geweest, mag ze even wat plukjes pakken en weer door.
Zo probeer ik het zo afwisselend en leuk mogelijk te maken voor haar, althans, dat is mijn gevoel dat ik het zo moet doen en het werkt wel voor ons samen. Het maakt de wandelingen ook wat minder saai voor beiden, haha.
Neemt overigens niet weg dat ze af en toe nog wel eens zo'n bui heeft, maar die zijn gelukkig zeldzaam maar het is wel mega irritant, kan mij onwijs goed voorstellen hoe je je voelt!
Een echte tip heb ik dus niet, maar dit is mijn ervaring en hoe ik het doe, hopelijk heb je er wat aan!
Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 03:22

De tips van mienemuis zijn goede.

Daarbij is het belangrijk om zelf altijd rustig te blijven. Juist als het paard jou zo vertrouwd, kan jij ook voor onrust zorgen. Op het moment dat jij niet 100% relaxed bent, is dat voor je paard een reden om te denken dat er wat is, want anders was haar leider niet 'onrustig'.

Daarbij ben ik benieuwd of je paard i.v.m. de blessure wel los mag, in de wei bijv. en wat ze aan krachtvoer krijgt.
Wanneer ze niet of amper los komt, zou ik haar krachtvoergift minimaliseren en haar ruwvoer juist uitbreiden, zodat ze wat langer bezig is, haar voeding binnen krijgt, zonder te veel energie te houden.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 07:37

Ik probeer altijd zoveel mogelijk een andere route te lopen. Zo heeft ze al vele angsten overwonnen want ze loopt nu zelfs over dat vroeger "doodenge bruggetje". Met een ander paard lopen heeft geen zin want ze wil dan persee vooroplopen als ze erachter loopt wordt ze strontsaggo en als ze voorop loopt voelt ze zich weer opgejaagd door het andere paard.

Die tip van het langzaam aan iets benaderen wat ze echt eng vind is en daarna steeds een stukje dichterbij komen is een goede, aalleen nu nog ontdekken wat ze nu werkelijk eng vind. Het is naar mijn inzien namelijk meer echt dingen zoeken om maar eens lekker te proberen of we nu echt geen stukje gaan draven. Op dit soort momenten zet ik haar dan helemaal stil totdat ze rustig staat en beloon der dan uitgebreid.
Bij andere paarden kijken is geen optie, isca komt van de planeet pluto en andere paarden komen van mars in haar ogen en die zijn werkelijk dood eng. Als ze een paard ziet tijdens het wandelen lijkt het alsof ze nog nooit een ander paard heeft gezien, de muts.

Ze staat overigens met goed weer overdag de hele dag buiten (in een paddock). Daar houd ze zich over het algemeen gezien erg rustig, het scheelt denk ook wel dat ze samen staat met een hoogdrachtige merrie die werkelijk waar te lui is om iets te ondernemen, dus heeft zij ook de aanleiding niet om gek te doen.
krachtvoer krijgt ze echt al minimaal, en ruwvoer krijgt ze verspreid over de dag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:02

ik zie het toch anders dan dat jou paard je vertrouwd. zoals ik het lees heeft je paard geen respect meer voor jou en ben je geen leider meer. ieder mens en dier heeft zijn eigen persoonlijke ruimte, die moet je afbakenen doe je dat niet komt het in jou ruimte. zie het als terratorium overnemen. het sneller lopen, jij moet je paard bij houden? dat hoort andersom juist. hierdoor gaat je paard dus experimenteren met de ruimte die hij heeft en het leiderschap over neemt.
hoe vervelend het stappen zolang ook is (ik weet er alles van) blijf consequent en zorg dat jij altijd de leider bent. de leider loopt voorop en bepaalt het tempo. dat zal nu niet zonder slag of stoten gaan ook mag je paard niet in jou ruimte komen zonder je toestemming.
bij het stappen als je paard voorbij je gaat lopen draai je je razandsnel om met je hand en touw naar hem toe, een soort stop teken. de eerste keren is dat schrikken daarna krijgt hij het door. succes

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:26

Mag je niet onder het zadel stappen? Dit mocht bij mijn paard met een peesblessure wel na een tijdje . Als je er op zit heb je vaak toch wat meer controle

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:18

splash1999 schreef:
ik zie het toch anders dan dat jou paard je vertrouwd. zoals ik het lees heeft je paard geen respect meer voor jou en ben je geen leider meer. ieder mens en dier heeft zijn eigen persoonlijke ruimte, die moet je afbakenen doe je dat niet komt het in jou ruimte. zie het als terratorium overnemen. het sneller lopen, jij moet je paard bij houden? dat hoort andersom juist. hierdoor gaat je paard dus experimenteren met de ruimte die hij heeft en het leiderschap over neemt.
hoe vervelend het stappen zolang ook is (ik weet er alles van) blijf consequent en zorg dat jij altijd de leider bent. de leider loopt voorop en bepaalt het tempo. dat zal nu niet zonder slag of stoten gaan ook mag je paard niet in jou ruimte komen zonder je toestemming.
bij het stappen als je paard voorbij je gaat lopen draai je je razandsnel om met je hand en touw naar hem toe, een soort stop teken. de eerste keren is dat schrikken daarna krijgt hij het door. succes

Hier ben ik het volledig mee eens, zover ik het begrijp ziet jou paard je niet als leider. Hij neemt jou plek over. Voorkom juist dat hij met jou aan de wandel gaat, zodra hij iets harder begint te lopen & voor je uit begint te wandelen, kun je ook duidelijk een touw vlak voor z'n neus zwaaien (niet tegen zijn neus) doe dit echt gelijk wanneer hij harder gaat en niet wanneer hij de streep al over is.

Jullie zijn met z'n tweeén aan de wandel en gezien er altijd iemand de leider zou moeten zijn, is hij dat maar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:04

Het is inderdaat zoals " Splash " hier aanhaalde , jij denkt mijn paard ziet me graag, hij loopt dicht bij mij en dergelijke, maar je vergist je daar zeker in, dit is gewoon jouw plaats als leider overnemen, en daarbij is je paard dan nog onzeker ook, dus een heel gevaarlijke situatie.
En dan heb je nog het probleem dat je ook aanhaalde; als je met je paard achter een ander paard loopt moet het ook gewoon rustig kunnen blijven stappen, jij moet dit echt zover kunnen krijgen, dat hoort zeker bij de basisopleiding van een paard, dit lijkt voor jou alsof ( tjaaaa mijn paard is nu zo ) neeee jij maakt je paard zo, dit is iets dat je heel simpel en op vrij korte tijd zonder geweld kan aanleren ( binnen het uur tot 1,5u loopt je paard rustig en braaf achter het andere, zeker weten.
Zoek goede instructie , zoek een trainer die dit samen met jou kan oplossen, op dit moment ben je wel fijn met je paard bezig, maar liggen de verhoudingenn wie de leider is niet goed, dus je bent verkeerd bezig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:03

je kan ook gaan stappen met een hoofdstelletje, als je dan een keer een ophouding aan je touwtje maakt, komt dat tenminste door aangezien hij gewoon door je halster heen loopt.

het is misschien niet de vriendelijkste manier, maar vaak wel effectief.

een hengstenketting wil ook nog weleens helpen. deze moet je dan wel onder zn kin door laten lopen want alleen aan het haakje vastklikken heeft geen meerwaarde