Hoe ziet een koopcontract eruit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe ziet een koopcontract eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:55

De mondelinge overeenkomst is er: dat ene leuke vosje wordt van mij! De verkoper en ik willen graag de (ver)koop vastleggen in een documentje, wat moet daar allemaal in staan behalve

gegevens van de verkoper
gegevens van de koper
gegevens van het paard (naam, registratienummer, geslacht?, kleur? Hoe veel informatie over hem is nodig?)
Bedrag
Wat er nog meer bij de koop hoort (zadel, hoofdstel, andere spulletjes)
Wanneer het paard van mij wordt

Ook vroeg ik me af of we in de overeenkomst moeten zetten dat ik de verzekering overneem, als ik dat doe (krijg nog informatie over de dekking ed ;) )

De verkoper is van mening dat eea opgemaakt dient te worden door een notaris oid, klopt dat? Hoe rechtsgeldig is een documentje dat we samen opstellen, printen en ondertekenen?

Groetjes, hestejente

Kev

Re: Hoe ziet een koopcontract eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:57

Bij mijn weten is een contract zonder notaris ook geldig, maar je kan er altijd eentje bellen, of iemand die onafhankelijk is, de rechtsbijstand of zo. Notarissen zijn in ieder geval wel duur....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:58

Als beide handtekeningen er onder staan is het gewoon rechtsgeldig volgens mij. Zolang er niks in staat wat in strijd is met de wet dan is het goed, jullie hebben beiden ingestemd :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:03

Dank jullie wel :) Hebben jullie nog toevoegingen voor wat betreft de informatie die op het documentje moet?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:05

Een zinnetje over verborgen gebreken? iets van: de verkoper verklaart dat er geen gebreken zijn blabla (ben geen jurist dus ik denk dat je beter even kan googlen voor een voorbeeld contract, is er vast wel!)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:07

eerste link op google als je 'koopcontract paard' intypt schreef:
Koopovereenkomst Paard/Pony

Ondergetekenden

NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen verkoper;

en

Ondergetekende NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1.
Verkoper is eigenaar van het paard/de pony:

Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeders Vader ;
Ras ;
Geslacht ;
Geboortedatum ;
Kleur ;
Aftekeningen ;
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;
Overige kenmerken ;

Hier op deze plaats eventuele opname van enkele digitale foto’s van het dier

2.
Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt dit paard/deze pony van verkoper. De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van € ………… (Zegge: BEDRAG VOLUIT GESCHREVEN).

3.
De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op DATUM op de locatie VOLLEDIG ADRES, tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder 2.

4.
Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend afstammingsbewijs, inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

5.
Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

6.
Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling: OMSCHRIJVING GEBRUIK.
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

7.
Verkoper heeft voor het laatst op DATUM zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van NAAM ONTWORMINGSMIDDEL
Het onder1 beschreven dier is op DATUM gevaccineerd door NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS. Dit is ook vastgelegd in het paspoort dat bij feitelijke levering van het gekochte dier aan koper wordt overhandigd.

8.
Dierenarts NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS heeft op DATUM het in artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht. Deze bevindingen zijn vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer; NUMMER KEURINGSRAPPORT.

9.
Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan stalgebreken. Indien binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een stalgebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het stalgebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.

10.
Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

11.
Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Datum; Datum;

Handtekening; Handtekening;

;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:09

hmm, dat is wel een slimme... en ook nog iets over dat de koop wordt ontbonden als het paard niet door de aankoopkeuring komt? Hij staat nu namelijk in Friesland en ik wil hem graag hier laten keuren.

Edit: dank je wel Brittkitt! Met de papieren van dit paard is het zo dat ze eerst terug moeten naar het stamboek, dat ze daarna naar mij opstuurt. Dus dat zouden we dan moeten veranderen in jouw voorbeeldcontract.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:11

ja dat over die keuring moet je er zowiezo in opnemen, en voor wie de kosten zijn. doorgaans voor jou, in ieder geval als hij goedgekeurd wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:13

Bedankt, als hij door de keuring komt lijkt me dat de kosten sowieso voor mij zijn, en voor het geval hij "zakt" :P zal ik met de verkoper overleggen. Mocht hij nou niet worden goedgekeurd (in het theoretische geval dat...), is dan het rapport voor de eigenaar (verkoper)?

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:16

Als je nog vragen hebt over zo'n contract, neem dan contact op met je rechtsbijstand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:58

hestejente schreef:
Mocht hij nou niet worden goedgekeurd (in het theoretische geval dat...), is dan het rapport voor de eigenaar (verkoper)?

yep, degene die de dierenarts belt is de opdrachtgever en die krijgt ook de rekening, als het paard wordt afgekeurd dan moet je de rekening overleggen of ter plekke om laten zetten op andere naam en het rapport is voor degene die de rekening betaalt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 01:29

Aha, dank je wel! Paardje heeft nooit wat gemankeerd en ziet er erg gezond uit, het is een robuust ros :P Om die keuring maak ik me niet zo heel erg druk maar het is fijn om te weten hoe het in zijn werk gaat allemaal :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:48

een nieuwe ijs??? leuk!

Weet je zeker dat ie geen eczeem heeft? Misschien als ontbindende factor opnemen indien verkoper akkoord gaat hiermee. Bv binnen 5 maanden eczeem ontwikkelen als ontbindende factor in je contract?

succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 01:53

Ja, een ijsje! :D Hij staat nu in een bosrijk gebied (vlakbij waar eerst de Besmanninckhoeve was), en heeft geen eczeem, wel heeft hij een enórme bos manen (dat zit in de familie :P ), is ook geen import... maar zeker een goede tip, bedankt!

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:04

ook de staat van het dier er in beschrijven! ( dus is hij op t moment dat je m koopt helemaal gezond en zonder gebreken ens..? )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 02:05

Je bedoelt nog buiten het keuringsrapport om?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:55

vergeet niet van te voren met de verkoper af te spreken wie de kosten van de keuring betaald bij afkeuren, het is nl niet een standaard regeling het is maar net wat je afspreekt.
we gaan er natuurlijk van uit dat hij wordt goedgekeurd maar toch....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 13:54

Dat is een goed idee :j Ik zal het met ze overleggen.