bijterige shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

bijterige shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 20:25

ik heb een shetlander ruin die heel erg bijt!
hij is bijna 3 jaar en al 2 jaar hengst.
als hij bijt geef ik hem meestal een tik op zijn neus,
of knijp in zijn lip en zeg 'denk dr om!', maar hij blijft bijten.

hij bijt in;
-halster
-halstertouw
-borstels
- sponzen
- doeken
- zwepen
- en volgens mij ook in het hek van de wei

ik heb een erg goedde band met hem.
mischien is hij ook aan het wisselen, dat hij daarom in het halstertouw,
halster, borstels en zwepen bijt? moet ik dat gewoon acsepteren, en alleen
straffen als hij mij bijt. of moet ik alles afstraffen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:26

Negeren, dan gaat de lol er vanzelf van af... Maar wat bedoel je met, hij is 3, maar al 2 jaar hengst? Dat hij met 2 jaar geruind is?

Maar hij is nu gewoon aan het puberen. Zorg iig dat je consequent bent...

Anoniem

Re: bijterige shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:29

Knijp hem eens flink in zijn oor als hij je bijt. Die boodschap begrijpen ze meestal wel ;)

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:29

Het lijkt me ten eerste niet dat een paard bijt alstie wisselt..

Geef je hem vaak snoepjes uit de hand? Daar moet je direct mee stoppen, als hij bijt zou ik hem niet slaan, maar negeren.
Mijn shetlander beet eerst ook, en sinds ik heb negeerde stopte hij. Het kan wel een paar weken duren voordat het werkt, omdat ze dan pas door krijgen dat ze er toch niks mee bereiken.
En anders zou ik zijn hoofd wegduwen als het negeren niet helpt.
In ieder geval niet slaan! ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:33

Mijn shethengstje (7 maanden) is ook onwijs bijterig. Dit komt bij mij wel degelijk door het doorkomen van tanden en kiezen, en ik kan me ook voorstellen dat ze het doen als ze gaan wisselen.

Van mij mag hij overal in bijten, behalve in mensen.
Ik leg nu wilgentakken neer, om zijn bijtlusten hierop te kunnen botvieren.
Als hij mij bijt, dan geef ik geen tik, maar duw hem weg en negeer hem verder.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:34

Bizzybijtje schreef:
Knijp hem eens flink in zijn oor als hij je bijt. Die boodschap begrijpen ze meestal wel ;)

Wat bij Mone goed werkt is net zo lang aan haar lippen frummelen tot ze het zat is. Dat vind ze zo irritant. Maar die beet niet, die frummelde zelf ook:P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:26

Hengstengedrag wat niet afgeleerd is oftewel niet fatsoenlijk opgevoed in die tijd. Beter 1x een flinke oplawaai als hij bijt, dan 10x een 'tikje', waarschuwing of wat dan ook. Zet 'm maar eens bij een niet hengstige (liefst wat dominante) merrie, moet je eens zien wat die dan doet. Echt geen tikje of zo hoor, maar meteen een flinke optater.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:31

Nee, dankje, ik heb liever een vertrouwensband met mijn hengst, ipv een kopschuwe.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:32

Nou, wij hebben hier aardig wat ervaring met (ex)hengsten en geen één die van een noodzakelijke oplawaai kopschuw is geworden hoor ;)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:37

ben het eens met aslo. je moet je niet laten bijten, als hij een correctie nodig heeft en je springt een keer uit je vel weet hij heus wel dat hij fout zat daar zal hij niet angstig van worden. weet je hoeveel schade een bijtend paard kan aanrichten?
verder zijn snoepjes idd uit den boze. ik heb ook een shet die was bijterig toen hij kwam. het is eigenlijk vanzelf over gegaan maar toen ik met vrijheidsdressuur ben begonnen met snoepjes begon hij weer. nu beloon ik hem door een klopje en door vriendelijke woorden, en heel af en toe als verrassing toch wat lekkers maar zeker niet iedere keer.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:51

Puchje schreef:
Nee, dankje, ik heb liever een vertrouwensband met mijn hengst, ipv een kopschuwe.

