Jonge merrie (20 mnd.) met humeur als een zaag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Jonge merrie (20 mnd.) met humeur als een zaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 18:11

Gwenn is mijn eerste merrie, en ze is nog een jong, nu 20 maanden oud. De laatste dagen heeft ze een humeur als een zaag. Helemaal als je met d'r wilt ouwehoeren, dan kijkt ze me een partij lelijk, draait 'r hoofd weg of probeert terug te happen, komt me uitdagend tegemoet of draait d'r kont om.

Hoe ik dat gedrag moet pareren weet ik wel, ik vraag me alleen af waar het vandaan komt. 1e Hengstigheid wat er misschien aan zit te komen? Pré puberteit, wie is de baas? Of wil ze juist ingaan op het speelgedrag, alleen kan ik dan dat lelijke gezicht er niet bij plaatsen.

ter illustratie :=

AfbeeldingAfbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:59

Haha wat kan ze liefff kijken :D :D Denk dat het geen echte boosheid is, daarvoor staan de oren nog te hoog. Denk meer een beetje uitproberen en misschien een deel verveling (wie niet met dit rotweer :D)

Wat ik zou doen als ik bij haar kwam en ze zo naar me keek:
Een halster aan doen, vastzetten en lekker borstelen, voetjes geven etc etc.. tot ze weer een beetje bij de les is (dus zo`n kwatier tot half uurtje) eventueel een stukje met haar wandelen als dat kan, en haar dan weer terug zetten. Dan weet ze in ieder geval dat jij niet onder de indruk bent van die boze blik, en gewoon doet waar jij zin in hebt..

Ik denk wel dat als je dit gedrag niet nu aanpakt, je later met een nog grotere puber zit (haha kan dat nog :D) die denk dat ze jou kan vertellen hoe en wat.. Mijn inziens is dit dus echt een beetje "uitproberen/provoceren". Heeft ze trouwens niet van haar moeder hoor :D :D Succes!!!!

ikenindi

Re: Jonge merrie (20 mnd.) met humeur als een zaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:02

ik zeg: die is aan het uitproberen. zeker als het ook `gewoon` is als je haar niet aan het werk zet ofzo. (neem het woord werken erg ruim)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:03

Sociaal gedrag leren ze in een kudde. Staat ze daar ook in?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:05

wat versta jij onder ouwehoeren vraag ik me af?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:10

Ik ken/kende 2 paarden die ook áltijd zo'n toet trekken als je bij ze komt staan. De ene was een merrie (Lippizaner X Shire) en de andere een laat gecastreerde ruin (Arabier). De merrie deed het alleen als ze op stal stond, de ruin trekt eigenlijk altijd dat toetje. Ik weet niet waar het door komt, maar weet wel dat het alleen hierbij bleef en geen verdere problemen gaf. Overigens waren het allebei wel 'zelfbewuste' paarden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:32

voor de opheldering:

Ze doet het niet in het normale omgangsgedrag hoor, alléén als ik d'r uitdaag tot spelen. En ook nog maar sinds kort dus. We merkten het vandaag (daag d'r niet zo vaak uit tot een spel); tsja criollolover... hoe moet je dat ouwehoeren omschrijven?

Het gaat mij er om dat ik kan achterhalen waar die sjago toet van haar vandaan komt, daar ze die eerder nog niet had, óók niet in het spel.

janne, ze is geboren in een kudde merries en staat nu ook met 2 ruinen. ze kent de paarden etiquette heel goed ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:42

het zou natuurlijk kunnen dat ze het 'spelen' zoals jij dat noemt dat ze dat niet fijn vind. niet alle paarden zijn daar van gediend, of ze snapt het niet.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:31

Mijn merrie doet het sinds kort ook, maar zij is 9! Heel raar vind ik het in haar stal als ze buiten staat doet ze haar oren plat naar achteren!maar goed iemand daarvoor tips??

