Tips voor lang transport paard in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Tips voor lang transport paard in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:46

Hoi Allemaal

Ik vroeg me af of iemand tips heeft mbt het vervoer voor langere tijd van je paard. De reis die ik ga maken is ruim 1000 km en uitgerend zullen we (met gemiddeld 80km/uur) er ruim 14 uur over doen.

Welk type trailer zouden jullie nemen en hebben jullie tips mbt voeren/water en rustpauzes?

Weet iemand ook toevallig of er speciale vereisten zijn ivm vervoer van je paard naar Oostenrijk?

alvast bedankt!

Kim

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:57

Wij reizen regelmatig met onze paarden naar buitenlandse wedstrijden, afstanden tussen 800 en 1300 km.
Wij rijden altijd ongeveer 3 uur achter elkaar en stopen dan ongeveer een half uur, en geven water en wat brok (kleine hoeveelheden). Verder hebben ze onderweg hooi tot hun beschikking. We reizen met een gewone 2-paardstrailer, en de paarden staan daar prima op. Ze komen ook altijd fris aan, ook al drinken ze soms niet veel onderweg. Wat wortels meenemen voor het vocht is dan wel handig.
Wij doen altijd wel een behoorlijke laag zaagsel op de bodem, omdat ze anders niet gaan plassen onderweg.

Als je je paard naar het buitenland vervoert, moet je altijd een gezondheidsverklaring van de VWA hebben. Voor Oostenrijk is verder niet iets extra's nodig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:52

Voor vervoer naar het buitenland moet een paard:
-Tijdelijk uitgevoerd worden en bij terug komst heet dit wederinvoer.
-Gezondheidsverklaring is vanaf uitgifte 10 dagen geldig paard moet ook weer binnen deze tijd terug zijn is dat niet het geval moet ie op concour of daar waar je heen gaat opnieuw gekeurd worden voor de terugreis. De kosten hiervan zijn ongeveer: starttarief 36,08/vervolgens 28,77 per kwartier en tot slot 2,15 voor certificaat tussen EU-landen. Bij faxen van aanvraagformulier op werkdagen voor 07.00 kan de VWA de volgende dag verwachten, m.u.v het weekend natuurlijk.
- paard moet gechipt zijn en tevens moet er in het paspoort een exterieur beschrijving staan, daar de chip niet overal geaccepteerd is als identificatiemiddel en dan is alleen de schets het enige andere acceptabele.

VWA regio Noordwest-Utrecht, NoordHolland
Tel.(020)5244600
Fax.(020)5244744
Amsterdam

http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... =11&men=07 Is de site van het KNHS en dit stuk gaat over paarden tijdelijk vervoeren naar buitenland.

Lenneke_

Re: Tips voor lang transport paard in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:59

Let erop dat je zelf een chipreader moet hebben of lenen voor de keuring tbv de gezondheidsverklaring.

Mijn ervaring is dat het voor een paard dat makkelijk reist weinig uitmaakt of de reis 2 uur of 12 uur is. 13-14 uur vind ik zo'n beetje het maximum om te doen in één dag. Je zult niet de hele weg 80 rijden, 90 is vaak een mooiere snelheid zodat je met de vrachtwagens meerijdt (en dus niet steeds ingehaald wordt)

Om de 3 tot 4 uur even stoppen en water aanbieden. Krachtvoer onderweg vind ik niet nodig en hooi hangt in de trailer.
Zorg wel dat de bestuurder ten alle tijden fit blijft. Stop direct op de eerstvolgende parkeerplaats zodra de bestuurder ook maar iets vermoeid begint te raken.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:14

@ Kazoo heel erg bedankt voor de tips! Ik had inderdaad ook al gezien dat ik een DA verklaring nodig had. Goed dat je opmerkt dat een gewone trailer geen probleem hoeft te zijn, daar zat ik nog een beetje over te dubben

@daffie: ook super bedankt voor de info en contactgegevens!

@ Lenneke: goeie! daar had ik nog niet van gehoord, heeft de DA dat dan niet? Er komt nl iemand speciaal die alleen maar dit soort dingen doet dus ik neem aan dat hij de spullen we moet hebben?
Ik ga samen met mijn vriend rijden en we nemen zeker geen enkel risico als we moe worden. Is mn paardje me teveel voor waard!

nogmaals bedankt allemaal!

iemand nog rond A'dam een tip ivm huren van goede, maar niet te dure trailers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:22

naar duitsland ook, gezondsheids verklaring?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:29

hmmmm, ik rij zo'n 20 x per jaar met m'n paard op en neer naar Duitsland voor privé-les
Volgens mij moet je dan alleen zorgen dat je paspoort in orde is (chip, entingen etc) en dat je het bij je hebt....
Toch?

(edit; sorry, beetje off-topic)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:34

Jolo schreef:
hmmmm, ik rij zo'n 20 x per jaar met m'n paard op en neer naar Duitsland voor privé-les
Volgens mij moet je dan alleen zorgen dat je paspoort in orde is (chip, entingen etc) en dat je het bij je hebt....
Toch?