Van een duidelijke correctie op het juiste moment worden ze écht niet kopschuw hoor. Je moet het alleen wel op de juiste
timing doen :).

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:31

also @ hij staat in een kudde, met merries met een karacter .... poehhhh! volgens mij heeft hij al aardig wat blouwe plekken van de kudde leidster gekregen haha. ik voer zelden uit de hand! op een bepaald tijd stip krijgt hij wat, dat is wel uit de hand, maar daar kan het niet aan lichen want dan zou hij het alleen dan doen, en dan bijt hij juist niet. (hij krijgt alleen een stukje appel als wij weggaan)

verder staat er 'tik' en geen 'tikje' dus reken maar dat ik hem een oplawaai verkoop als hij in mij bijt! asl hij in iets ander bijt, duw ik hem weg en zeg ik 'nee'. verder is hij apsolut niet kopschuw, en hebben we een hele goede band.

ojaa... met 2 jaar hengst, bedoel ik 2 jaar geruind. oeppssss foutjeee :o

ps. nu wij wat aan het doen zijn (lange lijnen) gaat het al een stuk beter, en bijt hij lang zoveel niet meer

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:32

Staan al goede tips heir :j

Mijn ruin van 3 doet het ook, eerst happen, dan knabbelen en als ik dan nog geen nee heb gezegt bijt hij langzaam :P
Hij vind mijn schoenen/laarzen een leuk bijtobject en hapt ook graag aan m'n kleren etc.

Ik bijt hem altijd terug met m'n hand. Dus als hij hapt, hap ik hem met m'n hand in z'n hals heel snel. Dat werkt nu helaas neit meer. Ik kreeg gister de tip hem een keer een hele harde klap op z'n wang te geven, dan is het meteen over zei men. Weet niet of ik dat wel durf :+

Uit de hand voeren werd de mijne ook bijteriger van, ik gooi alles altijd in de voerbak.

Maar het is redelijk normaal voor een hengst/sommige ruinen. Alleen ff opnieuw opvoeden en consequent zijn en blijven! :P

NoBits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:47

Ik heb zelf ook een shetje dat geregeld een keer een flinke hap uit me neemt! Gewoon een keer een oplawaai geven ;) Steeds maar vrienschapelijk wegduwen of een tikje geven is niet duidelijk genoeg. In de kudde gaat het er ook hard aantoe ;)

*Tip; wanneer je iets uit de hand wil voeren, kun je hem ook eerst een zweep voorschotelen. Dan bijt hij daarin en heeft zoiets van; hmmm, oke....? En dan het snoepje! Doe het nu ook en hij pakt het geweldig op!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:35

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:25

Vandaag bij hoge uitzondering Bas een mep verkocht.
Hij walste door al mijn fases heen, werd echt opdringerig en bijna gevaarlijk. Ik had al ruim voldoende waarschuwingen gegeven en vervolgens een flinke mep verkocht en gelijk genegeerd.
Was duidelijk geloof ik, na 1 minuut kwam ie al heel braaf en onderdanig sorry zeggen...
Draak.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:17

Toen mijn shet in zijn bijtfase zat heb ik hem na een bijtpoging een keer in z'n neusvleugel gebeten. Daar was hij heel erg van onder de indruk!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:32

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

leiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:23

Mijn pony was toen die 3 was ook heel bijterig. ik werd er niet goed van, zat die steeds in mn rug te bijten. We hebben zn gebit laten nakijken en toen had die dus 2 losse melktandjes voor zijn doorkomende tandjes zitten. Hij had daar dus last van! Die tandjes zijn er uitgehaald en sindsdien heeft hij niet meer gebeten.
Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn bij jou shettie, maar Misschien kan je eens zijn gebit na laten kijken?