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:03

maris nog ff voor jou, tuurlijk is het geen echte boosheid.... ze is nog steeds zo lief als wat alleen wil ze me op zo'n moment wel iets duidelijk maken := denk misschien zit ze niet zo lekker in haar velletje vanwege een opkomende hengstigheid. 't is en blijft natuurlijk een vrouw met hormonen :D

criollolover, ze snap het wel want het spel is niet veranderd, alleen zij is veranderd en ik denk dus aan de opties die ik in mijn 1e post heb genoemd :j

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:10

pel dat denk ik eigenlijk ook. Haar hormonen gaan werken. En ze heeft nu waarschijnlijk zoiets als laat mij maar even ik heb genoeg aan mezelf.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:11

Het kan best zijn dat je toch iets andere commando's gebruikt, je houding wat veranderd is of dat je bijv. nu ook serieuser met 'er aan het werk bent waardoor, zoals criollolover noemt, ze het niet snapt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:18

Ik ben niet serieuzer aan het 'werk' :) Ze reageerde vanmorgen ook zo nurks op mijn vriend.

Pollo, jij dent ook hormoontjes dus. Ik hoop het eerlijk gezegd ook, dat uitdagende past eerlijk gezegd niet zo bij haar volgens mij.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:48

Ze is niet gestegen in rang he? Je boys zijn nog steeds hoger dan zij?
Binti kan tegenwoordig ook zo kijken (niet naar mij maar naar haar vriendinnen), maar ze moet wel, als leider van haar groepje van 6.
Koot heeft het altijd rond deze tijd, hij wil het land weer in.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 00:11

hmmmm ze wringt al wel d'r hoofd in gam zijn emmer als die niet snel genoeg is. van de week pakte ze zelf zijn emmer af, gewoon met de mond onder zijn hoofd wegtrekken. := ze is nap al een tijd de baas idd, alhoewel die nog wel flink van zich laat horen.... thanks naat, ook weer iets om mee te nemen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:18

Hormoontjes of gewoon uitproberen :D

Heb het met mijn kruising tinkermerrie ook gehad, en dus de kop in kunnen drukken, dus bij ons zijn de verhoudingen weer duidelijk :D
Onze tinkerruin heeft dat nooit gehad :D

Tjah, vrouwen hè :+ :+ :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:51

Tegen mensen kan je het wel de kop indrukken, maar onderling zullen ze het zelf op moeten lossen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:55

Heb zo'n merrie die dat af en toe doet, af en toe kijkt ze echt even heeeeel zuur, en als ik haar dan op haar favoriete plekje kroel (rond haar oortjes) en daarna een beetje speels er aan "trek" (niet haar oor er uit trekken, meer er wat mee spelen :') ) dan is ze weer happy en is de zure toet weg... Is dat geen optie voor deze meid? Even op haar favoriete plekje kroelen? Dat ze vergeet dat ze boos moest kijken?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:16

@Pellie. mijn merrie van ook 20 maanden is af en toe eender als jouw merrie! Ze is onwijs lief en loopt me overal achterna als een loopse hond en loop ik dan bij haar weg gaat ze hysterisch hinniken en op en neer rennen. Dus ze is stapelgek op mij en andersom..maar ook zij vind het af en toe nodig om te kijken of ze haargrenzen kan verleggen bij mij. Ze kan ook een onwijze zuurpruimen smoel trekken als ze hetergens niet mee eens is en dan doet ze net alsof ze wil steigeren maar ik hoef mijn stem maar te verheffen en het is overwant ze weet dondersgoed wie de baas is. Ik denk dat het gewoon een beetje testen is..grensverleggen...

overigens..mijn merrie is allang hengstig geweest vorige zomer....was die van mij dan zo vroeg of is de een later als de ander?

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:29

Ik heb een konikpaard, merrie van bijna 8 jaar.....die altijd haar oren in der nek heeft zitten bij anderen. Dit doet ze niet bij mij. Ik ben dan ook de enige die wat met haar kan doen.
Ze is gewoon vals naar anderen....terwijl de diepgewortelde oorzaak (afgestaan veulen, heb haar vanaf de eerste dag grootgebracht) hiervan meteen de oordeel valsheid doet verminderen.

Soms is ze ook wel humeurig naar mij, met name als ze hengstig is, verveeld of gewoon even geen zin heeft in al die poespas rondom haar. Ik blijf gewoon doorgaan met alles en negeer dit wat, na een paar minuten is ze er weer, helaas naar anderen kan de permanente humeur gedrag omslaan in geweld...bijten en gericht trappen.
Ondanks dat ze met andere paarden is meegegroeid, blijft ze de paardentaal vertalen naar de mens.