(edit; sorry, beetje off-topic)

Voor Duitsland moet je een gezondheidsverklaring hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:56

orsini schreef:
@ Lenneke: goeie! daar had ik nog niet van gehoord, heeft de DA dat dan niet? Er komt nl iemand speciaal die alleen maar dit soort dingen doet dus ik neem aan dat hij de spullen we moet hebben?

Dat is dus het kromme. Ik wist dat ook niet. Gelukkig kwam er een hele aardige veearts bij ons voor keuring en is Anouar z'n paspoort ingetekend met de aftekeningen. Hij heeft daarnaar gekeken en vond het goed zo.
Maar voor hetzelfde geld tref je iemand die niet zo makkelijk is, die zegt dat hij wel terugkomt als je een chipreader hebt.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:48

@ Urielle
Ja, je hebt formeel natuurlijk gelijk.
Echter, hier in het grensgebied zijn zoveel mensen die net over de grens lessen, lid zijn van vereniging, concoursen rijden, buiten rijden etc (biede kanten op DLD-Nl en NL-DLD), is onhaalbaar en onbetaalbaar elke 10 dagen een gezondheidsverklaring te regelen.
Als je paspoort in orde is wordt het meestal gedoogd, vaak niet eens gecontrolleerd. Zijn zelfs dierenartsen die zeggen dat je geen gezondheidsverklaring nodig hebt als je 1 dag op en neer gaat. Niet helemaal waar, maar voor deze 'grensgevallen' is geen andere regeling.
(Hier zijn geloof ik ook al meerdere topics over geweest)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 16:16

volgens mij is het inderdaad ook verlpicht. In iedergeval ga ik m zowieso regelen want ik ga voor 3 maanden waarschijnlijk weg dus dan heb ik hem zeker nodig!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:22

daffie1986 schreef:
.

Is alleen bij niet EEC landen en Oostenrijk is gewoon een EEC land net zoals
Belgie/Bulgarije/Cyprus/Denemarken/Duitsland/Estland/Finland/Frankrijk/Griekenland/
Hongarije/Ierland/Italie/Letland/Litouwen/Luxemburg/Malta/Oostenrijk/Polen/Portugal/
Roemenie/Slovenie/Slowakije/Spanje/Tsjechie/UK/Zweden.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:50

Klopt! dat scheelt een hoop! doet er alleen niets aan af dat ik dus inderdaad wel eed DA verklaring moet regelen.

Heb ook uitgevonden dat je ziektekosten verzekering niet dekkend is met uitzondering van levensbedrijgende situaties of dood. Maarja ga ervan uit dat ik ook niet een DA nodig zal hebben (hopelijk!!)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:57

Zorg voor genoeg water en appels/wortels onderweg. Krachtvoer zou ik niet geven. En een hooinet hang je in de trailer. ik weet niet hoeveel hooi die van jou eet, maar extra hooi mee is nooit weg. En zorg goed voor je zelf en de chauffeur. Zorg dat je zelf ook goed eet en drinkt onderweg. Om de 2 - 3 uur even rusten, paard controleren, water geven, appeltje worteltje. En er niet uithalen onderweg. Dat geeft vaak meer stress dan dat ze op de trailer blijven. En langs de snelweg zeker niet doen. Al die langsscheurende auto's, vrachtwagens. Brrrrr. Veel succes met reizen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:31

Mando schreef:
daffie1986 schreef:
.

Is alleen bij niet EEC landen en Oostenrijk is gewoon een EEC land net zoals
Belgie/Bulgarije/Cyprus/Denemarken/Duitsland/Estland/Finland/Frankrijk/Griekenland/
Hongarije/Ierland/Italie/Letland/Litouwen/Luxemburg/Malta/Oostenrijk/Polen/Portugal/
Roemenie/Slovenie/Slowakije/Spanje/Tsjechie/UK/Zweden.

Volgens de knhs moet dit ook gebeuren bij een wedstrijd vlak over de grens. Vraag het zelf voor de zekerheid na bij het VWA

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:57

Op zo'n lange rit kan je beter geen hooi in de trailer hangen.
Dat geeft namelijk extra stof, waardoor je paard eerder shipping disease kan krijgen.
Geen hooi, biedt 'm wat te eten aan tijdens pauzes. Slobber is dan een handig iets, krijgt 'ie meteen water binnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:30

Jantien schreef:
Op zo'n lange rit kan je beter geen hooi in de trailer hangen.
Dat geeft namelijk extra stof, waardoor je paard eerder shipping disease kan krijgen.
Geen hooi, biedt 'm wat te eten aan tijdens pauzes. Slobber is dan een handig iets, krijgt 'ie meteen water binnen.

+:)+

Verder is het met heel verstandig 80 km/u rijden meer dan 14 uur. Zelfs als je slechts elke 3 tot 4 uur even stopt ben je vlot 20 uur onderweg.

Bel gewoon even met het regional landbouwkantoor :)*
Transport binnen de EC is op zich vrij doch er is wel een meldingsplicht van de route via een standaard E-formulier.
Dit hoor je x dagen (weet niet hoeveel dat is, hier hebben ze het liefst een week vooraf) voor vertrek bij de regionale landbouwinspectie-dienst aan te bieden.
Je hoort van hen wat de eisen zijn mbt veterinaire inspectie.
Er zijn geen verplichte vaccinaties.
Een eigen chiplezer is niet nodig.

hc